Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Beskæftigelsesudvalget 2017-18
(Omtryk - 14-06-2018 - Opdateret bilag) BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 243
Offentligt
Borgmester Peder Chr. Kirkegaard
Skive Kommune
Torvegade 10
7800 Skive
sk@skivekommune
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Kære Peder Chr. Kirkegaard
Det er prisværdigt, at Skive Kommune har taget initiativ til at etablere en sygeple-
jerskeordning, hvis formål er at nedbringe sygefraværet blandt borgere i aktivering.
Det er imidlertid vigtigt, at ordningen etableres, så den ligger inden for rammerne
af den gældende lovgivning.
På baggrund af det materiale om ordningen, som I har sendt til Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering, er den juridiske vurdering, at der er elementer af
ordningen, som ikke er i overensstemmelse med de gældende regler.
Jeg har noteret mig, at det fremgår af kommunens oplysninger, at ordningen er sat
midlertidigt i bero, og at kommunen vil genoptage visse sager for at vurdere, om en
eventuel sanktion skal opretholdes.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige mange tak for et konstruktivt møde den
16. maj 2018. Jeg har forstået, at jeres oplevelse med ordningen er, at den både bi-
drager til at styrke borgerens helbredsmestring og til at reducere antallet af syge-
meldinger, som ikke er klart helbredsbegrundede.
På baggrund af vores møde og det materiale, som I har indsendt om ordningen i
Skive Kommune, vil jeg gerne fremhæve fire forhold, der er helt centrale i forhold
til etablering af en sådan ordning, og som jeg derfor vil opfordre jer til at holde for
øje, hvis I ønsker at arbejde videre med ordningen:
1. Det er sundhedssystemet, som foretager sundhedsfaglige vurderinger af bor-
gernes helbred.
2. Pligter, der sanktioneres, skal have hjemmel i lov.
3. Det er kommunen, som skal træffe afgørelse om, at en borger skal sanktioneres
efter beskæftigelseslovgivningen.
4. Der skal være proportionalitet mellem de tiltag, der iværksættes, og borgerens
forhold.
Jeg vil nu uddybe de fire forhold og afslutningsvist beskrive to forskellige veje til,
hvordan man konkret kan arbejde videre med at understøtte intentionerne med Ski-
ve Kommunes ordning, som netop tager højde for de fire forhold.
13. juni 2018
J.nr.
2018-571