Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1971027_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
19. november 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 63 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 63:
”Vedrørende
anmeldelse af arbejdsulykker:
Af Arbejdstilsynets årsopgørelse fremgår, at der i 2017 blev anmeldt 42.344 ulyk-
ker. (i 2014 blev der anmeldt 40.651 ulykker) Ministeren bedes på den baggrund
oplyse følgende:
1. Hvor mange af disse anmeldelser er ikke samtidig sendt til de respektive ar-
bejdsskadeforsikringer?
2. Hvor mange arbejdsulykkesanmeldelser er således sendt ind til arbejdsskade-
forsikringerne?
3. Hvor mange sager er sendt videre fra arbejdsskadeforsikringerne til behandling
hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring(AES)? Antallet af anmeldelser der
kommer videre ind til behandling hos AES i årene 2014
2015
2016
2017
har udviklet sig som følger: 21.205, 20.704, 18.933 og 17.798.
4. Hvor lang tid går der fra anmeldelsen modtages hos forsikringsselskabet
til at
sagen videresendes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring?
5. Hvor stor en procentdel af arbejdsulykkerne sendes videre fra forsikringssel-
skaberne til behandling i AES? Hvordan udvikler denne procentdel sig fra
2014 til 2017?
6. Hvad anses at være årsag til udviklingen?
7. Hvilke redskaber benyttes for at sikre, at forsikringsselskaberne sender skades-
sagerne videre til behandling hos AES? Hvilke redskaber er blevet benyttet si-
den 2014?
8. Hvad angår den forebyggende indsats, så har arbejdsgiveren jf. bek. nr. 1181 af
15. oktober 2010 om samarbejde om sikkerhed og sundhed pligt til at ”sørge
for, at årsagerne til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb hertil
undersøges, og sørge for at få gennemført foranstaltninger, der hindrer genta-
gelse. Vil ministeren sikre, at denne pligt indskærpes overfor virksomheder”
Svar:
Ingen skal blive syge eller komme til skade af at gå på arbejde. Jeg har en forvent-
ning om, at de danske virksomheder overholder arbejdsmiljølovgivningen, og at de
undersøger ulykker til bunds, så lignende ulykker kan undgås fremadrettet. Jeg har
i den forbindelse bedt Arbejdstilsynet sikre, at arbejdsgiverens pligt til at forebygge
J.nr.
2018-6543
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om anmeldelse af arbejdsulykker og forsikringsselskabernes videresendelse af skadesager til AES, til beskæftigelsesministeren
1971027_0002.png
ulykker fremover kommer til at fremgå direkte af den kvitteringsskrivelse, som ar-
bejdsgiveren får, når en ulykke anmeldes i EASY.
I min tid som beskæftigelsesminister har jeg været meget optaget af, at sagsbe-
handlingstiden på arbejdsskadeområdet nedbringes. Det er i den forbindelse vigtigt,
at forsikringsselskaberne sender sagerne videre til Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring (AES), så skadelidtes sag og eventuelle erstatning ikke forsinkes unødigt.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, der har
oplyst følgende:
”En
arbejdsulykke skal anmeldes efter reglerne i arbejdsmiljøloven eller arbejds-
skadesikringsloven. Efter reglerne i arbejdsmiljøloven skal en arbejdsulykke an-
meldes, hvis en person er uarbejdsdygtig i mindst én dag udover tilskadekomstda-
gen. Efter reglerne i arbejdsskadesikringsloven skal en arbejdsulykke anmeldes,
hvis det forventes, at skaden kan medføre ret til økonomisk kompensation, fx for
varigt mén eller tabt erhvervsevne, eller hvis tilskadekomne ikke forventes at kun-
ne genoptage sit arbejde fem uger efter skaden.
Tallene i Arbejdstilsynets årsopgørelse, som der henvises til i spørgsmålet, afspej-
ler arbejdsulykker, der er anmeldt til Arbejdstilsynet i henhold til arbejdsmiljølov-
givningen, dvs. på baggrund af arbejdsudygtighed. Tabel 1 viser, hvor mange af
disse der i perioden 2014-2017 tillige er anmeldt ifølge arbejdsskadesikringslov-
givningen og dermed også er anmeldt til forsikringsselskaber eller AES. Andelen
af anmeldelser, der går videre til forsikringsselskaberne, lå mellem 86 og 88 pct. i
2014-2016 og faldt til 84 pct. i 2017.
Tabel 1. Arbejdsulykker anmeldt til Arbejdstilsynet i perioden 2014-2017 fordelt efter
om arbejdsulykken også er anmeldt til forsikringsselskabet/AES
Forsikringssag
Uoplyst
Nej
Ja
Total
2014
44
5.495
35.112
40.651
2015
22
5.463
36.812
42.297
2016
4
5.231
36.779
42.014
2017
-
6.615
35.729
42.344
Anm: Uoplyst omfatter arbejdsulykker, hvor der ikke er en registrering af forsikring ja/nej i EASY.
Kilde: Arbejdstilsynets ulykkesregister og anmeldte arbejdsulykker i EASY.
