Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2031780_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. marts 2019
Strafferetskontoret
Eva Katrine Barnholdt
2019-0035-0081
1002651
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AÆ, AØ, BB, BH og
BI
fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg den 13. marts 2019
Samrådsspørgsmål AÆ:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det ikke hidtil er lykkedes at få dømt
bagmændene for tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, og
hvad ministeren vil gøre, for at stoppe denne grove udnyttelse af udenland-
ske arbejdere? Der henvises til artiklen "Menneskehandel 74 ofre
men in-
gen dømte bagmænd" i Fagbladet 3F (https://fagbladet3f.dk/artikel/74-
ofre-men-ingen-doemte-bagmaend)
og indslaget i DRs Søndag den 3. fe-
bruar 2019.”
Samrådsspørgsmål AØ:
”Med henvisning til, at ekspert i menneskehandel Anders Lisborg påpeger,
at lovgivningen kan være den afgørende forklaring på, at der er så få sager
ved retten om menneskehandel til tvangsarbejde, bedes ministeren redegøre
for, hvilke initiativer, som det planlægges at iværksætte med henblik på, at
bagmænd i højere grad kan dømmes for menneskehandel? Der henvises til
artiklen "Menneskehandel 74 ofre-men ingen dømte bagmænd" i Fagbladet
3F den 3. februar 2019 (https://fagbladet3f.dk/artikel/74-ofre-men-ingen-
doemte-bagmaend).”
Samrådsspørgsmål AÆ og AØ er stillet efter ønske fra Karsten Hønge
(SF) og Finn Sørensen (EL).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
Samrådsspørgsmål BB:
”Mener ministeren, at politiets ressourcer til efterforskning og retsforføl-
gelse af bagmænd i forbindelse med sager om menneskehandel generelt er
tilstrækkelige, herunder i forhold til sager om tvangsarbejde og prostitu-
tion?”
Samrådsspørgsmål BB er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Samrådsspørgsmål BH:
”Vil ministeren kommentere på, at det i Belgien er nemmere at få bagmænd
dømt for menneskehandel til tvangsarbejde end det er i Danmark? Der hen-
vises til artiklen ”Flertal vil have dømt flere bagmænd bag tvangsarbejde”
i Fagbladet 3F den 28. februar 2019.”
Samrådsspørgsmål BI
Hvad har ministeren gjort til dato, og hvad vil ministeren gøre fremadrettet
for at kopiere det, de gør i Belgien, hvor det er nemmere at få bagmænd
dømt for menneskehandel til tvangsarbejde end det er i Danmark? Der hen-
vises til artiklen ”Flertal vil have dømt flere bagmænd bag tvangsarbejde”
i Fagbladet 3F den 28. februar 2019.”
Samrådsspørgsmål BH og BI er stillet efter ønske fra Leif Lahn Jensen
(S)
.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
1.
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg synes, at det er
dybt, dybt umoralsk og forkasteligt, at man kan få sig
selv til på det groveste at udnytte personer til at arbejde
under så dårlige vilkår, som vi hører om i de her sager.
Først og fremmest er det en helt utrolig ussel adfærd over
for de personer, som udnyttes.
Derudover kan det [som beskæftigelsesministeren også
var inde på] være konkurrenceforvridende og dermed
ødelæggende for det danske arbejdsmarked.
Det er asocialt over for de mange arbejdsgivere, som til-
byder deres ansatte ordentlige vilkår og lønforhold.
2.
Vi skal som samfund ikke acceptere, at sådan noget
sker i Danmark.
Derfor skal de personer, som står bag, selvfølgelig også
straffes.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
Og det er i den forbindelse vigtigt, at vi har de rigtige red-
skaber til at få bagmændene retsforfulgt.
Det gælder for alle de myndigheder og øvrige aktører,
som er involveret i indsatsen mod social dumping,
tvangsarbejde og menneskehandel.
[Om ændring af straffelovens bestemmelse om men-
neskehandel]
3.
For at få de her bagmænd standset og dømt skal vi
selvfølgelig have et effektivt strafferetligt værn.
Den grove udnyttelse af arbejdskraft, som vi ser i de her
sager, vil efter omstændighederne kunne straffes efter
straffelovens bestemmelser om menneskehandel, åger –
altså grov udnyttelse – og ulovlig tvang.
4.
Der er i den seneste tid blevet peget på, at en ændring
af straffelovens bestemmelse om menneskehandel måske
vil kunne føre til, at flere bagmænd dømmes.
Før jeg kommer ind på det, vil jeg kort ridse op, hvordan
de regler, vi har i dag, ser ud.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
Straffelovens bestemmelse om menneskehandel [§ 262
a] indeholder tre betingelser, som alle skal være opfyldt,
før der er tale om menneskehandel.
