Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2014707_0001.png
Talepapir
Ministerens for Offentlig Innovations talepapir ved samråd den 6.
februar i Folketingets Beskæftigelsesudvalg om sygefravær i den
offentlige sektor
Samrådsspørgsmål AY (stillet af Leif Lahn Jensen (S) og Benny Engelbrecht (S))
Mener ministeren, at sygefraværet i det offentlige kan nedbringes samtidig med, at
regeringen fortsætter med at underfinansiere den offentlige sektor, som det
fremgik af Jyllands-Postens
artikel den 30. august 2018 ”Regeringen og Dansk
Folkeparti har underfinansieret velfærden siden 2015”?
Samrådsspørgsmål AZ (stillet af Leif Lahn Jensen (S) og Benny Engelbrecht (S))
Hvis det lykkes at nedbringe sygefraværet i det offentlige, hvem skal så have gavn
af de ekstra arbejdstimer og ressourcer det frigiver, og skal de økonomiske midler
som eventuelt frigives som følge af et lavere sygefravær gå til at forbedre
velfærden eller til at give skattelettelser?
11. februar 2019
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
[Det talte ord gælder]
[Innovationsministerens svar på samrådsspørgsmål AY
og AZ]
Tak, og for tak invitationen til samrådet.
Efter beskæftigelsesministerens svar på samrådsspørgsmål
AU og AX, vil jeg nu fortsætte med en besvarelse af
spørgsmål AY og AZ. Jeg vil tillade mig at besvare
spørgsmålene samtidigt.
Det centrale tema i spørgsmålene er, om sygefraværet i det
offentlige kan nedbringes.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
Side 3 af 13
Men inden jeg vender blikket mod dette tema, vil jeg først
lige kort adresse præmissen i samrådsspørgsmål AY, hvor
Leif Lahn Jensen og Benny Engelbrecht påstår, at
regeringen underfinansierer den offentlige sektor med
henvisning til en artikel i Jyllands-Posten fra august sidste
år.
I artiklen argumenteres der for, at regeringen har
underfinansieret den offentlige sektor de seneste år, da
regeringen ikke har tilført midler til den offentlige sektor
som det demografiske træk tilsiger.
Det mener jeg ganske enkelt er forkert.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
Side 4 af 13
Lad mig give et eksempel. Regeringen har løftet den
borgernære velfærd. De rene fakta er:
At det offentlige forbrug er steget med knap 5 mia. kr.
under denne regering fra 2015-2017..
I hele perioden 2015-2019 skønnes realvæksten i det
offentlige forbrug at være 2,5 mia. kr. om året.
Under S var væksten i perioden 2011-2015 2,2 mia. kr.
årligt i gennemsnit. Vi har altså brugt flere penge på
velfærd hvert år end S. Ikke færre.
Og så synes jeg generelt det er en mærkelig mekanisk
tilgang, som Socialdemokratiet ligger for dagen.
Der er ikke meget behov for politikere, hvis man følger
Socialdemokratiets logik, hvor den politiske prioritering og
indsats sættes til side, og udgifterne sættes på automatpilot.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
Side 5 af 13
Det demografiske træk er en helt mekanisk beregning, som
anvendes i de langsigtede holdbarhedsfremskrivninger.
Opgørelsen tager ikke højde for produktivitetsfremskridt,
og skeler hverken til ekstraordinære løft, god
ressourceudnyttelse eller god såvel som dårlig
udgiftsstyring.
God velfærd er ikke bare et resultat af, hvor mange
ressourcer vi bruger, men i høj grad også af, hvordan vi
bruger dem.
Socialdemokraterne burde derfor ”slå autopiloten fra” i
stedet for blindt at lade den økonomiske politik styre af
mekaniske fremskrivninger.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
Side 6 af 13
[Regeringen har fokus på sygefravær]
I forhold til sygefravær handler det grundlæggende om, at
det skal være sikkert og sundt at gå på arbejde for
offentligt ansatte
uanset hvor man er ansat.
