2018-19 (1. samling)
Alm.del Beretning 9
Offentligt
Beretning nr.
9
Folketinget 2018-19
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 10. april 2019
Beretning
om
parlamentariske undersøgelser
[af Udvalget for Forretningsordenen]
1. Indledning og baggrund
Spørgsmålet om indførelse af en ny form for undersøgel-
se af offentlige sager som alternativ til undersøgelseskom-
missioner og de eksisterende former for parlamentarisk kon-
trol med regeringen, navnlig samråd, har igennem en årræk-
ke været genstand for drøftelser i Folketingets regi, bl.a. i
Præsidiet og i Udvalget for Forretningsordenen.
Spørgsmålet har endvidere efter ønske fra Udvalget for
Forretningsordenen indgået i kommissoriet for det af justits-
ministeren nedsatte Udvalg om Undersøgelseskommissio-
ner, som afgav betænkning i oktober 2018 (betænkning nr.
1571 om undersøgelseskommissioner og parlamentariske
undersøgelsesformer).
Efter afgivelsen af den nævnte betænkning og efterføl-
gende drøftelser med repræsentanter for partierne i Folketin-
get har Folketingets formand den 20. februar 2019 fremlagt
en mulig model for en ordning betegnet parlamentariske for-
undersøgelser. Modellen er beskrevet i et notat af 18. febru-
ar 2019, som er omdelt som UFO alm. del – bilag 50.
Den fremlagte model indebærer, at der indføres en ord-
ning for parlamentariske forundersøgelser med følgende ka-
rakteristika:
En parlamentarisk forundersøgelse skal kunne handle om
de samme emner som en kommissionsundersøgelse, dvs.
nærmere bestemte forhold af almenvigtig betydning, men
skal have til formål at skabe grundlag for at vurdere, om en
undersøgelseskommission senere skal nedsættes, eller om en
minister skal søges draget retligt eller politisk til ansvar for
forhold fra ministerens side.
Undersøgelsesformen gives en lovbestemt retlig ramme,
f.eks. ved en tilføjelse til den eksisterende lov om undersø-
gelseskommissioner.
En parlamentarisk forundersøgelse skal kunne besluttes
iværksat af et flertal i Folketinget, af Udvalget for Forret-
ningsordenen eller af et mindretal i Folketinget af en vis
størrelse. I det fremlagte forslag er mindretallet angivet til
80 medlemmer.
Selve undersøgelsen skal kunne gennemføres af flere for-
skellige organer efter Udvalget for Forretningsordenens
nærmere bestemmelse – det kan være af udvalget selv eller
dets faste underudvalg, af et andet udvalg i Folketinget med
dettes samtykke eller af en eller flere eksterne undersøgere,
f.eks. advokater eller akademikere fra universiteterne. Uan-
set hvem i Folketinget der har taget initiativ til undersøgel-
sen, er det konsekvent Udvalget for Forretningsordenen, der
beslutter, hvem der skal gennemføre den.
Udvalget for Forretningsordenen fastsætter det præcise
opdrag (kommissorium) for undersøgelsen. Det gælder, uan-
set hvem i Folketinget der har taget initiativ til undersøgel-
sen.
De opgaver, der kan fastsættes i opdraget, svarer i det
væsentligste til de opgaver, der kan gives en undersøgelses-
kommission efter lov om undersøgelseskommissioner. Dog
skal eksterne undersøgere ikke kunne foretage retlige vurde-
ringer om ministres ansvar, og folketingsudvalg skal ikke
kunne gives til opgave at foretage retlige vurderinger om
embedsmænds ansvar.
Det skal kunne bestemmes, at Udvalget for Forretnings-
ordenen skal orienteres eller rådspørges undervejs i undersø-
gelsens forløb, og udvalget skal på den baggrund kunne ju-
stere opdraget.
Den undersøgende person eller det undersøgende organ
skal kunne antage særligt sagkyndige og kan også antage en
udspørger.
Der skal gælde regler om vidnepligt og udlevering af ma-
teriale til brug for undersøgelsen svarende til det, som gæl-
der for undersøgelseskommissioner uden dommerdeltagelse
efter den gældende lov om undersøgelseskommissioner. Det
vil sige, at der skal gælde en almindelig pligt til at udlevere
materiale, som om fornødent kan gennemtvinges gennem en
anmodning til retten. Vidner udtaler sig som udgangspunkt
AX023437