Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2025565_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. februar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
253 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 253:
”Vil
ministeren opdatere svar på BEU alm. del
spørgsmål 280 (folketingsåret
2017-2018) vedrørende de offentlige udgifter til Arbejdstilsynet med tal for bevil-
lingen for 2019? Og vil ministeren ligeledes oplyse, hvor mange udisponerede mid-
ler i mio. kr. der er tilbage i Forebyggelsesfonden pr. 1. januar 2018, 2019 og
2020?”
Svar:
Regeringen og DF har med finansloven for 2019 styrket Arbejdstilsynets indsats
for ordnede forhold. Det betyder, at Arbejdstilsynets bevilling til indsatser for ord-
nede forhold i 2019 er den højeste siden ordnede forhold blev et tema på finanslo-
ven i 2012. Samtidig sikrer finanslovaftalen, at Arbejdstilsynets bevilling i 2019 er
fastholdt på samme niveau som i 2018.
Regeringen ønsker samtidig at sikre mere stabile rammer om Arbejdstilsynets øko-
nomi. Med aftalen om finansloven for 2019 er regeringen og DF enige om, at ind-
satsen for ordnede forhold i foråret 2019 skal drøftes i arbejdsmiljøforligskredsen.
Det skal indgå i drøftelserne, hvordan der kan fastlægges en fortsat stærk og fler-
årig indsats i perioden efter 2019, og herunder skal Arbejdstilsynets bevilling fast-
lægges.
En god tilsynsindsats er dog ikke kun er et spørgsmål om de økonomiske rammer.
Det er også et spørgsmål om at gøre tingene klogere. Derfor nedsatte regeringen i
2017 et ekspertudvalg for arbejdsmiljø med det formål at gentænke arbejdsmiljø-
indsatsen og komme med anbefalinger til en ny og forbedret indsats. De gode erfa-
ringer med det helhedsorienterede tilsyn på byggeriområdet er også et godt eksem-
pel på, at tilsynsindsatsen kan forbedres gennem klogere metoder. Ekspertudvalget
afgav sine anbefalinger i september 2018, og vi er nu i gang med politiske drøftel-
ser om anbefalingerne og den fremtidige tilsynsindsats.
Offentlige udgifter til Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynets bruttobevillinger i perioden 2007-2019 fremgår af tabel 1 (løbende
priser) og tabel 2 (faste priser, 2019-pl). Tabellerne viser den samlede bevilling til
5. marts 2019
J.nr.
2019 - 1469
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om de offentlige udgifter til Arbejdstilsynet og hvor mange udisponerede midler der er tilbage i Forebyggelsesfonden, til beskæftigelsesministeren
2025565_0002.png
Arbejdstilsynet inklusiv interne statslige overførsler fra fx Fonden for Forebyggel-
se og Fastholdelse.
Tabel 1
Bevillinger til Arbejdstilsynet, årets priser
Mio. kr., årets priser
Indsatser mod social
dumping
Tilsyn med arbejdsmiljø
heraf grundbevilling
heraf særlig tilsynsind-
sats
Øvrige aktiviteter
heraf Center for HR og
personale
heraf diverse indtægter
I alt
7,2
461,3
8,6
457,3
6,9
466,5
454,1
385,4
68,7
7,2
448,7
380,0
68,7
8,6
459,6
391,8
67,8
6,9
447,3
379,5
67,8
40,4
30,4
10,0
487,7
419,3
369,3
50,0
37,8
32,4
5,4
457,1
2007
2008
2009
2010
2011
2012
25,0
413,7
363,7
50,0
41,4
29,9
11,5
480,1
4,4
465,7
1,5
472,0
2,6
483,5
15,0
456,0
11,5
428,4
8,4
425,7
13,3
433,4
2013
35,0
426,3
347,8
78,5
4,4
2014
32,5
438,0
359,5
78,5
1,5
2015
51,6
429,3
350,8
78,5
2,6
2016
48,2
392,8
346,8
46,0
15,0
2017
53,6
363,3
355,3
8,0
11,5
8,4
13,3
2018
56,8
360,5
360,5
2019
66,3
353,8
353,8
Anmærkning: De årlige finanslove 2007-2019.
