Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2043533_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. marts 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
307 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 307:
”Vil ministeren i en situation hvor kontanthjælpsloftet, 225-timesreglen
og integra-
tionsydelsen afskaffes redegøre for, hvad det vil koste i årlige offentlige merudgif-
ter at hæve kontanthjælpen med hhv. 1.000, 2.000, 3.000, 4.000, 5.000, 6.000,
7.000, 8.000, 9.000 og 10.000 kr. pr. kontanthjælpsmodtager pr. måned? I svaret
bedes ministeren samtidig opgøre de samlede offentlige merudgifter for de enkelte
kommuner.”
Svar:
Med Jobreform 1 reformerede vi kontanthjælpssystemet, så det i dag bedre kan be-
tale sig at arbejde. Det omfattede indførelsen af kontanthjælpsloftet, 225-
timersreglen og integrationsydelsen. Med lov nr. 174 af 27-02-2019 om videre ad-
gang til inddragelse af opholdstilladelser for flygtninge, loft over antallet af fami-
liesammenføringer, skærpet straf for overtrædelse af indrejseforbud og overtrædel-
se af opholds-, underretnings- og meldepligt, ydelsesnedsættelse for forsørgere
m.v. har regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet vedtaget at sænke in-
tegrationsydelsen med 2.000 kr. om måneden fra 2020 for enlige forsørgere og med
1.000 kr. om måneden for samboende og gifte forsørgere med 1.000 kr. pr. person
pr. måned - svarende til 2.000 kr. pr. husstand.
Regeringens udgangspunkt er således, at alle, der kan, skal forsørge sig selv. Hvis
man afskaffer de førnævnte ordninger vil det have betydelige økonomiske konse-
kvenser og medføre en svækkelse af den strukturelle beskæftigelse.
En situation hvor kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen og integrationsydelsen af-
skaffes vil isoleret set medføre merudgifter på ca. 1,3 mia. kr. i 2020 efter skat, til-
bageløb og efter adfærd, jf. mit svar på udvalgets spørgsmål 308 af 9. april 2019.
Ca. 500 mio. kr. vedrører afskaffelse af kontanthjælpsloftet, ca. 100 mio. kr. vedrø-
rer afskaffelse af 225-timersreglen og ca. 700 mio. kr. vedrører afskaffelse af inte-
grationsydelsen. Der udestår en vurdering af evt. samspilseffekter mellem ordnin-
gerne.
9. april 2019
J.nr.
2019 - 2357
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvad det vil koste i årlige offentlige merudgifter at hæve kontanthjælpen med hhv. 1.000, 2.000, 3.000, 4.000, 5.000, 6.000, 7.000, 8.000, 9.000 og 10.000 kr. pr. kontanthjælpsmodtager pr. måned, til beskæftigelsesministeren
2043533_0002.png
Direkte ydelsesvirkning i kontanthjælpssystemet
En forhøjelse af ydelsen til kontanthjælpsmodtagere med 1.000 kr. pr. måned, i en
situation hvor kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen og integrationsydelsen afskaf-
fes, skønnes at medføre
yderligere
merudgifter på ca. 1 mia. kr. i 2020 før skat og
tilbageløb og adfærd.
Såfremt det beregningsteknisk antages, at kontanthjælpen forhøjes yderligere, uden
at det vil have betydning for antallet af kontanthjælpsmodtagere, vil de direkte
merudgifter øges proportionalt med forhøjelsen af kontanthjælpssatsen,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Direkte offentlige merudgifter i 2020 ved, i en situation uden kon-
tanthjælpsloft, 225-timersregel og integrationsydelse, at forhøje
kontanthjælpssatsen. Udgifterne er eksklusiv afledte virkninger på
individuel boligstøtte, særlig støtte mv. samt eksklusiv adfærds-
virkninger.
Forhøjelse af kontanthjælp (kr. pr
måned)
1.000
2.000
3.000
4.000
5.000
6.000
7.000
8.000
9.000
10.000
Direkte merudgifter før skat og Direkte merudgifter efter skat og
tilbageløb (mio. kr. 19-pl)
tilbageløb (mio. kr. 19-pl)
1.000
2.100
3.100
4.100
5.100
6.200
7.200
8.200
9.300
10.300
500
1.000
1.500
1.900
2.400
2.900
3.400
3.900
4.400
4.800
Anm.: Skøn på baggrund af Udbetaling Danmarks oplysninger om kontanthjælp september 2018 fremregnet til 2020-
niveau. Der er indregnet tilbageløb på 24,5 pct. og en marginalskatteprocent på 37,8 pct.
Kilde: Styrelsen for arbejdsmarked & rekruttering og egne beregninger.
Skønnet er opgjort som en isoleret beregning af, at der i 2020 skønnes at være om-
kring 85.800 kontanthjælpsmodtagere (inkl. personer der tidligere har modtaget in-
tegrationsydelse), der vil få udbetalt hhv. 1.000 kr., 2.000 kr. osv. mere om måne-
den. Den direkte virkning af at forhøje kontanthjælpen med 1.000 kr. om måneden
for de enkelte kommuner fremgår af
bilag 1.
Det bemærkes dog, at der er tale om en beregningsteknisk opgørelse. Der vil såle-
des være betydelige usikkerheder ved at beregne adfærdsvirkninger af en større
ydelsesændring på op til 10.000 kr. pr. måned. Der vil i disse tilfælde være tale om
et niveau for kontanthjælp, som i mange tilfælde vil ligge langt over dagpengeni-
veauet. I en sådan situation ville der være behov for en omlægning af hele ydelses-
systemets struktur. Dette er ikke afspejlet i
tabel 1.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvad det vil koste i årlige offentlige merudgifter at hæve kontanthjælpen med hhv. 1.000, 2.000, 3.000, 4.000, 5.000, 6.000, 7.000, 8.000, 9.000 og 10.000 kr. pr. kontanthjælpsmodtager pr. måned, til beskæftigelsesministeren
2043533_0003.png
Yderligere adfærdsvirkninger og afledte virkninger
En forhøjelse af kontanthjælpsydelsen vil have en række afledte virkninger. Der er
udarbejdet en vurdering af disse virkninger på en forhøjelse af kontanthjælpsydel-
sen med 1.000 kr. pr. måned, idet dette vurderes at liggende inden for rammerne af
ydelsessystemets nuværende struktur,
jf. ovenfor.
Såfremt kontanthjælpen forhøjes med 1.000 kr. pr. måned skønnes det at medføre
en adfærdsvirkning i form af negative beskæftigelseseffekter, der svækker den
strukturelle beskæftigelse med ca. 1.000 personer i 2020. Adfærdsvirkningen skøn-
nes på den baggrund at svække den offentlige saldo med 300 mio. kr. i 2020.
De samlede merudgifter ved en forhøjelse af kontanthjælpen med 1.000 kr. pr. må-
ned kan således opgøres til 800 mio. kr. efter skat og tilbageløb og efter adfærd
1
.
Det bemærkes, at der ikke er taget højde for evt. afledte udgifter. Det vurderes dog
med usikkerhed, at en generel forhøjelse af kontanthjælpen med 1.000 kr. om må-
neden vil medføre en mindre reduktion i udgifterne til boligstøtte, særlig støtte og
økonomisk friplads i daginstitutioner.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Den direkte virkning af at forhøje kontanthjælpen med 1.000 kr. om måneden i 2020 kan
opgøres til ca. 500 mio. kr. efter skat og tilbageløb og
før
adfærd, jf. tabel 1. Hertil lægges
adfærdsvirkningen på 300 mio. kr. i 2020.
1
3