Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1986887_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
12. december 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. november 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 100 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kar-
sten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 100:
”Kan
ministeren oplyse, hvad status er på regeringens målsætning på side 36 i re-
geringsgrundlaget vedrørende lettere adgang for udenlandsk arbejdskraft?”
Svar:
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, vil regeringen styrke danske virksomhe-
ders adgang til relevant, udenlandsk arbejdskraft med særlig fokus på arbejdsmar-
kedets behov.
Det skyldes, at muligheden for at rekruttere højtkvalificerede og dygtige medarbej-
dere er en forudsætning for, at danske virksomheder kan klare sig i den internatio-
nale konkurrence. Det gælder særligt i den nuværende situation, hvor dansk øko-
nomi er inde i et opsving.
Større kapacitetspres
J.nr. 2018-7372
Siden Venstre-regeringen kom til i juni 2015, er lønmodtagerbeskæftigelsen frem
til september 2018 steget med 153.100 personer i den private sektor. Samtidig er
antallet af ledige i samme periode faldet med 18.500 fuldtidspersoner. Ser man på
offentligt forsørgede under ét, er antallet faldet med 64.400 fuldtidspersoner på of-
fentlig forsørgelse frem til juni 2018.
Det er der al mulig grund til at glæde sig over - både for den enkelte, der er kom-
met i arbejde, og for samfundet som helhed.
Opsvinget indebærer imidlertid et øget kapacitetspres. Ledigheden er nu på 3,9
pct., og arbejdskraftreserven, det vil sige ledige med mere end 3 måneders ledig-
hedsanciennitet, der i vidt omfang kan betegnes som såkaldt skifteledighed, var ved
seneste måling nede på 66.954 fuldtidspersoner.
Det betyder alt andet lige, at udgangspunktet for rekrutteringer bliver mindre, og
derfor har flere og flere virksomheder problemer med at få besat deres ledige stil-
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, hvad status er på regeringens målsætning, side 36 i regeringsgrundlaget vedr. lettere adgang for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
linger
i sommer kunne vi således måle det højeste antal forgæves rekrutteringer i
10 år.
Manglen på arbejdskraft kan have den konsekvens, at virksomheder må sige nej til
ordrer, og det kan i sidste ende gå ud over dansk vækst og velfærd. Det er noget, vi
alle bør tage meget alvorligt.
Som jeg ser det, er svaret på rekrutteringsudfordringen er todelt.
Opkvalificering
For det første
er det vigtigt at sikre de ledige gode muligheder for at kunne matche
jobåbninger på arbejdsmarkedet. Derfor har regeringen fra første færd fokuseret på
styrket opkvalificering.
Vi har gennemført en trepartsaftale om voksen-, efter- og videreuddannelse til i
alt 2,5 mia. kr., der bl.a. sikrer 400 millioner kroner til en omstillingsfond for
ufaglærte og faglærte, 100 millioner kroner til en pulje at øge kendskabet til
mulighederne for at få undervisningen samt højere godtgørelse til alle på AMU-
kurser.
Vi har indgået en aftale til afhjælpning af rekrutteringsudfordringer, hvor vi
bl.a. afsætter: 30 mio. kr. til at styrke indsatsen for ledige, der mangler basale
læse-, skrive- og regnefærdigheder, 42 mio. kr. til at opkvalificere ledige til job,
der udspringer af større infrastruktur- og anlægsprojekter samt 20 mio. kr. til at
styrke jobcentrenes service over for virksomheder, der mangler arbejdskraft.
Vi har indgået en aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats, der bl.a. inde-
holder en markant forenkling af voksenlærlingeordningen med kun tre mål-
grupper, færre tilskudssatser samt højere tilskud til ledige i voksenlærlingeord-
ningen. Samtidig har vi afskaffet varighedsbegrænsningen på 6 uger for vejled-
ning og opkvalificering for dagpengemodtagerne og ledige selvforsørgende.
Senest har vi indgået endnu en bred politisk delaftale om at sikre kvalificeret ar-
bejdskraft til virksomhederne, hvormed der afsættes i alt 101 mio. kr. Midlerne af-
sættes bl.a. til en pulje for læse-, skrive- og regneambassadører i jobcentre og a-
kasser, et nyt projekt med uddannelsesambassadører, som skal sikre, at flere ledige
tager en erhvervsuddannelse, en pulje til opkvalificering på transportområdet samt
en pulje til jobrettet indsats for jobparate kontanthjælpsmodtagere. Vi forhandler
nu videre om, hvordan vi øge fleksibiliteten i og anvendelsen af ordningen, hvor
ledige kan få et løft fra ufaglært til faglært.
Uddannelse og opkvalificering er en hjørnesten
både arbejdsmarkedspolitisk og
for regeringen. Men uddannelse tager tid og kan ikke stå alene. Det hjælper ikke
virksomheder, der mangler medarbejdere nu og her.
