Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1993629_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mattias Tesfaye
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. december 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 156 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mat-
tias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 156:
”Ministeren
bedes oplyse fordelingen af midler til social dumping som følge af fi-
nanslovsaftalen for 2019. Oversigten bedes opgjort på samme måde som i svar på
BEU alm. del - spørgsmål 158 (folketingsåret 2017-18) om fordelingen af midler
til social dumping som følge af finanslovsaftalen for 2018.”
Svar:
Som led i finanslovsaftalerne for 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 og
2019 samt Aftale om obligatorisk sikkerhedskort i byggeriet fra 2014 er der afsat i
alt 1.156 mio. kr. (2019-pl) til indsatsen for ordnede forhold på arbejdsmarkedet i
perioden 2012-2022,
jf. tabel 1.
Med finansloven for 2019 er der afsat yderligere 13 mio. kr. i 2019 til at styrke Ar-
bejdstilsynets indsats for ordnede forhold.
Samtidig er der afsat 40 mio. kr. over fire år til at styrke politiets indsats for ordne-
de forhold på transportområdet. Der er afsat 5 mio. kr. i 2019, 10 mio. kr. årligt i
2020 og 2021 samt 15 mio. kr. i 2022.
Herudover er der afsat 2 mio. kr. til øvrige indsatser vedrørende ordnede forhold i
2019 med henblik på udmøntning i foråret 2019.
Der er afsat i alt 155,7 mio. kr. i 2019 til indsatsen for ordnede forhold på arbejds-
markedet, svarende til en forhøjelse på 5,4 mio. kr. i forhold til niveauet i 2018.
20. December 2018
J.nr.
2018 - 7790
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om fordelingen af midler til social dumping som følge af finanslovsaftalen for 2019, til beskæftigelsesministeren
1993629_0002.png
Tabel 1
Afsatte bevillinger til indsatsen for ordnede forhold på det danske arbejdsmarked, 2012-2021.
Mio. kr. (2019-pl)
Obligatorisk sikkerhedskort i byggeriet
1
Fælles myndighedsindsats for ordnede for-
hold
- Heraf skatte- og momsforhold, registrering
i RUT, opholdstilladelser, arbejdsmiljø mv.
2
- Heraf indsats mod illegal arbejdskraft
2
- Heraf kontrol med virksomheder som om-
går RUT
3
Kontrol med ulovlig cabotagekørsel
4
Styrket Arbejdstilsyn - kontrol med ar-
bejdsmiljø og RUT-registrering
5
Styrkelse af RUT I
6
Styrket håndhævelse af reglerne for uden-
landske tjenesteydere
7
Bedre informationer til udenlandske virk-
somheder og lønmodtagere
8
Efterforskningsbaseret indsats vedr. cabo-
tagekørsel i politiet
9
Styrket kendskab til den danske model
10
Skærpet tilsyn ved store infrastrukturprojek-
ter
11
Undersøgelse af camps
12
Stikprøvekontrol i byggeriet af social sikring
i øvrige EU-lande
13
Analyse af sikkerhedskort i andre bran-
cher
14
Styrket kontrol med reel etablering og selv-
stændige i bygge- og anlægsbranchen
15
Styrkelse af RUT-registret II
16
Tvangsbøder ved vedvarende overtrædel-
se af anmeldelsespligten til RUT
17
Politiindsats for ordnede forhold på trans-
portområdet
18
Parkeringsrestriktioner på statslige raste-
pladser
19
Helhedsorienteret tilsyn med ordnede for-
hold på byggepladser
20
Understøttelse af udenlandske virksomhe-
ders anmeldelse af arbejdsulykker
21
Styrket politiindsats på tungvognsområdet
22
Reserve til øvrige initiativer
23
Afsatte bevillinger i alt
2012
-
60
-
-
-
10,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
70,6
2013
-
60
-
-
-
18,5
11,1
7,9
7,9
3,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
109
2014
4,9
76,7
59,6
10,7
6,5
15,8
-
10,3
12,9
4,5
3,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
128,2
2015
19,2
92,9
75,8
10,7
6,5
26,2
-
9,6
12,6
4,5
3,1
5,4
5,4
0,5
1,0
1,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
181,4
2016
-
87,2
70,0
10,7
6,5
15,8
-
9,3
12,5
4,5
3,1
-
5,4
-
-
-
5
7,3
-
-
-
-
-
-
-
150,1
2017
-
101,5
84,4
10,7
6,5
15,8
-
-
-
-
3,1
-
5,4
-
-
-
4,3
8,9
-
-
-
-
-
-
-
139
2018
-
87,2
70,0
10,7
6,5
15,8
-
-
-
-
3,1
-
11,8
-
-
-
4,3
7,8
0,9
5,1
14,3
-
-
-
-
150,3
2019
-
87,2
70,0
10,7
6,5
15,8
-
-
-
-
3,1
-
11,8
-
-
-
4,3
7,6
1,1
5,1
6,1
4,2
2,4
5,0
2,0
155,7
2020
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3,1
-
-
-
-
-
4,3
7,6
1,1
-
6,1
-
-
10,0
-
32,2
2021
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3,1
-
-
-
-
-
-
-
1,1
-
6,1
-
-
10,0
-
20,3
2022
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3,1
-
-
-
-
-
-
-
1,1
-
-
-
-
15,0
-
19,2
Anmærkninger: 1) Midlerne for 2014 og 2015 blev fordelt mellem Arbejdstilsynet og Erhvervsstyrelsen.
