Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1983078_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mattias Tesfaye
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
6. december 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. november 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 96 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Matti-
as Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 96:
”Ministeren
bedes forklare, hvorfor der er så voldsomt et fald fra 768 anmeldelser
og opkald til hotline om udenlandske virksomheder i 2016 til kun 198 anmeldelser
og opkald til hotline om udenlandske virksomheder i 1. halvår 2018, jf. Tabel 2.7 i
Beskæftigelsesministeriets notat: ”Afrapportering af den fælles myndighedsindsats
for ordnede forhold (social dumping) 2012 -
2. kvartal 2018”
fra oktober 2018?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Arbejdstil-
synet, der har oplyst følgende:
”Borgere,
hvervgivere mv., som har mistanke om, at en udenlandsk virksomhed
udfører arbejde i Danmark uden at være anmeldt i
Registret for Udenlandske Tjene-
steydere (RUT),
kan kontakte Arbejdstilsynet gennem en hotline om udenlandske
virksomheder eller ved elektronisk anmeldelse via Arbejdstilsynets hjemmeside.
Hotlinen kan desuden bruges til at få vejledning om arbejdsmiljølovgivningen og
reglerne for anmeldelse i RUT.
Det er Arbejdstilsynets erfaring, at hotlinen og anmeldeordningen har udviklet sig
til at være et vigtigt redskab for Arbejdstilsynet, da henvendelserne bidrager til, at
Arbejdstilsynet kan lokalisere udenlandske virksomheder, som ikke er anmeldt i
RUT.
Det er Arbejdstilsynets erfaring, at informationerne i anmeldelserne siden 2010 er
blevet mere præcise og anvendelige for Arbejdstilsynets tilsynsarbejde. Dette kan
indikere, at anmelderne har fået større viden om, hvilke oplysninger der er relevan-
te for tilsynsarbejdet, og derfor hovedsageligt henvender sig i sager af relevans for
Arbejdstilsynets myndighedsområde.
Arbejdstilsynet kan bekræfte, at antallet af opkald og anmeldelser til hotlinen er
faldet betydeligt, hvis man sammenholder antallet af anmeldelser og opkald i 2016
med antallet i 1. halvår af 2018. Faldet er sket efter en stabilisering i 2014-2016.
J.nr.
20185200563
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om fald fra 768 anmeldelser og opkald til hotline om udenlandske virksomheder i 2016 til kun 198 anmeldelser og opkald til hotline om udenlandske virksomheder i 1. halvår 2018, til beskæftigelsesministeren
1983078_0002.png
Tabel 1 viser fordelingen af opkald og anmeldelser på aktører. Det fremgår, at fal-
det i antallet af opkald og anmeldelser fra 2016 til 1. halvår af 2018 skyldes, at Ar-
bejdstilsynet modtager færre henvendelser fra faglige organisationer og
”andre”
så-
som borgere.
Arbejdstilsynet skønner, at henvendelser fra hvervgivere forholdsmæssigt vil ligge
på niveau med 2016.
Tabel 1 Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder 1. januar 2012 -
30. juni 2018
Hvervgivere
Faglige organisationer
Andre (fx borgere)
Antal opkald og anmeldelser
2012
52
532
563
1.147
2013
19
493
585
1.097
2014
16
378
439
833
2015
10
368
385
763
2016
4
490
274
768
2017
2
492
170
664
2018*
2
128
68
198
I alt
105
2.881
2.484
5.470
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
* Tal for 1. halvår 2018.
Arbejdstilsynet er opmærksom på tallene og har informeret arbejdsmarkedets par-
ter om den faldende udvikling til møder i
Følgegruppen om international rekrutte-
ring og udenlandsk arbejdskraft.
Senest er arbejdsmarkedets parter gjort opmærk-
som på udviklingen på dialogmøde den 11. oktober 2018.
Borgere, hvervgivere mv. kan finde information om anmeldeordningen og hotlinen
på Arbejdstilsynets hjemmeside. Arbejdstilsynet vil fremadrettet iværksætte kom-
munikationstiltag vedrørende muligheden for at gøre brug af anmeldeordningen og
hotlinen på bl.a. Arbejdstilsynets hjemmeside og
www.workplacedenmark.dk.
Det skal bemærkes, at faldet i brugen af anmeldeordningen og hotlinen siden 2016
ikke har medført et tilsvarende fald i antallet af tiltaleindstillinger og administrative
bødeforelæg for manglende eller mangelfuld anmeldelse i RUT.
Tabel 2 Tiltaleindstillinger og administrative bødeforelæg for manglende eller mangelfuld anmel-
delse i RUT 1. januar 2012 - 30. juni 2018
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
I alt
Antal tiltaleindstillinger
439
283
231
143
137
173
78
1.484
Antal administrative
-
114
313
265
255
277
107
1.331
Bødeforlæg
I alt
439
397
544
408
392
450
185
2.815
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 2 viser, at antallet af straffesager i 2018 forholdsmæssigt ligger på niveau
med 2016 på trods af faldet i antallet af anmeldelser og opkald til hotlinen.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Arbejdstilsynet.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om fald fra 768 anmeldelser og opkald til hotline om udenlandske virksomheder i 2016 til kun 198 anmeldelser og opkald til hotline om udenlandske virksomheder i 1. halvår 2018, til beskæftigelsesministeren
1983078_0003.png
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3