Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
TALE
Oktober 2018
J.nr.
CAL
AKL
2018 - 3669
Talepapir til samråd i Beskæftigelsesudvalget den 24.
oktober 2018 om taxachaufførers arbejdstid
Følgende samrådsspørgsmål er stillet til beskæftigelsesministeren af Chri-
stian Juhl (EL) og Karsten Hønge (SF):
Samrådsspørgsmål BO
”Idet
henvises til artikel i Fagbladet 3F af 28. maj 2018: "Trafiksikkerhed
ramt: danske taxichauffører sidder rekordlænge bag rattet", jf.
https://fagbladet3f.dk/artikel/danske-taxichauffoerer-sidder-rekordlaenge-
bag-rattet, bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
–
Hvad mener ministeren om, at danske taxachauffører har en gennemsnit-
ligugentlig arbejdstid på over 56 timer, at mange føler sig trætte og at do-
kumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, påpeger, at træt-
hed er en væsentlig risikofaktor for sikkerhed i trafikken?
–
Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte for, at arbejdsgiverne i taxa-
branchen overholder arbejdsmiljø- og arbejdstidsreglerne?
–
Vil ministeren tage initiativ til at iværksætte en undersøgelse, der belyser
træthedsproblemer for taxachauffører, som det er belyst for f.eks. lastbil-
chauffører?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2017-18, jf.
BEU alm. del
–
samrådsspm. BO.”
Besvarelse
Jeg vil gerne takke for spørgsmålet og indlede min besvarel-
se med at understrege, at de regler, der gælder om taxachauf-
førers arbejdstid, naturligvis skal overholdes.
Jeg vil også gerne indledningsvis sige, at jeg er positivt ind-
stillet i forhold til, at der iværksættes en undersøgelse. Den
kan give et bedre grundlag for at vurdere, hvad der eventuelt
kan tages af initiativer på området.
Først og fremmest forholder det sig sådan, at ansatte taxa-
chauffører ikke må arbejde mere end 48 timer i gennemsnit
om ugen. Derfor er det selvfølgelig uacceptabelt, hvis sådan-
ne chauffører arbejder 56 timer uge efter uge.