Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 611
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Kirsten Normann Andersen
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget har i brev af 13. september 2018 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 611 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 611:
”Vil ministeren redegøre for de gennemsnitlige ventetider
på at få behandlet og
afgjort sager om boligstøtte og familieydelse i Udbetaling Danmark, og hvordan
ventetiderne har udviklet sig over tid fra dengang, sagerne var henlagt i
kommunerne og frem til i dag, hvor det er Udbetaling Danmark, der alene sidder på
området? Svaret bedes opgjort, så man kan følge udviklingen år for år.”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Udbetaling
Danmark og KL.
Udbetaling Danmark har opgjort de gennemsnitlige sagsbehandlingstider for bolig-
støtte fra 1. januar 2016 til 31. marts 2018 og for familieydelser fra 1. januar 2016
til 30. juni 2018. Opgørelsen er vedlagt i bilag 1.
Sagsbehandlingstiden, opgjort som perioden fra ansøgning til afgørelse, afspejler
både den tid, der går med sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark og den tid, som
borgeren anvender til at besvare eventuelt supplerende spørgsmål eller indsende
den yderligere dokumentation, der er nødvendig for at kunne træffe afgørelse i sa-
gen.
Jeg kan konstatere, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for boligstøtte er fal-
det fra 13 uger i 2016 til 7 uger i 2017.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ordinært og ekstra børnetilskud er fal-
det fra 5 uger i 2016 til 4 uger i 2017. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
underholdsbidrag er steget fra 7 uger i 2016 til 8 uger i 2017.
Udbetaling Danmark har oplyst, at det ikke er muligt at opgøre de gennemsnitlige
sagsbehandlingstider før 1. januar 2016, idet Udbetaling Danmark indtil 2016 alene
har opgjort servicemål. Servicemål er udtryk for, hvor lang tid der går fra borgeren
kontakter Udbetaling Danmark, til borgeren modtager et svar. Oplysninger om ser-
10. oktober 2018
J.nr.
2018-5724