Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
13. marts 2019
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 261 (Alm. del) af
7. februar 2019 stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen af at indeksere folkepensionsalderen fra 2029 og
frem, hvor folkepensionsalderen er nået 67 år på hhv. arbejdsudbud, beskæftigel-
se, ledighed og de offentlige finanser i hvert af årene frem til 2050, samt den vari-
ge virkning? Ministeren bedes i sit svar oplyse provenuvirkningen som både effek-
ten på den offentlige saldo i pct. af strukturelt BNP, samt i mia. kr.
Svar
Levetidsindekseringen af folkepensionsalderen var oprindelig en del af Velfærds-
forliget fra 2006. Det nuværende forlig om levetidsindekseringen blev indgået i
2015 (regeringen, S, DF, RV og K) forud for vedtagelsen af den første forhøjelse
af folkepensionsalderen med virkning fra 2030. Med denne vedtagelse hæves fol-
kepensionsalderen fra 67 år til 68 år i 2030.
Virkningen af at indeksere pensionsalderen fra 2029 og frem kan illustreres i et
scenarie, hvor folkepensionsalderen ikke hæves som ellers aftalt i 2030 og frem
(og hvor efterlønsalderen tilsvarende ikke hæves som aftalt i 2027 og frem). Et
sådant scenarie, hvor pensionsalderen fastlåses på trods af, at levetiden stiger, vil
indebære reduceret arbejdsudbud og beskæftigelse samt en markant svækkelse af
de offentlige finanser.
Nedenfor er til illustration vist en beregning af, hvordan den offentlige saldo ville
udvikle sig på langt sigt, hvis pensionsalderen holdes konstant fra 2029 (og efter-
lønsalderen konstant fra 2026),
jf. figur 1 og 2.
I et sådant scenarie svækkes de of-
fentlige finanser med knap 2 pct. af BNP i hængekøjeårene 2041-2045, hvilket
svarer til ca. 42 mia. kr. (2018)-niveau. I 2060 er underskuddet inkl. rentevirknin-
ger øget med 5¼ pct. eller ca. 118 mia. kr.
Hvis aldersgrænserne fastholdes uændret på 2029-niveau vil finanspolitikken skul-
le strammes med en årlig saldovirkning på ca. 71 mia. kr.
–
svarende til 3,2 pct. af
BNP
–
for at holdbarheden er uændret. En finanspolitisk holdbarhed på 0 vil i
dette scenarie kræve, at finanspolitikken strammes med en årlig saldovirkning på
ca. 46 mia. kr.
–
svarende til 2,1 pct. af BNP. At dette tal er mindre end den isole-
rede virkning af fastholdte tilbagetrækningsaldre skal ses i lyset af, at holdbarheds-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk