Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2023304_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
28. februar 2019
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 149 (Alm. del) af
4. december 2018 stillet efter ønske fra Leif Lahn Jensen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den forventede gennemsnitlige tilbagetrækningsalder og den
forventede restlevetid for 60-årige for alle følgende generationer fordelt på årgan-
gene (1930, 1935, 1940, 1945, 1950, 1955, 1960, 1965, 1970, 1975, 1980, 1985,
1990, 1995, 2000, 2005 og 2010) i tabeller?
Hvor mange EU-lande vil i 2022 have en formel pensionsalder på mere end de 67
år, som vil være gældende i Danmark med de nuværende regler?
Svar
Den forventede gennemsnitlige tilbagetrækningsalder for årgangene 1935-2005
1
er
tidligere beregnet i forbindelse med besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr.
204 af 16. januar 2017. I indeværende svar er beregningen af den gennemsnitlige
tilbagetrækningsalder opdateret svarende til grundlaget for den seneste mellemfri-
stede fremskrivning fra august 2018,
jf. tabel 1.
En oversigt over den formelle pensionsalder på tværs af EU-lande er tidligere
oplyst i forbindelse med besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 203 af 16.
januar 2017. Denne oversigt er opdateret i indeværende svar,
jf. figur 1 og tabel 2.
Gennemsnitlig tilbagetrækningsalder og forventet restlevetid for 60-årige
Årgangenes forventede gennemsnitlige tilbagetrækningsalder er beregnet på bag-
grund af oplysninger om årgangenes aldersspecifikke erhvervsfrekvenser. På de
alderstrin, hvor erhvervsfrekvensen endnu ikke er observeret (det senest anvendte
historiske år er 2016), er tilbagetrækningsmønsteret fremskrevet. Beregningen af
den forventede gennemsnitlige tilbagetrækningsalder kan adskille sig fra andre
opgørelser. Den er således ikke egnet til internationale sammenligninger.
Fra og med årgang 1967 er det i overensstemmelse med principperne for levetids-
indeksering af folkepensionsalderen forudsat, at folkepensionsalderen løbende er
baseret på udviklingen i restlevetiden for 60-årige
2
. Princippet om levetidsindekse-
ring følger af Velfærdsaftalen 2006, som et bredt flertal i Folketinget står bag.
1
Årgang 1931 er den ældste årgang, hvor der forefindes tiltrækkelig data om historisk tilbagetrækning til den anvendte
beregningsmetode. Årgang 2005 den yngste årgang, for hvilken Finansministeriets Befolkningsregnskab fremskriver årgan-
gens tilbagetrækning for alle relevante alderstrin.
2
Baseret på kalenderårets overlevelsessandsynligheder (tværsnit).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om den forventede gennemsnitlige tilbagetrækningsalder og den forventede restlevetid for 60-årige for alle følgende generationer fordelt på årgangene (1930, 1935, 1940, 1945, 1950, 1955, 1960, 1965, 1970, 1975, 1980, 1985, 1990, 1995, 2000, 2005 og 2010) i tabeller, til finansministeren
2023304_0002.png
Side 2 af 5
Årgangenes forventede gennemsnitlige restlevetid som 60-årige ventes at stige
med ca. 9 år fra ca. 22 år for personer født i 1935 til godt 31 år for personer født i
2005, mens folkepensionsalderen stiger med 8�½ år. Når stigningen i folkepensi-
onsalderen er mindre end stigningen i restlevetiden afspejler det nedsættelsen af
folkepensionsalderen fra 67 år til 65 år medio 2004, samt at der er en vis forsinkel-
se i levetidsindekseringen. Til sammenligning ventes den gennemsnitlige tilbage-
trækningsalder at stige med ca. 11�½ år fra årgang 1935 til årgang 2005, hvilket
udover forhøjelsen af pensionsalderen
bl.a. kan henføres til et faldende antal
medlemmer i efterlønsordningen. Historisk har udviklingen i tilbagetræknings-
mønsteret derudover været påvirket af bl.a. afskaffelsen af særordninger som
overgangsydelsen i 1990’erne.
