Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1994517_0001.png
Rapport om Udvikling i International Rekruttering
November 2018
Indholdsfortegnelse
1.
1.1
1.2
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
Indledning....................................................................................................................... 2
Resumé ....................................................................................................................... 2
Datagrundlag, metode og opbygning ......................................................................... 3
Fast-track ordningen ...................................................................................................... 4
Beløbsordningen ............................................................................................................ 8
Positivlisten .................................................................................................................. 11
Start-up Denmark ......................................................................................................... 14
Etableringskort ............................................................................................................. 15
Den tidligere greencard-ordning .................................................................................. 18
Landbrug....................................................................................................................... 21
Forskere ........................................................................................................................ 24
Øvrige erhvervsordninger .......................................................................................... 27
Volontør og Working Holiday mv. .............................................................................. 29
Praktikanter ................................................................................................................ 30
Internationale studerende ......................................................................................... 33
Au Pair ........................................................................................................................ 36
Medfølgende familiemedlem ..................................................................................... 37
Kontrolresultater ........................................................................................................ 41
Samlet lønindkomst for ordningerne ......................................................................... 43
Side
1/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1. Indledning
Denne rapport er et overblik over udviklingen i perioden 2015-2017 på de opholdsordnin-
ger på erhvervs- og studieområdet, som administreres af Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration (SIRI).
Landbrugs- samt forskerordningen har i denne rapport fået et særskilt afsnit, hvor de
tidligere har hørt under øvrige erhvervsordninger. Derudover er der tilføjet som noget nyt
et afsnit om den samlede lønindkomst på de respektive ordninger, som kan give et indblik
i, hvor meget ordningerne bidrager til statskassen.
Hvert afsnit giver dels en kort beskrivelse af indholdet og formålet med opholdsordningen,
og dels en afrapportering af brugen af ordningen, herunder:
antal ansøgninger, tilladelser og afslag (samt fordeling på nationalitet)
antal certificerede virksomheder under fast-track ordningen
lønniveauer
i hvilke brancher den udenlandske arbejdskraft er beskæftiget
1.1
Resumé
Det samlede antal tilladelser på erhvervsområdet er faldet fra 12.903 i 2016 til 12.749 i
2017, mens antallet af tilladelser meddelt på studieområdet er steget fra 14.291 i 2016 til
15.302 i 2017.
Fast-track ordningen har i 2017 oplevet den største stigning i antallet af ansøgninger om
opholdstilladelse til Danmark med 2.325 ansøgninger i 2017 mod 1.784 i 2016. I modsæt-
ning hertil har beløbsordningen oplevet det største fald i antallet af ansøgninger om op-
holdstilladelse, hvor 3.300 ansøgte om opholdstilladelse i 2016 mod 2.967 i 2017. Det kan
også bemærkes, at der er sket et relativt stort fald i antallet af ansøgninger om opholdstil-
ladelse til Danmark efter start-up ordningen. Disse ansøgninger udgjorde 53 i 2016 mod
33 i 2017.
I forlængelse af det generelle fald i antallet af ansøgninger efter beløbsordningen er det
ikke overraskende, at det største fald i antallet af tilladelser forekommer på netop beløbs-
ordningen. Det har betydet, at der i 2017 blev givet 2.586 tilladelser efter beløbsordningen
mod 3.118 i 2016. Derimod findes den største stigning i antallet af meddelte tilladelser
efter praktikantordningen, hvor 1.272 fik tilladelse i 2016 mod 1.899 i 2017. Selvom der
forekommer variationer i antallet af tilladelser meddelt på de enkelte opholdsordninger,
bemærkes det, at den procentvise fordeling af tilladelser og afslag på de enkelte ordninger
er stabil.
I 2017 blev der givet flest opholdstilladelser til udlændinge efter ordningen for internatio-
nale studerende inkl. Ph.d.
(8.949),
som medfølgende familie til en person på erhvervsom-
rådet
(4.640)
og efter beløbsordningen
(2.586).
Den største stigning i beskæftigelsen ses hos personer med opholdstilladelse efter fast-
track ordningen, hvor 2.801 personer var beskæftigede i 2017 mod 1.659 i 2016. Det stør-
ste fald i beskæftigelsen ses hos personer med opholdstilladelse efter greencard-
ordningen med 4.092 beskæftigede personer i 2016 mod 3.656 i 2017.
Side
2/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
Afslutningsvis bemærkes det, at den samlede årsindkomst for alle personer med lønind-
komst på beløbsordningen udgjorde 3.368 mio. kr. i 2017, hvilket gør det til den største
opholdsordning målt på lønindkomst. Desuden kan det fremhæves, at der især er sket en
stigning i den samlede årsindkomst for alle personer med lønindkomst på fast-track ord-
ningen. I 2017 udgjorde årsindkomsten 1.025 mio. kr. mod 474 mio. kr. i 2016.
1.2
Datagrundlag, metode og opbygning
Tabellerne over ansøgninger og afgørelser om opholdstilladelse er baseret på data fra SIRI,
og de er udarbejdet på baggrund af registreringer i ESDH-systemet (EstherH), som er ud-
lændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger vedr. ansøgninger og afgørelser er be-
hæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og
sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer.
Tabellerne under de enkelte opholdsordninger indeholder kun tal for førstegangs-
ansøgninger
ikke forlængelser. Endvidere vil ansøgningstal afvige fra afgørelsestal, dels
fordi et antal ansøgninger frafaldes og afvises mv., og dels fordi ansøgninger indgivet i et
bestemt år kan være behandlet i efterfølgende år. Det bemærkes desuden, at der er tale
om antal ansøgninger hhv. afgørelser og ikke personer, og der kan være tale om dobbelt-
tællinger, dvs. at en udlænding kan have fået mere end én afgørelse samme år.
Opgørelserne af beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede personer er baseret på Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekrutterings (STAR) træk fra bl.a. indkomstregistret (eIndkomst)
koblet med afgørelser om opholdstilladelser, en kobling der også anvendes i jobindsats.dk.
Opgørelserne er baseret på indberetninger til eIndkomst af almindelig lønindkomst, inkl.
fri kost og logi, fri bil, fri telefon mv. Pension og indkomst udbetalt i udlandet indgår ikke.
Samme lønbegreb anvendes endvidere ved opgørelse af lønniveauer og branchefordeling.
En beskæftiget person er en person, for hvem der ifølge e-indkomst er indberettet lønind-
komst inden for året. Det kan være indkomster fra både kortere og længere ansættelses-
forhold. En fuldtidsbeskæftiget person svarer til beskæftigelse i 37 timer om ugen for hele
året. Personer, der er beskæftiget i færre timer eller i kortere perioder, summeres op for
at få et samlet beskæftigelsesbidrag.
Fra jobindsats.dk er der også hentet data til beregning af andelene af beskæftigede perso-
ner i forskellige brancher. Fordelingen på brancher er baseret på omregning til fuldtidsbe-
skæftigede personer. I beregningerne indgår alle med indkomst og ophold efter den en-
kelte ordning uanset antallet af månedsindberetninger, ligesom samme person kan indgå i
flere brancher. Opgørelsen kan afvige fra andre opgørelser pga. skift i metode.
SIRI har derudover på baggrund af en særkørsel fra STAR udarbejdet figurer over lønni-
veauer, der viser andelen af personer i forskellige lønintervaller. Lønniveauerne er opgjort
pba. opregnet årsindkomst for berørte personer, uanset hvor mange måneder de har
været beskæftiget. Dog indgår kun personer med lønindberetninger i mindst tre måneder
(og mindst 10 timer pr. måned). Opgørelsen kan afvige fra andre opgørelser pga. skift i
metode.
Opgørelserne af lønniveauer og brancher er af metodiske årsager foretaget på baggrund
af lidt forskellige grupper af personer. Opgørelserne af branchefordeling omfatter alle
beskæftigede personer, omregnet til fuldtidsbeskæftigede personer, og samme person
kan ved beskæftigelse i flere brancher indgå flere steder. Opgørelserne af lønniveauer
Side
3/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
omfatter kun en delmængde af beskæftigede personer, da kun personer med lønindbe-
retninger i mindst 3 måneder (og mindst 10 timer pr. måned) er medtaget, og indkomsten
er herefter opregnet til årsindkomst.
Tabeller og figurer i det følgende er udarbejdet ud fra ovennævnte datagrundlag og meto-
der, medmindre andet fremgår.
Afrapporteringen er bygget sådan op, at ordningerne på erhvervsområdet gennemgås
først efterfulgt af ordningerne på studieområdet og afsluttes med de medfølgende fami-
liemedlemmer.
Dernæst følger et afsnit om kontrol af opholdstilladelser samt et afsnit om den samlede
lønindkomst for hver ordning.