For det første
skal personen være ”handlet”. Det vil sige,
at personen f.eks. skal være rekrutteret, transporteret el-
ler efterfølgende modtaget af gerningsmanden.
For det andet
skal der i forbindelse med ”handlen” være
et tvangselement. Det betyder, at der f.eks. skal være
brugt ulovlig tvang, frihedsberøvelse eller trusler, eller at
gerningspersonen har udnyttet en vildfarelse hos offeret.
Der er altså
ikke
tale om menneskehandel i straffelovens
forstand, hvis offeret frivilligt har valgt at arbejde under
kummerlige forhold.
For det tredje
skal formålet være at udnytte offeret til
f.eks. tvangsarbejde eller prostitution.
5.
Det er tvangselementet, som har været genstand for de-
bat i medierne den seneste tid.
Det skyldes, at der har været nogle sager, hvor det har
været vanskeligt at bevise, at de personer, der har arbej-
det under kummerlige forhold, er blevet
tvunget
til det.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
Det er derfor blevet foreslået, at kriteriet om tvang fjer-
nes fra bestemmelsen.
6.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg enig med
spørgerne i, at bagmændene skal stilles til ansvar og
straffes.
Men jeg er ikke overbevist om, at en ændring af straffe-
lovens bestemmelse om menneskehandel er dét, der skal
til.
Bestemmelsen om menneskehandel med henblik på ud-
nyttelse til tvangsarbejde afspejler den internationale for-
ståelse af begrebet tvangsarbejde.
Det er et begreb, som blandt andet er fastsat af FN’s in-
ternationale arbejdsorganisation, ILO.
Begrebet dækker de sager, hvor der i overensstemmelse
med den gængse internationale forståelse foreligger
tvangsarbejde. Det vil sige, hvor den forurettede udfører
arbejdet mod sin vilje eller reelt ikke har andet valg end
at udføre arbejdet.
Hvis vi ændrer på bestemmelsens indhold ved at fjerne
tvangselementet, risikerer vi at udvande begrebet tvangs-
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
arbejde. Derudover vil det have den konsekvens, at det
danske begreb ikke længere vil harmonere med den in-
ternationale forståelse af tvangsarbejde.
Det tror jeg, at vi skal være varsomme med.
Det kan besværliggøre det internationale samarbejde på
området, hvis forskellige lande har forskellige opfattel-
ser af, hvad tvangsarbejde er.
[Om den belgiske model]
7.
Der er i debatten om initiativer til bekæmpelse af men-
neskehandel til tvangsarbejde blevet henvist til den bel-
giske lovgivning på området.
Jeg kender ikke de belgiske regler i detaljer, men sådan
som jeg har forstået det, er den belgiske lovgivning ind-
rettet sådan, at tvangselementet ikke er en betingelse for,
at der er tale om menneskehandel.
Som nævnt, så tror jeg, at vi skal passe på med at ændre
på begreberne, sådan så vi risikerer at udvande den inter-
nationale forståelse heraf.
Dertil kommer, at det belgiske arbejdsmarked er indret-
tet på en anden måde end det danske.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
Derfor er det ikke sikkert, at den belgiske model uden vi-
dere kan overføres til det danske samfund.
Jeg er dog selvfølgelig lydhør over for erfaringer fra an-
dre lande om indsatsen mod menneskehandel.
Derfor har jeg også bedt mine embedsmænd om at ind-
hente oplysninger fra de belgiske myndigheder.
Jeg forventer at modtage oplysningerne snart, så de
blandt andet kan indgå i behandlingen af det beslutnings-
forslag om ændring af straffeloven, som er blevet frem-
sat [B 115].
8.
Jeg vil i øvrigt gerne understrege, at de personer, som
udnytter folk til at arbejde under fuldstændig uacceptable
vilkår, jo godt kan blive straffet for andet end menneske-
handel.
De kan f.eks. blive straffet for grov udnyttelse (åger). Det
har vi set eksempler på i praksis. For eksempel i den så-
kaldte Garage-sag fra 2012, hvor landsretten idømte to
personer henholdsvis to og tre års fængsel for i en år-
række at have udnyttet flere rumænske statsborgere til
tvangsarbejde i rengøringsbranchen.
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
Så det er altså ikke sådan, at de her personer går fri, selv
om de ikke kan dømmes for menneskehandel i strafferet-
lig forstand.
[Bevismæssige udfordringer]
9.
Når det er sagt, så er jeg som nævnt enig med spør-
gerne i, at bagmændene skal stilles til ansvar.
Det kræver et rigtig godt samarbejde mellem de forskel-
lige myndigheder og aktører.
