Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1996106_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 15. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 41
(BEU alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 41:
Hvor mange modtagere af integrationsydelse har et rådighedsbeløb, som er lave-
re end Rockwool Fondens minimumsbudgetter, og hvor mange børn er der i de
pågældende familier?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, som har oplyst følgende:
”Rockwool
Fondens Forskningsenhed har senest i 2015 fastsat et såkaldt
minimumsbudget for forskellige familietyper. Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet har ikke mulighed for at afgøre, hvorvidt Rockwool Fondens Forsk-
ningsenheds beregninger giver anledning til et rimeligt minimumsbudget,
da det i høj grad er subjektivt, hvorvidt et vist rådighedsbeløb er rimeligt el-
ler ej.
Minimumsbudgettet dækker desuden ikke alle familier i befolkningen, da
der ikke er angivet budget for familier med personer over 64 år eller for fa-
milier med flere end fem børn. I 2016 var godt 20 pct. af befolkningen, sva-
rende til ca. 1,2 mio. personer, således i en familiesituation, som Rockwool
Fondens Forskningsenhed ikke har opstillet et minimumsbudget for.
Minimumsbudgettet er ifølge Rockwool Fondens Forskningsenhed et mål
for, hvilket forbrugsniveau,
der er ød e digt for at ku e le e et ” eske-
de t og ød e digt” li i Da ark. Mi i u s udgettet udgøres af poster
til mad og drikke, beklædning, hygiejne og sundhed, transport, kultur og fri-
tid, møbler, hårde hvidevarer, forsikring og bolig mv. Budgettet afhænger af
3. januar 2019
Analysekontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18609
615649
Side
1/4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvor mange modtagere af integrationsydelse har et rådighedsbeløb, som er lavere end Rockwool Fondens minimumsbudgetter, og hvor mange børn er der i de pågældende familier, til udlændinge- og integrationsministeren
familiens størrelse og sammensætning, dvs. køn og alder på familiemed-
lemmerne. I Rockwool Fondens Forskningsenheds minimumsbudget indgår
modsat ikke udgifter til daginstitution, dvs. det antages, at familiens børn
har økonomisk friplads. I opgørelsen af minimumsbudgettet er indregnet
stordriftsfordele ved indkøb af madvarer.
Minimumsbudgettet er tiltænkt personer med almindeligt sundhedstilstand
og tager ikke højde for ekstraordinære udgifter til medicin i forbindelse
med sygdom mv. Der indgår ligeledes ikke forbrug af cigaretter og alkohol.
Minimumsbudgettet kan opfattes som et stiliseret eksempel på et budget,
der dækker udgifter e til et eskede t og ød e digt li for e ’typisk’ fa-
milie. Der vil således være familier, som har behov for et større budget end
det angivne, ligesom der vil være familier, der kan klare sig for et mindre
budget. Rockwool Fondens Forskningsenhed skriver i
Minimumsbudget for
forbrugsudgifter
5 : ”Det
udvalg af varer og tjenester, som indgår i
budgettet, repræsenterer det, som almindeligvis indgår i danskernes for-
rug … . Der ka være spe ifikke varer ed i udgettet, so e kelte perso-
ner ikke bruger, men det antages da, at de pågældende personer bruger
pengene på noget andet i stedet.”
Fastsættelsen af boligudgifterne, som udgør en forholdsvis stor del af fami-
liernes samlede udgifter, er forbundet med stor usikkerhed. Det er ved fast-
sættelse af minimumsbudgettet beregningsteknisk antaget, at familierne er
lejere i en almennyttig bolig. Huslejeudgiften er beregnet med udgangs-
punkt i den gennemsnitlige husleje pr. kvm i almennyttige boliger i alle lan-
dets regio er. Ro k ool Fo de s Forsk i gse hed skri er: ”Det
er relativt
vanskeligt at fastsætte én pris på boliger, da variationen i boligpriser er me-
get stor, både imellem landsdele og indenfor samme by, og efter hvornår
boligen er købt eller lejemålet indgået.”
Den store variation i boligudgifterne for faktiske familier på tværs af landet
og inden for kommuner gør det vanskelligt at sammenligne minimumsbud-
gettet med faktiske familiers indkomst. Det skyldes, at familierne i befolk-
ningen typisk ikke vil have boligudgifter svarende til, hvad der er lagt til
grund i minimumsbudgettet. Familierne kan have en boligudgift, der er
større eller mindre end lagt til grund.
