Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2032061_0001.png
TALE
Samrådstale om adgang til fødevarer
J.nr. 2019 - 407
Samrådsspørgsmål AV
Hvad agter ministeren at gøre på baggrund af rapporten ”Food in Turbulent Ti-
mes". Der henvises til omtale i Netavisen Pio:
https://piopio.dk/fattigdom-rammer-
folks-adgang-til-ordentlig-mad.
Samrådsspørgsmål AW
Vil ministeren kommentere rapporten ”Food in Turbulent Times” omtalt i Netavisen
Pio d.11. januar 2019 (https://piopio.dk/fattigdom-rammer-folks-adgang-til-
ordentlig-mad) og i den forbindelse svare på, om ministeren mener, at kontant-
hjælpsloft, 225 timers regel og integrations-(hjemsendelsesydelse) fører til at flere
eller færre familier vil opleve ”usikker eller meget usikker” adgang til fødevarer?
Samrådet i dag handler om, hvorvidt borgere i
Danmark
særligt den gruppe af borgere, som
modtager integrationsydelse, uddannelseshjælp og
kontanthjælp
har råd til at købe ordentlig mad.
Mere konkret refererer dagens samrådsspørgsmål
til en undersøgelse omtalt i en artikel fra netavisen
Pio.
Undersøgelsen, der er fra Københavns Universitet,
består af en spørgeskemaundersøgelse fra 2015,
hvor man har spurgt borgere, om de har råd til or-
dentlig mad. Så det er jo en lidt ældre undersøgel-
se, vi taler om her.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om oversendelse af talepapiret fra den 13. marts 2019 om "Food in Turbulent Times", til beskæftigelsesministeren
Hovedkonklusionen er ifølge undersøgelsen, at et
betydeligt antal danskere oplever, at de er så hårdt
presset på budgettet, at de ikke har råd til nok mad.
Man anslår, at 8 procent af befolkningen er ramt af
fødevareusikkerhed og ofte ikke har penge til at
købe nok mad. Sådan som vi regner det ud, svarer
det til cirka 200.000 husstande.
Det gælder særligt enlige forældre og folk på over-
førselsindkomst, som samtidig har mere usunde
kostvaner, dårligere psykisk velvære og lavere
livskvalitet end den øvrige del af befolkningen.
Der er tidligere gennemført en række forskellige
undersøgelser, som tager udgangspunkt i at belyse,
hvilke afsavn borgerne oplever, fx fordi de er i en
vanskelig økonomisk situation.
Den slags undersøgelser lider efter min opfattelse
af en række svagheder
blandt andet fordi ople-
velsen af afsavn jo nødvendigvis vil være meget
subjektiv og i høj grad et udtryk for de prioriterin-
ger, som vi hver især foretager i vores liv.
Det er også vigtigt at hæfte sig ved, at undersøgel-
sen er foretaget på ét enkelt tidspunkt tilbage i
2015. Ifølge forskerne bag undersøgelsen kan un-
dersøgelsen derfor ikke bruges til at sige noget en-
tydigt om hverken
årsagssammenhænge
eller
ud-
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om oversendelse af talepapiret fra den 13. marts 2019 om "Food in Turbulent Times", til beskæftigelsesministeren
viklingstendenser.
Det synes jeg også er værd at
notere sig.
Lad mig nu knytte et par kommentarer til undersø-
gelsens resultater.
Undersøgelsen viser, at mellem 31 og 48 procent
af modtagerne af overførselsindkomst oplever, at
de har det, der ifølge undersøgelsen hedder en
usikker eller meget usikker adgang til fødevarer.
Og når vi taler om overførselsindkomst her, så er
det kontanthjælp, førtidspension og arbejdsløs-
hedsdagpenge.
Omvendt oplever mellem 38 og 55 procent i selv
samme gruppe, at de har en sikker adgang til føde-
varer. Det er altså de samme grupper af modtagere
af overførselsindkomst, vi taler om, der oplever
adgangen til fødevarer helt forskelligt.
Og indenfor gruppen af overførselsindkomster
hænger resultaterne heller ikke helt sammen. Fx
oplever 33 procent af kontanthjælpsmodtagerne at
have en usikker adgang til fødevarer. Hvorimod
det blandt dagpengemodtagerne er hele 48 procent.
Betyder det, at kontanthjælpsmodtagere har en me-
re sikker adgang til fødevarer end dagpengemod-
tagere?
