Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2017676_0001.png
NOTAT
Aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats
Henvendelse af 23. januar 2019 fra 6-
byerne.
19. februar 2019
J.nr.
APOL
LAI
Input fra 6-byerne:
1. Bemyndigelsesbestemmelser
Det er centralt, at antallet af bemyndigelsesbestemmelser mindskes
Omfanget af regler der laves af ministeren/embedsmænd efter lovens vedtagelse
skal mindskes. Detailregulering på beskæftigelsesområdet er enormt. Der er ri-
siko for, at en mere enkel lov, udhules af regler i bekendtgørelser m.m.
Fx databekendtgørelsen der betyder, at medarbejdere skal indberette et hav af
oplysninger, som vi ikke umiddelbart ved hvad bliver brugt til.
Der er altså behov for, at loven sætter rammen, og at det er kommunerne der
udfylder denne ramme, så det reelt er muligt for kommunerne at være en central
og aktiv medspiller på fremtidens arbejdsmarked.
Svar:
Den nye lov og bekendtgørelse skal være lettere at forstå. Det betyder selvfølgelig
også, at der ikke efterfølgende - og i modstrid med hensigten i aftalen - indføres
omfattende detailregulering på bekendtgørelsesniveau.
Derfor er det også en del af udmøntningen af aftalen om en forenklet beskæftigel-
sesindsats, at der i gennemskrivningen af loven bliver set på forenkling af bemyn-
digelsesbestemmelserne, så de bliver mere overskuelige, præcise og reduceres i
antal. Udgangspunktet er, at bemyndigelsesbestemmelser bør være formuleret så
præcist og afgrænset som muligt. Bemyndigelser tjener dog et formål, idet man
opnår en mere fleksibel regulering på nogle
ofte tekniske områder
indenfor den
ramme, som loven og bemærkningerne til bemyndigelserne fastsætter. I dette til-
fælde anvendes bemyndigelserne blandt andet til, at der kan fastsættes præcise
beregningsregler på bekendtgørelsesniveau, som ellers ville have kompliceret og
forlænget loven, og til at der
i overensstemmelse med mange kommuners ønsker
kan fastsættes nærmere regler om administrationen af fx voksenlærlinge- og løn-
tilskudsordningerne.
På den baggrund er flere bemyndigelsesbestemmelser enten udgået, indarbejdet i
loven eller indsnævret. Som følge heraf indeholder udkastet til den nye lov markant
færre bemyndigelsesbestemmelser end den gældende. Konkret er der 50 bemyndi-
gelsesbestemmelser i den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) mod 73
i den gældende LAB, og flere af bemyndigelserne er præciseret og afgrænset i den
nye lov. Dette dog naturligvis med forbehold for, at den eksterne høring kan give
anledning til eventuelle justeringer m.v.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om kommenter til henvendelsen af 23. januar 2019 fra 6-byerne, til beskæftigelsesministeren
2017676_0002.png
For så vidt angår databekendtgørelsen, blev det med økonomiaftalen 2019 mellem
regeringen og KL aftalt, at der i forlængelse af forenklingen af LAB skal foretages
en forenkling af de tilknyttede registrerings- og indberetningskrav, der fastsættes i
databekendtgørelsen. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har påbegyndt
dette arbejde med KL.
Input fra 6-byerne:
2. Forsøg med A-kasser
6-byerne er bekymret for konsekvenserne for kommunernes økonomi og for
borgerne / sagsgangen.
A-kasser får ansvaret for indsatsen, men det er kommunerne der har det økono-
miske ansvar og er således dem der skal betale hvis resultater udebliver.
A-kasserne skal kun have kontaktforløb med de mindre udfordrede borgere og
det betyder, at A-kasserne skal foretage en indledende visitering af de ledige.
Hvordan sikres borgernes retssikkerhed - altså at der visiteres ens på tværs af a-
kasser? Fx sproglige barrierer, hvordan vil det have indflydelse på vurderingen?
