Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2039137_0001.png
TALE
Samrådsspørgsmål BD-BG om den indgåede
fratrædelsesaftale med Inger Schaumburg
Marts 2019
J.nr.
HR/ADD
Samrådsspørgsmål BD
Vil ministeren redegøre for ministerens involvering i forløbet, kommunikationen og
de aftaler, der førte til tidligere direktør i Det Nationale Forskningscenter for Ar-
bejdsmiljø, Inger Schaumburgs fratræden, herunder årsagen til, at ministeren ikke
har orienteret Folketingets Beskæftigelsesudvalg om de oplysninger, som fremgår
af artiklerne i Berlingske?
Der henvises til https://www.berlingske.dk/samfund/direktoer-afgang-i-troels-lunds-
ministerium-beskyldes-for-at-vaere-usaglig?fbclid=IwAR0-
QjqujWF402KSfniQICJFCPNh13sgXC15lxJ5Fp4Z1rz2MjewCn_0WXs
Samrådsspørgsmål BE
Er ministeren enig med chefforsker ved Danmarks Medie-og Journalisthøjskole
Roger Buch i, at: Vedtægterne skal sikre armslængde, så ministeren ikke blander
sig i den daglige drift i NFA. Det er et organ med en udpræget grad af
uafhængighed, som skal levere uvildig rådgivning til ministeriet. Derfor er det
meget alvorligt, når ministeriet efter alt at dømme går bag om ryggen på
bestyrelsen og fjerner en leder stik imod vedtægterne
Der henvises til artiklen Krav om undersøgelse af direktørs exit: »Du kan tro, jeg
skal have ministeren i samråd« i Berlingske den 25. februar 2019.
Samrådsspørgsmål BF
Vil ministeren kommentere denne udtalelse fra chefforsker ved Danmarks Medie
og Journalisthøjskole Roger Buch om, hvorvidt en departementschef handler på
egen hånd eller om en departementschef handler på vegne af ministeren: Men
det mest centrale spørgsmål er: Går en departementschef virkelig ud og gør det
her alene? Man er simpelthen nødt til at få undersøgt, om ministeren har været
vidende om afskedigelsen eller måske direkte har bedt om fyringen af direktøren
for at lægge sagen død politisk på Christiansborg eller i medierne. Det er meget
alvorligt, hvis det er tilfældet, men det er svært at forestille sig, at en
departementschef helt af sig selv handler på denne måde.
Der henvises til artiklen
฀Krav
om undersøgelse af direktørs exit: »Du kan tro, jeg
skal have ministeren i samråd« i Berlingske den 25. februar 2019.
Samrådsspørgsmål BG
Er ministeren enig med professor i forvaltningsret Sten Bønsing i at: Det er en
meget alvorlig sag. Direktøren bliver bedt om at møde op på departementschefens
kontor og tage en bisidder med. Det er tydeligvis en afskedigelse, der er på
programmet. Men det har departementschefen slet ikke bemyndigelse til, og der-
med bryder man loven. Det er helt galt.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det samrådet den 27. marts om NFA's tidligere direktørs fratrædelse, til beskæftigelsesministeren
Der henvises til artiklen Direktør-afgang i Troels Lunds ministerium beskyldes for at
være usaglig: »Ministeren ønskede tydeligvis nogens hoved på et fad« i Berlingske
den 24. februar 2019.
Indledning
Tak for invitationen til dette åbne samråd om
den tidligere direktør i NFA Inger Schaumburgs
fratræden fra sin stilling som direktør.
Jeg vil kort minde om baggrunden for, at vi drøf-
ter denne sag, som jeg ser med stor alvor på.
Det er jo håndteringen af chrom 6-sagen, somhar
været meget utilfredsstillende, hvorfor jeg
som
udvalget er blevet orienteret om - har iværksat
en lang række initiativer, der skal sikre at vi
undgår en gentagelse.
Ny viden skal frem, og det skal ske hurtigst mu-
ligt.
Hverken jeg eller udvalgets medlemmer har lagt
skjul på, at forløbet har været meget utilfredsstil-
lende. Det kan man også genkalde sig, hvis man
både læser udtalelser fra medlemmerne her i Be-
skæftigelsesudvalget, og for den sags skyld også
genser det tidligere samråd, der
tror jeg
blev
holdt i november måned.
oooOOOooo
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det samrådet den 27. marts om NFA's tidligere direktørs fratrædelse, til beskæftigelsesministeren
Indledningsvis vil jeg gerne gennemgå reglerne
for ansættelse og afskedigelse af en direktør i en
sektorforskningsinstitution.
NFA er en sektorforskningsinstitution oprettet
med hjemmel i sektorforskningsloven.
Hovedprincippet i sektorforskningsloven er, at
institutionen udfører forskningen uafhængigt af
ministeren.
Der er med andre ord vandtætte skotter mellem
det politiske lag og udførelsen af den forskning,
der udføres på institutionen.
Institutionen ledes efter en vedtægt, der angiver
navn, formål mv.
NFA har således også en vedtægt, der er udstedt
med hjemmel i sektorforskningsloven.
Institutionen ledes af en bestyrelse. Bestyrelsens
formand og medlemmer udpeges af beskæftigel-
sesministeren.
