Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1967300_0001.png
TALE
Samråd I om virksomhedernes
lovpligtige arbejdsmiljøindsats 7.
november 2018
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål I er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL) og Karsten
Hønge (SF):
Vil ministeren kommentere hovedresultaterne af Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljøs (NFA) spørgeskemaundersøgelse
"Virksomhedernesarbejdsmiljøindsats 2017”?
Ministerens kommentar ønskes særligt i forhold til, at det af undersøgelsen
fremgår, at halvdelen af de små virksomheder ikke gennemfører den
lovpligtige årlige arbejdsmiljødrøftelse med medarbejderne, og ministeren
bedes i forlængelse heraf oplyse, hvordan ministeren fremover vil sikre, at
loven overholdes. Endvidere ønskes ministerens kommentarer til, at næsten
en tredjedel af de mellemstore virksomheder ikke har etableret den
lovpligtige arbejdsmiljøorganisation. Ministeren bedes endelig kommentere
specifikt på følgende brancher:
hospitaler, som er blandt de bedste i mange af svarene på, hvordan
derageres på arbejdsmiljøet, samtidig med, at det faktiske
arbejdsmiljø er meget presset ude på hospitalerne, og
politi/fængsler, som angiveligt står dårligt i forhold til
ledelsesindsats og medarbejderinddragelse, samtidig med at der er
store problemer med arbejdsmiljøet.
15-10-2018
J.nr. 2018–6725
CAL/JMP
[Indledning]
Tak for invitationen til dagens samråd, hvor vi
igen får mulighed for at få en god drøftelse af
arbejdsmiljøindsatsen på de danske
arbejdspladser.
Denne gang foranlediget af en undersøgelse fra
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om virksomheders lovpligtige arbejdsmiljøindsats, til beskæftigelsesministeren
1967300_0002.png
om virksomhedernes arbejdsmiljøindsats. Den
såkaldte VAI-undersøgelse.
Som jeg har sagt mange gange tidligere: Det er
afgørende, at vi skal skabe rammerne for, at det
skal
være trygt og sikkert at gå på arbejde i
Danmark
Det er arbejdsgivers ansvar at sikre et godt
arbejdsmiljø og sikre, at lovgivningen på
området er overholdt. Gør virksomhederne ikke
det, skal de mødes af sanktioner fra
Arbejdstilsynet.
Det handler om mere end 2,7 mio. menneskers
arbejdsmiljø
og man skal ikke blive syg eller
komme til skade af at gå på arbejde. Det er
ganske enkelt ambitionen.
Derfor skal vi også tage det alvorligt, når en
undersøgelse peger på, at nogle virksomheder
ikke overholder arbejdsmiljøreglerne.
Det er vigtigt for mig, at vi har en
arbejdsmiljøindsats, som understøtter et godt
arbejdsmiljø i Danmark og på danske
arbejdspladser.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om virksomheders lovpligtige arbejdsmiljøindsats, til beskæftigelsesministeren
Det er naturligvis til gavn for den enkelte
medarbejder, men også virksomheden og
samfundet som helhed.
Jeg måtte dog sidste år tage konsekvensen af, at
en stigende andel af lønmodtagere oplevede, at
det gik den gale vej med både det psykiske og
fysiske arbejdsmiljø.
Derfor nedsatte jeg ekspertudvalget til at
gentænkt arbejdsmiljøindsatsen i Danmark.
Vi har nu modtaget anbefalingerne
og én ting
står i hvert fald klart; der er plads til en bedre og
klogere indsats.
Derfor vil jeg nu indlede de politiske drøftelser
om en ny arbejdsmiljøindsats. Og jeg forventer,
at der vil blive indkaldt til sættemøde for alle
Folketingets partier i løbet af de næste 14 dage.
Det skal danne baggrund for, hvem der vil gå
videre med en aftale.
Det er min ambition at lave en aftale, som kan
blive forhandlet på plads i begyndelsen af 2019.
Jeg tror, der skal mange møder til for at gå
området igennem. Og så må vi se, hvem der har
politisk vilje til at lave en aftale.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om virksomheders lovpligtige arbejdsmiljøindsats, til beskæftigelsesministeren
En aftale laves ikke på et åbent samråd.
NFA’s
VAI-undersøgelse, som er baggrunden
for samrådet i dag, er en undersøgelse af
arbejdsmiljøindsatsen ude på landets
virksomheder.
[Hvad viser fakta?]
Undersøgelsen giver os et indblik i, om
virksomhederne overholder
arbejdsmiljøreglerne, og hvor meget de arbejder
med indsatser, der fremmer et sundt og sikkert
arbejdsmiljø.
NFA konkluderer, at undersøgelsen overordnet
set viser, at virksomhederne har et lidt større
fokus på arbejdsmiljøet, end lignende
undersøgelser har vist i 2012 og 2014.
Det glæder jeg mig over. Det er ude på
virksomhederne, at det gode arbejdsmiljø
skabes, og virksomhederne er
omdrejningspunktet for arbejdsmiljøindsatsen.