Såfremt borgeren viser sig at have større udfordringer end først antaget af A-
kasserne, skal de tilbagevisiteres til jobcentret. Er der et tidsmæssigt krav for til-
bagevisitering, og hvilke oplysninger kan kommunen forvente at modtage?
Svar:
Ad. Pkt. 1-2
A-kasseforsøget må ikke ske på bekostning af det, vi ved virker
en tidlig og in-
tensiv indsats. Aftalepartierne har udmøntet forsøget således, at samtalekravene til
kommuner og a-kasser så vidt muligt ligner hinanden. A-kasserne skal afholde
kontaktforløbssamtaler efter behov, men skal dog leve op til de almindelige krav i
kontaktforløbet. Kravene i kontaktforløbet er defineret som i gennemsnit to kon-
taktforløbssamtaler i løbet af 3 måneders perioden. A-kassen kan afholde de to
kontaktforløbssamtaler i forlængelse af eller samtidigt med en CV-samtale eller en
rådighedssamtale.
For at sikre, at a-kasserne lever op til dette ansvar, skal a-kasserne registrere deres
samtaler, og Beskæftigelsesministeriet vil løbende følge op på a-kassernes afhol-
delse af kontaktforløbet. A-kasser, der ikke lever op til kravene til kontaktforløbet,
vil i yderste konsekvens kunne komme til at udgå af initiativet. Aftalepartierne har
ligeledes forpligtiget sig på at drøfte forsøgets fremdrift. Det giver aftalepartierne
mulighed for at skride ind, hvis forsøget ikke implementeres efter hensigten.
A-kasserne kompenseres ikke økonomisk for de opgaver, som de påtager sig som
led i forsøget og kommunernes bloktilskud påvirkes heller ikke af, at a-kasserne
overtager ansvaret for en del af dagpengemodtagerne i begyndelsen af ledighedspe-
rioden.
Ad. Pkt. 3-4)
Borgere, der har brug for et tidligt kontaktforløb i jobcenteret, skal fortsat have det.
Derfor fremgår det også af aftalen, at borgere der enten er i målgruppen til et ud-
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om kommenter til henvendelsen af 23. januar 2019 fra 6-byerne, til beskæftigelsesministeren
2017676_0003.png
dannelsespålæg eller som har komplekse udfordringer med risiko for langtidsledig-
hed skal overgå til jobcenteret. Denne vurdering foretages af a-kassen.
Det er et krav, at a-kasserne anvender et profilafklaringsværktøj i afklaringen af de
lediges risiko for langtidsledighed. Det skal sikre sagsbehandlerne de bedste forud-
sætninger for at lave den faglige vurdering. A-kasserne kan i den forbindelse vælge
at anvende STAR’s profilafklaringsværktøj.
Det er dog vigtigt at huske, at der kan
være mange grunde til og indikatorer på, at en borger har behov for et kontaktfor-
løb i jobcenteret. Derfor er profilafklaringsværktøjet alene en understøttende hjælp
til sagsbehandleren i a-kassen, der foretager den endelige vurdering.
Såfremt borgeren undervejs i forløbet viser sig at have større udfordringer end først
antaget, vil det være muligt for a-kassen at visitere borgeren til et kontaktforløb i
jobcenteret. Det vigtigste er, at borgeren får det kontaktforløb, de har behov for
det skal en tidsbegrænsning ikke sætte en stopper for. Reglerne for bevilling af
tilbud fastholdes. A-kassen kan, ligesom i dag, bevilge seks ugers jobrettet uddan-
nelse. Alle andre indsatser, som finansieres af stat eller kommunen, bevilges af
jobcenteret.
Det er naturligvis meget væsentligt, at a-kasserne sikrer en god overdragelse for de
ledige, som ikke er gået i job i de første 3 måneder, så jobcentrene får de nødven-
dige informationer. Derfor fremgår dette punkt også i ansøgningsskemaet, som a-
kasserne søger på baggrund af. Overdragelsen kan fx ske i forbindelse med den
fællessamtale, som a-kassen indkalder til i forbindelse med forsøget.
