Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2040738_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. februar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
264 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 264:
”Vil
ministeren redegøre for reglerne for pensions- og tilbagetrækningsordningerne
i EU-landene, samt Norge, Island og Schweitz?”
Svar:
Regler for pensions- og tilbagetrækningsordninger dækker en bred række af emner
og ydelser.
Jeg kan henvise til rapporten ’The
2018 Ageing Report’
1
udgivet af Kommissionen
i 2018, herunder især kapitlet
’Pensions’.
Rapporten omfatter en bredere og dybde-
gående beskrivelse af pensionssystemer i
EU’s
medlemslande.
Det skal bemærkes, at regler om pension og tilbagetrækning er komplekse og ind-
rettet forskelligt på tværs af landene. Derfor er en direkte sammenligning på tværs
af landene vanskelig.
Mit svar nedenfor bygger på en høring blandt danske ambassader samt EU-
Kommissionens rapport
’Retirement
regimes for workers in arduous or hazardous
jobs in Europe: A study of national policies 2016’.
Kommissionens rapport fra 2016 peger på en generel tendens til at forlænge senio-
rers arbejdsliv, øge pensionsalderen og gøre pensionsreglerne mere simple. Samti-
dig ses en tendens til, at særordninger indskrænkes og adgangen til tidlig pension
strammes.
Typisk er det sket ved at stramme kriterier for ydelsen ved øget aldersgrænse eller
øget krav til forsikringsperiode, indføre individuelle vurderinger, gøre den ind-
tægtsbestemt eller kræve bidragssatser eller forsikring.
4. april 2019
J.nr.
2019 - 1059
1
Rapporten kan findes på Kommissionens hjemmeside:
https://ec.europa.eu/info/publications/economy-finance/2018-ageing-report-economic-and-
budgetary-projections-eu-member-states-2016-2070_en
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om reglerne for pensions- og tilbagetrækningsordningerne, til beskæftigelsesministeren
2040738_0002.png
Jeg vil fremhæve, at Danmark i lighed med de øvrige nordiske lande anerkendes af
Kommissionen for den holistiske tilgang, hvor tiltag til at forbedre nedslidtes ar-
bejdsevne sker ved tiltag, der sikrer større sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen,
gennem rehabilitering samt målrettede og innovative aktiveringsordninger.
Overordnet kan det derudover bemærkes, at det typiske europæiske pensionssystem
bygger på en forsikringsordning med faste indbetalinger til et offentligt pensions-
system.
For arbejdstagere vil der som regel også være et bidrag indbetalt af arbejdsgiveren.
Pension baseres almindeligvis på et optjeningsprincip. Ydelsens niveau afhænger
derfor typisk af de indbetalte bidrag i kombination med indkomsten på tidspunktet
for tilbagetrækningen.
Det danske system med en rent skattefinansieret folkepension, hvor pensionen er
optjent på baggrund af bopæls- eller beskæftigelsesperioder, er i den sammenhæng
særegent.
Det danske pensionssystem er opbygget af tre søjler, som består af henholdsvis of-
fentlige pensioner, arbejdsmarkedspensioner og private opsparinger.
Folkepension
er en offentlig pension og skattefinansieret.
Arbejdsmarkedspensioner
er baseret på frivillige aftaler mellem arbejdsmarke-
dets parter. Arbejdsmarkedspension er obligatorisk for den enkelte, der er om-
fattet af overenskomsten. Der kan i de enkelte overenskomster være specifikke
tilbagetræknings- og seniormuligheder, som er forhandlet mellem parterne.
Private opsparinger
er individuelle og dermed frivillige for den enkelte. Det
kan være opsparing i skattebegunstigede pensionsordninger, hvor midlerne er
bundet. Det kan også være opsparing uden for pensionssektoren i form af fx
værdipapirer eller friværdi i bolig.
For så vidt angår den generelle tilbagetrækningsalder på tværs af landene samt ud-
viklingen heri kan jeg henvise til finansministerens besvarelser af 28. februar 2019
af BEU-spørgsmål 149-151 alm. del.
2
En række lande i Europa har ordninger, der muliggør tidligere pension på baggrund
af et anstrengende eller farligt arbejdsliv. De er indrettet enten som
generelle
ord-
ninger, som alle med bestemte behov kan benytte, eller
særlige
ordninger for min-
2
Besvarelsen af spm. 149-151 dækker alene EU-landene, og de underliggende datakilder om fremti-
dige pensionsaldre omfatter generelt kun EU-lande. Følgende kan dog supplerende oplyses, på bag-
grund af OECD’s rapport
Pensions at a Glance 2017,
s. 93, hvor OECD har opgjort pensionsaldrene i
2016:
Den lovbestemte tilbagetrækningsalder i
Schweiz
er opgjort til 65 år for mænd og 64 år for kvinder,
mens tidlig tilbagetrækning (svarende til efterløn) er mulig ved 63 år for mænd og 62 år for kvinder.
