Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2014520_0001.png
TALE
Samråd AU, AZ, AX og AY om sygefravær i
den offentlige sektor
Januar 2019
Center for Arbejdsliv (I)
Mathilde Fage og Mette Rude
Samrådsspørgsmål AU (besvares af BM)
Vil ministeren oplyse, hvad der er baggrunden for de stærke udtalelser om et angi-
veligt større sygefravær blandt offentligt ansatte og kommentere de udtalelser flere
eksperter bl.a. er fremkommet med i Politiken den 5. januar 2019 i artiklerne: ”Ek-
sperter: Regeringen vildleder om sygefraværet i den offentlige sektor” og ”Sagen
forfra:
5 problemer med regeringens nye rapport”, om bl.a. spørgsmålet om forskel-
lene i offentligt og privat regi på henholdsvis kort- og langt sygefravær samt oplyse
om der eventuelt er en sammenhæng mellem arbejdspresset og sygefraværet i
den offentlige sektor, jf. de mange påtaler flere af regionernes sygehuse har fået af
Arbejdstilsynet de sidste par år?
Samrådsspørgsmål AX (besvares af BM)
Erkender ministeren, at det burde have fremgået af præsentationen af analysen
”Sygefravær i den offentlige sektor” at
der er faktorer i analysen, som forklarer over
halvdelen af forskellen i sygefravær, som fremhævet af den uafhængige forsker
med speciale i sygefravær Merete Labriolas i Politikens artikel den 5. januar 2019
”Eksperter: Regeringen vildleder om sygefraværet i den offentlige sektor” af 5.
januar, at ”Selvfølgelig burde det høre med til de to ministres præsentation af rap-
porten i offentligheden, at der er faktorer i analysen, som forklarer over halvdelen
af forskellen i sygefravær”?
Samrådsspørgsmål AZ (besvares af MOI)
Hvis det lykkes at nedbringe sygefraværet i det offentlige, hvem skal så have gavn
af de ekstra arbejdstimer og ressourcer det frigiver, og skal de økonomiske midler
som eventuelt frigives som følge af et lavere sygefravær gå til at forbedre velfær-
den eller til at give skattelettelser?
Samrådsspørgsmål AY (besvares af MOI)
Mener ministeren, at sygefraværet i det offentlige kan nedbringes samtidig med, at
regeringen fortsætter med at underfinansiere den offentlige sektor, som det fremgik
af Jyllands-Postens
artikel den 30. august 2018 ”Regeringen og Dansk Folkeparti
har underfinansieret velfærden siden 2015”?
Indledning
Tak for det, og jeg vil også gerne sige tak for mu-
ligheden for at være her i dag til et meget vigtigt
emne i forhold til den offentlige sektor
nemlig
sygefraværet. Derfor er der god grund til, at vi dis-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til beskæftigelsesministeren
kuterer det politisk og giver det endnu større poli-
tisk opmærksomhed.
Jeg vil gerne starte med at sige, at uanset hvordan
vi vender og drejer sygefraværstallene, så er syge-
fraværet i mine øjne flere steder for højt blandt of-
fentligt ansatte.
Det kan der være mange forklaringer på. For mig
er det afgørende, at vi nu gør en ekstraordinær ind-
sats for at nedbringe sygefraværet.
Derfor vil regeringen også sætte ind på området.
Det handler om, at offentligt ansatte skal kunne gå
på arbejde uden at blive syge af det. Uanset om de
arbejder på et sygehus, i fængsler eller i døgnple-
jen. Blot for at give nogle eksempler.
Som formanden netop har understreget, så er der
en delt besvarelse i forhold til samrådsspørgsmå-
lene.
.
Hvad viser analysen af sygefravær?
Den økonomiske analyse af sygefraværet i den of-
fentlige sektor har været genstand for både ros og
ris i medierne. Det sidstnævnte er jo også årsagen
til, som Kirsten Normann sagde, at vi her her i
dag..
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til beskæftigelsesministeren
Kritikken går ikke på selve analysen og analysens
resultater, men af den måde innovationsministeren
og jeg har udlagt resultaterne på i et interview med
Berlingske Tidende, der blev, tror jeg, bragt den 1.
januar 2019.
Kritikken lyder, at vi burde have gjort det helt
klart, at når vi renser de rå sygefraværstal for en
række faktorer, som fx arbejdsfunktioner, brancher
og medarbejderkarakteristika som alder, køn og
uddannelse, så er forskellen mellem privatansatte
og offentligt ansatte mindre.