Input fra 6-byerne:
3. Fire samtaler ved ydelsesskift
Det er vores klare holdning, at der skal foretages en konkret og individuel vurde-
ring af, hvornår det vil være meningsfuldt
for borgeren - med fire samtaler ved
ydelsesskift. Derfor bør kommunerne kunne foretage denne vurdering, og det
bør den nye lov understøtte.
Vi skal holde det antal samtaler med de ledige
og med den kadence
der er
nødvendig. Hverken mere eller mindre.
Der skal derfor ikke startes forfra med et intensivt kontaktforløb, når borgere
skifter ydelse. Der skal bygges videre på den indsats der allerede er i gang, det
er derfor en konkret individuel vurdering hvor mange samtaler der skal afholdes
det næste halve år efter et ydelsesskifte
det skal give mening for borgeren.
Derudover skal der ved kortere afbrydelser - fx ved perioder med selvforsørgel-
se
heller ikke startes forfra med fire samtaler inden for et halvt år. Også her er
der behov for, at kommunerne kan foretage en konkret individuel vurdering.
Svar:
Der skal iværksættes et nyt kontaktforløb, når det giver mening for borgeren. Det
gør det i de tilfælde, hvor ydelsesskift medfører en
ny situation
for borgeren.
Reglerne om ydelsesskift og opgørelsen af ledighedsanciennitet svarer i vid ud-
strækning til gældende regler.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om kommenter til henvendelsen af 23. januar 2019 fra 6-byerne, til beskæftigelsesministeren
Overordnet gælder, at:
Personer, der skifter målgruppe uden ydelsesskift, fx fra jobparat til aktivitets-
parat kontanthjælpsmodtager,
ikke
skal starte et nyt kontaktforløb, da tidsperio-
derne i reglerne opgøres ud fra, hvor længe personen har modtaget samme ydel-
se, dvs. kontanthjælp. Da ydelsen er den samme, fortsættes kontaktforløbet.
Personer, der skifter fra integrationsydelse til kontanthjælp eller fra integrati-
onsydelse til uddannelseshjælp, skal heller
ikke
starte et nyt kontaktforløb, når
skiftet er en følge af, at de opfylder et opholdskrav, dvs. objektive kriterier
uden, at der er tale om en ny situation.
Ydelsesskift under revalideringsforløb, herunder fra forrevalidering til revalide-
ring, starter ligeledes
ikke
et nyt kontaktforløb.
Borgere, der skifter til sygedagpenge fra dagpenge eller skifter til kontanthjælp fra
uddannelseshjælp, skal påbegynde et nyt kontaktforløb. Det skyldes, at der er tale
om
en ny situation
for borgeren. Ved
skift til sygedagpenge
overgår borgeren fra en
rent jobrettet indsats (dagpenge) til en anden type indsats med fokus på tilbageven-
den til arbejdsmarkedet (sygedagpenge). Der er således tale om en ny situation,
hvilket udløser et nyt kontaktforløb. Ved
skift til kontanthjælp fra uddannelses-
hjælp
overgår borgeren fra en uddannelsesindsats (uddannelseshjælp) til en jobind-
sats (kontanthjælp). Der er også her tale om en ny situation for borgeren, hvilket
udløser et nyt kontaktforløb.
LAB-aftalen ændrer ikke ved opgørelsen af ledighedsanciennitet og afbrydelseskri-
terier. Borgere i målgrupper, hvor ledighed opgøres som sammenhængende perio-
der, vil derfor påbegynde et nyt kontaktforløb, hvis de i en måned ikke har modta-
get en ydelse. Det svarer til gældende regler.
