Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1959156_0001.png
TALE
Oktober 2018
J.nr.
CAL
AKL
2018 - 3669
Talepapir til samråd i Beskæftigelsesudvalget den 24.
oktober 2018 om taxachaufførers arbejdstid
Følgende samrådsspørgsmål er stillet til beskæftigelsesministeren af Chri-
stian Juhl (EL) og Karsten Hønge (SF):
Samrådsspørgsmål BO
”Idet
henvises til artikel i Fagbladet 3F af 28. maj 2018: "Trafiksikkerhed
ramt: danske taxichauffører sidder rekordlænge bag rattet", jf.
https://fagbladet3f.dk/artikel/danske-taxichauffoerer-sidder-rekordlaenge-
bag-rattet, bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
Hvad mener ministeren om, at danske taxachauffører har en gennemsnit-
ligugentlig arbejdstid på over 56 timer, at mange føler sig trætte og at do-
kumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, påpeger, at træt-
hed er en væsentlig risikofaktor for sikkerhed i trafikken?
Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte for, at arbejdsgiverne i taxa-
branchen overholder arbejdsmiljø- og arbejdstidsreglerne?
Vil ministeren tage initiativ til at iværksætte en undersøgelse, der belyser
træthedsproblemer for taxachauffører, som det er belyst for f.eks. lastbil-
chauffører?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2017-18, jf.
BEU alm. del
samrådsspm. BO.”
Besvarelse
Jeg vil gerne takke for spørgsmålet og indlede min besvarel-
se med at understrege, at de regler, der gælder om taxachauf-
førers arbejdstid, naturligvis skal overholdes.
Jeg vil også gerne indledningsvis sige, at jeg er positivt ind-
stillet i forhold til, at der iværksættes en undersøgelse. Den
kan give et bedre grundlag for at vurdere, hvad der eventuelt
kan tages af initiativer på området.
Først og fremmest forholder det sig sådan, at ansatte taxa-
chauffører ikke må arbejde mere end 48 timer i gennemsnit
om ugen. Derfor er det selvfølgelig uacceptabelt, hvis sådan-
ne chauffører arbejder 56 timer uge efter uge.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 24/10-18 om arbejdsmiljø for taxachauffører, til beskæftigelsesministeren
Jeg er enig i, at det har betydning i forhold til trafiksikker-
hed. Vi har for nylig også diskuteret trafiksikkerhed i forhold
til undtaget kørsel, kørsel med dyreaffald og lignende. Så jeg
er enig med Christian Juhl og Karsten Hønge i, at det er en
vigtig problemstilling.
Der er forskellige andre regelsæt, som også er relevante, og
derfor vil jeg kort gennemgå, hvad der gælder på området.
Helt overordnet kan man sige, at der er to former for regule-
ring, som sætter rammerne for taxachaufførers arbejdstid.
Den lovgivning, der hører under Beskæftigelsesministeriets
ressort, kan betegnes som
direkte regulering.
Det drejer sig
om hviletidsreglerne i arbejdsmiljølovgivningen og om den
såkaldte 48-timersregel i lov om gennemførelse af dele af
arbejdstidsdirektivet.
Når det gælder hviletidsreglerne, så følger det af arbejdsmil-
jøloven og EU’s arbejdstidsdirektiv, at ansatte som hovedre-
gel skal have mindst 11 timers sammenhængende hvileperi-
ode inden for hver periode på 24 timer, og et ugentligt
fridøgn for hver periode på syv døgn.
Derudover er der ikke i arbejdsmiljølovgivningen regler om,
hvordan arbejdstiden konkret skal tilrettelægges.
Overholdelse af hviletidsreglerne i arbejdsmiljøloven vil der-
for ikke i sig selv løse problematikken med, at der er danske
taxachauffører som tilbringer 56 arbejdstimer om ugen i ta-
xaen, som det er beskrevet i artiklen i Fagbladet 3F.
Ugentlig arbejdstid er reguleret i lov om gennemførelse af
dele af arbejdstidsdirektivet. Beregnet over en periode på 4
måneder må der maksimalt arbejdes 48 timer i gennemsnit
om ugen.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 24/10-18 om arbejdsmiljø for taxachauffører, til beskæftigelsesministeren
Der er altså lovgivning om, at taxachauffører, der er lønmod-
tagere, ikke må arbejde 56 timer om ugen i gennemsnit. Der
er ikke tilsvarende lovgivning for taxachauffører, der er selv-
stændige. Det er der en del, der er.
I forhold til loven er det vigtigt at være opmærksom på, at
den kun finder anvendelse, hvis der ikke er en kollektiv
overenskomst, der sikrer lønmodtagerne de direktivmæssige
rettigheder.
Hvis loven finder anvendelse, kan en lønmodtager, der har
arbejdet mere end 48 timer om ugen i gennemsnit, rejse en
sag og eventuelt blive tilkendt en godtgørelse ved domstole-
ne.
Hvis loven ikke finder anvendelse, fordi en overenskomst
træder i stedet, vil en overtrædelse af overenskomstens 48-
timersregel skulle behandles fagretligt. I så fald vil en ar-
bejdsgiver kunne blive pålagt en bod.
Årsagen til, at der ikke er en myndighed, der fører tilsyn
med, at 48-timersreglen overholdes, er netop parternes mu-
lighed for at overenskomstimplementere reglerne i arbejds-
tidsdirektivet.
Der er generelt bred politisk enighed om at understøtte par-
ternes mulighed for at overenskomstimplementere regler i
EU-direktiver, og overenskomstimplementering forudsætter,
at håndhævelse kan ske i det fagretlige system. Det synes jeg
stadig er et sundt princip.
-o0o-
Den anden form for lovgivning, der sætter rammer for taxa-
chaufførers arbejdstid, er taxiloven, der hører under Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriets ressort. Det, jeg kan
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 24/10-18 om arbejdsmiljø for taxachauffører, til beskæftigelsesministeren
sige om taxiloven, bygger på oplysninger, som jeg har fået
fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Taxiloven kan i forhold til arbejdstid betegnes som
indirekte
regulering.
Taxiloven fastsætter nemlig ikke i sig selv bestemmelser om
chaufførers arbejdstid, men det fremgår af § 10, at indehave-
ren af en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport skal
følge de bestemmelser om blandt andet arbejdstid, som ikke
er mindre gunstige end dem, der findes i de landsdækkende
overenskomster, som er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter på det pågældende faglige område.
Færdselsstyrelsen fører tilsyn med, at chaufførernes vilkår er
bedre eller på linje med det, der fremgår af de på området
mest repræsentative overenskomster.
Da taxiloven er trådt i kraft 1. januar 2018, har man på nu-
værende tidspunkt ikke foretaget stikprøver af ansættelses-
kontrakter, lønningssedler, ugerapporter osv. i forbindelse
med kontrol af chaufførernes vilkår, men dette er et tilsyn,
som Færdselsstyrelsen indfører som et led i den generelle
implementering af taxiloven.
Hvis der via henvendelse til Færdselsstyrelsen eller på anden
måde er grund til at betvivle, at betingelserne i taxilovens §
10 er opfyldt, undersøger Færdselsstyrelsen forholdene.
-o0o-
Afslutningsvis kan jeg sige, at jeg er indstillet på det som er
spørgsmålet på dette samråd, nemlig iværksættelse af en un-
dersøgelse, der kan give et beslutningsgrundlag, hvis der
måtte være behov for yderligere initiativer.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 24/10-18 om arbejdsmiljø for taxachauffører, til beskæftigelsesministeren
5