Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. marts 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
310 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 310:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor meget gevinsten ved beskæftigelse (i kroner og
øre) pr. måned vil falde, hvis kontanthjælpsloftet afskaffes, 225-timersreglen af-
skaffes og kontanthjælpen hæves med hhv. 1.000, 2.000, 3.000, 4.000, 5.000,
6.000, 7.000, 8.000, 9.000 og 10.000 kr. pr. måned pr. kontanthjælpsmodtager? I
svaret bedes ministeren opgøre faldet i gevinsten for følgende familietyper:
Enlig uden børn
Enlig med hhv. 1 barn, 2 børn, 3 børn og 4 børn
Ægtepar uden børn
Ægtepar med hhv. 1 barn, 2 børn, 3 børn og 4 børn.”
Svar:
Regeringen har en ambition om, at flere skal forsørge sig selv. Vi har derfor taget
en række initiativer, som skal sikre, at flere kontanthjælpsmodtagere kommer i ar-
bejde.
Med kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen har vi styrket det økonomiske inci-
tament til at vælge et aktivt arbejdsliv og har dermed skabt et godt grundlag for, at
flere kan få fodfæste på arbejdsmarkedet. Det er til gavn for både kontanthjælps-
modtagerne og deres børn.
Tabel 1 viser gevinsten ved at være i beskæftigelse for en række familietyper på
kontanthjælp ved gældende regler, hvis kontanthjælpsloftet afskaffes, og hvis kon-
tanthjælpssatsen desuden forhøjes med hhv. 1.000, 2.000 og 3.000 kr. pr. måned.
Da en forhøjelse af kontanthjælpssatsen med 4.000 kr. pr. måned indebærer, at
kontanthjælpssatsen for forsørgere over 30 år overstiger den maksimale dagpenge-
sats, er der ikke regnet på forhøjelser af kontanthjælpssatsen ud over 3.000 kr. pr.
måned.
I beregningerne tages udgangspunkt i en løn svarende til mindstelønnen for en
ufaglært HK’er,
og det forudsættes, at familierne ikke berøres af 225-timers-reglen.
1. maj 2019
J.nr.
2019-2202