2. Fast-track ordningen
Fast-track ordningen blev indført i 2015 med det formål at sikre virksomhederne mulighed
for hurtig jobstart til deres medarbejdere for at stille dem bedst muligt i den internationa-
le konkurrence.
Fast-track ordningen gør det lettere for certificerede virksomheder at hente medarbejdere
med særlige kompetencer eller kvalifikationer til Danmark ved at kunne tilbyde en hurtig
og fleksibel jobstart for højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft. For at virksomheder kan
få tredjelandsborgere til Danmark via fast-track ordningen, skal de først certificeres. Certi-
ficering stiller en række betingelser til virksomheden vedrørende bl.a. ansættelsesforhold
og ordnede forhold i virksomheden.
Fast-track ordningen kan benyttes af udlændinge, der er tilbudt job i en certificeret virk-
somhed, og hvor ansættelsen opfylder én af følgende betingelser:
Ansøgeren har en bruttoløn på minimum 408.000,00 kr. årligt fra 1. januar
1. februar 2017 og 408.800 kr. årligt resten af 2017 (2017-niveau).
Ansættelse som forsker.
Ansættelse med uddannelsesmæssigt formål på højtkvalificeret niveau - på
samme måde som under den tidligere koncernordning.
Korttidsophold af max. tre måneders varighed pr. år.
Ansøgninger og afgørelser
I 2017 blev der truffet afgørelse i 68 sager om certificering, hvilket er nogenlunde på
samme niveau som i 2016, jf. tabel 2.1. Af de 68 ansøgere opnåede alle certificering, jf.
tabel 2.1. I de 68 afgørelser opnåede alle certificering. I 2017 blev fast-track ordningen
brugt af cirka 61 pct. af de virksomheder, som blev certificeret i 2015-2017, jf. tabel 2.2.
Der blev givet henholdsvis 739, 1.735 og 2.249 fast-track opholdstilladelser i 2015, 2016
og 2017, jf. tabel 2.4. De fleste af tilladelserne er givet til IT-medarbejdere, ingeniører og
forsker, jf. tabel 2.5. De største nationaliteter er Indien, USA og Kina, jf. tabel 2.6.
Certificerede virksomheder offentliggøres på nyidanmark.dk.
Side
4/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0005.png
Tabel 2.1 - Certificerede virksomheder i 2015-2017 fordelt på brancher
2015
2016
2017
Certificering Afslag Certificering Afslag Certificering Afslag
Liberale, videnskabelige og
tekniske tjenesteydelser
Information og kommunikati-
on
Fremstillingsvirksomhed
Engroshandel og detailhandel;
reparation af motorkøretøjer
og motorcykler
Øvrige brancher
I alt
26
24
20
12
26
108
2
1
2
0
4
9
7
17
12
7
19
62
0
0
0
0
2
2
13
13
15
6
21
68
0
0
0
0
0
0
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Brancheopdelingen følger Danmarks Statistiks BD07_struktur-2014
Tabel 2.2: Certificerede virksomheders brug af fast-track ordningen i 2015-2017
2015
2016
2017
Antal certificeringer af virksomheder
108
62
68
Antal inddragede certificeringer*
2
3
6
Antal certificerede virksomheder ultimo året
106
165
227
Antal certificerede virksomheder, der bruger Fast-track ordnin-
73
119
144
gen
Andel af certificerede virksomheder, der bruger Fast-track
68
70
61
ordningen - pct.*
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne
er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer.
*
Inddragelser af certificeringer giver en lille usikkerhed i beregningen.
Tabel 2.3 - Ansøgninger om opholdstilladelse efter fast-track ordningen
2015
2016
Antal
Ansøgninger
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
2017
876
1.784
2.325
Tabel 2.4 - Opholdstilladelser og afslag efter fast-track ordningen
2015
739
1
740
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
1.735
6
1.741
2.249
3
2.252
100
0
100
2017
2015
2016
Pct.
100
0
100
100
0
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Side
5/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0006.png
Tabel 2.5 - Foreløbige tilladelser på fast-track ordningen ved fremmøde i Danmark for-
delt på fagområder (hurtig jobstart)*
2015
2016
Antal
IT-medarbejdere
Ingeniører
Fast-track
Forsker
Ledere (Hovedgruppe 1 i DISCO 88)
Samfundsvidenskab og økonomi
Videnmedarbejdere inden for teknologi og naturvidenskab
Undervisning, pædagogisk arbejde mv.
Øvrige på Fast-track ordningen
I alt
84
16
5
4
2
1
0
76
188
87
57
28
13
6
10
1
178
380
50
43
44
12
10
10
3
248
420
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
*Hurtig jobstart gives dels med foreløbig tilladelse ved fremmøde i Danmark og dels ved hurtig egentlig tilladelse
til ansøgere uden mulighed for fremmøde i Danmark (visumpligtige). Tabellen indeholder kun tal for foreløbige
tilladelser ved fremmøde i Danmark (25 pct. af samtlige tilladelser), og et højere antal kan derfor have benyttet
sig af hurtig jobstart.
Tabel 2.6 - Opholdstilladelser på fast-track ordningen fordelt på nationalitet
2015
2016
Antal
Indien
USA
Kina
Canada
Australien
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
329
66
144
10
8
182
739
954
181
169
26
24
381
1.735
1.216
220
137
76
50
550
2.249
Tabel 2.7 Opholdstilladelser efter fast-track ordningen - fordelt på spor
Kategori
Beløbsgrænsen
Forskere
Korttidsophold
Uddannelse på højt niveau
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
2015
684
29
24
2
739
2016
1.541
167
27
0
1.735
2017
1.739
309
200
1
2.249
Beskæftigede, lønniveauer og brancher
I 2017 var der 2.792 beskæftigede personer med opholdstilladelse efter fast-track ordnin-
gen, hvilket svarer til 1.376 fuldtidsbeskæftigede personer, jf. figur 2.1. Det lave antal
fuldtidsbeskæftigede personer skal ses i lyset af, at en udlænding med en tilladelse efter
fast-track ordningen er undtaget reglerne om, at man ikke må opgive sin danske adresse
Side
6/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0007.png
eller opholde sig i udlandet i mere end 6 måneder i træk. Udlændingen må derfor gerne
opgive sin danske adresse og opholde sig i udlandet i perioder.
Ca. 24 pct. havde et lønniveau over 800.000 kr. årligt, og ca. 14 pct. havde et lønniveau
mellem 450.000 kr.
500.000 kr. årligt, jf. figur 2.2.
Flertallet var beskæftiget inden for brancherne information og kommunikation samt vi-
denservice, jf. figur 2.3.
Figur 2.1: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse efter fast-
track ordningen i 2015-2017
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
475
97
2015
Beskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
2.801
3.000
2.500
2.000
1.659
1.380
665
1.500
1.000
500
0
2016
2017
Fuldtidsbeskæftigede
Figur 2.2: Andele af personer efter fast-track ordningen fordelt på lønniveauer i 2017
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Side
7/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0008.png
Figur 2.3: Andele af fuldtidsbeskæftigede personer på fast-track ordningen fordelt på
brancher i 2015-2017
Øvrige
18%
3%
7%
9%
21%
26%
21%
42%
23%
4%
6%
9%
30%
4%
8%
10%
Råstofindvinding
Transport
Industri
Videnservice
32%
27%
Information og
kommunikation
2016
2016
2017
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Kilde: jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
3. Beløbsordningen
Formålet med beløbsordningen er at tiltrække højtkvalificerede udlændinge med relevan-
te kompetencer, som er efterspurgt af virksomheder her i landet.
Der kan meddeles opholds- og arbejdstilladelse efter beløbsordningen, hvis udlændingen
er tilbudt et job med en bruttoårsløn svarende til minimum beløbsgrænsen, som i 2017
var på 408.000 kr. (januar 2017-nivau) og 408.800 kr. (februar-december 2017-niveau).
Der gælder efter beløbsordningen ikke noget krav til erhvervsområdet, den konkrete stil-
lingsbetegnelse eller ansøgerens uddannelsesniveau, men beløbsgrænsen antages at være
fastsat på et så højt niveau, at den understøtter ansættelse af udlændinge i funktioner,
som kræver særlige kvalifikationer. Løn- og ansættelsesvilkår skal være sædvanlige efter
danske forhold.