Undersøgelsen giver mig samtidig en forhåbning
om, at virksomhederne vil indgå i en positiv og
konstruktiv tilgang til arbejdsmiljøet i
tilrettelæggelsen af en ny og forbedret
arbejdsmiljøindsats, hvis vi måtte blive enige om
det.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om virksomheders lovpligtige arbejdsmiljøindsats, til beskæftigelsesministeren
Jeg må dog samtidig konstatere, at
undersøgelsen peger på, at der på flere punkter
ikke bliver gjort nok.
Der er for mange virksomheder, der ikke
overholder reglerne. Fx har ca. 30 pct. af de
mellemstore virksomheder ikke etableret den
lovpligtige arbejdsmiljøorganisation.
Samtidig har ca. halvdelen af de små
virksomheder ikke gennemført den årlige
arbejdsmiljødrøftelse.
De små virksomheder har også de største
udfordringer med at få lavet en APV.
Undersøgelsen viser, at ca. 30 procent ikke har
udarbejdet
APV’en.
Der er med andre ord rum til at gøre det bedre.
Der er også derfor, at vi skal have drøftet
initiativer, når vi starter på de politiske
forhandlinger.
Som sagt er det arbejdsgivers ansvar at sikre et
sundt og sikkert arbejdsmiljø, og at reglerne
overholdes.
[Rammer for virksomhederne]
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om virksomheders lovpligtige arbejdsmiljøindsats, til beskæftigelsesministeren
Men det er også afgørende, at vi fra politisk hold
skaber de bedste rammer for, at virksomhederne
kan gøre en reel indsats.
Det er netop derfor, jeg i år igangsatte
kampagnen for bedre arbejdsmiljøregler. En
kampagne, hvor virksomheder, organisationer og
borgere har peget på, at der er
arbejdsmiljøregler, der er svære at forstå og
anvende.
Og der også kommet forslag til yderligere
præciseringer og evt. nye regler. Der kommet
mange bidrag.
Vi er nu ved at se nærmere på hvilke regler, der
skal opdateres, og om der er unødigt regel-
bureaukrati, der skygger for det vigtige og
centrale
at virksomhederne rent faktisk får
taget hånd om arbejdsmiljøet.
Og de regler der findes, skal formidles, så det er
let for arbejdsgivere, ledere og medarbejdere at
forstå og efterleve dem.
Det er også nogle af de tanker, der ligger i
Ekspertudvalgets anbefalinger, som udvalget
også har haft lejlighed til at læse.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om virksomheders lovpligtige arbejdsmiljøindsats, til beskæftigelsesministeren
Her synes jeg, at Ekspertudvalgets intentioner,
om at gøre det nemmere for virksomhederne
selv at gøre en indsats, viser gode takter,
herunder at indsatsen ude på virksomhederne
skal have gavn af krav, regler og redskaber i
arbejdsmiljøindsatsen.
[Nye brancherettede indsatser]
Vi skal også have øje for, at forskellige
virksomheder og brancher har forskellige
udfordringer, der kalder på en mere målrettet
indsats.
Det viser tallene, som er baggrunden for
samrådet i dag, også tydeligt. Fx ved at landets
hospitaler har udfordringer med vold og trusler,
selvom de ligger i top på arbejdsmiljøindsatsen,
og at de er relativt gode til at involvere
medarbejderne.
Eller hos politi og fængsler, hvor tallene også
peger på, at der er udfordringer med dele af det
psykiske arbejdsmiljø.
Jeg er ikke i tvivl om, at der er et stort potentiale
for en klogere arbejdsmiljøindsats. Det lærte vi
af den nye tilsynsmetode på bygge- og
anlægsområdet.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om virksomheders lovpligtige arbejdsmiljøindsats, til beskæftigelsesministeren
Her finder Arbejdstilsynet nu
arbejdsmiljøovertrædelser på en langt større
andel af virksomhederne end i det tidligere
risikobaserede tilsyn.
Vi er på mange måder nødt til at tænke nyt. Det
mener jeg er den helt klare læring, som vi tager
med fra indsatsen i byggeriet.
Vi har et arbejdsmarked med forskellige
udfordringer, og det er klart, at tilsynsindsatsen
skal håndtere det.
Byggeriet er ikke det eneste sted, hvor der kan
være behov for at tilpasse indsatsen. Det kan
også være et behov andre steder.
Derfor har jeg bebudet, at jeg vil igangsætte et
arbejde i forhold til transportbranchen.
Indsatsen skal skrues meget bedre sammen, og
vi skal blive bedre til at involvere de forskellige
brancher, og de udfordringer der er.
[Afrunding]
Virksomhederne skal overholde loven, og den
skal håndhæves. Men samtidig skal det være
nemt for virksomhederne at gøre en reel indsats.
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om virksomheders lovpligtige arbejdsmiljøindsats, til beskæftigelsesministeren
Virksomheder og brancher er forskellige, og det
skal vi have øje for, bl.a. ved at tilrettelægge et
klogere tilsyn og ved at vejlede virksomhederne
bedre.
Ekspertudvalgets anbefalinger indeholder flere
gode takter til at gøre indsatsen bedre end i dag.
Det glæder jeg mig til at diskutere sammen med
folketingets partier.
9