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om oversendelse af talepapiret fra den 13. marts 2019 om "Food in Turbulent Times", til beskæftigelsesministeren
Vi ved ikke hvorfor, men én ting er sikkert: Un-
dersøgelsen kan på ingen måde bruges til at sige
noget entydigt om årsagen til, at folk oplever at
have en forskellig adgang til fødevarer.
Selvom samrådet i dag tager sit udgangspunkt i
denne undersøgelse, så er samrådet jo i virkelighe-
den endnu ét i rækken af samråd om påstået fattig-
dom, som ikke mindst Finn Sørensen ved flere lej-
ligheder har ønsket at diskutere. Og det er jo kun
dejligt, at vi har den diskussion.
Jeg vil derfor bruge lejligheden til at gentage et par
synspunkter.
Regeringens fokus er på at få flere mennesker i ar-
bejde. Det er den bedst mulige vej til at sikre, at
man kommer ud af en situation med lav indkomst.
Det at få et arbejde er fuldstændig afgørende; at
blive en del af det arbejdende fællesskab med alle
de fordele, som det indebærer.
Det er ikke bare godt for virksomhederne og sam-
fundet i det hele taget. Det er afgørende for den
enkeltes livssituation, for at have noget at stå op til
og opleve, at man bidrager med noget, som andre
har brug for. Og ikke mindst er det godt for børne-
ne, når forældrene har et arbejde.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om oversendelse af talepapiret fra den 13. marts 2019 om "Food in Turbulent Times", til beskæftigelsesministeren
Regeringens politik handler grundlæggende om, at
der skal være et stærkt, økonomisk incitament til at
tage et arbejde
samtidig med, at der skal være et
rimeligt forsørgelsesgrundlag for dem, der måtte
stå uden for arbejdsmarkedet.
Det har vi understøttet i denne regeringsperiode
med integrationsydelsen, kontanthjælpsloftet og
225-timersreglen, der giver en klar økonomisk ge-
vinst ved at tage et job med selv et lavt timeantal.
Samtidig har et typisk ægtepar over 30 år på kon-
tanthjælp med to børn cirka 15.000 kr. til rådighed
om måneden, når blandt andet skat og boligudgif-
ter er betalt. Det, synes jeg, er et rimeligt beløb,
som man godt kan leve for. Også når det kommer
til en diskussion om at have råd til sund mad.
Men det er klart, at det ikke er et liv i sus og dus
og det kræver, at der foretages fornuftige priorite-
ringer i den enkelte husholdning. Det gælder i øv-
rigt også for de familier, som hver dag går på ar-
bejde til en løn i den lavere ende af lønskalaen.
Heldigvis er der flere, som er blevet en del af ar-
bejdsfællesskabet de seneste år.
I november kom der 3.200 flere private job. Ser
man tilbage til sommeren 2015, er der i alt kom-
met næsten 160.000 flere private job.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om oversendelse af talepapiret fra den 13. marts 2019 om "Food in Turbulent Times", til beskæftigelsesministeren
Antallet af personer i kontanthjælpssystemet er
samtidig faldet kraftigt. Alene siden april 2016 og
frem til november 2018 er antallet af kontant-
hjælpsmodtagere faldet med 32.400 fuldtidsperso-
ner.
Og flere er begyndt at arbejde ved siden af deres
ydelse.
Ser vi nærmere på tallene om børn med forældre i
kontanthjælpssystemet, er der også her gode nyhe-
der.
Fra april 2016 til august 2018 er der godt 62.700
børn, som lever i familier, hvor én eller begge for-
ældre har forladt kontanthjælpssystemet, og som
ikke er vendt tilbage til systemet i august 2018. Af
de børn har 31 procent forældre, som er afgået til
job, mens 28 procent har forældre, som er afgået
til uddannelse.
I samme periode er der godt 23.500 børn, som le-
ver i familier, hvor én eller begge forældre er til-
gået kontanthjælpssystemet uden at være afgået
igen august 2018.
Altså er der heldigvis langt flere børn, som nu le-
ver i familier, der har forladt kontanthjælpssyste-
met, end der er kommet til. Det er jo en helt fanta-
stisk, god begivenhed.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om oversendelse af talepapiret fra den 13. marts 2019 om "Food in Turbulent Times", til beskæftigelsesministeren
Som jeg også har slået fast ved tidligere lejlighe-
der,
skal
kontanthjælp være et midlertidigt forsør-
gelsesgrundlag.
