Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2017581_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. januar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
226 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Beskæf-
tigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 226:
”Vil
ministeren redegøre for om de offentlige udgifter stiger, hvis en kommune ac-
cepterer en lavere arbejdsintensitet for en fleksjobber som følge af en forhandling
mellem en kommune og en arbejdsplads om en fleksjobbers arbejdsintensitet, og
vil ministeren redegøre for, hvordan en evt. stigning i de offentlige udgifter som
følge af lavere arbejdsintensitet fordeles mellem kommunekasse og statskasse?”
Svar:
Det er kommunernes ansvar at vurdere borgernes arbejdsevne i forbindelse med
indgåelse af et fleksjob. Jeg kan henvise til besvarelsen af BEU 224, hvor jeg har
beskrevet de gældende regler for kommunernes vurdering af den enkeltes arbejds-
evne.
Når man bliver ansat i fleksjob, får man løn for den arbejdsindsats, som man yder.
Den samlede lønindkomst afhænger derfor af den ugentlige arbejdstid, den vurde-
rede arbejdsintensitet og den aftalte løn. Hvis kommunen fx vurderer, at arbejdsin-
tensiteten er nedsat med 20 pct. og borgeren er ansat til 10 timer ugentligt, vil bor-
geren blive aflønnet med en normal timeløn, men for otte timers arbejde, fordi bor-
geren arbejder med en nedsat intensitet. Lønindkomsten suppleres med et fleksløn-
tilskud fra kommunen, som aftrappes med lønindkomsten fra arbejdsgiveren. Til-
skuddet kan maksimalt udgøre 18.489 kr. om måneden (2019-pl), svarende til 98
pct. af højeste dagpengesats.
Hvis arbejdsintensiteten nedsættes, fx til 75 pct., men den ugentlige arbejdstid fort-
sat er uændret, vil arbejdsgiverens udgifter til løn reduceres, mens de offentlige ud-
gifter til fleksløntilskuddet vil øges.
De offentlige udgifter til fleksløntilskuddet fordeles mellem stat og kommune på
baggrund af den såkaldte refusionstrappe, hvor staten yder 80 pct. refusion til
kommunerne i de første fire uger en borger er på visse offentlige ydelser. Refusio-
nen falder efterfølgende til 40 pct. i uge 5-26, 30 pct. i uge 27-52 og 20 pct. fra den
53. uge.
19. februar 2019
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om regler for høring af relevante parter inden indgåelse af de enkelte fleksjobansættelsesaftaler, til beskæftigelsesministeren
Endeligt skal det nævnes, at kommunerne ved de årlige økonomiforhandlinger sik-
res finansiering af deres nettoudgifter til indkomstoverførsler via bloktilskuddet.
Dette betyder, at kommunerne under ét er sikret finansiering for de resterende ud-
gifter til fleksjobordningen, som ikke direkte kompenseres af staten via refusions-
systemet.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2