Styrket rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
Derfor er der
for det andet
brug for bedre og smidigere rekrutteringsmuligheder for
danske virksomheder, hvorfor regeringen den 3. oktober fremlagde udspillet
Styr-
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, hvad status er på regeringens målsætning, side 36 i regeringsgrundlaget vedr. lettere adgang for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
ket rekruttering af udenlandsk arbejdskraft,
der skal ses i relation til regeringens
ambition om at lette adgangen for udenlandsk arbejdskraft til Danmark.
Med udspillet har regeringen præsenteret i alt 21 initiativer. Vi har bl.a. foreslået en
ny beløbsordning med en beløbsgrænse på 330.000 kr. for arbejdstagere fra tredje-
lande, der er på top 30 over lande, der har det største investeringsflow til og fra
Danmark, ligesom vi har foreslået at afskaffe det bureaukratiske krav om lønudbe-
taling til en dansk bankkonto
Vi har også foreslået, at positivlisten moderniseres og udvides både på nationalt og
regionalt plan for at imødekomme de aktuelle kompetencebehov på arbejdsmarke-
det. Konkret foreslår regeringen bl.a., at a-kasserne får mulighed for at supplere
den nationale positivliste på alle uddannelsesniveauer inden for den enkelte a-
kasses faglige område.
Regeringen ønsker at gøre det hurtigt og nemt for danske virksomheder at få dygti-
ge, udenlandske medarbejdere til Danmark. Derfor har vi foreslået en række kon-
krete tiltag, der skal sikre en mere smidig og balanceret fast track-ordning, ligesom
vi har fremlagt en række forslag vedr. regelforenklinger og afbureaukratisering
En del af løsningen på danske rekrutteringsudfordringer handler også om en styrket
indsat for at rekruttere og fastholde af europæisk arbejdskraft i Danmark, og derfor
har regeringen også fremlagt en række initiativer herom i udspillet.
For regeringen er det samtidig helt afgørende, at arbejde i Danmark sker på ordne-
de vilkår.
Regeringen har derfor sammen med Dansk Folkeparti prioriteret midler til indsat-
sen for ordnede forhold i finansloven for 2019.
Arbejdstilsynets samlede bevillinger i 2019 fastholdes på samme niveau som i
2018. Det indebærer, at der igangsættes og videreføres initiativer, som bidrager
til indsatsen for ordnede forhold. Der afsættes i 2019 13 mio. kr. til Arbejdstil-
synet samt 2 mio. kr. til øvrige indsatser vedrørende ordnede forhold.
Politiets indsats på tungvognområdet styrkes. Den styrkede indsats vil bl.a. bli-
ve målrettet de områder, hvor politiet vurderer at kunne finde uordnede forhold
på transportområdet. Der vil således blive anvendt en risikobaseret tilgang til
kontrollen med fokus på de steder, hvor uordnede forhold typisk forekommer,
f.eks. på rastepladser og i forhold til internationale transporter. De tilførte mid-
ler skal bidrage til at udvikle kvaliteten i de gennemførte kontroller og øge kon-
troltrykket. Der afsættes 5 mio. kr. i 2019, 10 mio. kr. årligt i 2020 og 2021 og
15 mio. kr. i 2022 til formålet.
Der igangsættes et fælles arbejde, der kan danne grundlag for en bredere drøf-
telse mellem regeringen og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre (partierne bag aftalen om en styrket arbejdsmiljøindsats) i foråret 2019
om ordnede forhold, herunder fælles myndighedsindsats. Det skal indgå i drøf-
telserne, hvorledes der kan fastlægges en fortsat stærk og flerårig indsats i peri-
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, hvad status er på regeringens målsætning, side 36 i regeringsgrundlaget vedr. lettere adgang for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
oden efter 2019, herunder skal bevillingen fastlægges, bl.a. for Arbejdstilsynet.
En fremtidig indsats skal bl.a. bidrage til, at der følges op på hændelsen i Pad-
borg, hvor flere udenlandske chauffører var indlogeret under dårlige og uhygi-
ejniske forhold.
Regeringen har samlet set søgt at adressere de aktuelle rekrutteringsudfordringer
med forskellige greb, der både sigter mod at hjælpe ledige fra passiv forsørgelse
ind på arbejdsmarkedet og samtidig styrker den nødvendige, udenlandske rekrutte-
ring.
Hvad angår forslagene om styrket rekruttering af udenlandsk arbejdskraft måtte re-
geringen efter en række forhandlingsmøder den 29. oktober konstatere, at der gan-
ske enkelt ikke var politisk vilje til at hjælpe de danske virksomheder, der mangler
nødvendig arbejdskraft. Regeringen måtte derfor afbryde forhandlingerne og frem-
sætter i stedet et lovforslag til Folketingets velvillige behandling.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4