Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1996118_0001.png
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 15. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 40
(alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 40:
Hvor mange modtagere af integrationsydelse ligger under Danmarks Statistiks
fattigdomsindikator, og hvor mange børn er der i de pågældende familier?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, som har oplyst følgende:
”Da ark tilsluttede sig FN’s verde s ål for æredygtig udvikli g i sep-
te er
. FN’s verde s ål
omfatter samlet set 169 delmål fordelt på 17
overordnede mål, som økonomi, sundhed, uddannelse, ligestilling og miljø,
jf.
www.verdensmaalene.dk.
Med verdensmålene er der tale om en global
dagsorden, der skal oversættes til den nationale kontekst, og som skal op-
nås på globalt niveau. Verdensmålene er universelle i den forstand, at de
gælder for alle FN’s edle sla de –
både udviklede lande og ikke-
udviklede lande. Opfyldelsen af de 17 verdensmål skal ske i overensstem-
melse med hvert enkelt medlemslands nationale tilgang og prioriteter, her-
under med udgangspunkt i de nationale omstændigheder, der er gældende
i hvert land.
Danmark ligger i front i forhold til at realisere mange af verdensmålene. Det
betyder, at nogle målsætninger er mindre relevante end andre, og at arbej-
det med fattigdom og ulighed ikke kan forventes at være det samme i
Danmark som i mange andre lande.
Den konkrete målsætning om at afskaffe fattigdom i alle dens former skal
ses i lyset af, at Danmark er et af de mest lige lande i verden. Danmark er
således det land blandt OECD-landene, hvor andelen af befolkningen i lav-
indkomstgruppen er mindst, jf.
Fordeling og incitamenter 2018,
Økonomi-
3. januar 2019
Analysekontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18606
603540
Side
1/4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvor mange modtagere af integrationsydelse der ligger under Danmarks Statistiks fattigdomsindikator, og hvor mange børn er der i de pågældende familier, til udlændinge- og integrationsministeren
og I de rigs i isteriet. Det fre går af FN’s verde s ål
nr. 1: Afskaf fattig-
dom, delmål 1.2:
”I de 0 0 skal a dele af æ d, kvi der og ør i alle aldre, so
fattigdo i alle de s di e sio er, halveres”.
lever i
FN lægger op til, at delmål 1.2 monitoreres med udgangspunkt i to indikato-
rer:
1.2.1. Andel af befolkningen, som lever under den nationale fattigdoms-
grænse, opdelt på køn og aldersgruppe.
1.2.2. Andel af mænd, kvinder og børn i alle aldre, som lever i fattigdom i
alle dens dimensioner, i henhold til nationale definitioner.
Danmark har imidlertid ikke en national fattigdomsgrænse og opererer hel-
ler ikke med nationale definitioner af fattigdom. Regeringen afskaffede i
de tidligere regeri gs defi itio af ’øko o isk fattige’ so et o jek-
tivt mål for fattigdom i Danmark. Det er regeringens opfattelse, at fattig-
dom ikke kun måles i kroner og øre. Der vil således være sårbare borgere,
so ikke er ’øko o isk fattige’ ifølge e tek isk afgræ s i g, e so ikke
desto mindre er socialt udsatte. Tilsvarende vil der være borgere, der ikke
er socialt udsatte, men som vil være omfattet af en teknisk afgrænsning af
’øko o isk fattige’.
VIVE (tidligere SFI) finder i afsavnsundersøgelsen
Fattigdom og afsavn
fra
2016 store forskelle i oplevede afsavn blandt personer omfattet af den tid-
ligere regerings afgræ
s i g af ”øko o isk fattige”. Ligeledes rapporterer
børn omfattet af afgrænsningen kun i mindre grad flere afsavn end andre
børn. Børn omfattet af afgrænsningen melder desuden, at de er lige så til-
fredse med livet som andre børn.
Det blev også påpeget af
Ekspertudvalget om fattigdom,
som i
En dansk fat-
tigdomsgrænse
analyser og opgørelsesmetoder, 2012
skrev:
”E svaghed
ved en grænse, som udelukkende er økonomisk, er, at den alene er resultat-
eller outputorienteret, hvilket vil sige, at indkomsten vurderes uden hensyn
til, hvorledes denne er fremkommet. En sådan grænse tager ikke hensyn til
proces, årsager (frivillig vs. ufrivillig) eller konsekvenser og kan derfor ikke
stå ale e so i dikator for fattigdo spro le er.”
Det er regeringens opfattelse, at det socialpolitiske fokus bør ligge et andet
sted end ved en økonomisk bundlinje. Det handler i større grad om at sikre
mennesker lige muligheder i livet og at give dem det nødvendige rygstød til
at gribe mulighederne
til glæde for dem selv og deres børn. Det handler fx
om øget tilskyndelse til at uddanne sig og til at komme i arbejde, og det
hjælper en økonomisk fattigdomsgrænse ikke på.
Side
2/4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvor mange modtagere af integrationsydelse der ligger under Danmarks Statistiks fattigdomsindikator, og hvor mange børn er der i de pågældende familier, til udlændinge- og integrationsministeren
1996118_0003.png
Det er baggrunden for, at lande, vi normalt sammenligner os med, ikke har
en fattigdomsgrænse, men gør brug af en mere nuanceret tilgang. Ekspert-
udvalget om fattigdom skrev således i sin rapport:
”I høji dko stla de ed
veludbyggede velfærdssamfund opereres der normalt ikke med officielle fat-
tigdomsgrænser. I stedet laver landene typisk årlige opgørelser, der monito-
rerer udviklingen ud fra en række indikatorer. Indikatorerne kan være defi-
neret ved økonomiske forhold, ved materielle forhold, eller ved forhold, der
har etyd i g for so ial i klusio /eksklusio .”