Beløbsordningen indebar i den rapporterede periode for 2015, at udlændinge der var
tilbudt et job i Danmark med en bruttoårsløn på minimum 375.000 kr. kunne få en op-
holds- og arbejdstilladelse. I 2016 blev beløbsgrænsen hævet, og reguleringen af beløbs-
grænsen blev ændret, således at den hvert år reguleres med satsreguleringsprocenten og
en tilpasningsprocent. I 2017 blev beløbsordningen igen ændret. Ændringen indebar, at
lønudbetaling op til beløbsgrænsen skal udbetales til en dansk bankkonto. Det betyder, at
andre løndele, som eksempel fri bolig, fri bil eller lignende ikke kan indgå i lønberegnin-
gen, ligesom lønudbetaling op til beløbsgrænsen ikke kan ske i hjemlandet.
Ansøgninger og afgørelser
Antallet af ansøgninger og tilladelser efter beløbsordningen er faldet moderat siden 2015,
jf. tabel 3.1 og tabel 3.2. Størstedelen af tilladelserne efter beløbsordningen gives til per-
soner fra Indien, Kina og USA, jf. tabel 3.3, og den største gruppe gives til IT-medarbejdere
jf. tabel 3.4.
Side
8/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0009.png
Tabel 3.1
Ansøgninger om opholdstilladelser efter beløbsordningen
2015
2016
Antal
Ansøgninger
3.375
3.300
2.967
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
Tabel 3.2 - Opholdstilladelser og afslag efter beløbsordningen
2015
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
3.295
97
3.392
3.118
128
3.246
2.586
158
2.744
97
3
100
2017
2015
2016
Pct.
96
4
100
94
6
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 3.3 - Opholdstilladelser efter beløbsordningen fordelt på nationalitet
Nationalitet
2015
2016
Antal
Indien
Kina
USA
Serbien
Tyrkiet
Øvrige nationaliteter
I alt
1.482
440
340
27
52
954
3.295
1.300
450
328
21
60
959
3.118
876
361
235
94
86
934
2.586
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 3.4: Antal førstegangstilladelser for beløbsordningen fordelt på kategorier i 2015-
2017
Beløbsordningen
Øvrige på beløbsordningen
IT-medarbejdere
Ingeniører mv.
Videnmedarbejdere inden for teknologi og naturvidenskab
Ledere (Hovedgruppe 1 i DISCO 88)
Samfundsvidenskab og økonomi
Undervisning, pædagogisk arbejde mv.
Læger
Øvrigt sundhedspersonale
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
2015
1.517
1.114
242
222
109
42
37
10
2
3.295
2016
1.656
972
230
118
81
23
26
6
6
3.118
2017
1.483
745
159
79
54
35
20
6
5
2.586
Beskæftigede, lønniveauer og brancher
Antallet af fuldtidsbeskæftigede personer med opholdstilladelse efter beløbsordningen er
steget siden 2015, mens antallet af beskæftigede personer er faldet moderat fra 2016 til
Side
9/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0010.png
2017, jf. figur 3.1. Ca. 20 pct ligger i lønniveauet over 800.000 kr., jf. figur 3.2. I alt er cirka
87 pct. i lønniveauer over 450.000 kr.
Hvad angår branchefordeling er andelene meget stabile for perioden 2015-2017, og de
største brancher er information og kommunikation, industri, videnservice samt hoteller og
restauranter, jf. figur 3.3.
Figur 3.1: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse efter be-
løbsordningen, 2015-2017
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2015
Beskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
8.000
6.599
7.039
6.998
7.000
6.000
4.779
4.977
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2016
2017
4.447
Fuldtidsbeskæftigede
Figur 3.2: Andele af personer med opholdstilladelse efter beløbsordningen i lønniveauer
i 2017
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Side
10/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0011.png
Figur 3.3: Andele af fuldtidsbeskæftigede personer på beløbsordningen fordelt på bran-
cher i 2015-2017
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2015
2016
2017
Kilde: jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
Øvrige
31%
9%
11%
12%
16%
22%
28%
7%
12%
12%
17%
24%
28%
Undervisning
6%
14%
12%
18%
Industri
23%
Information og
kommunikation
Hoteller og restauranter
Videnservice
4. Positivlisten
Baggrunden for positivlisten er ønsket om at imødekomme arbejdsmarkedets behov for
en øget tiltrækning af kvalificeret udenlandsk arbejdskraft til mangelområder.
Positivlisten er derfor en liste over stillingsbetegnelser inden for forskellige erhvervsområ-
der, hvor der er mangel på arbejdskraft i Danmark, og som kræver en uddannelse på mi-
nimum bachelorniveau. Tredjelandstatsborgere som har fået tilbudt arbejde inden for et
erhverv, som er opført på listen, og som har de påkrævede uddannelseskvalifikationer,
kan få opholds- og arbejdstilladelse efter positivlisten. Det er samtidig en betingelse, at
løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter danske forhold.
Ansøgninger og afgørelser
Positivlisten benyttes de seneste år i et begrænset omfang, jf. tabel 4.1 og 4.2. Der er dog
givet mere end dobbelt så mange tilladelser i 2017 end i hhv. 2015 og 2016. Størstedelen
af opholdstilladelserne efter positivlisten gives til personer fra Indien, Kina og USA, jf. tabel
4.3.
Tabel 4.1
Ansøgninger om opholdstilladelse efter positivlisten
2015
2016
Antal
Ansøgninger
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
127
127
277
Side
11/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0012.png
Tabel 4.2 - Opholdstilladelser og afslag efter positivlisten
2015
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
102
21
123
92
17
109
177
44
221
83
17
100
2017
2015
2016
Pct.
84
16
100
80
20
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 4.3 - Opholdstilladelser efter positivlisten fordelt på nationalitet
Nationalitet
Indien
USA
Kina
Sydkorea
Rusland
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2015
Antal
13
8
5
0
5
71
102
2016
12
6
11
1
3
59
92
2017
48
19
13
11
6
80
177
Beskæftigede, lønniveauer og brancher
Antallet af beskæftigede med opholdstilladelse efter positivlisten er steget moderat siden
2015, dog med et fald i 2016, jf. figur 4.1. Der var en lille stigning i antal fuldtidsbeskæfti-
gede i 2017 i forhold til 2015 og 2016, hvor antallet lå rimeligt stabilt.
En stor andel af personer med ophold efter positivlisten havde et lønniveau over 400.000
kr., jf. figur 4.2. Der var ca. 18 pct. i intervallet 400.000 kr.
450.000 kr. og ca. 9 pct. med
et lønniveau over 800.000 kr. For så vidt angår branchefordeling er andelene meget stabi-
le for perioden 2015-2017, og de største brancher er information og kommunikation,
sundhed og socialvæsen samt videnservice, jf. figur 4.3.
Side
12/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0013.png
Figur 4.1: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse efter posi-
tivlisten, 2015-2017
500
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
700
600
314
286
241
209
211
343
500
400
300
200
100
0
2015
Beskæftigede
2016
2017
Fuldtidsbeskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
Figur 4.2: Andele af personer med opholdstilladelse efter positivlisten i lønniveauer i
2017
20%
18%
16%
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Side
13/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0014.png
Figur 4.3: Andele af fuldtidsbeskæftigede personer på positivlisten fordelt på brancher,
2015-2017
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2015
Kilde: jobindsats.dk
18%
5%
11%
10%
22%
16%
7%
11%
12%
18%
12%
7%
13%
13%
17%
Øvrige
Handel
Industri
Videnservice
Sundhed og socialvæsen
33%
37%
37%
Information og
kommunikation
2016
2017
5. Start-up Denmark
Start-up Denmark blev indført i 2015 og giver en udlænding mulighed for at søge om op-
holds- og arbejdstilladelse med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed i
Danmark.
Ordningen giver udenlandske iværksættere med en innovativ forretningsidé, som kan
bidrage til vækst og nye arbejdspladser, mulighed for at drive selvstændig erhvervsvirk-
somhed i Danmark. Forinden udlændingen kan søge om opholds- og arbejdstilladelse, skal
forretningsidéen godkendes af et ekspertpanel nedsat af Erhvervsstyrelsen. Der skal være
særlige danske erhvervsinteresser, der taler for, at virksomheden etableres i Danmark.
Der er fastsat en årlig kvote på max. 75 opholds- og arbejdstilladelser efter ordningen.
Ansøgninger og afgørelser
I 2017 har der været et fald i antallet af ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse efter
Start-up Denmark sammenlignet med 2016, jf. tabel 5.1. Niveauet af antallet af ansøgnin-
ger er faldet til samme niveau som i 2015. Desuden kan det bemærkes, at der er givet
flere afslag i 2017 i forhold til 2015 og 2016, jf. tabel 5.2. Tilladelserne efter Start-up Den-
mark ordningen er primært givet til personer fra Indien, USA og Pakistan, jf. tabel 5.3
Tabel 5.1 - Ansøgninger om opholdstilladelse efter Start-up Denmark
2015
2016
Antal
Ansøgninger
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
27
53
33
Side
14/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0015.png
Tabel 5.2 - Opholdstilladelser og afslag efter Start-up Denmark
2015
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
12
1
13
33
2
35
22
6
28
92
8
100
2017
2015
2016
Pct.