Det mener jeg faktisk også står klart og tydeligt i
analysen, hvis man læser den.
Hvis man i stedet for at bruge de rå sygefraværstal
bruger de rensede sygefraværstal, så bliver forskel-
len mindre. Men der er stadigvæk desværre en for-
skel.
Forskellen i sygefraværet mellem privatansatte og
ansatte i kommunerne er så ikke godt seks dage
men knap tre dage. Og forskellen mellem privat-
ansatte og ansatte i regionerne er ikke knap fem
dage, men godt to dage.
Mellem 55 og 60 procent af forskellen i sygefra-
været mellem det offentlige og private kan forkla-
res ud fra forskelligartede opgaver og medarbej-
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til beskæftigelsesministeren
dersammensætning. Analysen kan ikke forklare
resten af forskellen.
Det fremgår helt tydeligt i sammenfatningen af
analysens hovedkonklusioner. Det fremgår også
helt tydeligt, at korttidssygefraværet er nogenlunde
ens på tværs af sektorerne, mens forskellene findes
i det længerevarende
og ofte mere alvorlige
sygefravær.
Jeg vil gerne her understrege, at vi på intet tids-
punkt har haft et mål om at overdrive, vildlede el-
ler manipulere med sygefraværet i den offentlige
sektor, eller for den sags skyld, som nogle har for-
søgt at give udtryk for, anklage offentligt ansatte
for at pjække eller have selvforskyldt fravær,. Det
siger jeg også med respekt for de tusindvis af of-
fentlige ansatte som gør en kæmpe indsats for at
holde samfundet kørende. Både min mor og far har
brugt hele deres arbejdsliv i stort set den offentlige
sektor.
Uanset, om de har gjort det eller ej, så skylder vi
en stor tak til de offentlige ansatte.
Regeringens fokus er rettet mod det sygefravær,
som fx skyldes dårligt arbejdsmiljø og vilkår på
arbejdspladsen. Det er ikke noget som skal gem-
mes væk, det er ikke noget, som vi ikke skal turde
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til beskæftigelsesministeren
tale om, men det er noget, som vi skal gøre noget
ved.
Det skylder vi ikke mindst de offentlige ansatte i
Danmark. Vi skylder dem at prioritere det i højere
grad.
Sygefravær pga. dårligt arbejdsmiljø
kræver handling
Først og fremmest er det en ledelsesopgave at til-
rettelægge arbejdet, så medarbejderne ikke bliver
syge af at gå på arbejde. Det gælder både på priva-
te og offentlige arbejdspladser.
Men sygefraværet i især det offentlige er også et
stort samfundsansvar. Et godt arbejdsmiljø og et
lavt sygefravær er for mig at se nogle af grundste-
nene for at have et velfungerende offentligt sam-
fund, der har nogle velfungerende offentlige ar-
bejdspladser, der gør det muligt at skabe værdi for
borgerne.
Derfor sætter regeringen nu stærkt ind på området
med 145 mio. kr. til en bred initiativpakke.
Vi øremærker bl.a. 100 mio. kr. til at investere i de
offentlige arbejdspladser, hvor udfordringerne med
sygefravær og arbejdsmiljøet er størst. Det kræver
skræddersyede indsatser.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til beskæftigelsesministeren
Det er for den sags skyld også noget, som har dan-
net baggrund for efterhånden en del samråd her på
Christiansborg. Hele spørgsmålet om sygefravær.
Derfor bliver KL og Danske Regioner også invite-
ret til at være med til at udvikle indsatsen, så vi
sikrer den størst mulige effekt ude på de enkelte
arbejdspladser.
Derudover vil regeringen blandt andet oprette et
rejsehold til arbejdspladser med konkrete udfor-
dringer, og udvikle bedre information til ledere
om, hvordan sygefraværet er på deres arbejds-
plads.
I forlængelse af det vil jeg fremhæve, at regerin-
gen også har fremlagt en stor ledelsesreform i den
offentlige sektor, der skal styrke og udvikle ledelse
og skabe velfungerende arbejdspladser. God ledel-
se og lavt sygefravær går ofte hånd i hånd.
Sammenhæng mellem sygefravær og
arbejdspres
Det leder mig over til anden del af spørgsmål AU
om der er en sammenhæng mellem arbejdspres
og sygefravær i det offentlige. Der henvises i øv-
rigt til Arbejdstilsynets påbud til regionernes sy-
gehuse. Det er også noget af det, som vi tidligere
har haft lejlighed til at diskutere. Der har
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til beskæftigelsesministeren
sundhedsministeren som oftest også været til ste-
de.
