Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Peter Hummelgaard Thomsen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
7. december 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. november 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 84 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter
Hummelgaard Thomsen (S).
Spørgsmål nr. 84:
”Hvilke
konkrete initiativer har ministeren taget eller planlægger at tage for at ned-
bringe partikelforurening i Københavns Lufthavn som opfølgning på den sund-
hedsfaglige vurdering fra februar 2015 fra Det Nationale Forskningscenter for Ar-
bejdsmiljø, som vurderede, at der var grund til
”skærpet bekymring” for de ansatte,
der udfører arbejde
på ”forpladsen” i Københavns Lufthavn?
Svar:
Ansatte i Københavns Lufthavn skal naturligvis sikres et sundt og sikkert arbejds-
miljø.
Arbejdstilsynet har oplyst mig følgende:
”Det
er arbejdsgiverens pligt at sørge for at tilrettelægge arbejdet, så det kan udfø-
res sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og således at unødig påvirk-
ning undgås. Dette følger bl.a. af Arbejdstilsynets bekendtgørelse om arbejde med
stoffer og materialer (kemiske agenser) § 5, stk. 2.
Der er i Københavns Lufthavn nedsat en referencegruppe, hvor en række aktører
med væsentlig interesse for luftkvalitetsprogrammet i lufthavnen deltager og bidra-
ger til at nedbringe partikelforureningen. Arbejdstilsynet og Det Nationale Forsk-
ningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) er også repræsenteret i referencegruppen.
Referencegruppens deltagere arbejder med flere spor for at nedbringe partikelforu-
reningen, herunder udskiftning af dieseldrevet til gas- eller eldrevet handlingsgrej,
strenge regler for brug af flymotorer og hjælpemotorer for alle luftfartsselskaber
med planlagte operationer og ansattes adfærd i forhold til at undgå udsættelse for
partikelforurening. Hertil kommer, at der stilles krav til nye aktører i lufthavnen
bl.a. i forhold til brug af gas- og eldrevet handlingsgrej, og der gennemføres et stør-
re måleprogram, der måler antal partikler i lufthavnen.
Der er også igangsat en række undersøgelser, herunder også en undersøgelse af
bl.a. farligheden af flyemissionspartikler, som Dansk Center for Nanosikkerhed i
J.nr.
2018-7090