94
6
100
79
21
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 5.3 - Opholdstilladelser efter Start-up Denmark fordelt på nationalitet
2015
2016
Antal
Iran
Indien
Pakistan
Vietnam
USA
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
1
2
0
0
1
8
12
0
8
2
0
4
19
33
5
4
3
2
2
6
22
6. Etableringskort
Etableringskortordningen blev indført i 2015, og den er målrettet internationale dimitten-
der, der har fuldført en dansk, videregående uddannelse på kandidat- eller ph.d.-niveau.
Formålet med etableringskortet er at give danske arbejdsgivere bedre mulighed for at
rekruttere højt kvalificerede udlændinge efter, at de har endt deres uddannelse i Dan-
mark, men samtidig også at gøre det mere attraktivt for udenlandske talenter at vælge at
studere i Danmark, da de efter endt uddannelse kan etablere sig i Danmark, selvom de
endnu ikke har fundet et job, der kan give tilladelse efter en af erhvervsordningerne.
Udlændinge med et etableringskort er fritaget kravet om arbejdstilladelse og har ret til at
arbejde i hvilken som helst virksomhed og stilling. Det er ikke nødvendigt at søge om en ny
tilladelse, hvis udlændingen skifter job. Et etableringskort giver desuden ret til at drive
selvstændig virksomhed. Tilladelsen gives for to år og kan ikke forlænges.
Ansøgninger og afgørelser
Antallet af ansøgninger om opholdstilladelse efter etableringskortordningen er steget
konstant siden 2015, jf. tabel 6.1. Denne stigning reflekteres også i antallet af meddelte
opholdstilladelser, hvor der i 2017 blev meddelt 422 tilladelser mod 226 tilladelser i 2015,
jf. tabel 6.2. Siden 2015 er der blevet givet flest tilladelser efter ordningen til statsborgere
fra Kina, jf. tabel 6.3.
Side
15/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0016.png
Tabel 6.1 - Ansøgninger om opholdstilladelse på etableringskort
2015
2016
Antal
Ansøgninger
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
281
355
405
Tabel 6.2 - Opholdstilladelser og afslag på etableringskort
2015
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
226
5
231
334
12
346
422
9
431
98
2
100
2017
2015
2016
Pct.
97
3
100
98
2
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 6.3 - Opholdstilladelser på etableringskort fordelt på nationalitet
Nationalitet
2015
2016
Antal
Kina
USA
Iran
Indien
Nepal
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
50
14
14
17
16
115
226
84
21
21
25
18
165
334
108
40
32
32
26
184
422
Beskæftigede, lønniveauer og brancher
Der var 591 beskæftigede personer med etableringskort i 2017 svarende til 255 fuldtids-
beskæftigede personer, jf. figur 6.1. Ca. 22 pct. var i lønniveauet 300.000 kr.
350.000 kr.,
og forholdsvis få havde en lønindkomst, der var over 600.000 kr., jf. figur 6.2. Udlændinge
med etableringskort er spredt over mange brancher, men der er flest inden for undervis-
ning med 17 pct. i 2017, jf. figur 6.3.
Side
16/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0017.png
Figur 6.1: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med etableringskort i 2015-2017
700
600
500
400
300
200
100
0
2015
Beskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
700
591
600
500
356
255
146
28
2016
2017
Fuldtidsbeskæftigede
144
400
300
200
100
0
Figur 6.2: Andele af personer med etableringskort fordelt på lønniveauer i 2017
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Side
17/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0018.png
Figur 6.3: Andele af fuldtidsbeskæftigede personer med etableringskort fordelt på bran-
cher i 2015-2017
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2015
2016
2017
18%
17%
16%
14%
14%
0%
14%
10%
11%
12%
14%
10%
11%
10%
17%
39%
36%
35%
Øvrige
Information og
kommunikation
Videnservice
Hoteller og restauranter
Undervisning
Rejsebureau, rengøring o.a.
operationel service
Kilde: jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
7. Den tidligere greencard-ordning
Greencard-ordningen blev pr. 10. juni 2016 afskaffet, således at det fra den 10. juni 2016
ikke længere er muligt at indgive en ansøgning om opholdstilladelse efter ordningen. Det
er dog muligt at søge om forlængelse af eksisterende opholdstilladelser efter ordningen
og som medfølgende familiemedlem til en person med et greencard.
Formålet med greencard-ordningen var at tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft
med henblik på beskæftigelse i Danmark.
Greencard-ordningen blev reguleret ved et pointsystem, der anvendtes til at vurdere, om
det var sandsynligt, at ansøger ville kunne finde kvalificeret arbejde i Danmark. For at få
opholdstilladelse efter greencard-ordningen skulle ansøgeren opnå 100 point på baggrund
af fastsatte kriterier.
Med reformen af international rekruttering blev greencard-ordningen målrettet virksom-
hedernes behov for højtkvalificeret arbejdskraft. Bl.a. blev pointsystemet ændret, kriteri-
erne for forlængelse blev skærpet og retten til at medbringe familie blev betinget af
greencardhaverens beskæftigelse.
Ansøgninger og afgørelser
Antallet af ansøgere næsten blev halveret fra 2015 til 2016, jf. tabel 7.1. Alle ansøgninger i
2015 og 2016 blev behandlet efter de nye regler.
I 2017 blev der truffet fem afgørelser efter de gamle regler, jf. tabel 7.2. Dette skyldes, at
ansøgningerne var indgivet før 1. januar 2015. De fleste tilladelser er givet til ansøgere fra
Indien, Iran og Pakistan, jf. tabel 7.3.
Side
18/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0019.png
Tabel 7.1 - Ansøgninger om opholdstilladelser efter greencard-ordningen
2015
Antal
Ansøgninger
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2016
1.461
763
Tabel 7.2 - Opholdstilladelser og afslag efter greencard-ordningen
2015
Gamle
regler*
Nye
regler
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
Samlet
Gamle
regler*
2016
Nye
regler
Antal
Samlet
Gamle
regler*
2017
Nye
regler
Antal
Samlet
668
677
1.345
575
260
835
1.243
937
2.180
50
57
107
761
340
1.101
811
397
1.208
4
5
9
141
80
221
145
85
230
2015
Gamle
regler*
Nye
regler
Pct.
Tilladelser
Afslag
I alt
50
50
100
69
31
100
57
43
100
47
53
100
Samlet
Gamle
regler*
2016
Nye
regler
Pct.
69
31
100
67
33
100
44
56
100
Samlet
Gamle
regler*
2017
Nye
regler
Pct.
64
36
100
63
37
100
Samlet
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
* Ansøgningerne er indgivet før 1. januar 2015, men afgjort i 2015 efter de gamle regler.
Tabel 7.3 - Opholdstilladelser efter greencard-ordningen fordelt på nationalitet
Nationalitet
Gamle
regler*
2015
Nye
regler
Antal
Samlet
Gamle
regler*
2016
Nye
regler
Antal
353
156
337
88
11
298
1.243
19
8
9
3
0
11
50
277
94
158
47
9
176
761
296
102
167
50
9
187
811
Samlet
Gamle
regler*
2017
Nye
regler
Antal
Samlet
Indien
Pakistan
Iran
Nepal
Egypten
Øvrige
nationaliteter
Total
214
84
117
65
6
182
668
139
72
220
23
5
116
575
1
1
1
0
0
1
4
59
21
17
9
5
30
141
60
22
18
9
5
31
145
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
* Ansøgningerne er indgivet før 1. januar 2015, men afgjort efter gamle regler i 2015 og 2016.
Side
19/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0020.png
Beskæftigede, lønniveauer og brancher
Antallet af beskæftigede greencardhavere er faldet fra 2015 til 2017, selvom antallet af
fuldtidsbeskæftigede greencardhavere er steget i samme periode, jf. figur 7.1.
I perioden 2015-2017 ses en stigning fra 43 pct. til 70 pct. i andelen af personer med løn-
indkomst over 350.000 kr. for personer med opholdstilladelse efter den gamle greencard-
ordning, jf. figur 7.2 a. Andelen af personer med et lønniveau over 350.000 kr. var for den
nye ordning 37 pct. i 2015, mens andelen steg til 66 pct. i 2017, jf.figur 7.2 b. Tallene for
den nye ordning skal dog læses med stor forsigtighed, da de vedrører få personer.
Figur 7.3 viser andelen af greencardhavere i 2017 på ny hhv. gammel ordning fordelt på
lønintervaller. Tallene for den nye ordning skal dog læses med stor forsigtighed, da de
vedrører få personer.