For
Norge
er den lovbestemte tilbagetrækningsalder opgjort til 67 år (begge køn), og den tidlige til-
bagetrækningsalder er opgjort til 62 år (begge køn).
For
Island
er den lovbestemte tilbagetrækningsalder opgjort til 67 år (begge køn), mens den tidlige
tilbagetrækningsalder er opgjort til 65 år (begge køn).
Der kan dog være gennemført reformer i de tre lande, siden rapporten blev udgivet. Der kan ligeledes
være variationer i fx udbetalingernes størrelse, krav til indbetaling mv., jf. de generelle forbehold i
besvarelserne af BEU-spørgsmål 149-151.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om reglerne for pensions- og tilbagetrækningsordningerne, til beskæftigelsesministeren
dre specifikt afgrænsede grupper af befolkningen. Der er tale om et ganske varieret
billede.
Tidlig pension via de generelle ordninger tildeles på baggrund af et individuelt
skøn af den enkelte evt. med støtte fra vejledende objektive kriterier.
Under de særlige ordninger har arbejdstagere ret til tidlig pension, hvis de har ar-
bejdet i specifikt opgjorte jobbeskrivelser eller brancher.
Som det fremgår af
Tabel 1
og
Tabel 2
i bilaget til min besvarelse er langt de fleste
ordninger i europæiske lande særlige ordninger. Det danske pensionssystem er be-
skrevet ovenfor og ikke medtaget i bilaget.
Nedenfor redegøres for ordninger om tidlig pension i de ønskede lande.
Generelle ordninger om tidlig pension ved farligt eller anstrengende arbejde
Tabel 1
bilagt besvarelsen beskriver på baggrund af oplysninger fra ambassaderne
generelle ordninger for tidlig pension ved farligt eller anstrengende arbejde. Her-
under oplyses pensionsalderen, tildelingskriterier samt ydelsens niveau. Som det
fremgår, har alene Belgien, Finland og Østrig en sådan ordning eller overvejelser
derom.
Typisk indebærer de generelle ordninger en lavere pensionsydelse.
Særlige ordninger for mindre grupper af befolkningen ved farligt eller anstrengen-
de arbejde
Tabel 2
bilagt besvarelsen redegør på baggrund af oplysninger fra ambassaderne
for særlige ordninger om tidlig pension ved farligt eller anstrengende arbejde i de
ønskede lande. Herunder oplyses pensionsalder, tildelingskriterier samt ydelsens
niveau. Her fremgår det yderligere, hvilke brancher eller jobbeskrivelser udløser en
ret til tidlig pension.
Der er særlige ordninger i Bulgarien, Estland, Frankrig, Grækenland, Island, Itali-
en, Kroatien, Letland, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Spanien, Tjekkiet og Tyskland. Disse ordninger er afgrænset til helt specifikke
grupper og typisk forudsat et minimum af bidrag i løbet af beskæftigelsen.
I flere lande er de særlige ordninger forbeholdt
få udvalgte faggrupper.
Til eksem-
pel har en række lande historisk bestemte pensionsordninger, som alene giver kul-
eller minearbejdere eller fiskere ret til en tidligere pension. Ganske mange lande
har også tjenestepensioner eller særordninger for fx militæransatte, statsansatte og
visse kunstnere. I Norge gælder der fx kun særlige ordninger for en afgrænset
gruppe af tjenestemænd under udsædvanlig psykisk eller fysisk belastning (bl.a.
militærpersonel og politi).
Andre lande har særlige ordninger for en
længere række af brancher eller jobbe-
skrivelser.
De defineres typisk på job- eller branchelister, som er udarbejdet cen-
tralt ud fra en vurdering af arbejdets karakter, belastning og skadepåvirkning.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om reglerne for pensions- og tilbagetrækningsordningerne, til beskæftigelsesministeren
Til tider indgår en bredere vurdering af fx skadesprocenten og sygefraværet i den
enkelte sektor, de belastende arbejdsvilkår, fx skifteholdsordninger, natarbejde og
produktionsrytme, arbejdsvilkårenes farlighed, samt de fysiske ramme for arbejdets
udførelse. Mindre hyppigt indgår mentale eller følelsesmæssige faktorer.
Reglerne for tidlig pension vil typisk stille krav om, at det farlige eller anstrengen-
de arbejde skal udgøre en vis andel af den pågældendes arbejdsliv. Reglerne kan
også være udformet, således at eksempelvis 12 mdr. tilbragt i det farlige eller an-
strengende erhverv tæller som 14, 15, 16 eller 18 mdr. Desuden kan der indgå ko-
efficienter til at sænke alderstærsklen for at gå på pension.
Kommissionens rapport peger på, at selv i lande med lange lister over anstrengende
og farligt arbejde eller jobbeskrivelser, er det en meget begrænset andel af den
samlede arbejdsstyrke, der er omfattet. Kommissionen estimerer, at alene 1 til 4
procent af arbejdsstyrken arbejder i anstrengende eller farlige jobs i perioden 2015
til 2016. Kommissionen tager dog her forbehold for, at data ikke nødvendigvis er
udtømmende.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4