Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2031588_0001.png
TALE
Samråd AÆ om menneskehandel til tvangs-
arbejde
1. marts 2019
J.nr. 2019-1246
Center for Arbejdsliv
JHPE
Samrådsspørgsmål AÆ er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF) og Finn
Sørensen (EL):
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det ikke hidtil er lykkedes at få dømt
bagmændene for tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, og
hvad ministeren vil gøre, for at stoppe denne grove udnyttelse af udenland-
ske arbejdere? Der henvises til artiklen "Menneskehandel 74 ofre - men
ingen dømte bagmænd" i Fagbladet 3F (https://fagbladet3f.dk/artikel/74-
ofre-men-ingendoemte-bagmaend) og indslaget i DR’s
”21
Søndag” den 3.
februar 2019.
[Indledning]
Tak for det. Jeg vil gerne udtrykke
”taknemme-
lighed” lyder forkert, men sige tak for anlednin-
gen til at drøfte og diskutere det her meget vigti-
ge tema, som vi også med løbende mellemrum
har politisk fokus på, men nu kan man jo gøre
det i en mere koordineret sammenhæng her.
Det er nogle meget alvorlige problemer og sager,
som vi har set gengivet både i Fagbladet 3F og
for den sags skyld også i andre udsendelser på
tv.
Jeg tror, at vi alle er enige om, at de forhold som
skildres i de omtalte sager er fuldstændigt uac-
ceptable.
Jeg kan ikke tage skarpt nok afstand fra, at sår-
bare grupper på arbejdsmarkedet udnyttes af ky-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til beskæftigelsesministeren
niske bagmænd. Hvad end det så er danske
bagmænd eller for den sags skyld også bagmænd
der er i andre lande.
Én sag om tvangsarbejde og menneskehandel er
generelt én meget. Det er ulykkelige og tragiske
og også ubærlige skæbner, som vi ser, og derfor
skal vi også sikre, at bagmændene bliver afsløret
og straffet.
Og når der så dukker sådanne sager op til over-
fladen, må vi selvfølgelig også overveje, om vi
kan gøre mere, og om vi kan tage yderligere po-
litiske tiltag.
Vi bliver også nødt til at overveje, om vi har de
rigtige værktøjer, om vi har den nødvendige
kontrol, og om reglerne i det hele taget er gode
nok, så vi ikke skal være vidne til sådanne for-
hold finder sted på det danske arbejdsmarked.
Det er en opgave, som går på tværs af myndig-
heder, og det er afgørende, at alle aktører står
sammen om at bekæmpe menneskehandel.
[Den fælles myndighedsindsats for ordnede
forhold]
Regeringen har allerede gjort meget for at sikre
ordnede forhold på arbejdsmarkedet og for også
at bekæmpe menneskehandel. Jeg vil gerne un-
derstrege her, at det er en central prioritet for re-
geringen, at myndighederne arbejder sammen
om at bekæmpe social dumping.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til beskæftigelsesministeren
Derfor har regeringen også i flere finanslovsafta-
ler prioriteret den fælles myndighedsindsats for
ordnede forhold, der jo som bekendt varetages i
samarbejde mellem Arbejdstilsynet, Skattesty-
relsen og politiet. Og Beskæftigelsesudvalget in-
viteres jo også sammen med andre Folketings-
udvalg ca. halvårligt til møde i Beskæftigelses-
ministeriet, hvor vi hele tiden gør status på
hvordan indsatsen så er.
Med finanslovsaftalen her for 2019 er regeringen
og DF jo enige om at vi skal styrke indsatsen for
ordnede forhold på arbejdsmarkedet. Med afta-
len afsættes der i alt 156 millioner kr. til indsat-
ser for ordnede forhold. Det er et løft i forhold til
2018.
For mig, er det er helt afgørende, at Arbejdstil-
synet, Skattestyrelsen og politiet kommer ud og
kontrollerer, at virksomhederne lever op til de
danske regler.
