Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1955351_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018 - 1577
Doknr.
27027
Dato
19-10-2018
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har d. 11. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 7 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 7:
”Vil ministeren med henvisning til Fordeling og Incitamenter 2018, s. 58, tabel 1, oply-
se, hvor mange af de personer, der har en økonomisk tilskyndelse (månedligt disponi-
belt forskelsbeløb) til at arbejde på mindre end 2.000 kr. om måneden i hhv. 2018 og
2025, der er i beskæftigelse?
I svaret bedes ministeren samtidig oplyse beskæftigelsesgrad i løbet af året, samt den
gennemsnitlige indkomst for de personer i gruppen, der er i arbejde i løbet af året.”
Svar:
Det økonomiske incitament til at være i beskæftigelse
frem for at modtage overfør-
selsindkomst
kan opgøres med udgangspunkt i forskelsbeløbet.
Forskelsbeløbet er et absolut begreb, der opgøres i kroner, og angiver forskellen i den
disponible indkomst i henholdsvis en situation med beskæftigelse (beskæftigelsesal-
ternativet) og en situation, hvor forsørgelsesgrundlaget alene er overførselsindkomst
(overførselsalternativet). Et relativt lavt forskelsbeløb indebærer et relativt lavt øko-
nomisk incitament til beskæftigelse.
Den disponible indkomst i de to alternativer
overførselsalternativet og beskæftigel-
sesalternativet
beregnes ved at antage, at den enkelte person er beskæftiget hen-
holdsvis overførselsindkomstsmodtager i et helt kalenderår. Beregningen tager blandt
andet højde for transportudgifter til og fra arbejde og aftrapning af indkomstafhængi-
ge ydelser som boligstøtte, daginstitutionsbetaling og ægtefælles eller samlevers socia-
le pension.
Et svagt økonomisk incitament til beskæftigelse svækker isoleret set tilknytningen til
arbejdsmarkedet, jf. også analyserne i
Fordeling og incitamenter 2018.
Man skal være
opmærksom på, at andre forhold end økonomiske incitamenter har betydning for, om
den enkelte er i beskæftigelse eller ej. Der kan fx ligge en stærk tilfredsstillelse i at bi-
drage aktivt på arbejdsmarkedet, ligesom samværet med kollegaer kan have stor be-
tydning. Andre kan eksempelvis opleve sociale problemer eller sygdom, som holder
dem væk fra arbejdsmarkedet i en periode.
Tabel 1 viser antal personer, gennemsnitlig beskæftigelsesgrad og gennemsnitlig brut-
toindkomst for gruppen, der har under 2.000 kr. i forskelsbeløb ved henholdsvis
2018-regler og med fuld indfasning af vedtagne regelændringer i 2025.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvor mange af de personer i Fordeling og Incitamenter 2018, s. 58, tabel 1, der har en økonomisk tilskyndelse til at arbejde på mindre end 2.000 kr. om måneden i 2018 og 2025, der er i beskæftigelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1955351_0002.png
Tabel 1
Personer med månedlige disponible forskelsbeløb under 2.000 kr., 2018-pl.
Antal
2018-regler
Personer
Beskæftiget i løbet af året
- Fuldt beskæftigede
- Delårsbeskæftigede
Fuldt ledige m.fl.
Efterlønsmodtagere
Alle
66.000
44.000
22.000
3.900
900
70.800
Pct.
77
91
49
0
-
72
Kr.
293.700
312.700
256.100
226.900
217.600
289.100
Beskæftigelsesgrad
Bruttoindkomst
2025-regler
Personer
Beskæftiget i løbet af året
- Fuldt beskæftigede
- Delårsbeskæftigede
Fuldt ledige m.fl.
Efterlønsmodtagere
Alle
40.400
28.000
12.300
2.500
600
43.400
Pct.
79
92
50
0
-
74
Kr.
302.400
321.800
258.300
225.600
221.500
296.900
Anm.: 18-64-årige beskæftigede lønmodtagere, fuldt ledige m.fl. samt efterlønsmodtagere. Beregningerne tager udgangspunkt
i befolkningssammensætning og arbejdsmarkedsstatus i 2015. Beløb er opgjort i 2018 pris- og lønniveau med hhv.
2018-regler og ved fuldt indfasede 2025-regler. Se bilag 2.3 i
Fordeling og incitamenter 2018
for en nærmere beskrivel-
se af hvilke initiativer, der indgår i de to opgørelser. Beskæftigelsesgraden er opgjort med udgangspunkt i personernes
indbetaling til ATP i løbet af året. Bruttoindkomsten (omfatter
erhvervsindkomst, anden privat indkomst, overførsler
samt
kapitalindkomst)
er opgjort som personernes faktiske bruttoindkomst i 2015 fremskrevet til 2018-pl. Antal personer er af-
rundet til nærmeste 100 personer. Afrundingen gør, at summerne ikke nødvendigvis passer med totalerne.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Beregningerne tager udgangspunkt i oplysninger om befolkningen i 2015, som frem-
skrives til 2018 pris- og lønniveau. Befolkningens sammensætning på arbejdsmarkeds-
tilknytning, lønforskelle mv. fastholdes således uændret. Beregningerne kan derfor
ikke betragtes som egentlige prognoser, men som regeltekniske fremskrivninger, der
viser de isolerede virkninger på forskelsbeløbet af de gennemførte initiativer.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2