Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2037706_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 6
Talepapir
besvarelse af samrådsspørgsmål
BA vedr. arbejds- og boligforhold for
udenlandske ansatte
Samråds-
spørgsmål BA
stillet til
beskæftigelsesmi
nisteren og
transport-,
bygnings og
boligministeren
Samrådsspørgsmål BA
Vurderer ministeren i lyset af Fyens
Stiftstidendes afsløringer, at den
nuværende kommunale kontrol med
arbejds- og boligvilkår for udenlandske
ansatte er tilstrækkelig, og hvilke
initiativer planlægges iværksat, såfremt
kontrollen ikke vurderes tilstrækkelig for
at forhindre, at arbejdsgivere hyrer
udenlandske ansatte under
forudsætning af, at de skal bo i
sundhedsskadelige omgivelser?
Indledning
Tak for spørgsmålene, som sagen i Fyens
Stiftstidende har givet anledning til.
Først og fremmest vil jeg gerne slå fast,
at både danske og udenlandske
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 27. marts om den kommunale kontrol med arbejds- og boligvilkår for udenlandske ansatte, til transport-, bygnings- og boligministeren
2037706_0002.png
Side 2 af 6
arbejdstagere skal bo under ordentlige
forhold, når de arbejder i Danmark.
Det er helt uacceptabelt, hvis mennesker
bor eller opholder sig under
sundhedsskadelige forhold.
Derfor er det vigtigt, at lovgivningen på
området er tydelig, så reglerne ikke kan
misforstås.
Samtidig skal reglerne kunne
håndhæves, og det skal sikres, at
reglerne rent faktisk bliver håndhævet.
Som bygningsminister kan jeg redegøre
for de regler, der gælder for byggeri i
Danmark og for kommunens tilsyn som
bygningsmyndighed efter byggeloven.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 27. marts om den kommunale kontrol med arbejds- og boligvilkår for udenlandske ansatte, til transport-, bygnings- og boligministeren
2037706_0003.png
Side 3 af 6
Kommunen som
bygnings-
myndighed
Det er bygningsejerens ansvar, at dennes
bygning er lovlig. Og det er kommunen,
der som bygningsmyndighed er
ansvarlig for at påse, at byggelovens
regler overholdes.
Byggelovens regler skal bl.a. sikre, at
bygningerne i Danmark er sikre og
sunde for mennesker at opholde sig i.
Hvis en kommune bliver opmærksom på
et ulovligt forhold efter byggeloven, har
den pligt til at søge det ulovlige forhold
lovliggjort. Det kan kommunen gøre ved
at give ejeren påbud om at bringe det
ulovlige forhold i orden. Hvis forholdet
ikke bringes i orden, kan kommunen
melde sagen til politiet.
Et ulovligt forhold kan bestå i, at et
byggeri ikke lever op til kravene i
Ulovlige forhold i
byggeloven og
bygningsregle-
mentet
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 27. marts om den kommunale kontrol med arbejds- og boligvilkår for udenlandske ansatte, til transport-, bygnings- og boligministeren
2037706_0004.png
Side 4 af 6
byggelovgivningen for det konkrete
byggeri, eller hvis bygningens
anvendelse er ulovlig.
En bygnings anvendelse kan være ulovlig
efter byggeloven, hvis bygningen
benyttes til et formål, der ikke er givet
byggetilladelse til. Det kan fx være, hvis
en erhvervsejendom anvendes til
beboelse eller lignende ophold.
Ulovlige forhold efter byggeloven kan
straffes med bøde. Det er ejeren af den
ulovlige bygning, der pålægges bøden.
Det er i sidste ende op til domstolene at
fastsætte den endelige bødestraf.
Har kommunen ikke har levet op til sine
forpligtelser som bygningsmyndighed, fx
hvis kommunen ikke har ført
Tilsyn med kom-
munerne
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 27. marts om den kommunale kontrol med arbejds- og boligvilkår for udenlandske ansatte, til transport-, bygnings- og boligministeren
2037706_0005.png
Side 5 af 6
tilstrækkeligt tilsyn med et givent
forhold, kan der klages til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen er den myndighed, der
fører tilsyn med, at kommunerne
overholder de regler, der gælder for
offentlige myndigheder.
Byggelovgivningen angiver klart og
tydeligt, at man skal benytte en bygning
til den anvendelse, der er givet tilladelse
til.
Endvidere er byggelovens regler om
kommunernes tilsynsforpligtelse lige så
tydelige, og det er min klare opfattelse,
at kommunerne har gode muligheder for
at håndhæve byggelovens regler
effektivt.
Byggelovgivningens
regler er
tilstrækkelige
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 27. marts om den kommunale kontrol med arbejds- og boligvilkår for udenlandske ansatte, til transport-, bygnings- og boligministeren
2037706_0006.png
Side 6 af 6
Jeg mener derfor, at byggelovens regler
for kommunernes kontrol på området er
tilstrækkelige.
Reglerne og
tilsynet ser ud til
at virke
Og artiklerne i Fyens Stiftstidende tyder
da også på, at reglerne og tilsynet virker,
idet kommunen ved tilsynet ikke fandt
ulovlige forhold i ejendommen. Så ved
kommunens mellemkomst blev
forholdene på ejendommen
tilsyneladende bragt i orden.
Jeg kan desuden forstå, at Odense
Kommune efterfølgende har valgt at
politianmelde virksomheden, og at
politiet nu undersøger sagen nærmere.
Nu vil jeg give ordet til
beskæftigelsesministeren.