Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2033689_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2019 - 484
Doknr.
73278
Dato
21-03-2019
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har d. 8. januar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
194 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 194:
”Vil ministeren redegøre for den isolerede virkning af den tidligere SRSF-regerings
beslutning om en afdæmpet regulering af overførselsindkomster (jf. skatteaftalen fra
2012) på antallet af børn, der vokser op i familier, der opfyldte mindst én af de indika-
torer for fattigdom, som Danmarks Statistik har defineret?”
Svar:
Den afdæmpede regulering af overførselsindkomsterne følger af
Aftale om skattere-
form 2012.
Det fremgår af spørgsmålet, at der ønskes et skøn over den isolerede virkning af den
afdæmpede regulering af overførselsindkomsterne på antallet af børn, hvis familier er
omfattet af mindst én af Danmarks Statistiks (DST) tre indikatorer
for ”fattigdom”.
Indikatorerne benyttes af DST
til at monitorere udviklingen i FN’s verdensmål om at
afskaffe fattigdom. I fravær af en national fattigdomsgrænse og andre nationale defini-
tioner af fattigdom, se
svar på BEU (alm. del) spørgsmål 40 af d. 15. oktober 2018,
har DST valgt at tage udgangspunkt i tre indikatorer:
Lavindkomstgruppen
DST’s indikator for ”relativ fattigdom”
Økonomisk sårbare
Lavindkomstgruppen
omfatter personer med en ækvivaleret disponibel indkomst
under 50 pct. af medianindkomsten i befolkningen.
DST’s
indikator
for
”relativ fattigdom”
omfatter personer, der i ét enkelt år indgår i
lavindkomstgruppen. Dog ses bort fra:
Personer med en familieækvivaleret nettoformue (opgjort eksklusive pensi-
onsopsparing) ved årets start, der udgør over 50 pct. af medianindkomsten i
befolkningen.
Personer i familier, hvor hovedforsørgeren er studerende.
Personer under 25 år, som er flyttet hjemmefra i løbet af året.
DST skriver i metodenotatet
Bag om relativ fattigdom (2018)
om fortolkningen af
indikatoren:
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om at redegøre for den isolerede virkning af den tidligere SRSF-regerings beslutning om en afdæmpet regulering af overførselsindkomster, til økonomi og indenrig
2033689_0002.png
”Fattigdomsindikatoren skal ikke tolkes som et egentligt fattigdomsmål, der objektivt
viser antallet af fattige personer i Danmark, men som en indikator på udviklingen i
relativ fattigdom. En relativ fattigdomsgrænse vil altid hvile på antagelser, idet
mange valg skal træffes, når man skal måle fattigdom. Antallet af fattige afhænger
således af disse valg. Det er derfor vigtigt ikke at tolke for hårdt på selve antallet af
fattige, som fattigdomsindikatoren viser.”
Personer, der er omfattet af indikatoren, vil per definition også være i lavindkomst-
gruppen.
Afgrænsningen af
økonomisk sårbare
er baseret på udvalgte spørgsmål fra spørge-
skemaundersøgelsen Statistics on Income and Living Conditions (SILC), som skal
gennemføres i alle EU-lande. I Danmark bygger undersøgelsen på interviews med ca.
6.000 personer i husstande, der omfatter ca. 11.000 personer, jf.
Indikatorer for vel-
færd 2018,
DST. DST oplyser, at opgørelsen er behæftet med stor usikkerhed, især ved
opgørelser af mindre grupper af befolkningen.
Det vurderes på denne baggrund, at det ikke meningsfuldt kan opgøres, hvor mange
personer der i et givent år er omfattet af mindst én af de tre indikatorer, jf.
svar på
BEU (alm. del) spørgsmål 193 af d. 8. januar 2019.
Det skal også ses i lyset af, at man
ikke kan lave et kontrafaktisk forløb, hvor respondenterne oplyser, hvordan de oplever
deres økonomiske situation og levevilkår i fravær af afdæmpet regulering af overfør-
selsindkomster. Besvarelsen er derfor afgrænset til den isolerede virkning af den af-
dæmpede regulering af overførselsindkomsterne på antallet af personer i lavind-
komstgruppen.
Det skønnes, at den afdæmpede regulering af overførselsindkomsterne isoleret set
øger lavindkomstgruppen med omkring 11.700 personer, hvoraf ca. 2.400 er børn, jf.
tabel 1.
Tabel 1
Virkning af afdæmpet regulering på antal personer i lavindkomstgruppen
Alle
Ændring i lavindkomstgruppen
11.700
Heraf børn
2.400
Anm.: Børn omfatter alle under 18 år. Opgørelsen tager udgangspunkt i oplysninger om befolkningen i 2016. Virkningen på
lavindkomstgruppen er opgjort som forskellen på hhv. en situation uden den afdæmpede regulering af overførselsind-
komsterne 2016-2023 og en situation, hvor den afdæmpede regulering beregningsteknisk antages at være fuldt indfaset
i 2016, svarende til en nedjustering med 5,1 pct. Økonomi- og Indenrigsministeriets definition af disponibel indkomst af-
viger på visse punkter fra
DST’s
definition,
og dermed er lavindkomstgruppen ikke identisk med DST’s opgørelse.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2