Tabel 2
Bevillinger til Arbejdstilsynet, faste priser
Mio. kr., 2019-pl
Indsatser mod social
dumping
Tilsyn med arbejdsmiljø
heraf grundbevilling
heraf særlig tilsynsind-
sats
Øvrige aktiviteter
heraf Center for HR og
personale
heraf diverse indtægter
I alt
8,7
554,5
10,0
530,5
7,8
525,3
545,8
463,3
82,6
8,7
520,5
440,8
79,7
10,0
517,5
441,2
76,3
7,8
492,9
418,2
74,7
44,5
33,5
11,0
537,4
456,2
401,8
54,4
41,1
35,3
5,9
497,3
2007
2008
2009
2010
2011
2012
26,8
443,1
389,5
53,6
44,3
32,0
12,3
514,2
4,7
496,4
1,6
500,8
2,7
510,6
15,8
479,3
11,9
444,7
8,6
433,4
13,3
433,4
2013
37,3
454,4
370,8
83,7
4,7
2014
34,5
464,7
381,4
83,3
1,6
2015
54,5
453,3
370,4
82,9
2,7
2016
50,7
412,8
364,5
48,3
15,8
2017
55,6
377,1
368,8
8,3
11,9
8,6
13,3
2018
57,8
367,0
367,0
2019
66,3
353,8
353,8
Anmærkning: De årlige finanslove 2007-2019.
Der har siden 2012 været afsat midler til indsatser mod social dumping. Indsatserne
omfatter bl.a. den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold på arbejdsmarke-
det, som gennemføres i samarbejde mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og po-
litiet, samt Arbejdstilsynets skærpede tilsyn med større infrastrukturprojekter.
Kategorien ”Tilsyn med arbejdsmiljø” omfatter dels en teknisk beregnet grundbe-
villing til Arbejdstilsynet, dels midler afsat til særlige tilsynsindsatser. Den teknisk
beregnede grundbevilling omfatter midler til selve tilsynet med virksomhederne,
understøttelse af tilsynsindsatsen, kommunikation om arbejdsmiljø og opgaver
vedrørende regulering og viden på arbejdsmiljøområdet. Det er ikke umiddelbart
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om de offentlige udgifter til Arbejdstilsynet og hvor mange udisponerede midler der er tilbage i Forebyggelsesfonden, til beskæftigelsesministeren
muligt at opdele Arbejdstilsynets grundbevilling i bevilling til ordinær tilsynsind-
sats og bevilling til øvrige aktiviteter.
Den teknisk beregnede grundbevilling afspejler, at bevillingen i 2014 er forhøjet på
grund af tilbageførsel af bevilling til betaling af ydelser fra Statens It. Grundbevil-
lingen er endvidere forhøjet fra 2016 og frem i forbindelse med, at Arbejdstilsynet
overtog offshore-området og yderligere forhøjet fra 2017 og frem som følge af, at
Arbejdstilsynet overtog ansvaret for koordinerings- og udviklingsopgaver på ar-
bejdsskadeområdet. Fra 2019 og frem er grundbevillingen reduceret i forbindelse
med, at opgaver vedrørende markedsovervågning blev flyttet til Sikkerhedsstyrel-
sen.
Kategorien ”særlig tilsynsindsats” afspejler bevillinger afsat til særlige tilsynsind-
satser i Arbejdstilsynet. Midlerne i perioden 2007-2010 blev afsat i forbindelse
med Aftale om fremtidens velstand og velfærd fra 2006. Midlerne i perioden 2011-
2017 er udmøntet ved intern statslig overførsel fra Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse.