Aktuelt så forhandler vi jo også, som nogle af de
tilstedeværende ordførerne ved, om en ny ar-
bejdsmiljøaftale. Og for mig, er det også afgø-
rende, at vi ser på hvordan vi kan styrke indsat-
sen for ordnede forhold i den aftale som vi for-
håbentligt politisk kan blive enige om her i løbet
af kort tid.
[Bekæmpelse af menneskehandel til tvangsar-
bejde]
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til beskæftigelsesministeren
Særligt i forhold til bekæmpelsen af menneske-
handel er der som led i regeringens handlings-
plan mod menneskehandel iværksat en række
initiativer på tværs af flere ministerområder.
På mit eget ministerområde indgår Arbejdstilsy-
net i et samarbejde med Center mod Menneske-
handel (CMM), Rigspolitiet, Skattestyrelsen,
Udlændingestyrelsen og Styrelsen for Internati-
onal Rekruttering og Integration (SIRI).
Opgaven er at sørge for, at flere ofre for menne-
skehandel identificeres og får støtte, at bagmæn-
dene retsforfølges, og at menneskehandel på
danske arbejdspladser og i private hjem fore-
bygges.
Helt lavpraktisk fungerer det sådan, at hvis Ar-
bejdstilsynet bliver opmærksom på eller får mis-
tanke om, at der kan være tale om tvangsarbejde,
kontakter Arbejdstilsynet politiet og CMM og
videregiver de oplysninger, som Arbejdstilsynet
er i besiddelse af.
På den måde hjælper myndighederne hinanden
med hurtigt at sætte ind, når de opdager tegn på
menneskehandel.
[Det fremadrettede forløb]
Som jeg startede med at sige, er vi også nødt til
at se på hvilke yderligere værktøjer som myn-
dighederne kan tage i brug på det her felt.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til beskæftigelsesministeren
Værktøjer, som gør, at vi kan sætte ind overfor
bagmænd, der udnytter sårbare grupper på ar-
bejdsmarkedet.
De overvejelser skal vi naturligvis foretage på et
oplyst grundlag.
Derfor har regeringen også besluttet nu at lave
en hurtigtarbejdende arbejdsgruppe med henblik
på at få analyseret, hvad vi kan gøre for at be-
skytte sårbare udenlandske arbejdstagere bedre.
Arbejdsgruppen skal kortlægge og analysere
problemstillingen og på den baggrund komme
med anbefalinger til regeringen om, hvordan vi
kan få sat en stopper for udnyttelsen af sårbare
udenlandske arbejdstagere.
Arbejdsgruppen skal også indhente erfaringer fra
udlandet for at se på, om der er noget vi kan lære
af eller bygge videre på. Her er det jo oplagt at
undersøge, lande som f.eks. Belgien, som særligt
er blevet fremhævet i pressen, og har værktøjer,
som man også kunne overveje at anvende her i
Danmark.
Samtidig er det selvfølgelig også vigtigt at ind-
drage arbejdsmarkedets parter
det her skal lø-
ses i fællesskab.
Der er heller ikke nogen tvivl om, at der ligger et
ansvar hos de virksomheder, som måtte benytte
sig af den type arbejdskraft.
Mit håb er, at vi i løbet af kort tid kan få gode
input fra arbejdsgruppen sammen med de for-
slag, vi måtte få på mødet i dag, men for den
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om talepapir fra samrådet den 13. marts 2019 om tvangsarbejde og menneskehandel i byggebranchen, til beskæftigelsesministeren
sags skyld også forslag, der kan komme frem
under de aktuelle forhandlinger, vi har om en ny
arbejdsmiljøindsats, sådan at vi får endnu stær-
kere og forbedret indsats for netop at modvirke
nogle af de her uhyrligheder, som vi har set.
[Afslutning]
Tak for ordet.
6