Bestyrelsen indgår en resultatkontrakt med be-
skæftigelsesministeren. Resultatkontrakten fast-
lægger de forsknings-, udviklings- og rådgiv-
nings-, myndigheds- og driftsopgaver, der skal
udføres.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det samrådet den 27. marts om NFA's tidligere direktørs fratrædelse, til beskæftigelsesministeren
Ministeren har altså efter sektorforskningsloven
pligt til at fastlægge institutionens opgaver
sammen med institutionens bestyrelse.
Når der er tale om , at der er et armslængdeprin-
cip i forhold til en sektorforskningsinstitution, så
handler dette i udgangspunktet om selve udførel-
sen af forskningen og fortolkningen af resulta-
terne herfra. Det er denne del, der skal være uaf-
hængig af ministeren.
Ved siden af selve forskningen er en sektor-
forskningsinstitution - et langt stykke hen ad ve-
jen - ikke væsentlig anderledes end andre styrel-
ser, der indgår i den statslige administration.
Det fremgår direkte af loven, at institutionen ud-
fører myndighedsopgaver.
Af NFA’s vedtægter fremgår det blandt andet, at
NFA skal bidrage til, at forvaltnings- og lovgiv-
ningsarbejdet i Beskæftigelsesministeriets base-
res på den nyeste danske og internationale viden,
og bidrager til grundlaget for de politiske beslut-
ninger på arbejdsmiljøområdet.
Institutionen indgår i den almindelige statslige
forvaltning og er underlagt den almindelige of-
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det samrådet den 27. marts om NFA's tidligere direktørs fratrædelse, til beskæftigelsesministeren
fentligretlige regulering som forvaltningsloven,
offentlighedslov mv. siger.
Den daglige ledelse af institutionen varetages - i
lighed med andre styrelser mv. - af en direktør.
Det fremgår af sektorforskningsloven og ved-
tægterne for NFA, at ansættelse og afskedigelse
af direktøren skal ske på baggrund af en indstil-
ling fra bestyrelsen.
Jeg vil, inden jeg går videre med den konkrete
sag, sige til udvalget, at sagen omhandler en en-
keltpersons ansættelsesforhold.
Jeg ved, at udvalgets medlemmer - ligesom jeg -
går meget op i de ansattes arbejdsmiljø. Jeg sy-
nes at vi skylder, at Inger Schaumburg må kunne
forvente, at vi tager hensyn til hende ved ikke at
drøfte hendes nærmere forhold i fuld offentlig-
hed.
I forhold til den del af samrådsspørgsmål BD,
der handler om drøftelserne og aftalen mellem
ministeriet og Inger Schaumburg, må jeg henvi-
se til, at dette hverken kan eller vil jeg drøfte på
et åbent samråd.
Da der har været tale om en enkeltpersons an-
sættelsesforhold, har jeg ikke undervejs i forlø-
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det samrådet den 27. marts om NFA's tidligere direktørs fratrædelse, til beskæftigelsesministeren
2039137_0006.png
bet orienteret Beskæftigelsesudvalget herom.
Men jeg har orienteret udvalget, da der var ind-
gået en aftale.
Det er jeg sikker på, at udvalget godt kan forstå,
og at udvalgets medlemmer vil respektere.
Som sagt regulerer lovgivningen kun processen i
forhold til en afskedigelse. I forhold til den kon-
krete sag er forholdet imidlertid det, at der ikke
var tale om en afskedigelse.
I den konkrete sag blev der indgået en frivillig
aftale mellem ministeriet og Inger Schaumburg
og hendes faglige organisation.
En sådan aftale kan ikke sidestilles med en af-
skedigelse.
Da der således ikke er tale om en afskedigelse,
er der ikke noget krav om at indhente en indstil-
ling fra bestyrelsen.
Og lad mig så i øvrigt til spørgernes generelle
orientering slå fast, at hvis der havde været tale
om en afskedigelse, så havde jeg naturligvis an-
modet bestyrelsen om en indstilling, som jeg så
skulle have taget stilling til. Men der var ikke ta-
le om en afskedigelse. Der blev indgået en frivil-
lig aftale.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det samrådet den 27. marts om NFA's tidligere direktørs fratrædelse, til beskæftigelsesministeren
Så udtalelserne fra eksperterne i de to artikler fra
Berlingske Tidende hviler på forkerte præmisser.
Hovedpointen er således, at Inger Schaumburg
er fratrådt som direktør for NFA efter fælles af-
tale og forståelse mellem ministeriet og Inger
Schaumburg.
Den 30. november 2018 blev formanden for be-
styrelsen i NFA, medarbejderne i NFA og en
række andre centrale aktører, herunder Beskæf-
tigelsesudvalgets medlemmer orienteret om den
indgåede aftale.
Den 30. november 2018 offentliggjorde ministe-
riet og Inger Schaumburg en fælles pressemed-
delelse om hendes fratrædelse.
Jeg hverken kan eller vil drøfte de nærmere for-
hold på et åbent samråd.
Og så i forhold til det spørgsmål, der er stillet fra
Leif Lahn omkring langsomligheden i svarene
på de mange spørgsmål, der blev stillet, skal jeg
sådan set beklage, at det tog lidt tid at besvare.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om oversendelse af talepapiret fra det samrådet den 27. marts om NFA's tidligere direktørs fratrædelse, til beskæftigelsesministeren
Det er selvfølgelig ikke i orden, at der skulle gå
nogle måneder inden, de spørgsmål blev besva-
ret.
Og derfor skal jeg også sørge for at sikre, at det
fremadrettet i højere grad sikres, at vi svarer på-
spørgsmålene tidligere.
8