Det er desuden ikke muligt at korrigere minimumsbudgettet for den enkelte
families faktiske boligudgift. Det skyldes, at der ikke findes tilgængelige og
Side
2/4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvor mange modtagere af integrationsydelse har et rådighedsbeløb, som er lavere end Rockwool Fondens minimumsbudgetter, og hvor mange børn er der i de pågældende familier, til udlændinge- og integrationsministeren
dækkende oplysninger om boligudgifter for alle i befolkningen. Selv hvis det
var muligt at korrigere for faktiske boligudgifter, ville minimumsbudgetter-
ne være svære at fortolke. En familie, som har valgt at bo i en dyr bolig, vil
således få beregnet et relativt højt korrigeret minimumsbudget, på trods af
at det vil være som følge af egne valg og prioriteter.
Det vurderes ikke umiddelbart meningsfuldt at sammenligne minimums-
budgettet med faktiske familiers rådighedsbeløb. Det skyldes, at rådigheds-
beløbet typisk er opgjort som det beløb, familien har til rådighed, efter ud-
gifter til bolig er betalt. Familiens rådighedsbeløb kan således ikke direkte
sammenlignes med minimumsbudgettet, der er opgjort inklusive udgifter til
betaling af husleje mv. Det kan være mere meningsfuldt at sammenligne
minimumsbudgettet med faktiske familiers disponible indkomst, som svarer
til familiens forbrugsmuligheder før betaling af boligudgift, men inklusive
eventuel boligstøtte. Denne fremgangsmåde er dog heller ikke lige til.
Det skyldes blandt andet, at der ikke tages højde for boligstøtte ved fast-
sættelsen af minimumsbudgettet. Boligstøtte kan have væsentlig betydning
for familiens disponible indkomst. Det skal ses i lyset af, at boligstøtte kan
udgøre helt op til 60 pct. af boligudgiften for børnefamilier. For at kunne
sammenligne minimumsbudgettet med den disponible indkomst i familien
vil det derfor være nødvendigt at beregne familiens boligstøtte med ud-
gangspunkt i en bolig med den boligudgift, som er angivet i minimumsbud-
gettet. Der findes imidlertid ikke oplysninger om beregningsgrundlaget ved-
rørende den fiktive bolig i minimumsbudgettet, familiens formueforhold
mv., som gør det muligt at beregne familiens potentielle boligstøtte med
stor præcision.
Hertil kommer, at opgørelsen af familiernes disponible indkomster foreta-
ges på baggrund af oplysninger om indkomstforhold mv. for hele året og
oplysninger om familiens størrelse og sammensætning ved udgangen af
året. En sammenligning af Rockwool Fondens Forskningsenheds mini-
mumsbudget med familiernes disponible indkomster vil dermed bygge på
en beregningsteknisk antagelse om, at familiens størrelse og sammensæt-
ning har været uændret gennem hele året. For mange familier ændres
sammensætningen imidlertid i løbet af året, som følge af familieforøgelse,
pardannelse, unge der flytter hjemmefra mv.
Det betyder eksempelvis, at Rockwool Fondens Forskningsenheds mini-
mumsbudget vil være overvurderet for personer, der bliver forældre i løbet
Side
3/4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvor mange modtagere af integrationsydelse har et rådighedsbeløb, som er lavere end Rockwool Fondens minimumsbudgetter, og hvor mange børn er der i de pågældende familier, til udlændinge- og integrationsministeren
af året, idet disse personer vil have haft et mindre forbrugsbehov en del af
året, end der er lagt til grund i minimumsbudgettet. Samtidig er en række
offentlige ydelser, herunder boligstøtte, højere for forsørgere end for ikke-
forsørgere. Begge dele vil bidrage til at overvurdere det målte antal perso-
ner, og særligt børn, i familier med en disponibel indkomst under mini-
mumsbudgettet. Tilsvarende vil den disponible indkomst være undervurde-
ret for personer, der har været i familie med andre i løbet af året, som fx
personer der er flyttet hjemmefra i løbet af året, blevet skilt, er indvandret
eller lignende. Eksempelvis er ca. 7.ooo integrationsydelsesmodtagere i be-
folkningen indvandret i løbet af 2016.
Det vurderes på denne baggrund ikke at være meningsfuldt at opgøre antal-
let af personer med en indkomst under Rockwool Fondens Forskningsen-
heds opgjorte minimumsbudget.”
Jeg kan henholde mig til bidraget fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
4/4