Vi har allerede nogle rigtig dygtige myndigheder – nogle
af dem specialiserede i menneskehandel – som efterfor-
sker og forebygger de her sager.
Samtidig skal det ikke være nogen hemmelighed, at de
her sager ikke er nemme.
10.
Noget af det, som kan være svært, er at få en god for-
klaring fra offeret.
Det kan skyldes, at ofrene er bange for bagmanden eller
måske for selv at blive straffet, f.eks. fordi de ikke har et
lovligt opholdsgrundlag i Danmark.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
Hvis offeret ikke vil afgive forklaring, kan det være over-
ordentligt svært at bevise, at han eller hun har været ud-
sat for tvang.
Netop på grund af de bevismæssige udfordringer, som
der kan være i sager om menneskehandel til tvangsar-
bejde, har Rigspolitiet oplyst over for mig, at de har fo-
kus på at sikre, at politiet i de her sager er opmærksomme
på indikatorer på tvangsarbejde.
Det kan for eksempel være, at man arbejder og bor det
samme sted, at man udsættes for trusler i forbindelse med
arbejdet, eller at man har fået frataget sine identitetspa-
pirer.
[Politiet og anklagemyndighedens indsats]
11.
Politiets indsats i sager om menneskehandel er over-
ordnet forankret hos Rigspolitiet, som blandt andet er
med til at sikre, at politiet gennem undervisning har
kendskab
til
indikatorer
menneskehandel.
Derudover deltager Rigspolitiet også i det nationale tvær-
faglige samarbejde på området[, som beskæftigelsesmi-
nisteren også var inde på].
10
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
Politiet deltager også i de mange regionale og nationale
aktioner mod social dumping, hvor politiet blandt andet
har til opgave at efterforske formodede strafbare forhold
– herunder menneskehandel til tvangsarbejde.
12.
Til brug for samrådet har jeg indhentet bidrag fra
Rigspolitiet og Rigsadvokaten om antallet af sager om
menneskehandel.
Oplysningerne fra bidragene er også sendt til Folketin-
gets Beskæftigelsesudvalg forud for samrådet i forbin-
delse med min besvarelse af udvalgsspørgsmål nr. 287.
Jeg kan godt forstå, hvis man synes, at udviklingen i an-
tallet af især sigtelser er bekymrende.
Og jeg vil da også godt indrømme, at jeg ikke hoppede
af glæde, da jeg så tallene.
Der kan jo være flere årsager til det lave antal sigtelser.
En årsag kan være de her bevismæssige udfordringer,
som jeg skitserede tidligere. Politiet og anklagemyndig-
heden har oplyst over for mig, at de er meget opmærk-
somme på at se efter de her indikatorer på tvangsarbejde,
11
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
som kan bidrage til at sikre beviserne og få retsforfulgt
bagmændene.
Dog kan vi konstatere, at der på trods af politiets kontro-
lindsatser, ikke er rejst mange sigtelser for menneskehan-
del i perioden fra 2016 til 2018.
Derfor har jeg bedt Rigspolitiet og Rigsadvokaten om at
drøfte mulige initiativer, som kan styrke indsatsen i poli-
tiet og anklagemyndigheden med henblik på at få stillet
bagmændene til ansvar.
Og Rigspolitiet går nu i gang med at afklare, om politiets
indsats mod menneskehandel har det rette fokus, og om
politiet kan blive bedre til at identificere mulige ger-
ningsmænd med henblik på at indlede strafferetlig for-
følgning for menneskehandel.
[Nedsættelse af en arbejdsgruppe]
13.
Som beskæftigelsesministeren også var inde på, så
skal vi i det hele taget se på, hvilke initiativer der kan ta-
ges for at sikre, at myndighederne har de rette redskaber
til at håndtere de her sager – og til at få bagmændene
dømt.
12
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 315: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til justitsministeren
Det er nemlig en fælles myndighedsopgave at få forebyg-
get og efterforsket de her sager og at få stillet bagmæn-
dene til ansvar.
Derfor er jeg også glad for, at vi får igangsat den her
tværfaglige arbejdsgruppe, som skal kigge på indsatsen
på området.
Arbejdsgruppen skal bl.a. belyse de bevismæssige udfor-
dringer, som politiet og anklagemyndigheden oplever i
sager om menneskehandel til tvangsarbejde.
I den forbindelse skal arbejdsgruppen komme med anbe-
falinger til mulige løsninger – herunder eventuelt også
lovgivningsmæssige tiltag.
[Afslutning]
14.
For vi skal selvfølgelig i fællesskab sikre, at folk i
sårbare situationer ikke udnyttes til at arbejde under så
uacceptable vilkår som i de her sager.
Tak for ordet.
13