Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2047830_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. marts 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
339 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 339:
”Vil ministeren redegøre for gevinsten for de offentlige finanser, hvis hhv. 10, 20,
25, 50, 75 og 100 pct. af de nuværende unge under 30 år, der i dag er i kontant-
hjælpssystemet, kommer i arbejde? ”
Svar:
Regeringen har stort fokus på, at flest mulige unge får den rette uddannelse, som
kan give dem fodfæste på arbejdsmarkedet.
Vi kan se, at de unge uden en erhvervskompetencegivende uddannelse (uddannel-
seshjælpsmodtagere) har svært ved at komme videre fra kontanthjælpssystemet.
Blandt uddannelseshjælpsmodtagere, der begynder på en uddannelse, falder cirka
halvdelen fra i løbet af det første år. Når de unge falder fra, er der mange, der
kommer tilbage til kontanthjælpssystemet igen. Det gælder for cirka halvdelen.
Den manglende afgang og frafaldet kan være et tegn på, at de unge ikke har fået
den rette støtte eller vejledning, eller at uddannelse ikke nødvendigvis er den rigti-
ge vej for alle unge på kort sigt.
Regeringen præsenterede i december 2018 et udspil
Mod på livet
vejene til ud-
dannelse og job,
hvor vi åbner for, at arbejdsmarkedstilknytning for nogle unge
måske kan bane vejen til senere at tage en uddannelse. Det er vi i gang med at for-
handle om nu sammen med partierne bag kontanthjælpsreformen.
I 2018 var der 44.100 fuldtidspersoner i alderen 16-29 i kontanthjælpssystemet
1
.
Såfremt 10 pct. af disse kom i fuldtidsbeskæftigelse ville det medføre at ca. 4.400
yderligere kom i beskæftigelse. Dette ville forbedre de offentlige finanser med ca.
1 mia. kr.,
jf. tabel 1.
23. april 2019
J.nr.
2019 - 2209
De 44.100 fuldtidspersoner dækker over 36.500 fuldtidspersoner på uddannelseshjælp,
6.000 fuldtidspersoner på integrationsydelse og 2.600 fuldtidspersoner på kontanthjælp.
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm. om gevinsten for de offentlige finanser, hvis de nuværende unge under 30 år, der i dag er i kontanthjælpssystemet, kommer i arbejde, til beskæftigelsesministeren
2047830_0002.png
Gevinsten skyldes sparede udgifter til offentlig forsørgelse og aktivering samt øge-
de indtægter fra skat og tilbageløb. Gevinsten ved en yderligere afgang til beskæf-
tigelse fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Antal fuldtidspersoner under 30 i kontanthjælpssystemet hvis det falder
med hhv. 10, 20, 25, 50, 75 og 100 pct.
Andel der kommer i be-
skæftigelse
10 pct.
20 pct.
25 pct.
50 pct.
75 pct.
100 pct.
Antal personer der overgår fra kontant-
Gevinst for det offentlige (mia. kr. 19-pl)
hjælpssystemet til beskæftigelse.
4.400
8.800
11.000
22.100
33.100
44.100
1,0
2,1
2,6
5,2
7,8
10.4
Anm.: Tabellen viser den gennemsnitlige påvirkning af den offentlige saldo baseret på gennemsnitlige udgifter til
ydelser og aktivering på finansloven for 2019 samt indkomstskatter. Alternative lønninger for fuldt ledige per-
soner er opgjort i 2015 og fremskrevet til 2019 pris- og lønniveau. Det skal bemærkes, at det i beregningen er
forudsat, at de offentlige udgifter til danskuddannelse bortfalder ved overgang til beskæftigelse for integrati-
onsydelsesmodtagere. Der er forudsat en ens andelsmæssig reducering af modtagere af kontanthjælp, integra-
tionsydelse og uddannelseshjælp.
Kilde: Jobindsats, finansloven for 2019, Økonomi- og Indenrigsministeriets forskelsbeløbsmodel og egne beregninger.
I beregningen er der taget udgangspunkt i at modtagere af uddannelseshjælp og in-
tegrationsydelse overgår til beskæftigelse med en årlig løn på 293.000 kr. svarende
til en alternativløn for fuldt ledige uddannelseshjælpsmodtagere uden en kompe-
tencegivende uddannelse.
Overgang til beskæftigelse skønnes at medføre en gevinst for det offentlige på hhv.
230.00 kr. og 260.000 kr. (19-pl) pr. fuldtidsperson. Den større gevinst for integra-
tionsydelsesmodtagere skyldes, at denne gruppe har et forholdsvist stort udgifts-
træk som følge af udgifter til danskuddannelse.
Det er endvidere forudsat, at kontanthjælpsmodtagere afgår til beskæftigelse med
en løn på 336.000 kr. svarende til en alternativløn for en gennemsnitlig fuldt ledig
kontanthjælpsmodtager med en kompetencegivende uddannelse. Overgang til be-
skæftigelse skønnes at medføre en gevinst for det offentlige på 260.000 kr. (19-pl)
pr. fuldtidsperson.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2