Derfor er det også vigtigt, at vi understøtter, at
borgere på kontanthjælp får den hjælp, der skal til
for at komme videre med deres liv og forhåbentlig
også sikre, at de kan få et arbejde og dermed også
en højere indkomst.
Derfor har jeg også gentagne gange understreget,
at vi skal udnytte de gode økonomiske tider til, at
alle kan blive en del af det arbejdende fællesskab.
Det har vi en unik mulighed for, nemlig at flere
afgår fra offentlig forsørgelse og kommer i be-
skæftigelse. Og det har haft min fulde opmærk-
somhed og vil også fortsat have det.
Det er blandt andet baggrunden for, at regeringen
sammen med satspuljepartierne har afsat omkring
250 millioner kroner til at gennemføre en særlig
indsats for borgere, der har været mere end fem år
i kontanthjælpssystemet. Projektet hedder ”Flere
skal med”.
Det er også baggrunden for, at vi har afsat en sam-
let ramme på 165 millioner kroner til det initiativ,
som hedder ”Flere skal med II”, hvor hovedformå-
let er at udbrede de gode erfaringer til, at flere ud-
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om oversendelse af talepapiret fra den 13. marts 2019 om "Food in Turbulent Times", til beskæftigelsesministeren
satte og syge borgere får den hjælp, de skal have i
kontanthjælpssystemet.
Som jeg også har slået fast flere gange, så er det
kommunernes manglende indsats overfor blandt
andre kontanthjælpsmodtagere, som har efterladt
nogle mennesker i en uacceptabel situation. Og
derfor kommer vi også til at have større fokus på
kommunernes indsats.
Der er sat mange initiativer i gang for at sikre, at
kommunerne bliver holdt mere til ilden. Senest
med benchmarking
opgørelsen
kommer vi til
at gå meget mere i dybden i forhold til kommuner-
nes resultater.
Det er klart, at jeg er ekstra opmærksom på områ-
det nu, hvor vi har indgået en aftale om at forenkle
den aktive beskæftigelsesindsats. Med aftalen gi-
ver vi kommunerne mere frihed til at give borgere
den bedst mulige indsats.
Det gælder ikke kun indsatsen, men også jobsøg-
ningen, som desværre har vist sig at være alt for
lav blandt jobparate kontanthjælpsmodtagere. Det
er
for at sige det meget klart
helt uacceptabelt,
at knap 30 procent af de jobparate kontanthjælps-
modtagere ikke har registreret nogen jobsøgning i
september sidste år.
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om oversendelse af talepapiret fra den 13. marts 2019 om "Food in Turbulent Times", til beskæftigelsesministeren
Større frihed skal på ingen måder være en fribillet
for kommunerne til at lade mennesker i stikken.
Jeg vil også gerne fremhæve den aftale, vi har til-
bage fra november om klare og konsekvente sank-
tioner.
Modtager man kontanthjælp, og kan man arbejde,
så skal man også stå til rådighed for det danske ar-
bejdsmarked.
Med aftalen gør vi det nemmere for kommunerne
at administrere reglerne og nemmere for borgerne
at forstå dem.
Vi giver også mulighed for, at kommunerne hurti-
gere og mere konsekvent kan sætte ind overfor le-
dige, der kan
men som ikke vil.
I aftalen har vi selvfølgelig også lagt vægt på, at
kommunerne fortsat skal tage de nødvendige hen-
syn til udsatte borgere. Vi har faktisk klargjort reg-
lerne på en god og konstruktiv måde.
Lad mig samle op. Regeringen har sat en række
initiativer i værk for at gøre det mere attraktivt at
arbejde. Vi har fuldt fokus på, at flest muligt skal
flyttes fra kontanthjælpssystemet og ind på ar-
bejdsmarkedet.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om oversendelse af talepapiret fra den 13. marts 2019 om "Food in Turbulent Times", til beskæftigelsesministeren
Og jeg kommer også til at følge udviklingen i lan-
dets kommuner, så vi sikrer, at de borgere, der
måtte være i vores kontanthjælpssystem, får en
indsats.
Det bedste, som man kan gøre, det er at sikre, at
flest mulige mennesker får et job.
Tak for ordet.
10