Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1966705_0001.png
TALE
Samrådstale om seniorførtidspension den 7.
november 2018
7. november 2018
J.nr. 2018 - 6312
Samrådsspørgsmål G:
Hvilken effekt forventer ministeren, at en oplysningskampagne om seniorførtids-
pension for kommunerne vil have i lyset af, at ministerens forgænger Jørn Neer-
gaard Larsen allerede sendte en orienteringsskrivelse til kommunerne om samme
tema i 2016, og antallet af tildelte seniorførtidspensioner stadig er langt fra de
2.700 pensioner, som man forudsatte ville være tildelt efter ordningen efter de to
første år alene?
Samrådsspørgsmål H er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF):
Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte med henblik på at forbedre arbejdsmiljø
og sikre en højere grad af efteruddannelse, således at færre lønmodtagere får brug
for at ansøge om førtids- eller seniorførtidspension grundet nedslidning? Der hen-
vises til artiklen i Ugebrevet A4 af 28. august 2018: "Ministerium: Hver fjerde kom-
mer til at slutte arbejdslivet på førtidspension", jf. https://www.ugebreveta4.dk/i-
fremtiden-vil-hver-fjerde-aeldre-slutte-arbejdslive_21351.aspx
Indledning
Samrådet i dag handler om seniorførtidspension,
og hvad regeringen gør for at forebygge nedslid-
ning, så færre lønmodtagere får brug for at søge
om førtidspension eller seniorførtidspension.
Først vil jeg besvare spørgsmål G om seniorfør-
tidspension. Omdrejningspunktet er, at tilgangen
til ordningen ligger under det, man forudsatte til-
bage i 2011.
Det er der flere grunde til. Det oprindelige skøn
var behæftet med betydelig usikkerhed, og efter-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtids- og seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
følgende reformer har fundamentalt ændret ram-
mebetingelserne for seniorførtidspensionsordnin-
gen. Mange flere med nedsat arbejdsevne arbejder
i fleksjob. Det vender jeg tilbage til.
Det er rigtigt, at min forgængers orienteringsmate-
riale til kommunerne ikke kan aflæses direkte af
det samlede antal tilkendelser.
Og jeg mener da heller ikke, at vi er i mål. Ord-
ningen om seniorførtidspension bliver mildest talt
ikke brugt ret meget. Derfor har jeg også fokus på
området. Og jeg har jo også tidligere bebudet, at
jeg vil gøre en indsats for at få kommunerne til at
bruge ordningen noget mere. Det tror jeg, at jeg
udtalte tilbage i august måned.
Min holdning er, at vi ikke kan informere for me-
get.
Seniorførtidspension må ikke være en skuffeord-
ning. Det må ikke være en ordning, man ikke ken-
der.
Her snart fem år efter, at ordningen om seniorfør-
tidspension trådte i kraft, er der 15 kommuner,
som højest har brugt ordningen én gang i løbet af
perioden. Det synes jeg nok påkalder sig en eller
anden form for undren.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtids- og seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
Derfor har jeg også besluttet at igangsætte en
kampagne. Og jeg synes, det vil være en god idé at
oversende hele konceptet for det arbejde til Be-
skæftigelsesudvalget efterfølgende.
Og jeg vil sørge for, at Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering indhenter erfaringer fra de
kommuner, der er gode til at bruge ordningen.
Det er interessant at høre, hvordan de har tilrette-
lagt arbejdet med ordningen, og hvordan de vejle-
der borgerne om den. Og jeg er sikker på, at de
gode erfaringer kan komme andre kommuner til
gode.
Og derefter vil Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering tage fat i de kommuner, som slet ikke
bruger ordningen eller bruger den meget lidt. Net-
op for at lave en større håndholdt indsats til også at
udbrede kendskabet til ordningen og videregive
nogle af de gode erfaringer, som der er med at
bruge den.
I forlængelse af det, vil jeg gerne gøre opmærksom
på, at ni ud af ti borgere, der har ansøgt om senior-
førtidspension, rent faktisk får den tilkendt.
Der er altså ikke noget, der tyder på, at det lave an-
tal tilkendte seniorførtidspensioner skyldes en re-
striktiv eller problematisk administrativ praksis
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtids- og seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
ude i kommunerne, eller at regelsættet ikke virker.
