Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2017881_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. januar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
223 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bent
Bøgsted (Dansk Folkeparti).
Spørgsmål nr. 223:
”Vil
ministeren kommentere og besvare de i den fælles henvendelse fra FOA, 3F
og Landsforeningen af fleks- og skånejobbere vedrørende handel med arbejdsin-
tensitet for fleksjobbere stillede spørgsmål, jf. BEU alm del-bilag 177?
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne gøre det helt klart, at
”handel”
med arbejdsintensi-
tet er ulovligt og heller ikke noget, jeg synes er rimeligt. Kommuner og virksom-
heder må således ikke
fastsætte arbejdsintensiteten for fleksjobbere ”i porten”.
Formålet med at jobcenteret skal komme med en vurdering af fleksjobberens ar-
bejdsevne
og herunder arbejdsintensiteten
er netop at understøtte, at der også
kan oprettes fleksjob til borgere med en meget begrænset arbejdsevne. Reglen om
arbejdsintensitet sikrer, at arbejdsgiver alene skal betale løn for det arbejde, der re-
elt udføres og samtidig at der tages hensyn til borgerens begrænsninger.
Nogle fleksjobbere har fx behov for pauser og for at arbejde længere med en opga-
ve end ordinært ansatte. For at der kan etableres fleksjob i disse tilfælde, skal der
være mulighed for at aftale, at lønnen afspejler det arbejde, som fleksjobberen reelt
præsterer.
Der kan være behov for at justere vurderingen af arbejdsevne og intensitet. Den
fleksjobansatte bliver mere fortrolig med arbejdsopgaverne og kan derfor arbejde
med en større intensitet eller kan påtage sig flere arbejdstimer.
Det er således en grundlæggende intention i fleksjobordningen, at personer med få
timer i fleksjobbet skal sigte mod progression i jobbet
herunder i selve timeantal-
let.
Omvendt kan den fleksjobansatte desværre også blive dårligere, så det af den grund
kan blive nødvendigt at justere på arbejdstid og/eller arbejdsintensiteten.
19. februar 2019
J.nr.
19/01790
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om regler for høring af relevante parter inden indgåelse af de enkelte fleksjobansættelsesaftaler, til beskæftigelsesministeren
Hvis en fleksjobber ikke er enig i jobcentrets vurdering af arbejdsintensiteten, og at
de derfor ikke får den rigtige løn for deres arbejde, kan jeg kun opfordre den enkel-
te borger til at klage til Ankestyrelsen.
Fleksjobbere har som alle andre mulighed for at inddrage deres faglige organisati-
on, når der skal indgås aftale med arbejdsgiveren, så de kan få hjælp og opbakning,
hvis der er behov for det. Det gælder også, hvis der skal aftales ændringer omkring
arbejdsintensiteten i et fleksjob.
Jeg ser derfor ingen grund til, at det
som foreslået af organisationerne
igen skal
være et krav i reglerne, at de faglige organisationer skal inddrages, når kommuner-
ne opretter et fleksjob. Kravet om inddragelse af de faglige organisationer blev
fjernet med reformen i 2012.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2