Arbejdstilsynet iværksatte i 2017 i samarbejde med arbejdsmarkedets parter en
særlig informationskampagne ”Anmeld arbejdsulykker” med det formål at få
flere
til at anmelde de arbejdsulykker, der sker.
Ud over arbejdsulykker anmeldt efter arbejdsmiljøloven, er der arbejdsulykker, der
alene er anmeldt efter arbejdsskadesikringsloven. Ved anmeldelse af arbejdsulyk-
ker efter arbejdsskadesikringsloven sendes anmeldelsen til arbejdsgiverens forsik-
ringsselskab. Det samlede antal arbejdsulykker, som er anmeldt til forsikringssel-
skaber eller AES, er steget fra ca. 79.500 anmeldte arbejdsulykker i 2014 til ca.
84.000 i 2017.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om anmeldelse af arbejdsulykker og forsikringsselskabernes videresendelse af skadesager til AES, til beskæftigelsesministeren
1971027_0003.png
Forsikringsselskaberne skal sende anmeldelserne til AES, hvis ulykken har medført
eller forventes at ville medføre den tilskadekomnes død, hvis ulykken kan føre til
erstatning ud over udgifter til sygebehandling og hjælpemidler, eller hvis den til-
skadekomne ikke har genoptaget sit arbejde i fuldt omfang inden for fem uger efter
skadens indtræden.
I AES’ årsrapporter fremgår,
hvor mange sager AES har opret-
tet på baggrund af anmeldelser, der er gået videre fra forsikringsselskaberne. Det
bemærkes, at der kan oprettes flere sager i AES på baggrund af én anmeldelse. Ta-
bel 2 nedenfor viser udviklingen i oprettede sager i AES på baggrund af anmeldte
arbejdsulykker.
Tabel 2. Oprettede ulykkessager i AES 2014-2017 opgjort på år for anmeldelsernes
modtagelse i AES
År for anmel-
delse til AES
Antal sager
2014
21.205
2015
20.704
2016
18.933
2017
17.798
Anm: AES behandler også skader efter andre love end arbejdsskadesikringsloven, blandt andet skader hos værneplig-
tige, AMU-kursister og studerende på visse praktisk orienterede uddannelser. Disse skader er medtaget. Brilleskader
og pludselige løfteskader er desuden medtaget som ulykker.
Kilde: Arbejdsskadestatistik 2017, AES
Arbejdstilsynet har foretaget beregninger, der viser, at omkring hver sjette arbejds-
ulykke anmeldt til forsikringsselskabet i 2017 har ført til en oprettet sag i AES.
Denne andel har været faldende siden 2014, hvor hver femte anmeldelse førte til en
oprettet sag i AES.
Der er ikke nogen entydig forklaring på udviklingen i antallet af oprettede sager i
AES. Arbejdstilsynet vurderer, at mange faktorer har betydning, herunder ulykker-
nes alvorlighed, arbejdsmiljøfaktorer og praksis på arbejdsskadeområdet, fx høje-
steretsdommen fra 2013 om ulykkesbegrebet.
Arbejdstilsynet har i den forbindelse beregnet, at anmeldelser af arbejdsulykker i
perioden 2014-2017 i gennemsnit har ligget mellem tre og fire måneder i et forsik-
ringsselskab, inden den er sendt til AES. Der er i perioden stor variation i, hvor
længe en sag har været i forsikringsselskabet, inden den er sendt videre. 25 pct. af
sagerne sendes til AES én måned eller mindre efter anmeldelsen, mens 50 pct. af
sagerne sendes til AES mindre end to måneder efter anmeldelsen. Det bemærkes, at
forsikringsselskaberne inden oversendelsen af anmeldelsen til AES skal indhente
relevante lægelige oplysninger og derefter sende anmeldelsen til AES inden for tre
uger.
I forhold til den forbyggende indsats, så fremgår det direkte af bekendtgørelse nr.
1181 § 17, stk. 2, nr. 7, at én af arbejdsmiljøorganisationens strategiske opgaver er
at sørge for, at årsagerne til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader samt tilløb
hertil undersøges, og sørge for at få gennemført foranstaltninger, der hindrer genta-
gelse.
Formålet er, at virksomheden skal lære af ulykker for at kunne forebygge, at lig-
nende ulykker sker i fremtiden. Et formål, der er i tråd med arbejdsgiverens pligt til
at sørge for, at arbejdsforholdene på arbejdspladsen er sikkerheds- og sundheds-
mæssigt fuldt forsvarlige.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om anmeldelse af arbejdsulykker og forsikringsselskabernes videresendelse af skadesager til AES, til beskæftigelsesministeren
Når virksomheder anmelder arbejdsulykker i Arbejdstilsynets
og AES’ fælles an-
meldesystem, EASY, får anmelderen en kvittering fra EASY, hvoraf det bl.a.
fremgår, at virksomheden ved at undersøge årsagerne til en ulykke kan undgå, at
ulykken sker igen. Virksomheden henvises til en metode til læring af ulykker, som
er udviklet af Arbejdstilsynet.”
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4