Lad mig starte med at sige, at stor arbejdsmængde
og tidspres, som står på over længere tid, er en
faktor, som vi ved kan påvirke arbejdsmiljøet ne-
gativt.
Det samme gælder fx manglende ledelsesmæssig
opbakning, ringe indflydelse på eget arbejde, vold
og trusler om vold samt fysiske belastninger.
Meget står og falder derfor med, at ledelsen på de
enkelte arbejdspladser tager ansvar og sikrer et
godt arbejdsmiljø. Det er og bliver en ledelsesop-
gave at tilrettelægge arbejdet, så medarbejderne
trives
og ikke bliver syge af at gå på arbejde.
Til gengæld er der heller ikke tvivl om, at der er
mange velfungerende arbejdspladser i det offentli-
ge, hvor de ansatte hver dag løser vigtige kerneop-
gaver, som kan være med til at sikre vores velfærd.
Kernevelfærdsopgaver som vel og mærke kan væ-
re krævende, og som stiller krav til de ansatte i
mødet med borgerne. Det kan være på vores sy-
gehuse, men for den sags skyld også andre steder.
Arbejdstilsynet har de seneste år også gennemført
udvidede tilsyn på sygehusene
med en særlig
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til beskæftigelsesministeren
grundig og målrettet gennemgang af det psykiske
og ergonomiske arbejdsmiljø.
Derudover gennemfører Arbejdstilsynet også en
koordineret indsats på sygehusene i samarbejde
med
Branchefællesskabet for arbejdsmiljø for Vel-
færd og Offentlig administration,
hvor særlige fo-
kusområder er udvalgt.
For sygehusene betyder det, at Arbejdstilsynet fx
har fokus på, om de ansatte er udsat for en stor ar-
bejdsmængde og tidspres.
[Den seneste
men ikke endelige
opgørelse for
2018 viser, at der blev givet i alt 16 påbud til lan-
dets hospitaler om stor arbejdsmængde og tids-
pres.]
Det skal være sundt og sikkert at gå på arbejde, og
regeringen har derfor også stort fokus på at under-
støtte de enkelte arbejdspladsers arbejde med at
sikre dette.
Det er netop baggrunden for, at vi nu afsætter 145
millioner kr. til at sætte bredt ind over for sygefra-
vær i det offentlige, der fx skyldes dårligt ar-
bejdsmiljø.
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til beskæftigelsesministeren
Ministerens afrunding
Inden jeg giver ordet til innovationsministeren, vil
jeg gerne understrege et par pointer.
Vi kan se, at der er forskel på sygefraværet i den
offentlige og private sektor og ikke mindst på
tværs i den offentlige sektor. Det kan man for den
sags skyld også se, hvis man ser på mit eget mini-
sterium. Her er der også forskel på, hvordan syge-
fraværet er i forhold til vores eget departement og
de styrelser, som ligger under Beskæftigelsesmini-
steriet.
Jeg kan derfor ikke finde ét eneste argument for
ikke at have en offensiv politik på området. Det er
heller ikke noget, som jeg anklager SF eller Soci-
aldemokratiet for ikke at ville være interesserede i.
Som samrådsspørgsmålene er stillet, kunne man få
det indtryk, at vi politikere ikke behøver at interes-
sere os for sygefraværet og trivslen blandt offent-
ligt ansatte, når forskellen på sygefraværet mellem
offentligt og privatansatte ikke er større.
Jeg må understrege, at jeg er lodret uenig i den
præmis. Sygefraværet blandt offentligt ansatte sy-
nes jeg, at vi skylder at gøre en indsats for at ned-
bringe, og det kræver også, at det er en prioritet.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6. februar 2019 om sygefravær i den offentlige sektor, til beskæftigelsesministeren
Det kan man gøre på mange forskellige måder. En
ting er de mange initiativer, som jeg nu har skitse-
ret, men jeg vil også gerne understrege, at vi ud-
over det, som vi diskuterer i dag, også har en aktu-
el diskussion om fremtidens arbejdsmiljøindsats,
hvor vi nu har indledt forhandlinger i Beskæftigel-
sesministeriet med henblik på at kunne lave en
brev politisk aftale, der skal være med til at sikre
et bedre arbejdsmiljø generelt.
Det skulle også gerne have en afsmittende effekt i
forhold til den offentlige sektor.
10