For dagpengemodtagere gælder fortsat, at deres ledighed opgøres som sammenlagt
ledighed. Dagpengemodtagere begynder dermed ikke et nyt kontaktforløb, hvis de i
en kortere eller længere periode ikke har modtaget dagpenge og herefter igen får
dagpenge.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om kommenter til henvendelsen af 23. januar 2019 fra 6-byerne, til beskæftigelsesministeren
2017676_0005.png
Input fra 6-byerne:
4. Dispensationsmuligheder - i forhold til 4-ugers loftet for virksomhedsprak-
tik for unge på uddannelseshjælp og flygtninge.
De nye regler med et 4-ugers loft for virksomhedspraktik for alle jobparate ledi-
ge
uden forlængelsesmuligheder - vil besværliggøre indsatsen overfor nogle af
de jobparate ledige
nemlig de uddannelsesparate unge og jobparate flygtninge.
Virksomhedspraktikken bruges til at afklare om de unge er uddannelsesparate
eller aktivitetsparate samt den unges uddannelsesretning
4 uger er ikke nok.
Nye flygtninge, der ikke kan sproget og ikke kender noget til det danske ar-
bejdsmarked har brug for mere end 4 uger på samme virksomhed, både for at
øge sproglige kompetencer og for at øge forståelse for den danske arbejdskultur.
6-byerne håber derfor at der indføres en dispensationsmulighed i lovgivningen
for uddannelsesparate unge og jobparate flygtninge, så indsatsen ikke bliver for-
ringet i forhold til de nuværende regler.
Svar:
Ad uddannelsesparate unge:
For at skabe den mest enkle lov med færrest mulige særregler er der lagt op til, at
definitionen på, hvornår man er
tæt på arbejdsmarkedet,
som udgangspunkt er ens
- uanset om det vedrører varighed på løntilskud eller virksomhedspraktik. Målet
med gennemskrivningen er jo især at gøre op med særregler og dispensationsmu-
ligheder. De uddannelsesparate unge indgår i gruppen af ledige
tæt på arbejdsmar-
kedet,
og de kan derfor maksimalt få virksomhedspraktik i op til 4 uger.
Ad jobparate flygtninge
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at følgelovforslaget til lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats ikke indeholder forslag om gennemførelse af æn-
dringer i integrationsloven i form af varighedsbegrænsninger for virksomheds-
praktik.
Baggrunden herfor er, at gennemførelse af forenklingsforslaget i udkastet til for-
slag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om øget harmonisering af varigheds-
begrænsninger (virksomhedspraktik) i integrationsloven ville medføre, at varighe-
den af virksomhedspraktik for jobparate under integrationsloven uden erhvervser-
faring, langvarig ledighed eller som i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigel-
se med løntilskud ville blive begrænset fra 13 uger til 4 uger, og at integrationslo-
vens krav om intensiv og kontinuerlig virksomhedstilbud således vil indebære, at
kommunerne, ved en afkortning af perioden fra 13 til 4 uger, skal fremskaffe næ-
sten dobbelt så mange virksomhedspraktikker, og at det vil fjerne muligheden for
en lidt længere træningsbane, som særligt nyankomne kan have brug for.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om kommenter til henvendelsen af 23. januar 2019 fra 6-byerne, til beskæftigelsesministeren
2017676_0006.png
Input fra 6-byerne:
5. Monitorering af kommunerne, herunder benchmark rapporter
Forudsætningen for en effektiv beskæftigelsespolitik er, at der kan følges op på
kommunernes resultater. Monitorering er derfor vigtig.
Det er væsentligt at der måles på hele beskæftigelsesindsatsen og ikke blot dele
af den
der er jo tale om forbundne kar. Det er vigtigt, at bl.a. fleksjob og res-
sourceforløb indgår i målingerne, da de er en væsentlig del af indsatsen overfor
de ledige længst væk fra arbejdsmarkedet.
Samtidig bør der i målingerne tages hensyn til både kommunernes rammevilkår
og de reelle udfordringer, de enkelte kommuner står med.
6-byerne er derudover bekymret for karakteren af ministerielle indgreb overfor
kommunerne
ønsker I at lave indgreb i kommunalfuldmagten?