Midlerne for 2016-2020 blev ifm. FL16 omprioriteret til andre områder inden for social dumping-området.
Beløbet er inkl. akt 17 af. 30. oktober 2014. 2) Midlerne blev fra 2012 til 2015 fordelt med 45,4 pct. til
Arbejdstilsynet, 36,4 pct. til Skattestyrelsen og 18,2 pct. til politiet. Politiets opgaver finansieres i 2016-2019
inden for rammerne af Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019. Midlerne er fra 2016
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om fordelingen af midler til social dumping som følge af finanslovsaftalen for 2019, til beskæftigelsesministeren
1993629_0003.png
til 2019 fordelt med 55,5 pct. til Arbejdstilsynet og 44,5 pct. til Skattestyrelsen. 3) Midlerne er (opgjort i pl-
2019) fordelt med 3,25 mio. kr. til Arbejdstilsynet og 3,25 mio. kr. Erhvervsstyrelsen i 2014 og 2015, 4,25 mio.
kr. til Arbejdstilsynet og 2,25 mio. kr. til Erhvervsstyrelsen i 2016, 6 mio. kr. til Arbejdstilsynet og 0,5 mio. kr. til
Erhvervsstyrelsen i 2017 samt 6,5 mio. kr. til Arbejdstilsynet i 2018 og 2019. 4) Opgaven varetages af politiet og
finansieres indenfor rammerne af Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019. 5)
Opgaven blev varetaget af Arbejdstilsynet. 6) Opgaven blev varetaget af Erhvervsstyrelsen. 7) Midlerne blev
fordelt mellem Skattestyrelsen og Erhvervsstyrelsen. 8) Opgaven blev varetaget af Erhvervsstyrelsen. 9)
Opgaven varetages af politiet. Indsatsen var ved en fejl ikke inkluderet i svaret på BEU alm. del
spørgsmål
158 (2017-18). 10) Der var (opgjort i 2019-pl) afsat 3,2 mio. kr. til en pulje, hvorfra arbejdsmarkedets parter
kunne søge midler, samt 2,2 mio. kr. til fordeling mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og Erhvervsstyrelsen.
11) Opgaven varetages af Arbejdstilsynet. 12) Opgaven blev varetaget af Arbejdstilsynet. 13) Opgaven blev
varetaget af Arbejdsskadestyrelsen. Midlerne for 2016-2018 blev ifm. FL16 omprioriteret til andre områder
inden for social dumping-området. 14) Opgaven blev varetaget af Beskæftigelsesministeriet. 15) Midlerne
fordeles (opgjort i 2019-pl) med 0,4 mio. kr. årligt til Skattestyrelsen og resten til Arbejdstilsynet. 16) Opgaven
varetages af Erhvervsstyrelsen. 17) Med FL18 er der (opgjort i 2019-pl) afsat 0,9 i 2018 og 1,1 årligt i 2019-
2022. Midlerne fordeles med 0,5 mio. kr. til Arbejdstilsynet og 0,4 mio. kr. til Erhvervsstyrelsen i 2018 samt 0,9
mio. kr. årligt til Arbejdstilsynet og 0,2 mio. kr. årligt til Erhvervsstyrelsen i 2019-2022. 18) Opgaven varetages
af politiet. 19) Opgaven varetages af Vejdirektoratet. 20) Opgaven varetages af Arbejdstilsynet. 21) Opgaven
varetages af Arbejdstilsynet. 22) Opgaven varetages af politiet. 23) Der tages stilling til udmøntningen i foråret
2019. 24) I svar på BEU alm. del
spørgsmål 158 (2017-18) fremgik ved en fejl to indsatser, som der ikke er
afsat bevilling til. Det drejer som om indsatser vedr. bilateralt samarbejde og øget bødestraf for ulovlig
cabotagekørsel.
Tabel 2 viser bevillingsprofilen i perioden 2018 til 2022 for indsatser for ordnede
forhold i Arbejdstilsynet inklusiv de nye indsatser, der igangsættes som følge af
merbevillingen på 13 mio. kr. i 2019 afsat med finansloven for 2019.
Med de nye initiativer i finanslovaftalen for 2019 styrkes Arbejdstilsynets indsatser
for ordnede forhold i 2019, idet den samlede bevilling til indsatser for ordnede for-
hold i Arbejdstilsynet udgør i alt 66,3 mio. kr. i 2019, hvilket er 7 mio. kr. højere
end i 2018,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Bevillinger til ordnede forhold i Arbejdstilsynet med finansloven for 2019
2018
43,2
11,8
3,9
0,5
2019
43,2
11,8
3,9
0,9
3,9
0,9
0,9
0,9
2020
2021
2022
Mio. kr. (2019-pl)
Fælles myndighedsindsats
Skærpet tilsyn ved store infrastrukturprojekter
Styrket kontrol med reel etablering og selvstændige
Tvangsbøder ved vedvarende overtrædelse af an-
meldelsespligten til RUT-registret
Helhedsorienteret tilsyn med ordnede forhold på
byggepladser
Understøttelse af udenlandske virksomheders an-
meldelse af arbejdsulykker
I alt
Udvikling år-til-år
4,2
2,4
59,3
66,3
7,0
4,8
-61,6
0,9
-3,9
0,9
0,0
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om fordelingen af midler til social dumping som følge af finanslovsaftalen for 2019, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4