Tabel 1
Forventet gennemsnitlig tilbagetrækningsalder, restlevetid og antal år med folkepension, årgang 1935-2005
Gennemsnitlig
tilbagetrækningsalder
62,3
62,7
63,3
64,5
65,8
67,0
68,1
68,5
70,0
70,7
71,3
71,9
72,4
73,1
73,9
Restlevetid
for 60-årige
22,0
23,3
24,0
24,7
25,4
26,2
26,8
27,5
28,1
28,6
29,2
29,7
30,2
30,7
31,1
Folkepension-
salder
67
65
65
65
66�½ / 67
67
68
69
71
72
72�½
73
73�½
74�½ / 75
75�½
Antal år med
folkepension
for 60-årige
15,4
18,4
19,1
19,8
18,9
19,3
19,0
18,7
17,4
17,0
17,0
17,0
17,0
16,3
16,0
Årgang
1935
1940
1945
1950
1955
1960
1965
1970
1975
1980
1985
1990
1995
2000
2005
Efterlønsalder
60
60
60
60
61�½ / 62
64
65
66
68
69
69�½
70
70�½
71�½ / 72
72�½
Anm.: Den forventede gennemsnitlige tilbagetrækningsalder er opgjort som i besvarelsen af Finansudvalgets
spørgsmål nr. 204, hvor den tidligst mulige tilbagetrækningsalder i beregningen er 50 år. Den forventede
restlevetid for 60-årige er udregnet med årgangens overlevelsessandsynligheder, så den afspejler årgangens
faktisk forventede restlevetid. Restlevetiden for 60-årige (beregning på årgang) er derfor højere end
restlevetiden for 60-årige i det kalenderår, hvor årgangen fylder 60 år, da en sådan beregning bygger på
overlevelsessandsynlighederne i kalenderåret (beregning på tværsnit). Der er anvendt Danmarks Statistiks
levetidsprognose fra maj 2018. For årgangene 1955 og 2000 er aldersgrænserne et halvt år højere for
personer født i 2. halvår end i 1. halvår. Det forventede antal år med folkepension er (lidt) højere end
restlevetiden for 60-årige plus 60 år fratrukket folkepensionsalderen. Det skyldes, at beregningen af det
forventede antal år med folkepension tager højde for, at den forventede pensionsperiode er nul for personer,
der ikke overlever frem til folkepensionsalderen.
Kilde: Opdateret 2025-grundforløb (august 2018), Danmarks Statistik og egne beregninger.
Oversigt over formel pensionsalder i EU-landene
Det skal bemærkes, at den formelle pensionsalder kun er ét aspekt af mange ved
landenes pensionssystemer, som varierer betydeligt fra land til land, hvorfor en
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om den forventede gennemsnitlige tilbagetrækningsalder og den forventede restlevetid for 60-årige for alle følgende generationer fordelt på årgangene (1930, 1935, 1940, 1945, 1950, 1955, 1960, 1965, 1970, 1975, 1980, 1985, 1990, 1995, 2000, 2005 og 2010) i tabeller, til finansministeren
2023304_0003.png
Side 3 af 5
sammenligning af pensionsalderen isoleret set ikke giver et fuldstændigt billede af
forskellene mellem systemerne. Nogle lande har således i stedet for stigninger i
pensionsalderen bl.a. indført mekanismer, som reducerer de offentlige pensions-
ydelser, når levetiden stiger
fx Sverige, Finland, Spanien og Tyskland (der henvi-
ses til tabellen i bilaget). Derudover giver nogle lande (herunder Danmark) visse
muligheder for tidlig tilbagetrækning (efterløn).
I lyset af at de fleste lande står overfor demografiske udfordringer, og selvom der
allerede er gjort en del i mange EU-lande, kan det forventes, at der i de kommen-
de år gennemføres yderligere tiltag. De lovbestemte pensionsaldre i 2022 er derfor
i høj grad et udtryk for, hvor langt de enkelte lande på nuværende tidspunkt er
kommet i forhold til at indrette pensionssystemerne til en stigende levealder. At
Danmark har en relativt høj pensionsalder i 2022 i forhold til andre EU-lande, er
således et resultat af, at Danmark, sammenlignet med andre lande, er kommet
relativt langt med at sikre et bæredygtigt pensionssystem. Derudover skyldes det
også, at holdbarhedstilpasningen af det danske system bygger på en højere pensi-
onsalder fremfor fx lavere pensionsydelser, som det er tilfældet i visse andre lande.
