Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1990567_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. november 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 132 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 132:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange personer der samlet fik højere offentlige
ydelser som konsekvens af, at den tidligere SRSF-regering afskaffede hhv. start-
hjælpen og det gamle kontanthjælpsloft? Ministeren bedes dels opgøre, hvor man-
ge der fik højere offentlige ydelser, den dag hhv. starthjælpen og det gamle kon-
tanthjælpsloft blev afskaffet, og dels opgøre hvor mange personer der samlet har
fået højere offentlige ydelser under hele SR(SF)-regeringsperioden som konse-
kvens af afskaffelsen af starthjælpen og det gamle kontanthjælpsloft. Endelig bedes
ministeren redegøre for, hvor mange penge man potentielt kunne have sparet under
hele SR(SF)-regeringsperioden, hvis ikke man havde afskaffet starthjælpen og det
gamle kontanthjælpsloft.”
Svar:
Jeg vil indledningsvist sige, at jeg er meget tilfreds med, at vi i 2016 indførte kon-
tanthjælpsloftet og 225-timers-reglen.
Kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen sikrer, at det bedre kan betale sig at ar-
bejde, og at kontanthjælpsmodtagere i højere grad reelt står til rådighed. Det er til
gavn for samfundet, kontanthjælpsmodtagerne og deres børn.
Og udviklingen går nu i den rigtige retning. Fra april 2016, hvor kontanthjælpslof-
tet og 225-timers-reglen trådte i kraft, til juli 2018 er antallet af personer i kontant-
hjælpssystemet faldet med 30.100 fuldtidspersoner.
Der spørges til de økonomiske konsekvenser, herunder antallet af berørte, af
SR(SF) regeringens afskaffelse af starthjælp og kontanthjælpsloft i deres rege-
ringsperiode (2011-2015). Det er ikke umiddelbart muligt at besvare spørgsmålet
om antallet af berørte i SR(SF)-regeringsperioden, da der efter kontanthjælpsre-
formens ikrafttræden i 2014 er kommet nye ydelser og målgrupper for reglerne.
Af L 36 af 21. november 2011 (Lov om ophævelse af starthjælpen, loft over kon-
tanthjælpen, 500-kroners-nedsættelsen, 225-timers-reglen, introduktionsydelsen
m.v.) fremgår de skønnede direkte økonomiske konsekvenser af at afskaffe hen-
17. december 2018
J.nr.
2018-7723
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om, hvor mange personer der samlet fik højere offentlige ydelser som konsekvens af, at den tidligere SRSF-regering afskaffede starthjælpen og det gamle kontanthjælpsloft, til beskæftigelsesministeren
1990567_0002.png
holdsvis introduktionsydelse, starthjælp og loft over kontanthjælp for perioden
2012 til 2015, hvilket jeg kan henholde mig til.
I nedenstående
tabel 1
er økonomien fra udvalgte dele af lovforslaget vist efter skat
og tilbageløb i 2018-pl.
Tabel 1: Merudgifter ved afskaffelse af kontanthjælpsloftet, starthjælpen og introduktionsydelsen efter
skat og tilbageløb, ekskl. adfærd
Mio. kr. 2018-pl
Kontanthjælpsloftet inkl. forhøjet beskæftigelsesfra-
drag
Starthjælp og introduktionsydelse
Afledte konsekvenser herunder boligstøtte, daginsti-
tutionsbetaling, ATP mv.
I alt
Kilde: Beskæftigelsesministeriet.
2012
20
260
-40
240
2013
20
280
-40
260
2014
20
300
-40
280
2015
20
310
-40
290
Anm.: Tallene er opregnet fra 2012-pl til 2018-pl. Beløbene er afrundet til hele 10 mio. kr.
Økonomivurderingen af lovforslaget blev foretaget med udgangspunkt i et gen-
nemsnitligt antal berørte personer pr. måned. Dette kan anses som et udtryk for
hvor mange personer, der fik højere offentlige ydelser, den dag hhv. starthjælpen
og det gamle kontanthjælpsloft blev afskaffet.
Det blev lagt til grund for økonomivurderingen af forslaget om at afskaffe kontant-
hjælpsloftet, at gennemsnitligt godt 5.200 personer pr. måned ikke længere ville få
reduceret deres boligsikring, mens gennemsnitligt 900 personer pr. måned ikke
længere ville få deres særlige støtte reduceret.
Det blev endvidere lagt til grund, at der i 2012 gennemsnitligt var omkring 9.300
personer pr. måned, stigende til 11.200 personer pr. måned i 2015, som ville få en
ydelsesfremgang ved afskaffelsen af starthjælpen og introduktionsydelsen.
I svar på BEU 340 af 23. september 2013 vurderede Finansministeriet og Beskæf-
tigelsesministeriet, at en genindførelse af reglerne i L 36 tilsammen ville øge den
strukturelle
beskæftigelse med 500-1.000 personer, når der tages udgangspunkt i
gældende regler i 2013, svarende til en forbedring af den strukturelle saldo på 100-
200 mio. kr. I svaret henføres hovedparten af effekten til genindførelsen af start-
hjælpen og introduktionsydelsen.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2