Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1981563_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Claus Kvist Hansen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. november 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 78 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Claus
Kvist Hansen (DF).
Spørgsmål nr. 78:
”Vil
ministeren kommentere forlydender om, at flygtninge og asylansøgere rejser
til Tyskland eller Sverige med enten bil, tog eller andet, og derfra flyver tilbage til
hjemlandet og dermed undgår at bliver taget for socialt bedrageri, da der ikke bli-
ver foretaget kontroller andre steder end i lufthavnen?”
Svar:
Jeg er glad for, at regeringen og Dansk Folkeparti som en del af finanslovsaftalen
for 2018 fik genindført lufthavnstilsynet, der er rettet mod personer, der uberettiget
har modtaget en ydelse under ophold i udlandet. Indtil videre har resultaterne des-
værre vist, at der er noget at komme efter. Derfor har regeringen og Dansk Folke-
parti i forbindelse med finanslovsaftalen for 2019 afsat yderligere 2 mio. kr. årligt
i
perioden 2019-2022 til en styrkelse af indsatsen.
Ultimo november måned har lufthavnstilsynet gennemført i alt 27 kontrolaktioner
og kontrolleret i alt 8.336 passagerer. Kontrollerne har været fordelt mellem luft-
havnene i Kastrup, Billund og Aalborg og har foreløbig givet anledning til, at der
er blevet rejst tilbagebetalingskrav på samlet godt 2,9 mio. kr.
Jeg har ingen faktuelle oplysninger, der kan bekræfte forlydender om, at flygtninge
og asylansøgere, som opholder sig i Danmark, skulle rejse til deres hjemland via
vores nabolande for at undgå at blive kontrolleret af myndighederne.
Jeg vil gerne slå fast, at det er helt uacceptabelt, at der overhovedet er personer, der
rejser til udlandet, mens de uberettiget modtager offentlige ydelser. Det gælder bå-
de fra danske lufthavne og via nabolande. Det er netop derfor, at vi i den indgåede
Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre
fejludbetalinger
med et bredt flertal i Folketinget har besluttet, at det skal have
mærkbare og klare konsekvenser, hvis man modtager fx kontanthjælp og ikke står
til rådighed for det danske arbejdsmarked. Aftalen indebærer bl.a., at sanktionen
for udlandsophold skærpes.
4. december 2018
J.nr.
1612720
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om, at flygtninge og asylansøgere rejser til Tyskland eller Sverige med bil, tog eller andet, og derfra flyver tilbage til hjemlandet og dermed undgår at bliver taget for socialt bedrageri i lufthavnen, til beskæftigelsesministeren
Kommunerne spiller en vigtig rolle i at undgå, at der er borgere, som begår socialt
bedrageri. Derfor skal kommunerne løbende påse, at betingelserne for udbetalingen
af fx kontanthjælp er opfyldt og sikre sig, at personen står til rådighed for arbejds-
markedet.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2