Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1976330_0001.png
Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 439
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. oktober 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 439 (Alm. del) af 26. juni
2018 stillet efter ønske fra Finansudvalget
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget arbejdsudbuddet vil reduceres, hvis alle fædre
gør brug af den øremærkede barsel på 2 måneder, som Ministerrådet vedtog den
21. juni 2018 i en flertalsafgørelse? Vil ministeren endvidere sammenholde det
reducerede arbejdsudbud med arbejdsudbudseffekten af de aftaler, som regerin-
gen har indgået siden regeringsskiftet den 28. juni 2015?
Svar
Den 21. juni 2018 opnåede landene på EPSCO-rådsmødet ved kvalificeret flertal
enighed
om Rådets generelle indstilling i det såkaldte ”orlovsdirektiv”, som bl.a.
vedrører øremærkning af en del af forældreorlovsperioden samt øremærkning af
barselsdagpenge i forældreorlovsperioden.
Det bemærkes, at forhandlingerne om orlovsdirektivet ikke er afsluttede, og det er
derfor endnu uvist, hvad resultatet af forhandlingerne bliver. Forhandlingerne om
direktivet fortsætter nu i trilogforhandlingerne mellem Kommissionen, Rådet og
Europa-Parlamentet.
I Rådets generelle indstilling indgår en individuel ret til øremærket fravær i foræl-
dreorlovsperioden på to måneder til hver forælder. Endvidere lægges der i den
generelle indstilling op til, at hver forælder får øremærket individuel ret til barsels-
dagpenge i 1�½ måned (ca. 6 uger), som ikke kan overføres.
Begge forældre har i Danmark efter gældende regler hver især ret til fravær i 32
uger i forældreorlovsperioden. Det er muligt, at en øremærkning af en del af bar-
selsdagpengene i forældreorlovsperioden kan indebære en ændring af arbejdsud-
buddet.
En ændring i arbejdsudbuddet kan i princippet gå i begge retninger, idet forhold
som præsteret arbejdstid, retten til forlænget forældreorlov og gennemslag på fæd-
renes orlovsperiode har betydning for den samlede arbejdsudbudseffekt. Der er
imidlertid ikke tilstrækkelig evidensbaseret viden, som kan lægges til grund for at
skønne over den samlede arbejdsudbudseffekt,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 438 af 26. juni 2018.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om, hvorfor regeringens forslag om Èt krav til ret og pligt-tilbud er ændret således, at den strukturelle beskæftigelse er gået fra at skulle reducere med 300 personer i 2017 til ikke at reducere med 300 personer i 2018, til beskæftigelsesministeren
Side 2 af 3
På baggrund af samme beregningstekniske forudsætninger som beskrevet i svaret
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 438 af 26. juni 2018 vurderes det med betydelig
usikkerhed, at øremærkning af i alt 6 ugers barselsdagpenge ved fuldt gennemslag
på begge forældres forældreorlov kan indebære en reduktion af arbejdsudbuddet
på op til 400 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Ved kun mindre ændringer i fædres for-
ældreorlov kan en øremærkning samlet set indebære en forøgelse af det effektive
arbejdsudbud.
Det lavere arbejdsudbud ved fuldt gennemslag opstår fordi kvinder, såvel over-
ordnet set som i den fødedygtige alder, i gennemsnit har en lavere præsteret ar-
bejdstid end mænd, hvilket reducerer det effektive arbejdsudbud.
Af tabel 1 fremgår også arbejdsudbudseffekter af de aftaler, som regeringen har
indgået siden regeringsskiftet den 28. juni 2015,
jf. også svar på FIU 509 af 23. august
2018.
I forhold til
Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats
bemærkes det, at det er regerin-
gens forventning, at de betydelige forenklinger af beskæftigelsessystemet, som
aftalen indebærer, samlet set vil betyde en mere effektfuld tilrettelæggelse af ind-
satsen. Men da der på nuværende tidspunkt ikke er evidens for virkningen af alle
aftalens initiativer, kan der ikke sættes tal på alle de potentielt positive effekter af
initiativerne i den samlede aftale. På den baggrund er disse forventede positive
virkninger ikke medregnet.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om, hvorfor regeringens forslag om Èt krav til ret og pligt-tilbud er ændret således, at den strukturelle beskæftigelse er gået fra at skulle reducere med 300 personer i 2017 til ikke at reducere med 300 personer i 2018, til beskæftigelsesministeren
1976330_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Arbejdsudbudseffekter
Fuldtidspersoner
Øremærkning af barselsdagpengene i forældreorlovsperioden ved beregningstek-
nisk antagelse om fuldt gennemslag for fædre
Kvinder
Mænd
I alt
3.300
-3.700
-400
Gennemførte initiativer siden juni 2015, der har en virkning på den strukturelle
beskæftigelse
Jobreform fase I
(kontanthjælpsloft)
Integrationsydelse
Aftale om et tryggere dagpengesystem
FL16 (lavere registreringsafgift)
FL17 (lavere registreringsafgift)
PSO-aftalen
Initiativer gennemført af VLAK-regeringen
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
Aftale om omlægning af bilafgifter
Aftale om ny ferielov
Erhvervs- og iværksætterinitiativer
FL 18 (sorgorlov)
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger
Mediepolitisk aftale, 2019-2023
Energiaftale 2018
Regelforenkling af beskæftigelsesindsatsen
I alt
700
600
-1.400
350
-100
1.350
-100
200
-200
3.400
700
500
-850
500
350
750
Anm.: Enkelttiltag er afrundet til nærmeste hele antal 50 personer. Totalen er afrundet til hele antal 100 personer.
Der medtages ikke aftaler med en virkning på under 100 personer. Der er usikkerhed om de anførte skøn.
Kilde: Egne beregninger, Rapporten om øremærket barsel (Beskæftigelsesministeriet 2013) samt diverse aftaletek-
ster.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister