Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2047478_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
9. april 2019
Bidrag til besvarelse af BEU spg. 345
Spørgsmål 345
Vil ministeren opdatere skønnet for, hvor stor bidragssatsen vil være for den enkelte,
hvis der indføres en målrettet ordning for barselsudligning for selvstændigt
erhvervsdrivende?
Vil ministeren endvidere redegøre for, hvor mange personer målgruppen for en
målrettet ordning tæller i dag? Der henvises til bemærkningerne til lov om ophævelse
af lov om barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende (lov nr. 115 af 9. februar
2016), hvor det fremgår, at en målretning af ordningen vil medføre, at bidragssatsen
forhøjes fra 328 kr. årligt til ca. 1.600 kr. årligt.
Forespørgsel fra ministeriet
I mail af 3. april 2019 har Beskæftigelsesministeriet bedt om bidrag til besvarelse af
BEU-spørgsmål 345, jf. ovenfor.
Det skal indledningsvist bemærkes, at ATP har nedlukket den tidligere barselsudligning
for selvstændigt erhvervsdrivende, og ATP har derfor ikke tilgængelige data til at
udarbejde et opdateret skøn på så detaljeret niveau, som i den tidligere opgørelse fra
2015-2016.
Nedenfor søges redegjort for de 4 forhold, som efter ATP’s vurdering primært har
betydning for bidragets størrelse:
ATP
Kongens Vænge 8,
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
Fax: 48 20 48 02
www.atp.dk
CVR-nr.: 43405810
Telefontid:
Mandag – onsdag: 8.00-16.00
Torsdag: 8.00-18.00
Fredag: 8.00-15.30
1. Antal personer
der bidrager til ordningen:
ATP har ikke nye tal for gruppen af selvstændige og vil derfor ikke kunne foretage
opdatering af skønnet, som er gengivet neden for.
Den tidligere vurdering var følgende:
Der var i alt 45.289 personer i 2014, hvor der er indberettet et delvist eller fuldt ATP-
bidrag, som opfyldte de angivne kriterier, jf. nedenfor. Ud af disse 45.289 personer var
der indberettet et delvis ATP-bidrag for 8.910 personer.
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 345: MFU spm. om bidragssatsen, hvis der indføres en målrettet ordning for barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende, til beskæftigelsesministeren
2047478_0002.png
Antal CPR-nr.
Delvist ATP
Intet ATP
I alt
Kriterier for opgørelsen af personkredsen:
1. Personer med ligningsarterne 1, 2, 3 og 4 i 2014
2. Personer, der har et overskud på virksomhed på min. 216.000 kr. eller er honorarmodtager
med B-indkomst (felt 210) på mindst 216.000 kr.
3. Personer, der var levende på udsøgningstidspunktet den 12. september 2015
4. Personer, der havde bopæl i Danmark på udsøgningstidspunktet den 12. september 2015
5. Personer, der er i aldersgruppen, 18-64 år på udsøgningstidspunktet den 12. september
2015.
8.910
36.379
45.289
2. Udbetaling
af refusion:
Den tidligere udligningsordning for selvstændigt erhvervsdrivende havde samme
udbetalingsperioder, som på daværende tidspunkt var gældende i Barsel.dk. Disse er i
mellemtiden ændret, således at antal uger, der ydes refusion for, er steget fra 29 til 33
uger. Kroneloftet og dagpengesats er ligeledes forhøjet, kroneloftet dog væsentligt
mere end dagpengesatsen. Dertil kommer, at antallet af nyfødte børn har været stødt
stigende i de seneste år og forventes at stige væsentligt i de kommende år, jf. Danmarks
Statistiks befolkningsprognose. Alle disse ændringer i udbetalingsforudsætningerne
trækker i retning af øgede refusionsudgifter og dermed øget bidrag. Det tidligere niveau
på knap 45 mio. kr. i årlige refusionsudgifter vurderes derfor at være for lavt sat ift, hvis
man skal opdatere udbetalingsskønnet i dag. Det vil alt andet lige betyde, at bidraget
skal fastsættes højere end i den tidligere beregning på 1.400-1.600 kr.
3. Udviklings- og driftsomkostninger:
Udviklingsomkostningerne til den automatiserede administration i den tidligere ordning
beløb sig til 17,8 mio. kr. og driftsomkostningerne på ca. 12 mio. kr. årligt (begge tal i
2015 priser). Såfremt det ønskes at implementere samme regelsæt og
administrationsmodel vurderer ATP på det foreliggende grundlag, at implementerings-
og driftsomkostningerne vil være på et tilsvarende niveau.
Imidlertid blev fonden i sin tid afviklet af en række grunde, og det er ATP´s antagelse,
at i tilfælde af en genindførelse, så ville det være nødvendigt foretage en række
regeljusterende valg baseret dels på erfaringerne, dels på en fornyet teknisk-
administrativ analyse af muligheder og konsekvenser. Det kan ikke med sikkerhed
siges, at en ny og forbedret version af barselsudligningsordningen ville omfatte de
samme it-komponenter og kommunikationsbehov mv., hvorfor omkostningerne i nogen
grad kan variere på baggrund af til- og fravalg.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 345: MFU spm. om bidragssatsen, hvis der indføres en målrettet ordning for barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende, til beskæftigelsesministeren
2047478_0003.png
4. Dispositionsfond:
I de tidligere beregninger var indlagt en forudsætning om, at dispositionsfonden efter
tre år skulle svare til ét kvartals likviditet. Denne antagelse er videreført.
Resultatet af de tidligere beregninger var afhængig af forskellige scenarier for de 4
beregningsforudsætninger, som er beskrevet ovenfor. Uanset scenarie ville
bidragssatsen stige fra 328 kr. årligt til 1.400 – 1.600 kr. årligt, hvis barselsudligning for
selvstændigt erhvervsdrivende skulle målrettes den personkreds, man med større
rimelighed kunne identificere som reelt selvstændige. Hertil skal det dog bemærkes, at
det viste sig at være yderst vanskeligt at identificere en entydig personkreds som
selvstændigt erhvervsdrivende, idet disse oplysninger primært er afhængige af
registreringer pba. skattelovgivningen, og det viste sig, at der er mange forskellige
måder at være selvstændig på under disse regelsæt.
Konklusion
Som nævnt oven for er det ATP’s vurdering, at såfremt man ville kunne beregne et
opdateret skøn for, hvor stort bidraget ville skulle være i en ny ordning, er der ikke
talgrundlag til stede for at vurdere om tre af ovenstående forudsætninger vil skulle
justeres for at opdatere skønnet for bidraget.
Det er imidlertid ATP’s vurdering, at forudsætningen om udbetalingerne vil skulle
opdateres, jf. ovenfor, og denne opdatering vil indebære en stigning i bidraget i
barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende. Til sammenligning er bidraget pr.
fuldtidsansat lønmodtager i Barsel.dk steget med næsten 50 pct. siden 2015, og da det
er de samme udbetalingsforudsætninger i de to ordninger, vil det ikke være helt forkert
at vurdere, at bidraget i en målrettet barselsudligning for selvstændigt erhvervsdrivende
vil skulle imødese samme stigning, dvs. 1.400-1.600 kr. årligt tillagt en stigning på ca.
50 pct. for at kunne hvile i sig selv.
Venlig hilsen
Maria Würtz
Underdirektør / Vice President
3