Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Leif Lahn Jensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
7. januar 2019
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. december 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 166 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 166:
”Ministeren
bedes oplyse det forventede mindreprovenu som følge af, at sygedag-
pengereglerne for selvstændige og atypisk beskæftigede fremover knytter sig til ak-
tiviteterne frem for en vurdering af personens status som enten lønmodtager eller
selvstændig, hvis reglerne blev tilpasset nye, skiftende og sammensatte beskæfti-
gelsesformer, efter samme model som blev anvendt for dagpengereglerne i aftale
om et nyt dagpengesystem fra den 18. maj 2017.”
Svar:
Aftalen om et nyt dagpengesystem for fremtidens arbejdsmarked, som regeringen
(Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) indgik med Socialde-
mokratiet og Dansk Folkeparti den 18. maj 2017, tog udgangspunkt i afrapporte-
ringen fra arbejdsgruppen om selvstændige i dagpengesystemet og ligger i forlæn-
gelse af aftalen om et tryggere dagpengesystem, som bl.a. indførte regler om et ind-
tægtsbaseret dagpengesystem.
Med udmøntningen af aftalen blev der gennemført en række justeringer af dagpen-
gesystemet inden for fire temaer:
definition, optjening og satsberegning, bibeskæf-
tigelse
samt
ophør.
Det er derfor i højere grad nu muligt i dagpengesystemet at an-
erkende, at en person kan have haft flere typer af beskæftigelse og indtægter forud
for ledigheden, og at disse kan kombineres, eksempelvis ved optjening af dagpen-
geret. Det gælder fx indtægt ved selvstændig virksomhed, freelancebeskæftigelse
og lønmodtagerbeskæftigelse.
Der er en lang række forskelle i regelsættet mellem dagpengesystemet og sygedag-
pengesystemet. Begge ydelser gives som indkomsterstattende ydelser, men hensig-
ten med ydelsen er forskellig.
Det afgørende for dagpengeydelsen er, at pågældende står til rådighed for arbejds-
markedet, og optjening og sats bør derfor afspejle tilknytningen til arbejdsmarkedet
gennem indkomst fra tidligere beskæftigelse over en længere periode. De nye dag-
pengeregler betyder, at en ledig kan medregne alle former for indtægter, som på-
gældende har opnået ved beskæftigelse i de seneste år forud for ledigheden, til at
J.nr.
2019-27