Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2002083_0001.png
Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. januar 2019
Strafferetskontoret
Eva Katrine Barnholdt
2018-0032/01-0033
963607
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 179 (Alm. del), som Folketin-
gets Beskæftigelsesudvalg har stillet til justitsministeren den 20. december
2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om respektpakken dækker de private vagter, der udfører opgaver for det offentlige, f.eks. ved jobcentre eller rådhuse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 179 (Alm. del) fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg:
”I forlængelse af svar på BEU alm. del - spørgsmål 67 bedes mi-
nisteren redegøre for, om respektpakken dækker de private vag-
ter, der udfører opgaver for det offentlige, for eksempel ved job-
centre eller rådhuse?”
Svar:
1.
Respektpakken indeholder forskellige initiativer, som styrker indsatsen
over for kriminalitet rettet mod personer i offentlig tjeneste eller hverv.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1728 af 27. december 2016, som gen-
nemførte initiativerne i Respektpakken, at udtrykket ”offentlig tjeneste eller
hverv” skal forstås i overensstemmelse med det tilsvarende udtryk i straffe-
lovens § 119, stk. 1, om vold eller trusler mod personer, der handler i of-
fentlig tjeneste eller hverv, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 73 som frem-
sat, side 9.
Straffelovens § 119, stk. 1, indeholder en særlig strafferetlig beskyttelse af
personer, der optræder som repræsentanter for offentlige myndigheder. Bag-
grunden herfor er, at disse personer er særligt udsatte for angreb og derfor
har behov for et ekstra værn mod den risiko for vold og trusler, som denne
funktion medfører, således at de uhindret kan udføre deres opgaver.
2.
Straffelovens § 119, stk. 1, omfatter for det første personer ansat i den of-
fentlige forvaltning, dvs. statslige, regionale og kommunale institutioner.
Andre personer, der handler i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, kan
endvidere være omfattet af bestemmelsen.
Bestemmelsen finder således også anvendelse i sager om vold eller trusler
mod personer, der er ansat i private virksomheder, men som efter aftale ud-
fører opgaver på det offentliges vegne.
I retspraksis er bestemmelsen bl.a. anvendt i en sag om vold mod en bus-
chauffør i et privat busselskab, som varetog busdrift på det offentliges
vegne, jf. Ufr.2002.1644.Ø, og i en sag om vold mod en privatpraktiserende
læge, der blev tilkaldt til en arrest for at tilse en varetægtsfængslet, jf. Ufr.
1996.1434/1Ø.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om respektpakken dækker de private vagter, der udfører opgaver for det offentlige, f.eks. ved jobcentre eller rådhuse, til justitsministeren
3.
Der ses ikke i trykt retspraksis at være taget stilling til, om vagtpersonale,
som er ansat i en privat virksomhed, men som står vagt ved f.eks. et jobcen-
ter eller et rådhus, er omfattet af den beskyttede personkreds i straffelovens
§ 119, stk. 1.
Det kan på den ene side anføres, at en privatansat vagt, der udfører vagtop-
gaver ved et jobcenter, ikke udfører en opgave på det offentliges vegne, idet
vagtarbejde ved et jobcenter i almindelighed ikke kan antages at være en op-
gave, der påhviler det offentlige at udføre.
Det kan dog på den anden side anføres, at vagtens udførelse af opgaven er
nødvendig for, at de ansatte på jobcentret uhindret kan udføre deres opga-
ver, og at vagten således – i lyset af hensynene bag bestemmelsen – bør an-
ses som omfattet af den særlige beskyttelse i straffelovens § 119, stk. 1.
Det er på den baggrund Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at en pri-
vatansat vagt, der står vagt ved f.eks. et jobcenter eller et rådhus, vil kunne
være omfattet af straffelovens § 119, stk. 1, og dermed også af den person-
gruppe, som flere af initiativerne i Respektpakken vedrører.
4.
Det kan afslutningsvist oplyses, at vold mod en privatansat vagt, som ikke
handler i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, falder ind under bestem-
melsen i straffelovens § 247, stk. 2, hvorefter straffen for vold, som begås
over for en person, der efter karakteren af sit arbejde er særligt udsat for
vold, kan forhøjes med indtil det halve.
3