Den største andel af greencardhavere udgør 22 pct. i 2017 og arbejdede i hotel- og re-
staurationsbranchen, jf. figur 7.4. Rejsebureauer og rengøring udgjorde den næststørste
branche med 20 pct.
Figur 7.1 Beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede greencardhavere i perioden 2015-2017
5.000
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
5.000
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
4.291
4.092
2.978
3.656
3.085
2.730
2015
Beskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
2016
2017
Fuldtidsbeskæftigede
Figur 7.2 a. Lønniveau
Gammel ordning
100%
80%
60%
40%
20%
0%
2015
2016
2017
57%70%
43%
43%30%
57%
350.000
kr. eller
derunder
Over
350.000
kr.
Figur 7.2 b. Lønniveau
Ny ordning
100%
80%
60%
40%
20%
0%
2015
2016
2017
47%
37%
34%
53%
63%
66%
350.000
kr. eller
derunder
Over
350.000
kr.
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Anmærkning: Antallet af personer på ny ordning, der indgår i opgørelsen, er meget begrænset.
Side
20/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0021.png
Figur 7.3 Andele af personer med opholdstilladelse til greencardhavere i lønniveauer i
2017
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Ny ordning
Gammel ordning
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Anmærkning: Se figur 7.2 a og 7.2 b
Figur 7.4 Branchefordeling af fuldtidsbeskæftigede personer for greencard-ordning i
perioden 2015-2017
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2015
2016
2017
23%
23%
23%
7%
6%
11%
22%
7%
7%
12%
21%
6%
8%
13%
20%
32%
31%
30%
Øvrige
Transport
Industri
Handel
Rejsebureau, rengøring
o.a. operationel service
Hoteller og restauranter
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
8. Landbrug
Der kan gives opholds- og arbejdstilladelse efter landbrugsordningen til en udlænding,
som skal arbejde som fodermester eller driftsleder. Det er også muligt at få en opholds- og
arbejdstilladelse, som praktikant til landbrugsområdet, men dette behandles særskilt i
afsnit 12.
Side
21/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0022.png
Ansøgninger og afgørelser
Antallet af ansøgninger og tilladelser inden for landbruget steg en smule i 2017 sammen-
lignet med tidligere år, jf. tabel 8.1 og 8.2. Dette understøttes af, at der er et stigende
antal beskæftigede personer med opholds- og arbejdstilladelse inden for landbrugsområ-
det, jf. figur 8.1.
Hovedparten af opholdstilladelserne på området er meddelt til statsborgere fra Ukraine,
jf. tabel 8.3.
Tabel 8.1 - Ansøgninger om opholdstilladelse til landbrugsområdet
2015
2016
Antal
Ansøgninger
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
809
823
879
Tabel 8.2 - Opholdstilladelser og afslag meddelt til landbrugsområdet
2015
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
626
49
675
860
26
886
861
12
873
96
4
100
2017
2015
2016
Pct.
97
3
100
99
1
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 8.3 - Opholdstilladelser til landbrug fordelt på nationalitet
Nationalitet
2015
2016
Antal
Ukraine
Brasilien
Thailand
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
608
11
3
4
626
836
18
2
4
860
840
10
5
6
861
Beskæftigede, lønniveauer og brancher
Antallet af beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholds- og arbejdstilladelse til
landbruget er steget i perioden 2015-2017, jf. figur 8.1. Ca. 59 pct. havde et lønniveau i
2017 i intervallet 300.000 kr.
350.000 kr., jf. figur 8.2. Hvad angår brancheopdeling er
hovedparten, ikke overraskende, beskæftiget i landbruget, jf. figur 8.3.
Side
22/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0023.png
Figur 8.1: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse til landbrug
(fodermestre og driftsledere), 2015-2017
2.500
2.078
2.000
1.500
1.000
500
0
2015
Beskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
2.500
2.000
1.594
1.423
1.079
1.000
500
0
2016
2017
Fuldtidsbeskæftigede
1.327
1.500
1.780
Figur 8.2: Andele af personer med opholdstilladelse til landbrug i lønniveauer i 2017
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Side
23/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0024.png
Figur 8.3: Andele af fuldtidsbeskæftigede personer indenfor landbrug (fodermestre og
driftsledere) fordelt på brancher, 2015-2017
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
3%
4%
3%
Øvrige
97%
96%
97%
Landbrug, skovbrug og
fiskeri
2015
2016
2017
Kilde: jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
9. Forskere
Udlændinge, som har fået tilbudt en lønnet ansættelse som forsker på et universitet eller i
en virksomhed, har mulighed for at ansøge om opholdstilladelse. Ph.d.-forskere indgår
ikke i dette afsnit, men behandles under internationale studerende.
Ansøgninger og afgørelser
Antallet af ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse til forskere er faldet moderat, jf.
tabel 9.1. Antallet af tilladelser og afslag er tilnærmelsesvis uændret, jf. tabel 9.2. Største-
delen af tilladelserne gives til forskere fra Kina, USA og Indien, jf. tabel 9.3.
Tabel 9.1 - Ansøgninger om opholdstilladelse til forskere
2015
2016
Antal
Ansøgninger
563
579
556
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 9.2 - Opholdstilladelser og afslag meddelt til forskere
2015
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
597
3
600
572
2
574
558
2
560
100
0
100
2017
2015
2016
Pct.
100
0
100
100
0
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Side
24/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0025.png
Tabel 9.3 - Opholdstilladelser til forskere fordelt på nationalitet
Nationalitet
2015
2016
Antal
Kina
USA
Iran
Indien
Japan
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
155
60
29
52
24
211
531
145
65
37
63
23
239
566
189
49
43
38
27
212
558
Beskæftigede, lønniveauer og brancher
Antallet af beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede personer med ophold som forskere (ej
ph.d.) er steget i perioden 2015-2017, jf. figur 9.1.Hovedparten af forskerne i 2017 (ej
ph.d) (ca. 97 pct.) havde et lønniveau på over 350.000 kr., og ca. 35 pct. var i intervallet
450.000 kr.
500.000 kr., jf. figur 9.2. De fleste (ca. 85 pct.) forskere var ikke overraskende
beskæftiget i undervisningsbranchen, jf. figur 9.3.
Figur 9.1: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse som for-
sker, 2015-2017
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
2015
Beskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
808
716
615
521
367
422
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
2016
2017
Fuldtidsbeskæftigede
Side
25/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0026.png
Figur 9.2: Andele af personer med ophold som forsker i lønniveauer i 2017
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Figur 9.3: Andele af fuldtidsbeskæftigede forskere fordelt på brancher
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
16%
6%
12%
10%
8%
7%
Øvrige
Videnservice
78%
78%
85%
Undervisning
2015
2016
2017
Kilde: jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
Side
26/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0027.png
10. Øvrige erhvervsordninger
Nedenfor følger en gennemgang af de øvrige ordninger på erhvervsområdet.
Særlige individuelle kvalifikationer
Der kan gives opholds- og arbejdstilladelse til en udlænding, som er blevet tilbudt et ar-
bejde, som er så tæt knyttet til netop denne udlænding, at kun den pågældende må anta-
ges at kunne varetage det.
Det kan fx være:
artister og kunstnere, herunder sangere, musikere og dirigenter
sportsfolk (professionelle idrætsudøvere og trænere)
specialiserede kokke
Trainees
En udlænding, som er blevet tilbudt ansættelse i en virksomhed i Danmark i en kortere
periode med det formål at uddanne sig elle blive oplært, kan søge om opholds- og ar-
bejdstilladelse som trainee. Der skal være særlige erhvervs- og uddannelsesmæssige hen-
syn, der danner grundlag for ansættelsen som trainee.
Der vil typisk være tale om, at en udlænding, som er ansat i et moder-, søster- eller datter-
selskab i udlandet, kommer til Danmark med henblik på at videreuddanne sig inden for
det danske datter-, søster- eller moderselskab og som efterfølgende rejser tilbage til sit
arbejde i udlandet.
Jobskifte ved uforskyldt ledighed
Jobskifte ved uforskyld ledighed (jobsøgningsophold) er en opholdstilladelse på op til 6
måneder til at søge job i Danmark, efter personens oprindelige opholdstilladelse udløber.
Det er muligt at få jobsøgningsophold, som arbejdstager efter positivlisten, beløbsordnin-
gen eller et af fast-track ordningens første tre spor (beløbssporet, forskersporet og ud-
dannelsessporet) hvis man bliver ledig uden selv at være årsag til det.
Ansøgninger og afgørelser
Antallet af ansøgninger og tilladelser til ordningen særlige individuelle kvalifikationer er
faldet i 2017 sammenlignet med 2016, jf. tabel 10.1 og 10.2. 122 af tilladelserne i 2017
blev givet til statsborgere fra USA, jf. tabel 10.6.
