Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1999081_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo- Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. december 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 174 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Len-
nart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 174:
”Udvalget
anmoder om ministerens kommentarer til artikel i Fagbladet 3F den 12.
december
2018: ”Efter lobbypres fra industri: Arbejdstilsynet ændrede holdning til
muligt kræftfremkaldende
stof.”
Ministeren bedes herunder redegøre for følgende:
Hvad er baggrunden for, at Arbejdstilsynet har skiftet holdning?
Hvilken sagsgang er der normalt i forhold til kemi og vurdering af kræftfare?
Hvad vægter højest, videnskabelig vurdering eller holdning hos en part i sagen?
Hvilken indflydelse har EU´s vurdering normalt på den danske behandling?
Vil der foregå en vurdering i forhold til kræftrisiko i forbindelse med den gene-
relle gennemgang af grænseværdier i NFA?”
Svar:
Jeg har indhentet udtalelse fra Arbejdstilsynet, som har oplyst følgende til de for-
skellige underspørgsmål:
”Hvad
er baggrunden for, at Arbejdstilsynet har skiftet holdning?
10. januar 2019
J.nr.
20185200606
I forbindelse med arbejdet i Kræftrevisionsudvalget, som er et teknisk partsudvalg
under Arbejdsmiljørådet, foreslog Arbejdstilsynet i et oplæg, at gammel mineraluld
skulle reguleres i kræftbekendtgørelsen.
Dette oplæg blev ændret i efteråret 2017 efter en faglig vurdering af en udmelding
fra SCOEL om at trække to grænseværdidokumenter tilbage og i lyset af
EU’s og
IARC’s forskellige klassificeringer af gammel mineraluld for så vidt angår kræft-
fremkaldende egenskaber. Arbejdstilsynet foreslog således på baggrund af oven-
stående, at der skete en stramning af den eksisterende mineraluldsbekendtgørelse i
stedet for en regulering i kræftbekendtgørelsen.
Det skal i øvrigt bemærkes, at der endnu ikke er afholdt regeludvalg med arbejds-
markedets parter om reguleringen på området. Regeludvalget forventes afholdt i 1.
halvår 2019, hvorefter beskæftigelsesministeren skal tage stilling til reguleringen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om Arbejdstilsynets ændrede holdning til muligt kræftfremkaldende stof mineraluld, til beskæftigelsesministeren
Hvilken sagsgang er der normalt i forhold til kemi og vurdering af kræft-
fare?
Stoffer, materialer og arbejdsprocesser, som internationalt er blevet vurderet til at
være kræftfremkaldende optages løbende i kræftbekendtgørelsens bilag med en an-
givelse af, hvilke specifikke krav, der udover kræftbekendtgørelsens almindelige
regler, skal gælde for brugen af netop disse. Inden bilaget ændres, forelægges et
forslag til ændring af bilaget for Kræftrevisionsudvalget, som er et teknisk partsud-
valg under Arbejdsmiljørådet. Herefter vil et regeludvalg under Arbejdsmiljørådet
tage stilling til reguleringen og efter behandlingen i regeludvalg, forelægges forslag
til regulering for ministeren.
I forhold til spørgsmålet om regulering af mineraluld, skal dette behandles i regel-
udvalg under Arbejdsmiljørådet i 2019, hvorfor beskæftigelsesministeren forelæg-
ges regeludvalgets anbefaling med henblik på endelig beslutning.
Hvad vægter højest, videnskabelig vurdering eller holdning hos en part i
sagen?
Arbejdstilsynets faglige vurderinger bygger på eksisterende viden og videnskabelig
evidens. Drøftelserne i regeludvalget baseres bl.a. på Arbejdstilsynets faglige vur-
deringer. Arbejdsmiljøreglerne drøftes i regeludvalg under Arbejdsmiljørådet, in-
den de forelægges ministeren til politisk beslutning.
Hvilken indflydelse har EU´s vurdering normalt på den danske behand-
ling?
De danske grænseværdier fastsættes af beskæftigelsesministeren.
Der er tradition for, at hvis der er tale om grænseværdier for kræftfremkaldende
stoffer og materialer fastsat under kræftdirektivet, nedsættes den danske grænse-
værdi normalt, hvis den europæiske grænseværdi er lavere.
Hvis den europæiske grænseværdi derimod er højere end den danske, fastholdes
det danske niveau, medmindre der er videnskabelig dokumentation der peger på, at
der kan være grundlag for at nedsætte den danske grænseværdi yderligere.
Der henvises i øvrigt til svaret ovenfor om hvilken sagsgang, der normalt er i for-
hold til kemi og vurdering af kræftfare.
Vil der foregå en vurdering i forhold til kræftrisiko i forbindelse med den
generelle gennemgang af grænseværdier i NFA?
Den forskningsmæssige evidens for kræftrisikoen indgår som et element i forhold
til revurderingen af de stoffer og materialer, som NFA gennemgår dokumentati-
onsgrundlaget for.”
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om Arbejdstilsynets ændrede holdning til muligt kræftfremkaldende stof mineraluld, til beskæftigelsesministeren
1999081_0003.png
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger og desuden tilføje, at jeg vil
orientere Beskæftigelsesudvalget, når arbejdet i regeludvalget under Arbejdsmiljø-
rådet i 2019 er færdiggjort.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3