Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1.
Orientering om nytteindsats
Dok.nr.: 253-2018-59749
Sagsnr.: 253-2018-10908
Åbent
Sagsprocedure
Integrations-, Beskæftigelses- og Ungdomsudvalget
Resume
Formålet med sagen er at orientere Integrations-, Beskæftigelses- og Ungdomsudvalget om status på de ind-
satser, der er iværksat i forhold til nytteindsats. Der er tre målgrupper, som der er særligt fokus på i forhold
til nytteindsats. Det er åbenlyst uddannelsesparate, jobparate kontanthjælpsmodtagere og jobparate kontant-
hjælpsmodtagere med begrænsede danskkundskaber. For de to første målgrupper har der været et fald i an-
tallet af fuldtidspersoner, som til dels kan tilskrives den indsats, som kommunen har haft for målgrupperne
gennem de seneste år. For de jobparate kontanthjælpsmodtagere med begrænsede dansk kundskaber er der
endnu ikke data eller mange erfaringer med målgruppen, da indsatsen startede 1. januar 2018.
Indstilling
Center for Job & Socialservice indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Med kontanthjælpsreformen, der trådte i kraft den 1. januar 2014, blev nytteindsatsen indført som et nyt red-
skab i beskæftigelsesindsatsen. Formålet med nytteindsats er, at ledige skal arbejde for den offentlige ydelse,
som de modtager. Målgruppen for nytteindsats er ledige, der ikke har problemer ud over ledighed, som for
eksempel åbenlyst uddannelsesparate og jobparate kontanthjælpsmodtagere.
Ved indførelsen af nytteindsats skulle alle kommuner vedtage en strategi for, hvordan kommunen vil anven-
de nytteindsats. I Greve vedtog Byrådet i december 2013 en strategi for etablering af individuelle nytteind-
satspladser på kommunens arbejdspladser. I maj 2014 vedtog Byrådet en ændring af denne strategi, der be-
tød, at de individuelle pladser blev suppleret af et kommunalt servicekorps. Baggrunden herfor var, at ar-
bejdspladserne i kommunen oplevede, at særligt de unge havde ustabilt fremmøde, når de skulle møde i nyt-
teindsats. Det var ressourcekrævende for arbejdspladsen i forhold til det administrative arbejde med at få en
ledig i nytteindsats, som ofte udeblev. Servicekorpset blev derfor i første omgang etableret til straksaktive-
ring af unge ledige, der er åbenlyst uddannelsesparate. En åbenlyst uddannelsesparat er en ung uden en er-
hvervskompetencegivende uddannelse, som vurderes at være i stand til at gennemføre en uddannelse.
I september 2014 blev de første unge henvist til nytteindsats i det kommunale servicekorps, hvor de udfører
ekstraordinære arbejdsopgaver, som ikke ellers ville blive udført. Det kan for eksempel være at fjerne skrald
omkring skoler, daginstitutioner og/eller på stranden.
Som det fremgår af kurve A i bilag 1, har der været et stort fald i antallet af unge åbenlyst uddannelsesparate
i Greve fra 38 fuldtidspersoner i august 2014 og til de seneste tilgængelige tal fra februar 2018, hvor der er 5
fuldtidspersoner. Det svarer til et fald på 86,8 procent fra august 2014 til februar 2018. Det forventes ikke, at
dette kan nedbringes yderligere. Til sammenligning har der været et fald i samme periode i Region Sjælland
på 36,9 procent, i Region Hovedstaden på 55,3 procent og på landsplan på 28,6 procent. I Greve er erfarin-
gen, at de unge ”vender i døren”, når de får oplyst, at de skal arbejde for deres ydelse i nytteindsats.
Byrådet har for årene 2017 og 2018 udvidet målgruppen i servicekorpset til også at omhandle nyledige
jobparate kontanthjælpsmodtagere over 30 år. Som det er gældende for de unge, bliver de jobparate henvist
til nytteindsats dagen efter, at de har ansøgt om en ydelse. Indsatsen startede 1. januar 2017 og løber frem til
udgangen af 2018. Erfaringen med målgruppen er, at de jobparate, i modsætning til de unge, ikke trækker de-
res ansøgning om kontanthjælp tilbage, når de bliver tilbudt nytteindsats, men vælger at tage imod tilbuddet.
Derudover er erfaringen, at flere sygemeldte sig, når de blev straksaktiveret i nytteindsats. Byrådet besluttede
derfor den 27. marts 2017, at målgruppen kan visiteres til afklaring af de helbredsmæssige forhold i Jobcen-
trets Aktive Tilbud.
1