Tabel 10.1 - Ansøgninger om opholdstilladelser på udvalgte kategorier på erhvervsom-
rådet
2015
2016
Antal
Ansøgninger i alt
- heraf særlige individuelle kvalifikationer
- heraf trainee
- heraf jobskifte ved uforskyldt ledighed
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
627
501
70
53
712
430
210
72
628
401
128
99
Side
27/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0028.png
Tabel 10.2 - Opholdstilladelser og afslag på udvalgte kategorier på erhvervsområdet
2015
Særlige individuelle kvalifikationer
Tilladelser
Afslag
I alt
Trainee
Tilladelser
Afslag
I alt
Jobskifte ved uforskyldt ledighed
Tilladelser
Afslag
I alt
41
6
47
59
6
65
276
121
397
2016
Antal
328
66
394
Antal
190
3
193
Antal
53
6
59
66
8
74
87
13
100
125
2
127
91
9
100
303
48
351
70
30
100
2017
2015
2016
Pct.
83
17
100
Pct.
98
2
100
Pct.
90
10
100
89
11
100
98
2
100
86
14
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 10.3
Opholdstilladelser til særlige individuelle kvalifikationer fordelt på fagom-
råder
2017
Antal
Idrætsudøvere og trænere
Musikere, artister og kunstnere
Specialiserede kokke
Øvrige med særlige individuelle kvalifikationer
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Pct.
59
17
8
16
100
180
50
25
48
303
Side
28/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0029.png
Tabel 10.4 - Opholdstilladelser efter udvalgte kategorier på erhvervsområdet fordelt på
nationalitet 2017
2017
I alt
Særlige individuelle
kvalifikationer
Antal
Trainee
Jobskifte ved ufor-
skyldt ledighed
USA
Kina
Canada
Japan
Marokko
Øvrige nationa-
liteter
I alt
122
50
44
43
40
195
494
102
7
38
39
0
117
303
9
34
2
4
40
36
125
11
9
4
0
0
42
66
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
* Kategorien Forskere og undervisere indeholder i 2015 ikke PhD-studerende, da IR-reformen har medført at alle
tilladelser til PhD-studier gives efter § 9i i udlændingeloven. I 2014 og tidligere har PhD været fordelt på uddan-
nelses- og erhvervsområdet. Antallet af PhD-tilladelser på erhvervsområdet i 2014 udgjorde 282. Afslag af PhD-
tilladelser i 2014 var 1 afslag.
11. Volontør og Working Holiday mv.
Volontørordningen giver mulighed for, at udlændinge, der skal udføre frivilligt, ulønnet
social eller humanitært arbejde, kan få en opholds- og arbejdstilladelse til Danmark.
Working Holiday er bilaterale aftaler, som Danmark har indgået med Argentina, Australi-
en, Canada, Chile, Japan, New Zealand og Sydkorea. Working Holiday-aftalerne er indgået
for at give unge mennesker fra disse lande bedre mulighed for at lære hinandens kultur og
levevis at kende. Formålet er at fremme den gensidige forståelse mellem landene.
Overskriften
’Volu tør og Worki g Holiday v.’
dækker også over opholdstilladelser
meddelt til udlændinge med autorisation som læge og tandlæge, dvs. udlændinge som er
uddannet i et andet land end Danmark, men som endnu ikke har dansk autorisation. Tilla-
delsen giver ikke udlændingen ret til at arbejde, men at
lære dansk og bestå de faglige
prøver mv., som er nødvendige for at opnå dansk autorisation som læge eller tandlæge.
Ansøgninger og afgørelser
Antallet af ansøgninger og tilladelser som volontør og working holiday mv. er steget i 2017
sammenlignet med de tidligere år, jf. tabel 11.1 og 11.2. 36 pct. af tilladelserne i 2017 er
givet til statsborgere fra Argentina, mens 17 pct. er givet til statsborgere fra Chile, jf. tabel
11.3.
Tabel 11.1 - Ansøgninger om opholdstilladelser som volontør og working holiday mv.
2015
2016
Antal
Ansøgninger
1.082
1.504
2.076
Side
29/43
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0030.png
Tabel 11.2 - Opholdstilladelser og afslag meddelt til volontør og working holiday mv.
2015
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
982
54
1.036
1.422
52
1.474
1.874
64
1.938
95
5
100
2017
2015
2016
Pct.
96
4
100
97
3
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 11.3 - Opholdstilladelser som volontør og working holiday mv. fordelt på nationa-
litet
Nationalitet
2015
2016
Antal
Argentina
Chile
Sydkorea
Australien
Japan
Øvrige nationaliteter
Total
354
74
75
112
119
248
982
571
166
127
146
110
302
1.422
667
316
151
143
130
467
1.874
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
12. Praktikanter
Der kan gives opholds- og arbejdstilladelse som praktikant, hvis en udlænding er begyndt
på en uddannelse i sit hjemland eller et land, hvor vedkommende har lovligt ophold, og
der er særlige uddannelsesmæssige grunde, som taler for et praktikophold i Danmark.
Tilladelser gives overvejende inden for landbrugs-, jordbrugs-, veterinær-, skovbrugs-,
gartneri-, arkitekt- og sundhedsområdet.
Ansøgninger og afgørelser
Der har været en konstant stigning i antallet af ansøgninger og tilladelser fra 2015 til 2017,
jf. tabel 12.1 og 12.2. Langt størstedelen af opholds- og arbejdstilladelserne fortsat gives til
praktikanter fra Ukraine, jf. tabel 12.3.
Tabel 12.1 - Ansøgninger om opholdstilladelser som praktikant
2015
2016
Antal
Ansøgninger
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
1.114
1.453
1.899
Side
30/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0031.png
Tabel 12.2 - Opholdstilladelser og afslag på opholdstilladelser som praktikant
2015
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
1.058
141
1.199
1.272
59
1.331
1.899
28
1.927
88
12
100
2017
2015
2016
Pct.
96
4
100
99
1
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 12.3 - Opholdstilladelser som praktikant fordelt på nationalitet
Nationalitet
2015
2016
Antal
Ukraine
USA
Kina
Indien
Brasilien
Øvrige nationaliteter
Total
723
71
46
21
16
181
1.058
899
68
55
34
17
199
1.272
1.424
79
68
38
29
251
1.899
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Beskæftigede, lønniveauer og brancher
Antallet af beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede personer med ophold som praktikant
faldt i 2016, men at antallet af beskæftigede steg i 2017 til nogenlunde samme niveau som
i 2015, jf. figur 12.1. Dog var der fortsat færre fuldtidsbeskæftigede end i 2015. Hovedpar-
ten af praktikanterne (ca. 81 pct.) havde et lønniveau i intervallet 150.000 kr.
300.000 kr,
jf. figur 12.2. Størstedelen var beskæftiget inden for landbrug, skovbrug og fiskeri, jf. figur
12.3.
Figur 12.1: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse som prak-
tikant 2015-2017
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2015
Beskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
Side
31/43
3.000
2.429
2.151
2.307
2.500
2.000
1.387
938
1.044
1.000
500
0
2016
2017
Fuldtidsbeskæftigede
1.500
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0032.png
Figur 12.2: Andele af personer med ophold som praktikant i lønniveauer i 2017
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Figur 12.3: Andele af fuldtidsbeskæftigede praktikaner fordelt på brancher
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
13%
19%
17%
Øvrige
87%
81%
83%
Landbrug, skovbrug og
fiskeri
2015
2016
2017
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
Side
32/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0033.png
13. Internationale studerende
Ph.d.-studerende
En udlænding kan få opholdstilladelse som ph.d.-studerende i Danmark, hvis:
vedkommende er indskrevet på et dansk universitet og får løn af enten universi-
tetet eller af en virksomhed med tilknytning til ph.d.-uddannelsen.
vedkommende er indskrevet på et dansk universitet uden at være aflønnet.
Vedkommende er gæste ph.d.-studerende, som er indskrevet på en ph.d-
uddannelse ved et udenlandsk universitet og ønsker at tage en del af sin uddan-
nelse i Danmark.
Studerende ved videregående uddannelser
Det er muligt at få opholdstilladelse til at studere ved en videregående uddannelse i Dan-
mark. Udlændingen kan enten tage en hel uddannelse eller læse en del af sin uddannelse i
Danmark i forlængelse af sin uddannelse i hjemlandet.
Udlændingen får med sin opholdstilladelse som studerende ved en videregående uddan-
nelse en begrænset arbejdstilladelse og får mulighed for at arbejde 20 timer ugentligt ved
siden af studierne og fuldtid i perioden juni-august.
