Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 88 endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
1 (L 88), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
22. januar 2016
J.nr. 2015 - 3669
”Hvordan
vil ordningen
–
og herunder bidragets størrelse
–
se ud, hvis selvstændi-
ge og iværksættere bliver lagt ind under barsel.dk?
”
Svar:
Spørgsmålet om selvstændiges optagelse i Barsel.dk blev allerede drøftet i 2012-13
inden beslutningen om at etablere en obligatorisk ordning for selvstændige blev
truffet.
Dengang var konklusionen, at denne løsning enten ville betyde en omfordeling fra
de selvstændige til de private arbejdsgivere eller omvendt, afhængigt af på hvilke
betingelser de selvstændige blev optaget, og man gik ikke videre med forslaget.
Optagelse af selvstændige i Barsel.dk rejser nogle spørgsmål om den systemmæs-
sige forankring i Barsel.dk og de økonomiske konsekvenser for de private arbejds-
givere, der i dag finansierer Barsel.dk. Jeg har bedt ATP om at bidrage til besvarel-
sen af disse, da ATP både administrerer Barsel.dk og barselsudligningsordningen
for selvstændige på vegne af Beskæftigelsesministeriet.
ATP har oplyst, at det systemmæssigt er muligt at optage selvstændige i Barsel.dk,
men at der vil være udgifter til udvikling og administration forbundet hermed.
Der er regnet på to forskelige scenarier for optagelse i Barsel.dk:
1) Målgruppen afgrænses som de ca. 45.000 selvstændigt erhvervsdrivende med
oveskud over 216.000 (dagpengemaksimum).
2) Den oprindelige målgruppe på ca. 218.000 selvstændige og honorarmodtagere
med B-indkomst.
For begge scenarier gælder, at ATP har lagt til grund, at der årligt vil være ca. 488
udbetalingsberettigede kvinder, og ca. 624 udbetalingsberettigede mænd, i alt ca.
1.100 personer. For både scenarie 1 og 2 betyder en optagelse i Barsel.dk, at de
selvstændige skal betale det samme bidrag på 750 kr. årligt, som de private ar-
bejdsgivere betaler pr. lønmodtager.
Konsekvensen i scenarie 1 er, at administrationsomkostningerne i Barsel.dk skøn-
nes at stige med ca. 9 mio. kr. årligt, og at der vil ske en omfordeling på ca. 7 mio.