Det bemærkes, at sammenligningen bygger på den lovbestemte pensionsalder,
som opgjort af EU-Kommissionen, og at der i nogle lande er fleksible muligheder
for tidligere og senere tilbagetrækning. Herudover afhænger den konkrete pensi-
onsalder i nogle lande fx af antal år på arbejdsmarkedet, antallet af børn og fag-
gruppe. Der er ligeledes variationer i dækningsgraden af pensionsudbetalingerne
og reglerne for bidrag til pensionsordningerne. Det skal også bemærkes, at der kan
være enkelte lande, som har gennemført reformer af deres pensionssystem, siden
EU-Kommissionens opgørelse, ligesom opgørelserne af pensionsalderen kan være
approksimationer i enkelte år.
Tre EU-lande ventes i 2022 at have en højere pensionsalder end 67 år (baseret på
data indsamlet af EU-Kommissionen i Aldringsrapporten 2018
3
). Det drejer sig
om Grækenland, Nederlandene og Italien,
jf. figur 1 og tabel 2 i bilag.
Tre EU-lande (Frankrig, Sverige og Danmark) ventes at have en pensionsalder på
præcis 67 år i 2022. I Danmark er der en lovgivningsfastsat formel pensionsalder,
om end der også er forskellige muligheder for både fleksibel senere tilbagetræk-
ning (opsat folkepension) og frivillig tidlig tilbagetrækning (efterløn eller selvfinan-
sieret tilbagetrækning på basis af opsparinger i arbejdsmarkedspensionsordninger).
Det bemærkes om Sverige, at pensionsalderen er fleksibel fra 61 år og uden en
øvre grænse. Ydelsen vil dog være lavere ved tidlig pensionering.
Seks EU-lande ventes at have en pensionsalder på mindst 66 år, men mindre end
67 år for både mænd og kvinder i 2022. De resterende 16 EU-lande ventes at have
en lavere pensionsalder end 66 år i 2022.
3
The 2018 Ageing Report, Institutional Paper 079, maj 2018.
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om den forventede gennemsnitlige tilbagetrækningsalder og den forventede restlevetid for 60-årige for alle følgende generationer fordelt på årgangene (1930, 1935, 1940, 1945, 1950, 1955, 1960, 1965, 1970, 1975, 1980, 1985, 1990, 1995, 2000, 2005 og 2010) i tabeller, til finansministeren
2023304_0004.png
Side 4 af 5
Figur 2
Overblik over antal lande i EU med given lovbestemt pensionsalder for hhv. mænd og kvinder i 2022
Antal
10
9
8
7
6
5
4
3
2
Antal
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
< 64,1 år
64,1-64,5 år
64,6-65 år
65,1-65,5 år
65,6-66 år
Mænd
66,1-66,5 år
66,6-67 år
67,1-67,5 år
> 67,5 år
1
0
Kvinder
Anm.: Se tekst ovenfor og anmærkninger til tabel 2 i bilag for antagelser og forbehold.
Kilde: Kommissionens Aldringsrapport 2018, Institutional paper 079 (maj 2018) og bagvedliggende data.
Ses der i stedet på efterlønsalderen (eller lignende ordninger for tidlig tilbagetræk-
ning) har Italien en højere
”efterlønsalder”
for både mænd og kvinder i 2022 end
de 63�½ år, som på det tidspunkt vil være gældende i Danmark, mens 20 EU-lande
har en lavere
”efterlønsalder”
(eller lignende ordning for tidlig tilbagetrækning).
Seks EU-lande giver ikke mulighed for tidlig tilbagetrækning. I alle disse seks lan-
de er den lovbestemte pensionsalder for mænd højere end efterlønsalderen i
Danmark, mens det samme gælder fem af landene, når man ser på den lovbestem-
te pensionsalder for kvinder.
