Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Mattias Tesfaye
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
6. december 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. november 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 96 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Matti-
as Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 96:
”Ministeren
bedes forklare, hvorfor der er så voldsomt et fald fra 768 anmeldelser
og opkald til hotline om udenlandske virksomheder i 2016 til kun 198 anmeldelser
og opkald til hotline om udenlandske virksomheder i 1. halvår 2018, jf. Tabel 2.7 i
Beskæftigelsesministeriets notat: ”Afrapportering af den fælles myndighedsindsats
for ordnede forhold (social dumping) 2012 -
2. kvartal 2018”
fra oktober 2018?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Arbejdstil-
synet, der har oplyst følgende:
”Borgere,
hvervgivere mv., som har mistanke om, at en udenlandsk virksomhed
udfører arbejde i Danmark uden at være anmeldt i
Registret for Udenlandske Tjene-
steydere (RUT),
kan kontakte Arbejdstilsynet gennem en hotline om udenlandske
virksomheder eller ved elektronisk anmeldelse via Arbejdstilsynets hjemmeside.
Hotlinen kan desuden bruges til at få vejledning om arbejdsmiljølovgivningen og
reglerne for anmeldelse i RUT.
Det er Arbejdstilsynets erfaring, at hotlinen og anmeldeordningen har udviklet sig
til at være et vigtigt redskab for Arbejdstilsynet, da henvendelserne bidrager til, at
Arbejdstilsynet kan lokalisere udenlandske virksomheder, som ikke er anmeldt i
RUT.
Det er Arbejdstilsynets erfaring, at informationerne i anmeldelserne siden 2010 er
blevet mere præcise og anvendelige for Arbejdstilsynets tilsynsarbejde. Dette kan
indikere, at anmelderne har fået større viden om, hvilke oplysninger der er relevan-
te for tilsynsarbejdet, og derfor hovedsageligt henvender sig i sager af relevans for
Arbejdstilsynets myndighedsområde.
Arbejdstilsynet kan bekræfte, at antallet af opkald og anmeldelser til hotlinen er
faldet betydeligt, hvis man sammenholder antallet af anmeldelser og opkald i 2016
med antallet i 1. halvår af 2018. Faldet er sket efter en stabilisering i 2014-2016.
J.nr.
20185200563