Folkehøjskoler og grund- og ungdomsuddannelser
Det er muligt at få opholdstilladelse til at studere på folkehøjskole. Denne opholdstilladel-
se giver dog ikke ret til at arbejde. Det er ligeledes muligt at få opholdstilladelse til at læse
et år af en grund- og ungdomsuddannelse i Danmark. Der gives som udgangspunkt heller
ikke arbejdstilladelse til denne type opholdstilladelse.
Antallet af ansøgninger om opholdstilladelse til uddannelse i Danmark fra 2015 til 2016
var stabilt, mens der var et lille fald fra 2016 til 2017, jf. tabel 13.1. Der var en stigning i
antallet af tilladelser i 2016 i forhold til 2015, mens der var et fald i 2017 sammenlignet
med 2016, jf. tabel 13.2.
Halvdelen af de studerende, der har fået opholdstilladelse til et forløb på et videregående,
dansk universitet kommer fra USA, mens ca. 37 pct., som har fået en tilladelse til et forløb
på videregående øvrige institutioner, kommer fra Nepal. På Ph.d.-området er ca. en tred-
jedel af tilladelserne givet til statsborgere fra Kina, jf. tabel 13.3.
Tabel 13.1 - Ansøgninger om opholdstilladelser til uddannelse
2015
2016
Antal
Ansøgninger
9.273
9.314
9.260
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
Side
33/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0034.png
Tabel 13.2 - Opholdstilladelser og afslag til uddannelse
2015
Tilladelser
Afslag
I alt
8.246
404
8.650
2016
Antal
9.194
483
9.677
8.949
372
9.321
95
5
100
2017
2015
2016
Pct.
95
5
100
96
4
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 13.3 - Opholdstilladelser til uddannelse inkl. Ph.d., 2015 - 2017 fordelt på nationa-
litet og udvalgte kategorier
Nationalitet
2015
2016
2017
2017 - udvalgte kategorier*
Videregående, Videregående,
Grund- og
Folke-
danske uni-
øvrige institu-
ungdoms- Ph.d.
højskoler
versiteter
tioner
uddannelse
Antal
USA
Kina
Nepal
Australien
Indien
Canada
Japan
Sydkorea
Øvrige
I alt
2.949 3.231 3.142
1.121 1.236 1.208
686
354
272
320
176
168
830
395
318
375
222
224
662
400
348
313
237
210
2.958
675
135
312
204
245
101
135
1074
5.839
Antal
59
202
497
44
88
41
3
23
399
1.356
25
12
17
5
4
6
112
36
208
425
59
15
0
29
6
13
16
10
267
415
41
304
13
10
46
8
5
6
481
914
2.200 2.363 2.429
8.246 9.194 8.949
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
*Der er i 2016 en person på adgangsgivende kursus, hvilket er den sidste, tilhørende kategori.
Beskæftigede, lønniveauer og brancher
Antallet af beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede personer med ophold som studerende
er steget i perioden 2015-2017, jf. figur 13.1. Hovedparten af de studerende (ca. 67 pct.)
havde et lønniveau i intervallet 200.000 kr.
350.000 kr., jf. figur 3.2. Størstedelen var
beskæftiget inden for undervisning (ca. 34 pct.), hoteller og restauranter (ca. 21 pct.) og
rejsebureau, rengøring o.a. operationel service (ca. 18 pct.), jf. figur 13.3.
Side
34/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0035.png
Figur 13.1: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse som in-
ternational studerende 2015-2017
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2015
Beskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
4.263
3.889
3.357
5.000
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
1.096
1.298
1.433
2016
2017
Fuldtidsbeskæftigede
Figur 13.2: Andele af personer med ophold som studerende i lønniveauer i 2017
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR.
Side
35/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0036.png
Figur 13.3: Andele af fuldtidsbeskæftigede studerende fordelt på brancher
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2015
2016
2017
37%
34%
34%
13%
19%
16%
20%
18%
21%
31%
29%
27%
Øvrige
Rejsebureau, rengøring
o.a. operationel service
Hoteller og restaurenter
Undervisning
Kilde: jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
14. Au Pair
Unge udlændinge, som ønsker at lære noget om dansk sprog og kultur, kan ansøge om
opholdstilladelse efter au pair-ordningen.
Det er bl.a. en betingelse for at få opholdstilladelse som au pair, at udlændingen har en
aftale om at bo hos en dansk værtsfamilie, og at udlændingen deltager i familiens liv på
lige vilkår, som de øvrige familiemedlemmer for derved at få et indblik i dansk kultur.
Udlændingen får kost, logi og lommepenge af værtsfamilien for til gengæld at deltage i de
almindelige, huslige pligter. En opholdstilladelse som au pair giver ikke ret til at arbejde i
Danmark.
Ansøgninger og afgørelser
Antallet af ansøgninger og tilladelser meddelt efter au pair-ordningen er faldet siden 2015,
jf. tabel 14.1 og 14.2. På trods af dette fald skal det dog bemærkes, at der blev givet rela-
tivt flere tilladelser end afslag i 2017 sammenlignet med 2015 og 2016. Ca. 82 pct. af op-
holdstilladelserne blev meddelt til personer fra Filippinerne, jf. tabel 14.3.
Tabel 14.1 - Ansøgninger om opholdstilladelser som au pair
2015
2016
Antal
Ansøgninger
2.093
1.656
1.618
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2017
Side
36/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0037.png
Tabel 14.2 - Opholdstilladelser og afslag på opholdstilladelser som au pair
2015
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
1.624
363
1.987
1.349
293
1.642
1.423
199
1.622
82
18
100
2017
2015
2016
Pct.
82
18
100
88
12
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 14.3 - Opholdstilladelser som au pair fordelt på nationalitet
Nationalitet
2015
2016
Antal
Filippinerne
Kenya
Nepal
Brasilien
Ukraine
Øvrige nationaliteter
Total
1.317
37
42
19
54
155
1.624
1.074
26
46
29
34
140
1.349
1.171
34
31
29
28
130
1.423
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
15. Medfølgende familiemedlem
Hvis en udlænding har en opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af arbejde eller studi-
er, har den pågældende i de fleste tilfælde mulighed for at få sin familie med til Danmark.
Der kan gives opholdstilladelse til ægtefæller, registrerede partnere eller faste samlevere
samt til hjemmeboende børn under 18 år.
Antallet af ansøgninger som medfølgende familiemedlem på erhvervsområdet er steget
siden 2015. Det samme gælder for studieområdet, her er der også sket en stigning i antal-
let af ansøgninger jf. figur 15.1
Antallet af tilladelser og afslag meddelt til medfølgende familiemedlem på erhvervs- og
studieområdet er steget siden 2015, jf. tabel 15.2 og 15.3.
Der bliver i 2017 givet flest opholdstilladelser som medfølgende familiemedlem på er-
hvervsområdet til personer fra Indien, Ukraine og Kina. På studieområdet blev der i 2017
giver flest opholdstilladelser som medfølgende familiemedlem til personer fra Nepal, Iran
og Pakistan. Særligt er der sket en stigning i forhold til medfølgende familiemedlemmer
fra Nepal, her er der sket en stigning fra 189 til 408 fra 2015-2017.
Side
37/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0038.png
Tabel 15.1 - Ansøgninger om opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem til person med
opholdstilladelse på erhvervs- og studieområdet
Ansøgninger
2015
2016
2017
Antal
Erhverv
- Heraf ægtefæller m.v.
- Heraf børn
Studie
- Heraf ægtefæller m.v.
- Heraf børn
Ansøgninger i alt
3.907
2.082
1.782
811
587
221
4.718
4.600
2.378
2.213
971
722
247
5.571
4.862
2.445
2.393
1.036
728
305
5.898
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 15.2 - Opholdstilladelser og afslag som medfølgende familiemedlem til person med tilladel-
se på erhvervsområdet
2015
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
3.821
338
4.159
4.349
227
4.576
4.640
150
4.790
92
8
100
2017
2015
2016
Pct.
95
5
100
97
3
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Tabel 15.3 - Opholdstilladelser og afslag som medfølgende familiemedlem til person med tilladel-
se på studieområdet
2015
2016
Antal
Tilladelser
Afslag
I alt
555
43
598
943
92
1.035
1.038
97
1.135
93
7
100
2017
2015
2016
Pct.