Førtidspensionsreformen dæmper be-
hovet for seniorførtidspension
Som sagt er reformen af førtidspension og fleksjob
en væsentlig årsag til, at færre får tilkendt senior-
førtidspension, end man forudsatte med aftalen om
senere tilbagetrækning i 2011.
Med reformen er der indført ressourceforløb, og
det er nu en reel mulighed at have et fleksjob på få
timer om ugen. Sigtet er meget klart. Flest muligt
skal have mulighed for at blive eller være en del af
arbejdsmarkedet.
Det er på mange måder lykkedes. Og det bekræfter
den samlede evaluering af hele reformområdet.
Omvendt siger jeg også, at vi ikke er i mål med
hele reformen. Vi har jo en større forespørgselsde-
bat i den forbindelse omkring førtidspension og
fleksjobreformen på fredag. Men jeg siger, at det
er sket et afgørende skifte i indsatsen, så flere er
blevet en del af arbejdsmarkedet.
Lige nu arbejder ca. 29.000 mennesker i et fleks-
job på op til 10 timer om ugen. Knap 4.100 af dem
er over 60 år. Og vi kan se, at stadig flere personer
over 60 år bliver visiteret til og begynder i et fleks-
job.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtids- og seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
I 2011 begyndte ca. 600 mennesker over 60 år i et
fleksjob. I 2017 var det næsten tredoblet til
ca. 1.700.
Er det godt eller skidt? Jeg vil klart mene, at det er
godt. Rigtigt godt.
Det er godt for de mange mennesker, der fortsat
kan være en del af arbejdsmarkedet, selvom de ik-
ke længere har kræfterne og helbredet til et fuld-
tidsjob.
Også økonomisk er det en fordel. Er man fx i
fleksjob bare fem timer om ugen til 150 kr. i ti-
men, så vil man modtage en månedlig indkomst på
godt 20.500 kr. før skat. Det er jo sådan set også
en god konsekvens.
Det er højere end den maksimale førtidspension,
som for enlige er på ca. 18.650 kr., og som for gif-
te eller samlevende er på ca. 15.850 kr. om måne-
den.
Det er også godt for de mange virksomheder, der
har en fleksjobber ansat. Rigtig mange af dem er
private virksomheder, som er med til at drive
fremgangen og væksten i hele landet.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtids- og seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
Og det er bestemt også godt for samfundet, at så
mange som muligt bidrager til fællesskabet.
Mindre
brug af seniorførtidspension
Så det er ikke overraskende, at tilgangen til senior-
førtidspension har været mindre, end det der blev
forudsat tilbage i 2011.
Dengang kendte man jo ikke til ressourceforløb og
de nye regler om fleksjob, så man kunne tage høj-
de for det.
Der blev i 2017 tilkendt ca. 10.000 nye førtidspen-
sioner. Ca. 1.950 af dem blev tilkendt til personer
over 60 år, og det er faktisk 500 flere end før re-
formen.
Der bliver altså fortsat tilkendt mange førtidspen-
sioner. Og knap hver femte af tilkendelserne i
2017 var til personer over 60 år.
Men det ændrer ikke ved, at vi skal sikre, at de
borgere, der rent faktisk opfylder betingelserne for
seniorførtidspension, skal have gavn af ordningen.
Derfor giver det fortsat god mening at understøtte
udbredelsen af ordningen og god praksis.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtids- og seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
Spørgsmål H: Et langt og godt ar-
bejdsliv
Jeg vil nu gå videre til spørgsmål H, og indsatsen
for at forebygge nedslidning, så færre lønmodtage-
re får brug for at søge om førtidspension eller se-
niorførtidspension.
Jeg bliver spurgt ind til to områder: Arbejdsmiljø
og efteruddannelse.
Som det er udvalget bekendt, går vi i gang med
forhåbentligt at få lavet en bred politisk aftale om-
kring en ny arbejdsmiljøplan, som der kan skaffes
politisk opbakning til i løbet af de kommende må-
neder.
Og her vil fokus jo selvfølgelig være, hvordan vi
kan styrke indsatsen for et langt bedre arbejdsmil-
jø, end det der er tilfældet i dag. Og der har vi jo
også haft nedsat et ekspertudvalg, som danner
baggrunden for det.
Der er allerede taget initiativer, som jeg har orien-
teret om før, bl.a. indenfor byggeriet, hvor vi jo
som bekendt kan se, at der desværre er ret mange,
der kommer til skade.
