Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Hans Andersen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
26. februar 2019
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. december 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 184 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 184:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad den samlede ekstraudgift ville være om året til
personer med ikke-vestlig baggrund, hvis man afskaffer kontanthjælpsloftet og
integrationsydelsen? Ministeren bedes opgøre det i 2019-priser”
Svar:
Formålet med kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen er, at flere skal i beskæf-
tigelse og færre være på offentlig forsørgelse. Vi har med kontanthjælpsloftet styr-
ket det økonomiske incitament til at vælge et aktivt arbejdsliv og har dermed skabt
et rigtig godt grundlag for, at flere kan få fodfæste på arbejdsmarkedet. Med inte-
grationsydelsen har vi også styrket incitament til at nytilkomne udlændinge kom-
mer ud på arbejdsmarkedet.
Afskaffelse af kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen vil således svække det
økonomiske incitament og medføre merudgifter til udbetaling af boligstøtte og sær-
lig støtte til personer, som i dag er berørt af kontanthjælpsloftet samt til øget udbe-
taling af kontanthjælp og uddannelseshjælp til personer, der i dag modtager inte-
grationsydelse. Hertil kommer merudgifter som følge af negative beskæftigelses-
virkninger.
Finansministeren har i et svar til Finansudvalget af 28. september 2018 (FIU nr.
490 Alm. del) redegjort for provenuvirkningen ved at fjerne hhv. integrationsydel-
sen og kontanthjælpsloftet. Svaret omhandler en generel afskaffelse uanset de om-
fattede personers herkomst.
Merudgifter ved afskaffelse af integrationsydelsen uanset herkomst er skønnet til
ca. 700 mio. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd i 2019 faldende til ca. 500 mio. kr.
i 2025,
jf. tabel 1.
Merudgifterne ved afskaffelse af kontanthjælpsloftet uanset her-
komst er skønnet til ca. 400 mio. kr. årligt efter skat, tilbageløb og adfærd. Der er
ikke taget højde for eventuelt samspil ved afskaffelse af de to elementer samtidig
og samspillet til andre reformer.
J.nr.
2019-170