91
9
100
91
9
100
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Side
38/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0039.png
Tabel 15.4 - Opholdstilladelser som medfølgende familiemedlem til person på erhvervsområdet
fordelt på nationalitet
Nationalitet - erhvervsområdet
2015
Antal
Indien
Ukraine
Kina
Pakistan
USA
Iran
Nepal
Øvrige nationaliteter
I alt
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
2016
2017
1.125
521
430
300
230
189
158
868
3.821
1.452
590
518
289
255
148
146
951
4.349
1.516
578
467
315
272
170
166
1.156
4.640
Tabel 15.5 - Opholdstilladelser som medfølgende familiemedlem til person på studieområdet
fordelt på nationalitet
Nationalitet - studieområdet
2015
Antal
Nepal
Pakistan
Iran
Indien
Irak
Bangladesh
Kina
Øvrige nationaliteter
I alt
189
21
38
40
6
31
61
169
555
425
30
67
57
36
40
78
210
943
408
92
91
65
63
56
50
213
1.038
2016
2017
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Beskæftigede, lønniveauer og brancher
En opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem giver udlændingen ret til at arbejde
i Danmark uden at skulle søge om arbejdstilladelse, hvis vedkommende får et job. Der er
derfor ikke et krav om, at de skal arbejde, antal timer eller aflønning.
Antallet af beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede personer med ophold som medfølgende
familiemedlem er steget i perioden 2015-2017, jf. figur 15.1. Hovedparten af de medføl-
gende familiemedlemmer (ca. 64 pct.) havde et lønniveau i intervallet 200.000 kr.
350.000 kr., jf. figur 15.2. De var
eskæftiget i ra her e ’Hoteller og restaura ter’ a.
p t. , ’Rejse ureau, re gøri g o.a. operatio el servi e’ a.
p t. og ’La d rug, skov-
rug og fiskeri’ a. p t.
, jf. figur 15.3.
Side
39/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0040.png
Figur 15.1: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse som med-
følgende familie til erhverv og studie, 2015-2017
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2015
Beskæftigede
Kilde: Jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018.
5.268
4.482
3.894
2.732
1.875
2.205
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2016
2017
Fuldtidsbeskæftigede
Figur 15.2: Andele af personer med ophold som medfølgende familie til erhverv og stu-
die i lønniveauer i 2017
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Side
40/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0041.png
Figur 15.3: Andele af fuldtidsbeskæftigede medfølgende famile til erhverv og studie
fordelt på brancher
Øvrige
33%
32%
11%
7%
21%
30%
11%
8%
23%
Landbrug, skovbrug og
fiskeri
Handel
Hoteller og restaurenter
Rejsebureau, rengøring o.a.
operationel service
Sundhed og socialvæsen
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
19%
7%
2015
22%
6%
2016
23%
6%
2017
12%
6%
22%
Kilde: jobindsats.dk. Udtrukket 29. maj 2018
16. Kontrolresultater
SIRI gennemfører forskellige indsatser for at fremme og kontrollere, at reglerne overhol-
des af udlændinge og referencer (arbejdsgivere mv.). Der foretages bl.a. kontrol af, om
betingelserne for meddelte opholdstilladelser er overholdt samt kontrol af ulovligt ophold
og arbejde.
Registersa køri g er o drej i gspu ktet for SIRI’s ko trolar ejde, hvor oplys i ger fra
sagsbehandlingssystemet samkøres med oplysninger fra Bygnings- og Boligregistret, Det
Centrale Personregister samt Indkomstregistret. Som led i kontrolarbejdet gennemføres
også vejlednings- og analyseindsatser samt myndighedssamarbejde.
Tabel 16.1 giver et overblik over kontrolresultaterne for 2016 og 2017. De endelige resul-
tater af kontrollerne i 2017 foreligger endnu ikke, da der fortsat pågår opfølgning i nogle
af sagerne. Når resultaterne er klar, bliver de offentliggjort på www.uim.dk.
Side
41/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0042.png
Tabel 16.1: Kontrolindsatser gennemført i 2016 og 2017
2016
Betingelser
vurderes ikke
overholdt eller
mistanke om
ulovligt op-
hold/arbejde
2017*
Betingelser
vurderes ikke
overholdt eller
mistanke om
ulovligt op-
hold/arbejde
Antal sager
kontrolleret
Antal sager
kontrolleret
Kontrol af opholds- og arbejdstilladelser:
Registersamkøring (af lønindkomst, arbejdstimer, samlivs-
krav mv.)
Stikprøvekontrol (lønkrav i sager om øvrigt lønarbejde,
certificeringsordning og au pair-ordning)
Kontrol pba konkrete omstændigheder (opholdsordnin-
gerne samlet)
Kontrol af indberetninger fra kommuner
Kontrol af indberetninger fra uddannelsesinstitutioner
Kontrol med ulovligt ophold / arbejde:
Registersamkøring (af indkomst uden opholdsgrundlag)
Kontrol af beskæftigelse pba. adviseringer til arbejdsgivere
fra SKAT
Deltagelse i kontrolaktioner med andre myndigheder (i alt)
Særlige tværgående kontrolindsatser:
Særlig kontrolindsats ift. beløbsordningen
Særlig kontrolindsats ift. lønindberetninger
Særlig kontrolindsats ift. meget højt antal arbejdstimer
Særlig kontrolindsats (kontrol i udvalgte brancher)
Kontrol pba. forskellige typer efterretninger
Risikoopmærksom sagsbehandling bl.a.:
Kontrol af dokumenter vedr. ægteskab og børn i ansøg-
ninger indgivet v. ambassaden i Manila (au pair)
9
***
-
14
17
5
10
-
7
14
6
***
24
16
42
182
6
20
3
0
38
18
51.436**
-
25
65
24
-
63.098**
-
28
53
19
-
25.091**
61
125
0
361
249
5
24
0
219
77.696**
179
125
1
381
426
18
21
1
271
Kontrol ud fra konkret vurde-
ring
En række kontroller, hvor der
ikke er fundet falske doku-
menter. Henset til, at ordnin-
gen nu er afskaffet, foretages
ikke yderligere stikprøver.
Stikprøvekontrol af uddannelsespapirer i ansøgninger
indgivet v. ambassaden i Iran, Indien og Nepal (greencard-
ordningen)
-
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Note: Dertil kommer vejlednings- og analyseaktiviteter samt myndighedssamarbejde som led i arbejdet med at fremme og
kontrollere regelefterlevelse i tillknytning til opholdsordningerne.
*Foreløbige tal for 2017 (et antal sager verserer)
**Antallet af sager kontrolleret udgør summen af det typiske antal af sager, der kommer ud på de forskellige typer af register-
samkøringer, som SIRI har kørt i det pågældende år.
*** I denne kontrolindsats gennemføres også kontrol i verserende forlængelsesansøgninger. Registreringen af disse kontroller i
SIRI’s sags eha dli gssyste er a derledes e d SIRI’s a dre ko troli dsatser, hvilket gør det u uligt at opgøre a tallet
af
kontroller på årsbasis. Pr. 10. september 2018 var der registreret 662 sager på tværs af årene, hvoraf der verserer 52 sager.
Side
42/43
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad der dengang blev forventet af aktivitet (jf. de økonomiske konsekvensberegninger mv.) til Reform af international rekruttering af 26. juni 2014, til udlændinge- og integrationsministeren
1994517_0043.png
17. Samlet lønindkomst for ordningerne
Den samlede årsindkomst i 2016 og 2017 for personer med lønindkomst på erhvervsop-
holdsordningerne er steget fra ca. 6,6 mia. kr. i 2016 til 7,6 mia. kr. i 2017, jf. tabel 17.1.
1
Til sammenligning havde personer med EU-opholdskort i beskæftigelse en samlet årsind-
komst på 20,0 mia. kr. i 2016 og 22,1 mia. kr. i 2017.
Tabel 17.1: Samlet lønindkomst i mio. kr. for personer med opholdstilladelse på de an-
givne ordninger i 2016 og 2017
2016
2017
Beløbsordningen
Greencard-ordningen
Fast-track ordningen
Medfølgende familie til erhverv
Landbrug
Forskere
Praktikanter
Positivlisten
Etableringskort
Trainee
Koncernordningen
Start-up Denmark
Øvrige erhvervsordninger
I alt
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
3.321,4
1.047,8
474,3
536,7
438,9
213,0
209,4
113,9
49,9
5,6
13,8
0,4
206,0
6.631,1
3.368,3
1.136,0
1.024,8
646,5
537,7
269,9
232,8
126,9
93,6
6,9
2,7
1,0
183,3
7.630,3
Lø i dko ste til perso er på SIRI’s erhvervsord i ger udgjorde i
6 ,9 p t. af de
samlede lønindkomst i Danmark på 26,6 mia. kr. I 2017 er andelen af lønindkomsten på
SIRI’s
erhvervsordninger steget til 25,6 pct. af den samlede indkomst på 29,8 mia. kr. i
Danmark. Årsindkomsterne er i 2017-niveau.
EU opholdskort omfatter lønarbejde og selvstændig erhvervsdrivende, øvrige med EU-ophold og
familiemedllemmer til EU/EØS arbejdstagere mv.
Side
43/43
1