Der er blevet indført en ny tilsynsmetode, som fak-
tisk viser, at man godt kan lave et tilsyn på en bed-
re og mere intelligent måde.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtids- og seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet finder nu materielle arbejdsmiljø-
problemer på næsten halvdelen af de besøgte byg-
gepladser. Tidligere var det kun på ca. 13 pct. af
besøgene.
Det viser sådan set, at man godt kan få mere ud af
ressourcerne, hvis man har et mere fornuftigt og
bedre indrettet tilsyn. Og det hænger jo sammen
med, at man nu kan bevæge sig over hele bygge-
pladsen, som i hvert fald nogle af udvalgsmed-
lemmerne ved for det, at den er genstand for en
større diskussion her i udvalget.
Efteruddannelse
Jeg synes også, at det er vigtigt at bruge et par ord
på efteruddannelse. Det er jo vigtigt, at flest muligt
mennesker på arbejdsmarkedet også vil have mu-
lighed for efteruddannelse og livslang læring.
Trepartsaftale om voksen- og efteruddannelse
Og der er det jo værd at notere sig, at regeringen
sidste år lavede en god og også omfattende tre-
partsaftale, hvor der jo er sat 2,5 mia. kr.
Heraf er der afsat 400 mio. kr. til en fond målrettet
ufaglærte og faglærte. Målet med den fond er at få
opkvalificeret deres kompetencer eller det man og-
så kan kalde sporskifte i takt med, at arbejdsmar-
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtids- og seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
kedet og virksomhedernes efterspørgsel på ar-
bejdskraft udvikler sig.
Omstillingsfonden giver på den måde ufaglærte og
faglærte bedre mulighed for at foretage sporskifte
og uddanne sig på eget initiativ.
Flaskehalspakke I og II
Derudover har kredsen bag beskæftigelsesrefor-
men sidste år udmøntet 92 mio. kr. til at opkvalifi-
cere ledige med ingen eller meget lidt uddannelse
og modvirke mangel på arbejdskraft.
Vi afsatte 30 mio. kr. til at styrke indsatsen for le-
dige, der mangler basale læse-, skrive- og regne-
færdigheder.
Vi afsatte 42 mio. kr. til at opkvalificere ledige til
job, der blandt andet udspringer af større infra-
struktur- og anlægsprojekter.
Og vi afsatte 20 mio. kr. til at styrke jobcentrenes
service.
Seniortænketanken
Så har regeringen også sammen med DF nedsat en
seniortænketank. Seniortænketanken skal se på,
hvordan vi kan forøge kvaliteten i seniorarbejdsli-
vet og understøtte en fortsat stigning i beskæftigel-
sen.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtids- og seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
Vi har de senere år set en markant fremgang i be-
skæftigelsen blandt personer over 60 år, og frem-
gangen skyldes særligt den gradvise forøgelse af
efterlønsalderen.
Samtidig ser vi, at flere udskyder deres folkepen-
sion og bliver lidt længere på arbejdsmarkedet.
Det peger på, at vi står på et rigtig godt fundament
for det videre arbejde.
Udviklingen går i den rigtige retning, og jeg glæ-
der mig også til at se, hvad tænketanken måtte
komme med af ideer. Og det er jo sådan, at det er
den tidligere formand for LO, Harald Børsting, der
er formand for arbejdet.
Afslutning
Lad mig her til sidst kort samle op. Det er helt af-
gørende for mig, at flest muligt er en del af det ar-
bejdende fællesskab.
Men omvendt må jeg også sige, at det ligger mig
meget på sinde, at borgere, hvis arbejdsevne ikke
kan udvikles, får mulighed for at komme på før-
tidspension.
Seniorførtidspensionsordningen giver mulighed
for en enklere og mere smidig sagsbehandlings-
procedure for borgere over 60 år.
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om førtids- og seniorførtidspension, til beskæftigelsesministeren
Derfor giver det ingen mening, at nogle kommuner
slet ikke bruger ordningen eller bruger den i meget
begrænset omfang. Vi skylder disse mennesker, en
værdig og hurtig afklaring. Og vi skylder også at
lære af de gode eksempler og ikke mindst sikre, at
alle kommuner er opmærksomme på den mulighed
som findes.
Og med det vil jeg så også blot igen understrege et
tilsagn om at sende udvalget beskrivelsen af det
tiltag, som nu er i gang med at blive rullet ud over
for landets kommuner.
11