Svar:
I benchmarkmodellen tages der højde for kommunens rammevilkår gennem en
lang række variable. Der er både variable, der fortæller om borgerne i kommunen,
og variable, der fortæller om situationen på arbejdsmarkedet i det område, de bor.
Kommunerne bliver ranglistet efter deres evne til at få folk væk fra offentlig for-
Ad. Den mulighed er der ikke for folk på førtidspension. Det er desuden vig-
sørgelse.Pkt. 4)
at man som kommune i bliver belønnet for
tigt, 6. Kompetencemidler ikkerafttrædelsestidspu att have færre på førtidspension
end forventet. De borgere, der er berettiget til en førtidspension, skal naturligvis
have det.
I forhold til borgere i fleksjob så bidrager de i det omfang, de kan. Derfor indgår de
ikke i modellen. Overvejelserne omkring ledighedsydelse og ressourceforløb vil
blive taget med i det videre arbejde.
Det er vigtigt, at vi kan følge op på resultaterne af beskæftigelsesindsatsen. LAB-
aftalen giver grundlæggende kommunerne friere rammer til at tilrettelægge den
aktive indsats efter den enkeltes behov og forudsætninger. Udgangspunktet er,
kommunerne har den frihed, der skal til for at gennemføre en individuel og målret-
tet indsats.
Det er dog vigtigt, borgere ikke efterlades uden en indsats og kontakt til jobcente-
ret. Kommuner, der ikke formår at forvalte de nye regler i overensstemmelse med
intentionerne, om at der gives samtaler og indsats efter behov, underlægges en
skærpet opfølgning og sættes under administration, hvis de ikke retter op på den
manglende indsats.
Det vil altså alene være kommuner, som over en længere periode efterlader borgere
uden en indsats, der vil blive sat under administration.
Hvordan
kommunerne tilret-
telægger samtaler og indsats, det står de helt selv for, så længe de lever op til inten-
tionerne i aftalen, som der er et bredt politisk flertal bagved.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om kommenter til henvendelsen af 23. januar 2019 fra 6-byerne, til beskæftigelsesministeren
2017676_0007.png
Input fra 6-byerne:
6. Kompetencemidler og ikrafttrædelsestidspunkt
Når den nye lov skal implementeres, vil der være behov for at kompetencemid-
ler kan bruges til alle ansatte i jobcentret med kontakt til borgere og virksomhe-
der
og ikke kun en begrænset gruppe, som det var tilfældet i forbindelse med
implementeringen af Beskæftigelsesreformen.
Vi skal have tid til fagligt at finde ud af, hvordan de friere rammer skal omsættes
til en endnu bedre beskæftigelsesindsats i kommunerne. Derfor er det vigtigt at
der er en rum tid fra loven bliver vedtaget til den træder i kraft. Vi håber at I vil
give os denne tid.
Svar:
Det er afgørende, at kommunerne har gode forudsætninger for at implementere den
nye lov. For at understøtte implementeringen blev der udmeldt en ansøgningspulje
på 8,3 mio. kr. i 2018, som jobcentre, a-kasser og organisationer kunne søge for at
Ad. Pkt. 4)
klæde medarbejderne og ledere bedre på til at implementere LAB-aftalen.
6. Kompetencemidler i rafttrædelsestidspu t
Implementeringen af LAB kræver en koordineret indsats på tværs af målgrupper.
Derfor blev mindreforbruget udmøntet, så ansøgningspuljen i 2018 kunne ansøges
om støtte til kompetenceudvikling på tværs af alle målgrupper i jobcentret i tråd
med aftalens intention.
Implementering af en ny lov tager tid. Selvom der grundlæggende er tale om en
forenklet lov med færre og mere simple regler, skal jobcentrene have tid til at op-
rette nye arbejdsgange. Lovforslaget forventes fremsat ultimo marts med henblik
på vedtagelse inden sommerferien og ikrafttræden den 1. juli.
7