Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2048168_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 28 (alm. del), som hermed besvares foreløbigt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Beskæftigelsesudvalget.
23. april 2019
Spørgsmål nr. 28:
”Vil
ministeren redegøre for antallet af ikkevestlige indvandrere og efterkommere,
for hvem det ikke kan betale sig at arbejde i hhv. juni 2015 og i dag?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har indhentet svarbidrag fra Økonomi- og indenrigsmini-
steriet, der oplyser følgende:
”Det økonomiske incitament til at være i beskæftigelse –
frem for at modtage over-
førselsindkomst
kan opgøres med udgangspunkt i to beslægtede begreber:
For-
skelsbeløbet
og
nettokompensationsgraden.
Forskelsbeløbet
er et absolut begreb, der opgøres i kroner, og angiver forskellen i
den disponible indkomst i henholdsvis en situation med beskæftigelse (beskæfti-
gelsesalternativet) og en situation, hvor forsørgelsesgrundlaget alene er overfør-
selsindkomst (overførselsalternativet). Et lavt forskelsbeløb indebærer et svagt
økonomisk incitament til beskæftigelse.
Nettokompensationsgraden
er et relativt begreb, der opgøres i pct., og angiver for-
holdet mellem den disponible indkomst i overførselsalternativet og den disponible
indkomst i beskæftigelsesalternativet. En høj kompensationsgrad indebærer et
svagt økonomisk incitament til at være i beskæftigelse.
Den disponible indkomst i de to alternativer
overførselsalternativet og beskæfti-
gelsesalternativet
beregnes ved at antage, at den enkelte person er beskæftiget
henholdsvis overførselsindkomstsmodtager i et helt kalenderår. Beregningen tager
blandt andet højde for transportudgifter til og fra arbejde og aftrapning af ind-
komstafhængige ydelser som boligstøtte, daginstitutionsbetaling og ægtefælles el-
ler samlevers sociale pension.
Et svagt økonomisk incitament til beskæftigelse svækker isoleret set tilknytningen
til arbejdsmarkedet, jf. også
Fordeling og incitamenter 2018.
Man skal være op-
J.nr.
2018-6539
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om antallet af ikkevestlige indvandrere og efterkommere, for hvem det ikke kan betale sig at arbejde i juni 2015 og i dag, til beskæftigelsesministeren
2048168_0002.png
mærksom på, at andre forhold end økonomiske incitamenter kan have betydning
for, om den enkelte er i beskæftigelse eller ej.
Der kan fx ligge en stærk tilfredsstillelse i at bidrage aktivt på arbejdsmarkedet, li-
gesom samværet med kollegaer kan have stor betydning. Andre kan eksempelvis
opleve sociale problemer eller sygdom, som holder dem væk fra arbejdsmarkedet i
en periode.
Tabel 1 viser antallet af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande, med
relativt svage økonomiske incitamenter til beskæftigelse i henholdsvis 2015 og
2018.
Tabel 1
Personer med relativt svage økonomiske incitamenter til beskæftigelse
2015
Nettokompensationsgrad over 80 pct.
Indvandrere fra Ikke-vestlige lande
Efterkommere fra Ikke-vestlige lande
36.900
3.700
2018
21.700
2.600
Månedligt forskelsbeløb under 2.000 kr. (årets priser)
Indvandrere fra Ikke-vestlige lande
Efterkommere fra Ikke-vestlige lande
16.600
1.500
8.200
800
Månedligt forskelsbeløb under 2.000 kr. (2018-priser)
Indvandrere fra Ikke-vestlige lande
Efterkommere fra Ikke-vestlige lande
15.900
1.400
8.200
800
Anm.: Afrundet til nærmeste 100 personer. Opgørelsen omfatter 18-64-årige beskæftigede lønmodtagere, fuldt ledige m.fl.
samt efterlønsmodtagere. Beregningerne tager udgangspunkt i befolkningssammensætning og arbejdsmarkedssta-
tus i 2015. Tallet for 2015 er en opgørelse på registerdata, mens tallet for 2018 repræsenterer et skøn baseret på
fremskrivning af 2015-oplysninger, hvor der i fremskrivningen endvidere er taget højde for regelændringer i perio-
den. Forskelsbeløbet på 2.000 kr. er opgjort i årets pris- og lønniveau. Se
Fordeling og incitamenter 2018
for en
nærmere beskrivelse af de anvendte opgørelsesmetoder.
Kilde: Egne beregninger på Lovmodellens datagrundlag.
Faldet i antallet af indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande med rela-
tivt svage økonomiske incitamenter til beskæftigelse skyldes blandt andet den
skønnede indkomstudvikling fra 2015 til 2018, afdæmpet regulering af overførsels-
indkomster (Skattereform 2012), indførelse af 3 karensdage i dagpengesystemet
(Aftale om et tryggere dagpengesystem, 2015), indførelse af kontanthjælpsloft
(Jobreform fase 1, 2015) og Skattereform 2018.
Beregningerne tager udgangspunkt i oplysninger om befolkningen i 2015, som
fremskrives til 2018 pris- og lønniveau. Befolkningens sammensætning på ar-
bejdsmarkedstilknytning, lønforskelle mv. fastholdes
således uændret.”
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om antallet af ikkevestlige indvandrere og efterkommere, for hvem det ikke kan betale sig at arbejde i juni 2015 og i dag, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3