Kategorien ”Øvrige aktiviteter” omfatter midler til Beskæftigelsesministeriets fæl-
les HR-enhed, som i perioden 2010-2012 var placeret i Arbejdstilsynet. Herudover
omfatter kategorien indtægter relateret til gebyrområdet. Indtægterne afspejler, at
Arbejdstilsynet i 2016 overtog offshore-området, som er delvist gebyrfinansieret.
De højere niveauer på flere af posterne gennem perioden afspejler endvidere, at der
er tale om midlertidige bevillinger. Der er under skiftende regeringer afsat midler-
tidige bevillinger til Arbejdstilsynet, der netop er kendetegnet ved at være midlerti-
dige. Fx udløb de midlertidige bevillinger til den særlige tilsynsindsats ved udgan-
gen af 2017. Omvendt er de midlertidige bevillinger til indsatsen mod social dum-
ping løbende blevet videreført.
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse blev oprettet som led i udmøntningen af
velfærdsforliget i 2006 med en kapital på 3 mia. kr. Forliget er senere blevet op-
sagt.
Der har siden fondens start været gennemført en lang række initiativer, der har haft
til formål at styrke forebyggelse, fastholdelse og inklusion på arbejdsmarkedet.
Ved udgangen af 2017 udgjorde de tilbageværende midler i fonden 1.201 mio. kr.,
og ved udgangen af 2018 udgjorde de 1.194 mio. kr. Midlerne opgøres ved at op-
gøre fondens kapital og mindreforbruget af de udmøntede midler.
Fondens kapital er nedbragt gennem de udmøntninger af midlerne, som i tidens løb
er blevet aftalt på de årlige finanslove, mens renteafkastet har forøget kapitalen.
Ved udgangen af 2018 udgør fondens resterende kapital 709 mio. kr. inkl. regn-
skabsført renteafkast for perioden 2007-2018.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om de offentlige udgifter til Arbejdstilsynet og hvor mange udisponerede midler der er tilbage i Forebyggelsesfonden, til beskæftigelsesministeren
2025565_0004.png
En del af de midler, som er udmøntet på de årlige finanslove, er ikke blevet an-
vendt fuldt ud. Det skyldes annullerede tilsagn samt konstaterede mindreudgifter
på en række afsluttede projekter og initiativer. Ved udgangen af 2018 udgør min-
dreforbruget af de udmøntede midler 485 mio. kr.
Samlet set udgør de tilbageværende midler i fonden således 1.194 mio. kr. ved ud-
gangen af 2018,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Tilbageværende midler i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse ultimo 2018
Mio. kr.
1. Startkapital
2. Udmøntning fra fondskapitalen i perioden 2007-2018
3. Nettoafkast i perioden 2007-2018
Resterende fondskapital ultimo 2018 (1-2+3)
Mindreforbrug af udmøntede fondskapital i perioden 2007-2018
Resterende fondsmidler ultimo 2018 i alt
2018
3.000
2.925
634
709
485
1.194
Der blev senest udmøntet midler fra fonden i forbindelse med finansloven for 2016
til disponering i 2016, 2017 og 2018. Alle projekter under fonden er siden afsluttet
på nær et enkelt, som efter planen afsluttes i 2019.
Medmindre der træffes anden beslutning om anvendelse af fondens midler, forven-
tes en opgørelse ultimo 2019 kun at indeholde marginale justeringer i forhold til
det nuværende niveau. Justeringerne kan skyldes renteafkast og evt. tilbageløb, når
regnskabet for det sidste projekt gøres op.
Som følge af budgettekniske bindinger kan de tilbageværende midler i fonden ikke
anvendes uden tilsvarende omprioriteringer andetsteds. En evt. ny prioritering af
midlerne skal derfor i givet fald indgå i en tværgående politisk prioritering i for-
bindelse med tilrettelæggelsen af udgifts- og finanspolitikken.
Når det sidste projekt er endeligt afsluttet, skal der tages stilling til, hvad der skal
ske med fonden. Regeringen har på nuværende tidspunkt ikke planer om at udmøn-
te yderligere midler.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4