Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1990569_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 340
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
2013-6240
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. maj 2013 stillet følgende spørgsmål nr.
340 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ulla
Tørnæs (V).
23. september 2013
Spørgsmål nr. 340:
”Ministeren bedes oplyse, hvor stor besparelsen vil være for de samlede offentlige
finanser, hvis både kontanthjælpsloftet, 225-timers reglen, starthjælpen, 500-
kroners nedsættelsen og introduktionsydelsen genindføres, når kontanthjælpsre-
formen er fuldt indfaset, og hvordan det vil påvirke arbejdsudbuddet?”
Endeligt svar:
De direkte økonomiske konsekvenser af at afskaffe henholdsvis introduktionsydel-
se, starthjælp og loft over kontanthjælp fremgår af L 36 af 21. november 2011 (Lov
om ophævelse af starthjælpen, loft over kontanthjælpen, 500-kroners-nedsættelsen,
225-timers-reglen, introduktionsydelsen m.v.).
Såfremt starthjælp, introduktionsydelse, loft over kontanthjælp (inkl. forhøjet be-
skæftigelsesfradrag), 225-timers reglen og 500-kroners-nedsættelsen genindføres,
forudsættes det at medføre en tilsvarende mindreudgift, jf. tabel 1 (opregnet til nu-
værende pris- og lønniveau).
Tabel 1
Merudgifter ved genindførelse af kontanthjælpsloftet, 225-timers reglen, starthjælpen, in-
troduktionsydelsen og 500-kroners nedsættelsen, efter skat og tilbageløb ekskl. adfærd
Mio. kr. 2013-pl
Kontanthjælpsloftet inkl. forhøjet beskæftigelsesfradrag
225-timersreglen
Starthjælp
Introduktionsydelse
”500-kroners nedsættelsen”
Afledte konsekvenser herunder boligstøtte, daginstitutionsbetaling, ATP mv.
i alt
Note: Tallene er afrundet til hele 10 mio. kr.
2014
-20
-30
-110
-170
-40
50
-320
Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet vurderer, at en genindførelse af
ovenstående særordninger på kontanthjælpsområdet tilsammen vil øge den struktu-
relle beskæftigelse med 500-1.000 personer, svarende til en forbedring af den
strukturelle saldo på 100-200 mio. kr. Hovedparten af arbejdsudbudseffekten kan
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om, hvor mange personer der samlet fik højere offentlige ydelser som konsekvens af, at den tidligere SRSF-regering afskaffede starthjælpen og det gamle kontanthjælpsloft, til beskæftigelsesministeren
henføres til genindførelsen af starthjælpen og introduktionsydelsen. Skønnet over
arbejdsudbudseffekterne er ligeledes foretaget i forhold til gældende regler på kon-
tanthjælpsområdet.
En genindførelse af ovenstående særordninger på kontanthjælpsområdet skønnes
hermed at styrke den strukturelle saldo med i alt 470 mio. kr. Skønnet fremgår også
af Finansministerens besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. 11 (L 231 - § 7)
af 7. september 2013, og af besvarelsen af FIU 464 alm. del. af 2. september 2013,
hvor de økonomiske konsekvenser af Venstres udspil ”Hurtigere i job” vurderes.
Der spørges til de økonomiske konsekvenser og arbejdsudbudseffekten af at gen-
indføre tidligere gældende regler, når kontanthjælpsreformen er fuldt indfaset. Ved
en genindførelse af de tidligere regler, vil der - efter kontanthjælpsreformens ikraft-
træden i 2014 - være nye ydelser og målgrupper for reglerne. Det kræver derfor en
konkret model for genindførelsen af de tidligere regler, bl.a. ift. hvem der fremad-
rettet skal omfattes, før der kan gennemføres en ny beregning af provenuet og ar-
bejdsudbudseffekterne.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2