Endelig skal det bemærkes, at både Norge og Island aktuelt har en pensionsalder
på 67 år
4
, svarende til den pensionsalder, der vil være gældende i Danmark i 2022.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
4
Jf. OECD’s ”Pensions at a Glance
2017”
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om den forventede gennemsnitlige tilbagetrækningsalder og den forventede restlevetid for 60-årige for alle følgende generationer fordelt på årgangene (1930, 1935, 1940, 1945, 1950, 1955, 1960, 1965, 1970, 1975, 1980, 1985, 1990, 1995, 2000, 2005 og 2010) i tabeller, til finansministeren
2023304_0005.png
Side 5 af 5
Bilag
Tabel 2
Den lovbestemte/aftalte formelle pensionsalder (efterlønsalder eller lignende ordning for tidlig tilbagetræk-
ning i parentes) for EU-landene i 2022
Mænd
Grækenland
Nederlandene
Italien
Danmark
Frankrig
Sverige
*
Portugal
Irland
Spanien
UK
Tyskland
Finland
Cypern
Ungarn
Belgien
Slovenien
Luxembourg
Kroatien
Rumænien
Polen
Østrig
Bulgarien
Litauen
Letland
Estland
Tjekkiet
**
Malta
Slovakiet
67,8 (62,8)
67,3 (67,3)
67,2 (64,2)
67,0 (63,5)
67,0 (62,0)
67,0 (61,0)
66,6 (60,0)
66,4 (66,4)
66,1 (63,0)
66,0 (66,0)
66,0 (63,0)
66,0 (63,0)
65,2 (65,2)
65,0 (65,0)
65,0 (63,0)
65,0 (60,0)
65,0 (57,0)
65,0 (60,0)
65,0 (60,0)
65,0 (65,0)
65,0 (60,0)
64,4 (63,4)
64,4 (59,3)
64,3 (62,3)
64,2 (61,2)
63,9 (60,0)
63,4 (61,0)
63,1 (61,1)
Kvinder
67,8 (62,8)
67,3 (67,3)
67,2 (64,2)
67,0 (63,5)
67,0 (62,0)
67,0 (61,0)
66,6 (60,0)
66,4 (66,4)
66,1 (63,0)
66,0 (66,0)
66,0 (63,0)
66,0 (63,0)
65,2 (65,2)
65,0 (65,0)
65,0 (63,0)
65,0 (60,0)
65,0 (57,0)
63,0 (58,0)
61,7 (56,7)
60,0 (60,0)
60,0 (59,5)
62,0 (61,0)
64,0 (58,7)
64,3 (62,3)
64,2 (61,2)
62,3 (59,3)
63,4 (61,0)
63,1 (61,1)
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Pensionsalder
knyttet til levetid
1
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Udbetalinger
knyttet til levetid
2
Automatisk
balancering
3
Anm.: Tidlig tilbagetrækningsalder (efterlønsalder) angivet i parentes. Der kan være enkelte lande, som har gennem-
ført reformer af deres pensionssystem, siden Europa-Kommissionens opgørelse, ligesom opgørelserne af
pensionsalderen kan være approksimationer i enkelte år.
1
”Pensionsalder knyttet til levetid” indebærer, at pensionsalderen stiger, når levetiden stiger.
2
”Udbetalinger knyttet til levetid” indebærer,
at ydelserne sættes ned, når levetiden stiger.
3
”Automatisk balancering” dækker overmekanismer, der sænker ydelsen og/eller hæver indbetalingerne
automatisk for at opretholde holdbarheden i pensionssystemet, dvs. justeringen er knyttet til holdbarheden i
pensionssystemet i stedet for direkte til levetiden.
* Sverige: Pensionsalderen er fleksibel fra 61 år uden en øvre grænse Ydelsen vil dog være lavere ved tidlig
pensionering. En ansat har ret til at blive i sit job til denne er 67 år, hvorfor Europa-Kommissionen opgør
den lovbestemte pensionsalder til 67 år.
** Tjekkiet: Pensionsalderen for kvinder afhænger af antallet af børn. Den angivne alder forudsætter to børn.
Kilde: Kommissionens Aldringsrapport 2018, Institutional paper 079 (maj 2018) og bagvedliggende datailde.