Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2024798_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. februar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
260 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 260:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet d. 6. februar om tilkendelser af førtids-
pension redegøre for, hvilke bestemmelser i lovgivningen om førtidspensi-
on/fleksjob eller anden lovgivning, der forhindrer kommunerne i at sætte økonomi-
ske hensyn over hensynet til syge eller handicappede borgeres behov for økono-
misk tryghed?”
4. marts 2019
J.nr.
19/02621
Svar:
Reglerne om tilkendelse af førtidspension fremgår af lov om social pension, kapitel
3, §§ 16-21. Heraf fremgår det, at der skal tilkendes førtidspension, hvis personens
arbejdsevne er varigt nedsat, og nedsættelsen er af et sådant omfang, at den pågæl-
dende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, her-
under beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved
indtægtsgivende arbejde.
Kommunerne er forpligtet til at overholde loven, og hvis en borger opfylder betin-
gelserne for tilkendelse af førtidspension, så skal kommunen tilkende førtidspensi-
on. Det har borgeren et retskrav på.
Hvis kommunen giver afslag på tilkendelse af førtidspension eller tilkender en an-
den ydelse, har kommunen pligt til at begrunde afgørelsen. Borgere, der får afslag
på førtidspension, kan klage over afgørelsen til kommunen. Hvis kommunen ikke
giver klageren medhold, skal klagen sendes til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen træf-
fer en selvstændig afgørelse og er ikke bundet af kommunens afgørelse. Hvis An-
kestyrelsen vurderer, at borgeren opfylder betingelserne og altså er berettiget til en
førtidspension, omgør Ankestyrelsen kommunens afgørelse, og på den måde sikres
det, at borgerne får de ydelser, som de efter loven er berettiget til.
Tilsvarende har kommunerne pligt til at overholde tilkendelsesbetingelserne i lov-
givningen, når det handler om fleksjob eller andre ydelser, hvor der også er klage-
adgang.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om lovgivning, der forhindrer kommunerne i at sætte økonomiske hensyn over hensynet til syge eller handicappede borgeres økonomisk tryghed, til beskæftigelsesministeren
I øvrigt gælder der en række almindelige grundsætninger i dansk ret, som mere ge-
nerelt er til hinder for, at en kommune kan lade økonomiske hensyn gå forud for
borgernes retskrav. Der gælder blandt andet et forbud mod at forfølge usaglige
formål, og en pligt til at træffe afgørelse i hvert enkelt tilfælde, dvs. ikke at sætte
skøn under regel.
Hvis en kommune giver afslag på førtidspension til borgere, som er berettiget her-
til, fordi kommunen skal spare, er det direkte i strid med reglerne i lov om social
pension, og det vil også være i strid med almindelige grundsætninger i dansk ret.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2