Der er ikke nogen tvivl om, at der i den offentlige sektor
er masser af dygtige medarbejdere, som i mange år har
leveret en stor indsats for at gøre en forskel for deres
medborgere. Vores fælles velfærd bygger bl.a. på den store
indsats, som de offentligt ansatte leverer hver eneste dag.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
Side 7 af 13
Uanset om forskellen i det gennemsnitlige sygfraværet i
den offentlige og private sektor er på seks dage, tre dage
eller en halv dag, så er der udfordringer i forhold til
sygefravær på nogle offentlige arbejdspladser.
Betyder det så, at vi politikere ikke behøver at interessere
os for sygefraværet og trivslen blandt offentligt ansatte?
Mit svar er meget klart nej. Sygefraværet i den offentlige
sektor er også et samfundsansvar og ikke noget, vi skal
gemme væk, men gøre noget ved.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
Side 8 af 13
Det handler om, at et langt sygdomsforløb kan føre til, at
den ansatte aldrig kommer tilbage til arbejdsmarkedet. Og i
sidste ende handler det også om det offentliges evne til at
levere god service til borgerne på centrale
velfærdsområder.
Vi er nødt til at takle udfordringerne med sygefravær i den
offentlige sektor endnu bedre end vi gør i dag.
Derfor har regeringen nu afsat 145 millioner kroner og i
sidste uge indgået en aftale med KL og Danske regioner
om, at styrke arbejdsmiljøet på offentlige arbejdspladser,
forbedre trivslen og nedbringe sygefraværet. Vi vil sætte
ind de steder, hvor vi kan se, der er størst udfordringer
med sygefravær og arbejdsmiljø.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
Side 9 af 13
Regeringen har sammen med KL og Danske Regioner en
fælles ambition om, at sygefraværet skal i den offentlige
sektor falde frem mod 2022.
Men det er ikke nok. Vi kommer ikke uden om, at en god
og kompetent ledelse udgør et vigtigt element, hvis
sygefraværet skal ned.
Det er også baggrunden for, at regeringen i 2016 nedsatte
Ledelseskommissionen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
Side 10 af 13
Og med afsat i Ledelseskommissionens anbefalinger har
regeringen fremlagt en stor ledelsesreform i den offentlige
sektor, der udover indsatsen mod sygefravær indeholder
initiativer til at styrke og udvikle ledelse, sikre de rette
kompetencer og skabe vedfungerende arbejdspladser i den
offentlige sektor.
Jeg kan også nævne, at med sundhedsudspillet lægger
regeringen op til at give det nære sundhedsvæsen et
ekstraordinært løft ved at etablere en Nærhedsfond på 6
mia. kr. i perioden 2020-25. Midlerne kommer ud over de
midler, der ellers afsættes til sundhedsområdet over de
kommende år.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
Side 11 af 13
[Afrunding]
Lad mig runde af, hvor vi begyndte.
Sygefraværet blandt offentligt ansatte er bestemt ikke lige
meget. Et godt arbejdsmiljø og et lavt sygefravær er nogle
af grundstenene for at have velfungerende offentlige
arbejdspladser, der gør det muligt at skabe værdi for
borgerne.
Uanset, hvordan vi vender og drejer sygefraværstallene, så
skylder vi offentligt ansatte, at de kan gå på arbejde uden at
blive syge af det.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
Side 12 af 13
Ja
jeg mener, at sygefraværet i den offentlige sektor kan
nedbringes med en fokuseret indsats.
Regeringen har netop fokus på det og har afsat midler til
nedbringelse af sygefraværet i den offentlige sektor.
Hvis vi får nedbragt det gennemsnitlige sygefravær i det
offentlige med bare én enkelt dag, svarer det til 2.800 flere
fuldtidspersoner på offentlige arbejdspladser. Samtidig kan
det frigøre cirka 790 millioner kroner, fordi der bruges
færre penge på vikarer og overarbejde.
Det, synes vi, er værd at arbejde for.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 255: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til innovationsministeren
Side 13 af 13
Og her regeringen gjort det klart, at de ressourcer, der
frigøres med laver sygefravær kan prioriteres og bruges
lokalt på arbejdspladserne i de enkelte kommuner og
regioner.
Tak for ordet.