Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1990783_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. november 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 111 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (Socialdemokratiet).
Spørgsmål nr. 111:
”I
ministerens svar på BEU alm. del - spørgsmål 88 (folketingsåret 2017-18) hed-
der det på side 1, nederste afsnit,
bl.a.: ”På baggrund af disse erfaringer skønnes
kommunens aktivering i vejlednings-, opkvalificerings-, og mentorforløb
at blive reduceret med 30 pct. for de omfattede målgrupper, men at halvdelen heraf
i stedet vil få et virksomhedsrettet tilbud.”
Ministeren bedes redegøre for,
hvor mange personer, der er omfattet af reduktionen med 30 pct.
– hvor mange personer, der er omfattet af, at ”halvdelen heraf i stedet vil få et virk-
somhedsrettet tilbud”
Svar:
Som tidligere beskrevet i svar på BEU alm. del
spørgsmål 88 (folketingsåret
2017-18) følger de skønnede ændringerne i omfanget og sammensætningen af akti-
veringstilbuddene af forventede adfærdsændringer i kommunerne. Kommunerne
forventes at gøre mindre brug af udgiftstunge aktiveringsforløb som vejledning og
opkvalificering, når kommunerne i højere grad bærer de direkte udgifter ved akti-
vering. Samtidig forventes det, at de vil gøre mere brug af virksomhedsrettede til-
bud, der er billigere og generelt har bedre effekter i forhold til at få ledige i beskæf-
tigelse.
De skønnede adfærdsvirkninger i kommunerne bygger på tidligere erfaringer fra
beskæftigelsesreformen (2014) og kontanthjælpsreformen (2013), hvor man fjerne-
de refusionen på dele af vejledning- og opkvalificeringsforløb for henholdsvis dag-
pengemodtagere og visse grupper af kontanthjælpsmodtagere under den socialde-
mokratisk ledede regering. Erfaringerne peger på, at ændringen får kommunerne til
at reducere denne type indsats. På baggrund af disse erfaringer skønnes kommu-
nernes aktivering i vejlednings-, opkvalificeringsforløb at blive reduceret med 30
pct. for de omfattede målgrupper svarende til omtrent 6.800 helårspersoner fuldt
indfaset. Samtidig forventes det, at ca. halvdelen heraf i stedet vil få et virksom-
hedsrettet tilbud, altså omtrent 3.400 helårspersoner fuldt indfaset.
17. december 2018
J.nr.
2018 -7504
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om, hvor mange personer, der er omfattet af kommunens reduktion med 30 pct. i vejlednings-, opkvalificerings-, og mentorforløb m.v., til beskæftigelsesministeren
Det er væsentlig at bemærke, at selvom forenklingen af den økonomiske styring af
beskæftigelsesindsatsen vil betyde, at kommunerne ikke længere får udbetalt refu-
sion af driftsudgifterne til aktivering, vil kommunerne samlet set blive kompenseret
for deres udgifter i bloktilskuddet. Kommunernes udgifter vil fremover fuldt ud
være omfattet af budgetgarantien. Dette gælder upåagtet af, om der sker de forven-
tede adfærdsændringer i kommunerne.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2