Regeringen følger udviklingen i antallet af personer med relativt lav ind-
komst (lavindkomstgruppen) og har i 2016 præsenteret 10 socialpolitiske
mål. Udviklingen i lavindkomstgruppen belyses i Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriets årlige publikation
Fordeling og incitamenter,
mens udviklingen i
regeringens 10 socialpolitiske mål belyses i Børne- og Socialministeriet årli-
ge publikation
Socialpolitisk Redegørelse.
Da arks Statistik DST o itorerer udvikli ge i alle FN’s verde s ål for
bæredygtig udvikling, jf.
www.dst.dk/da/Statistik/Sdg.
I fravær af en natio-
nal fattigdomsgrænse og andre nationale definitioner af fattigdom har DST
la dt a det udar ejdet e i dikator for ”relativ fattigdo ” til at o itore-
re udvikli ge i del ål . . DST’s defi itio o fatter perso er,
der opfyl-
der, at:
Den familieækvivalerede disponible indkomst udgør under 50 pct. af
medianindkomsten i befolkningen
Den familieækvivalerede nettoformue eksklusive pensionsopsparing ud-
gør under 50 pct. af medianindkomsten i befolkning ved årets start
Hovedforsøgeren i familien ikke er studerende
Personer under 25 år ikke er flyttet hjemmefra i løbet af året
Der er en relativt stor mobilitet ud af
gruppe afgræ set af DST’s i dikator.
Således var kun halvdelen af gruppen, der er omfattet af indikatoren i 2017,
også omfattet i 2016, mens under en tredjedel var omfattet i både 2015 og
2016, jf. tabel 1.
Tabel 1
DST’s indikator, 2017
År omfattet af indikator
2017
2016 og 2017
2015, 2016 og 2017
Antal
254.000
131.200
73.700
Andel i befolkningen
4,5 pct.
2,3 pct.
1,3 pct.
Anm.: Populationen i opgørelsen udgør personer bosiddende i Danmark pr. 1. januar 2018, som er i en E-familie med mindst
en person over 14 år, der har haft bopæl i landet hele 2017.
Kilde: Egne beregninger på data fra Danmarks Statistik.
Den forholdsvis store mobilitet ud af gruppen kan skyldes, at mange perso-
er o fattet af DST’s i dikator har lav i dko st i e kortere periode so
Side
3/4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvor mange modtagere af integrationsydelse der ligger under Danmarks Statistiks fattigdomsindikator, og hvor mange børn er der i de pågældende familier, til udlændinge- og integrationsministeren
1996118_0004.png
følge af fx midlertidig ledighed, udlandsophold, højskoleophold eller opstart
af egen virksomhed. For en del vil der derfor være tale om perioder med
frivillig lav indkomst. DST skriver i metodenotatet
Bag om relativ fattigdom
(2018)
om fortolkningen af indikatoren:
”Fattigdo si dikatore skal ikke
tolkes som et egentligt fattigdomsmål, der objektivt viser antallet af fattige
personer i Danmark, men som en indikator på udviklingen i relativ fattig-
dom. En relativ fattigdomsgrænse vil altid hvile på antagelser, idet mange
valg skal træffes, når man skal måle fattigdom. Antallet af fattige afhænger
således af disse valg. Det er derfor vigtigt ikke at tolke for hårdt på selve an-
tallet af fattige, so fattigdo si dikatore viser.”
Kun personer, der selv har, eller er i familie med en person, der har haft bo-
pæl i Danmark hele året, optræder i opgørelsen. Omkring 1.100 integrati-
onsydelsesmodtagere i opgørelsen er indvandret i løbet af 2017.
Omkring 75 pct. af de personer, der modtog integrationsydelse i løbet af
7, er o fattet af DST’s i dikator, svare de til a. .
perso er, jf. ta-
bel 2. 18.400 børn under 18 år var i 2017 i familie med en modtager af inte-
grationsydelse, der var omfattet af indikatoren.
Tabel 2
DST’s indikator, 2017
Alle
1.000 personer
Befolkning
Kontanthjælpsmodtagere
Integrationsydelsesmodtagere
Børn i familie med integrationsydelsesmod-
tagere omfattet af indikator
5.702,0
165,2
28,4
DST’s indikator
1.000 personer
254,0
62,7
21,4
18,4
Andel af gruppe
Pct.
4,5
38,0
75,2
Anm.: Integrationsydelsesmodtagere eller kontanthjælpsmodtagere udgør alle, der har modtaget integrationsydelse eller kon-
tanthjælp i mindst to uger i 2017 ifølge DREAM-databasen. Børn er defineret som personer under 18 år i en familie med
en integrationsydelsesmodtager, der er omfattet af indikatoren. Familierne til identifikation af børn er baseret på befolk-
ningen 1. januar 2018, mens familiebegrebet benyttet af DST til at opgøre indikatoren er baseret på befolkningen 31.
december 2017. Populationen i opgørelsen udgør personer bosiddende i Danmark pr. 1. januar 2018, som er i en E-
familie med mindst en person over 14 år, der har haft bopæl i landet hele 2017. Ca. 2.400 integrationsydelsesmodtagere
var ikke fuldt skattepligtige i 2017, hvorfor de ikke indgår i opgørelsen.
Kilde: Egne beregninger på data fra Danmarks Statistik og DREAM-databasen.
Til sammenligning er 38 pct. af de personer, der modtog kontanthjælp i
7 o fattet af DST’s i dikator. Det er ikke uligt på aggru d af ove -
stående oplysninger at sige noget håndfast om, hvor mange integrations-
ydelsesmodtagere, der også ville have været
o fattet af DST’s i dikator,
hvis de i stedet havde odtaget ko ta thjælp i
7.”
Jeg kan henholde mig til bidraget fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
4/4