Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2014487_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Kirsten Normann Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. januar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
213 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget (MFU) Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 213:
”Vil
ministeren med henblik på et eventuelt kommende samråd oplyse om han de-
ler finansministerens opfattelse af at det tilfalder beskæftigelsesforvaltningen og
ikke sundhedsforvaltningen at tilse sygemeldte borgere på offentlige ydelser? Og
vil ministeren herudover redegøre for hvilket signal han mener at det sender om
kommunernes tillid til borgerne, at sygemeldte borgere skal møde op hos en kom-
munal sundhedsplejerske ved sygdom?
Der henvises til artiklen af TV MIDTVEST af 12. januar 2019: "Skive droppede
omstridt praksis: Nu vil finansministeren ændre loven",
https://www.tvmidtvest.dk/artikel/nu-vil-finansministeren-
aendre-loven?fbclid=IwAR25JSPj-oHA0Xxh9b55SsDGDRFArjr-
dXT9GKKcRWuGW79081eTRViB7E.”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg er helt enig med finansministeren i, at sy-
gefraværet blandt borgere i aktive tilbud skal nedbringes. Det er en helt central del
af kommunens opgaver at sikre, at borgerne reelt står til rådighed, og at der ikke er
borgere, som bevidst forsøger at undgå at tage imod tilbud om beskæftigelse eller
deltagelse i aktive tilbud.
Der er kommuner, der oplever problemer med, at nogle borgere, der modtager kon-
tanthjælp mv., gentagne gange sygemelder sig, når de skal deltage i aktive tilbud.
Det kan være tilbud som fx danskundervisning eller forløb på virksomheder.
Jeg finder det meget prisværdigt, at kommunerne iværksætter forskellige tiltag for
at nedbringe sygefraværet blandt borgere i aktive tilbud og komme eventuelle
tvivlsomme sygemeldinger til livs.
For mig er det vigtigt, at kommunerne anvender de muligheder, der er i de gælden-
de regler i forhold til at rådighedsvurdere og sanktionere de borgere, der uberettiget
melder sig syge for at undgå fx en aktiv indsats.
11. februar 2019
J.nr.
2019-408
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om ministeren deler finansministerens opfattelse af at det tilfalder beskæftigelsesforvaltningen og ikke sundhedsforvaltningen at tilse sygemeldte borgere på offentlige ydelser, til beskæftigelsesministeren
Efter gældende regler skal afklaring af borgerens helbred, herunder behandling, ske
i sundhedssystemet
fx af borgerens egen læge eller speciallæger. Af hensyn til
blandt andet borgerens retssikkerhed må den sundhedsfaglige person, som under-
søger borgeren og stiller en diagnose, ikke samtidig have kompetence til at beslutte
hvilke ydelsesmæssige konsekvenser, helbredsforhold skal have for borgeren.
Jeg henviser i øvrigt til mine tidligere svar på BEU alm. del
spørgsmål nr. 243-
246 (samling 2017-18), hvor de gældende regler er uddybet, og hvor det er beskre-
vet, hvordan man konkret kan arbejde videre med at understøtte intentionerne med
Skive Kommunes ordning.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er derudover i dialog med Sundheds-
og Ældreministeriet med henblik på at udarbejde en guide med gode råd til kom-
munerne, der kan hjælpe med at tilrettelægge en ordning, som inden for lovens
rammer kan bidrage til at nedbringe det gentagne sygefravær blandt borgere i akti-
vering mv.
Det er vigtigt, at borgere på kontanthjælp opfylder deres rådighedsforpligtelse, og
at det har konsekvenser, hvis de ikke gør. Derfor er det i
Aftale om mere enkle og
skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger af 16. no-
vember 2018,
som regeringen har indgået sammen med Socialdemokratiet og
Dansk Folkeparti, aftalt, at kommunerne skal have bedre mulighed for at give en
skærpet rådighedssanktion til de borgere, der godt kan deltage i en aktiv indsats
mv., men som ikke ønsker at stå til rådighed. Det, synes jeg, er et vigtigt signal at
sende for ikke at svække opbakningen og tilliden til vores velfærdssamfund.
Samtidig er det vigtigt, at der tages særlige hensyn, når det handler om sanktioner
og aktivitetsparate borgere. Med aftalen har kommunerne derfor fortsat pligt til
blandt andet at vurdere, om en sanktion fremmer rådigheden for en aktivitetsparat
borger og bringer den pågældende tættere på arbejdsmarkedet, før kommunen kan
sanktionere.
Det er således ikke intentionen med aftalen, at der skal ske en stramning i sanktio-
nering af aktivitetsparate borgere, som blandt andet omfatter syge og udsatte borge-
re. Derfor er det vigtigt, at kommunen fx tager hensyn til borgernes helbredsmæs-
sige udfordringer.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2