Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 98
Offentligt
2007985_0001.png
Notat
Kontoret for Økonomi og Indkvartering
Dato:
23. januar 2019
Baggrund om Udrejsecenter Kærshovedgård
Generelle oplysninger om Udrejsecenter Kærshovedgård
Operatør
Kriminalforsorgen
Institutionschef Niels Johan Geil (pr. 1.
januar 2019)
Udrejsecenter
244
Adresse
Kærshovedgård 17
7430 Ikast
Centerleder
Centertype
Indkvarterede
Kommune
I brug siden
Ejes af
Ikast-Brande
21. marts 2016
Kriminalforsorgen
Myndigheder, aktører og opgaver
Myndighed/aktør
Opgave
Udlændingestyrelsen har det overordnede ansvar for indkvartering af asyl-
ansøgere m.fl. Det er Udlændingestyrelsen, der i samarbejde med politiet,
beslutter, hvem der skal indkvarteres på Udrejsecenter Kærshovedgård,
herunder ved afgørelse om pålæg af opholdspligt på udrejsecentret.
Kriminalforsorgen er indkvarteringsoperatør og har ansvaret for den daglige
drift af udrejsecentret.
Røde Kors har en kontrakt med kriminalforsorgen om levering af bl.a. under-
visnings- og aktiveringstilbud, bistand til omsorgsbeboerne samt sundheds-
behandling.
UCN indstiller til Udlændingestyrelsen, at der træffes afgørelse om opholds-
pligt på et udrejsecenter. UCN træffer beslutning om meldepligt og tager
initiativ til strafforfølgning for manglende overholdelse af meldepligten.
Midt- og Vestjyllands Politi forestår den praktiske gennemførelse af melde-
pligt og har ansvaret for sikkerhed og tryghed omkring udrejsecentret. An-
klagemyndigheden har endvidere til opgave at følge op på anmeldelser og
sigtelser vedrørende manglende overholdelse af opholds-, underretnings- og
meldepligt.
NUC har det overordnede ansvar i dansk politi på udlændingeområdet.
Politiet har ansvaret for udsendelse af udlændinge uden lovligt ophold.
Dansk Flygtningehjælp varetager rådgivningstjenesten for afviste asylansø-
gere (hjemrejserådgivningen).
Udlændingestyrelsen
Kriminalforsorgen
Røde Kors
Udlændingecenter Nordsjæl-
land (UCN), Nordsjællands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Rigspolitiet (Nationalt Udlæn-
dingecenter
NUC)
Dansk Flygtningehjælp
Side 1 af 3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Program og baggrund vedr. UUIs studietur til Kærshovedgård den 30 januar 2019
2007985_0002.png
Om Udrejsecenter Kærshovedgård
Beboergrupper
Målgruppen for beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård er primært:
Udlændinge, der har fået endeligt afslag på asyl, og som ikke medvirker til deres udrejse
Udlændinge, der er udvist ved dom
Udlændinge, der er på tålt ophold
Der er pr. 20. januar 2019 indkvarteret 244 personer på Udrejsecenter Kærshovedgård, heraf 155 afviste asylan-
søgere, 70 udviste ved dom og 19 på tålt ophold. De tre største nationalitetsgrupper blandt beboerne er iranere
(133 personer), irakere (26 personer) og syrere (15 personer).
Der er sengepladser svarende til omkring 400 personer på centret.
Adgangskontrol, opholdspligt, underretningspligt og meldepligt
Udrejsecenter Kærshovedgård er døgnbemandet. Der er adgangskontrol, og der sker registrering af beboernes
ophold på udrejsecentret. Beboerne er ikke frihedsberøvede og kan derfor frit komme og gå på centret.
Beboerne vil dog som udgangspunkt være pålagt opholdspligt, hvilket indebærer, at beboerne skal være ind-
kvarteret på udrejsecentret og som udgangspunkt skal overnatte på centret hver nat. Beboere, som er pålagt
opholdspligt, må alene overnatte uden for centret, hvis Udlændingestyrelsen har givet særskilt tilladelse.
Beboere, der er udvist ved dom (kriminelle udviste), og beboere på tålt ophold vil desuden som udgangspunkt
være pålagt underretningspligt, hvilket indebærer, at beboerne skal informere udrejsecentret, hvis de opholder
sig uden for centret i tidsrummet mellem kl. 23.00 og kl. 06.00.
Endelig vil mange af beboerne være pålagt meldepligt hos politiet på centret flere gange om ugen.
Øvrige vilkår og aktiviteter for beboerne
Kriminalforsorgen har udarbejdet en husorden, og der er etableret et beboerråd/aktivitetsudvalg på udrejse-
centret.
Undervisning og aktivering
Udlændinge, som er indkvarteret på udrejsecentret, skal indgå en kontrakt med kriminalforsorgen om deltagel-
se i undervisning, aktivering og nødvendige opgaver på centret.
Beboerne tilbydes gennemsnitligt 10 timers undervisning om ugen. Der kan fx tilbydes undervisning i engelsk,
modersmålsundervisning og fag, som bibringer beboerne færdigheder, der kan hjælpe dem til at starte selv-
stændig virksomhed eller opnå beskæftigelse i hjemlandet. Der kan også tilbydes undervisning i andre fag.
Beboerne kan desuden deltage i anden individuel aktivering på eller evt. uden for centret, eksempelvis medvir-
ke til indvendig og udvendig vedligeholdelse, reparationer og forbedringer af bygninger, inventar og fællesom-
råder.
Beboerne har pligt til at deltage i udførelsen af nødvendige opgaver på centret, herunder oprydning og renhol-
delse af udendørsarealer.
Undervisning og aktivering vil kunne udgøre op til 37 timer om ugen.
Side 2 af 3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 98: Program og baggrund vedr. UUIs studietur til Kærshovedgård den 30 januar 2019
2007985_0003.png
Bespisning, naturalieydelser og kontante ydelser
Udrejsecenter Kærshovedgård har en vederlagsfri bespisningsordning (catering). Beboerne på udrejsecentret
tilbydes tre måltider mad om dagen i centrets kantine. De har desuden mulighed for hver dag at tage frugt og
brød i kantinen. