Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2014489_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2017-18
(Omtryk - 14-06-2018 - Opdateret bilag) BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 243
Offentligt
Borgmester Peder Chr. Kirkegaard
Skive Kommune
Torvegade 10
7800 Skive
sk@skivekommune
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Kære Peder Chr. Kirkegaard
Det er prisværdigt, at Skive Kommune har taget initiativ til at etablere en sygeple-
jerskeordning, hvis formål er at nedbringe sygefraværet blandt borgere i aktivering.
Det er imidlertid vigtigt, at ordningen etableres, så den ligger inden for rammerne
af den gældende lovgivning.
På baggrund af det materiale om ordningen, som I har sendt til Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering, er den juridiske vurdering, at der er elementer af
ordningen, som ikke er i overensstemmelse med de gældende regler.
Jeg har noteret mig, at det fremgår af kommunens oplysninger, at ordningen er sat
midlertidigt i bero, og at kommunen vil genoptage visse sager for at vurdere, om en
eventuel sanktion skal opretholdes.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige mange tak for et konstruktivt møde den
16. maj 2018. Jeg har forstået, at jeres oplevelse med ordningen er, at den både bi-
drager til at styrke borgerens helbredsmestring og til at reducere antallet af syge-
meldinger, som ikke er klart helbredsbegrundede.
På baggrund af vores møde og det materiale, som I har indsendt om ordningen i
Skive Kommune, vil jeg gerne fremhæve fire forhold, der er helt centrale i forhold
til etablering af en sådan ordning, og som jeg derfor vil opfordre jer til at holde for
øje, hvis I ønsker at arbejde videre med ordningen:
1. Det er sundhedssystemet, som foretager sundhedsfaglige vurderinger af bor-
gernes helbred.
2. Pligter, der sanktioneres, skal have hjemmel i lov.
3. Det er kommunen, som skal træffe afgørelse om, at en borger skal sanktioneres
efter beskæftigelseslovgivningen.
4. Der skal være proportionalitet mellem de tiltag, der iværksættes, og borgerens
forhold.
Jeg vil nu uddybe de fire forhold og afslutningsvist beskrive to forskellige veje til,
hvordan man konkret kan arbejde videre med at understøtte intentionerne med Ski-
ve Kommunes ordning, som netop tager højde for de fire forhold.
13. juni 2018
J.nr.
2018-571
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om ministeren deler finansministerens opfattelse af at det tilfalder beskæftigelsesforvaltningen og ikke sundhedsforvaltningen at tilse sygemeldte borgere på offentlige ydelser, til beskæftigelsesministeren
2014489_0002.png
Ad 1. Det er sundhedssystemet, som foretager sundhedsfaglige vurde-
ringer af borgernes helbred
Det er helt centralt at sikre, at afklaring af borgerens helbred, herunder behandling,
sker i sundhedssystemet – fx af borgerens egen læge eller speciallæger. Af hensyn
til blandt andet borgerens retssikkerhed må den sundhedsfaglige person, som un-
dersøger borgeren og stiller en diagnose, ikke samtidig have kompetence til at be-
slutte hvilke ydelsesmæssige konsekvenser, helbredsforhold har for borgeren.
Kommunen kan godt ansætte faguddannede sundhedspersoner som administrative
medarbejdere i fx kommunens beskæftigelsesforvaltning. Sådanne kommunalt an-
satte sundhedspersoner må ikke foretage en sundhedsfaglig afklaring af borgerens
helbred, men kan alene rådgive og vejlede borgeren og kommunen med henblik på
borgerens mulighed for at komme i beskæftigelse eller uddannelse.
Skive Kommune oplyste på vores møde den 16. maj 2018, at det ikke har været
hensigten, at sygeplejersken i sundhedsklinikken skulle foretage sundhedsfaglige
afklaringer og undersøgelser mv., men at det alene var formålet, at sygeplejersken
skulle yde sundhedsfaglig vejledning til borgeren. Denne hensigt fremgår også ty-
deligt af kommunens notat af 23. januar 2018 om ”Legalitetsvurdering af Skive
Kommunes Sygeplejerskeordning”.
Det fremgår imidlertid samtidig af kommunens notat om ””Skive Kommunes Sy-
geplejerskeordning”, under pkt. 4., at ” sygeplejersken fx kunne måle blodtryk,
puls og temperatur.” Og i det brev, som kommunen sender til borgerne vedrørende
sygeplejerskeordningen, står der, at ”På sundhedsklinikken vil du blive undersøgt
af en sygeplejerske, som vil rådgive dig. I enkelte meget alvorlige tilfælde, vil sy-
geplejersken besøge dig i hjemmet.”
Der synes ikke at være fuldstændig klarhed over, om sygeplejersken har en ren vej-
ledende funktion eller reelt varetager en sundhedsfaglig afklaring, herunder under-
søgelser.
Det fremgår klart af lovgivningen, at den sundhedsperson, som yder rådgivning til
kommunen, ikke selv må indhente yderligere oplysninger eller foretage undersø-
gelser eller behandling som led i rådgivningen. Det vil også gælde en undersøgelse
i form af blodtryk, puls og temperatur.
Ad 2. Pligter, der sanktioneres, skal have hjemmel i lov
Det er en helt klar forudsætning for at kunne give en sanktion efter beskæftigelses-
lovgivningen, at der er hjemmel i loven til at pålægge borgeren pligter. En klar
hjemmel som grundlag for at sanktionere er helt central for borgernes retssikker-
hed. Kommunen skal sikre, at borgeren bliver vejledt om, hvilke rådighedspligter
borgeren har, og at borgeren får en sanktion, hvis borgeren ikke overholder sine rå-
dighedsforpligtelser. Det skal således være helt klart for borgeren, hvornår borge-
ren ikke kan anses for at opfylde sine forpligtelser efter loven, og hvornår borgeren
som følge heraf får en sanktion.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om ministeren deler finansministerens opfattelse af at det tilfalder beskæftigelsesforvaltningen og ikke sundhedsforvaltningen at tilse sygemeldte borgere på offentlige ydelser, til beskæftigelsesministeren
Der er ikke hjemmel i beskæftigelseslovgivningen til at sanktionere manglende
fremmøde i en sundhedsklinik.
Det bekymrer mig derfor, at det fremgår af kommunens brev til borgerne, at ”Du
får ulovligt fravær, hvis:
Du er fraværende uden at give besked
Du melder dig syg, men kommer ikke på Sundhedsklinikken
Ulovligt fravær betyder, at du får trukket en eller flere dage fra din kontanthjælp el-
ler uddannelseshjælp.”
Det er ikke i overensstemmelse med de gældende regler, at manglende fremmøde
på Sundhedsklinikken kan sidestilles med ulovligt fravær, som kan sanktioneres.
Ad 3. Det er kommunen, som skal træffe afgørelse om, at en borger
skal sanktioneres efter beskæftigelseslovgivningen
Det er kommunens beskæftigelsesforvaltning, der har myndighedsansvaret for at
rådighedsvurdere og sanktionere borgerne. Det fremgår således af lovgivningen, at
det er kommunen, som kan træffe afgørelse om en sanktion, som får ydelsesmæssig
betydning for borgeren, herunder at det er kommunen, som har ansvaret for, at sa-
gen er tilstrækkeligt oplyst til, at kommunen kan træffe en korrekt afgørelse.
Kommunen oplyser i beskrivelsen af ”Skive Kommunes Sygeplejerskeordning”, at
”sygeplejersken på baggrund af samtalerne med borgeren vejleder borgeren om, at
pågældende:
Bør/skal gå hjem i seng og henvende sig igen om x dage, hvis borgeren stadig
er syg.
Bør/skal gå til læge.
Kan/skal gå i skole/aktivering/praktik.”
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at sygeplejersken orienterer kommunen
om, hvad sygeplejersken har vejledt borgeren om. Sagsbehandleren træffer på bag-
grund af sygeplejerskens tilbagemelding, borgerens egne oplysninger og oplysnin-
ger i øvrigt herefter afgørelse om, hvorvidt borgeren skal sanktioneres.
Hvis en sygeplejerske vejleder borgeren om, at borgeren ”skal” møde op i aktive-
ring eller andre tilbud, så ligger det uden for sundhedspersonalets kompetence, idet
sundhedspersonalet alene må yde vejledning af borgeren samt rådgive kommunen.
Det bekymrer mig derfor, at afgørelsen træffes på baggrund af sygeplejerskens
vurdering af, om borgeren fx kan/skal gå i skole eller aktivering, da sygeplejer-
skens vurdering heraf formodentlig vil føre til, at kommunens sagsbehandler træf-
fer afgørelse om, at borgeren ikke har haft en rimelig grund til udeblivelsen i denne
situation. Det betyder, at sygeplejersken ”de facto” har truffet afgørelse om, at bor-
geren skal have en sanktion, hvis sygeplejersken har vejledt borgeren om, at på-
gældende bør/skal gå til fx danskundervisning eller aktivering.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om ministeren deler finansministerens opfattelse af at det tilfalder beskæftigelsesforvaltningen og ikke sundhedsforvaltningen at tilse sygemeldte borgere på offentlige ydelser, til beskæftigelsesministeren
Ad 4. Der skal være proportionalitet mellem de tiltag, der iværksættes,
og borgerens forhold
Efter de gældende forvaltningsretlige grundprincipper skal der altid sikres propor-
tionalitet mellem de tiltag, som iværksættes, og den enkelte borgers forhold. Det vil
således ikke være proportionalt at iværksætte et særligt tiltag med henblik på hel-
bredsmestring i forhold til personer, der alene har meldt sig syg fra danskundervis-
ning eller anden aktivering få gange i løbet af et år. Hvis borgeren derimod har
gentagne sygemeldinger i forbindelse med danskundervisning eller anden aktive-
ring, kan det være hensigtsmæssigt med særlige tiltag for at forebygge gentagne
sygemeldinger og sikre, at borgeren fremadrettet kan komme ud på arbejdsmarke-
det eller i uddannelse ved at følge danskundervisningen eller anden aktivering.
Kommunen skal i tilrettelæggelse af en ordning således være opmærksom på pro-
portionalitetsprincippet.
Det fremgår af kommunens redegørelse om sygeplejerskeordningen, at alle modta-
gere af integrationsydelse ved sygefravær skal indgå i ordningen, så der ikke skel-
nes mellem borgere med gentagne sygemeldinger og borgere med enkeltstående
sygemeldinger. Dermed synes der ikke at være lagt tilstrækkeligt vægt på proporti-
onalitetshensynet i den konkrete tilrettelæggelse af modellen.
To mulige løsninger
Jeg kan umiddelbart se to gangbare veje for en tilrettelæggelse af en ordning til
nedbringelse af omfanget af gentaget sygefravær, og som er i overensstemmelse
med de intentioner, der ligger bag Skive Kommunes ordning.
1. Sundhedsfaglig vejledning indgår som en integreret del af danskun-
dervisning eller aktivering
Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at borgerne skal have et in-
dividuelt kontaktforløb, som blandt andet omfatter regelmæssige samtaler med job-
centret. Jobcentret kan endvidere tilbyde borgeren et aktivt tilbud i form af ansæt-
telse med løntilskud, virksomhedspraktik, herunder nytteindsats, samt vejledning,
opkvalificering og uddannelse, herunder danskundervisning.
Kommunen kan etablere vejledende og opkvalificerende tilbud til borgerne med
særlig fokus på helbredsmestring.
I overensstemmelse med det, der er formålet med sygeplejerskeordningen, vil
kommunen således kunne oprette et tilbud efter beskæftigelseslovgivningen til
borgere med gentagne sygemeldinger med fokus på helbredsmestring og sundheds-
faglig vejledning en sundhedsklinik. Det sundhedsvejledende tilbud kan indgå som
en integreret del af et tilbud om virksomhedspraktik, danskundervisning eller andre
aktiveringstilbud.
I praksis indebærer modellen, at hvis borgeren mener, at pågældende ikke kan del-
tage i danskundervisning eller virksomhedspraktik, fordi borgeren føler sig syg,
skal borgeren i stedet møde op på sundhedsklinikken. På sundhedsklinikken kan
borgeren få sundhedsfaglig rådgivning om fx sygdomsmestring. Det kan medvirke
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om ministeren deler finansministerens opfattelse af at det tilfalder beskæftigelsesforvaltningen og ikke sundhedsforvaltningen at tilse sygemeldte borgere på offentlige ydelser, til beskæftigelsesministeren
2014489_0005.png
til, at borgeren opfatter sine helbredsforhold på en anden måde og dermed får en
anden opfattelse af, hvornår man er syg. Hvis borgeren er så syg, at han/hun ikke
kan møde op på sundhedsklinikken, skal borgeren melde sig syg til kommunen.
Kommunen skal i denne situation oplyse sagen på vanlig vis. Oplysninger om
sundhedspersonens vejledning mv. af borgeren kan indgå i kommunens sagsoplys-
ning. Ved udeblivelse fra den del af tilbuddet, der foregår på sundhedsklinikken,
kan kommunen træffe afgørelse om, at borgeren skal have en sanktion.
Fordelen ved denne model er, at sygeplejersken på sundhedsklinikken ikke vareta-
ger myndighedsopgaver. Sygeplejerskens opgaver er alene vejledning og rådgiv-
ning af borgerne.
2. Ansættelse af en sundhedsfaglig person som administrative medar-
bejder i kommunen
Den anden mulighed er, at den sundhedsfaglige person, som fx en sygeplejerske,
bliver ansat som administrativ medarbejder i kommunens beskæftigelsesforvalt-
ning og derved arbejder under det samme myndighedsansvar som andre ansatte i
beskæftigelsesforvaltningen. Kommunen kan tilrettelægge proceduren for syge-
meldinger sådan, at borgere med gentagne sygemeldinger skal melde sygdom til
denne medarbejder, som i kraft af sin sundhedsfaglige baggrund vil kunne vurdere
borgerens oplysninger, spørge ind til sygdommens konsekvenser og vurdere om
der er grundlag for at indhente yderligere lægelige oplysninger.
Som administrativ medarbejder i kommunen kan en sundhedsfaglig person inden-
for beskæftigelseslovgivningens rammer vejlede borgeren om, at pågældende godt
kan deltage i et tilbud, hvis de beskrevne symptomer ikke er en tilstrækkelig be-
grundelse for fravær. En administrativ medarbejder med sundhedsfaglig baggrund
vil desuden enten kunne udarbejde vurderinger til brug for en eventuel afgørelse
om sanktion eller selv træffe afgørelse herom som led i en rådighedsvurdering.
Jeg vil opfordre jer til at rette henvendelse til Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering (STAR), som kan give råd og vejledning om, hvordan en ordning mest
hensigtsmæssigt kan tilrettelægges. Styrelsen vil endvidere snarest lægge guidema-
teriale ud med gode råd til tilrettelæggelse af en ordning, som skal hjælpe med at
nedbringe det gentagne sygefravær blandt borgere i aktivering mv.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
5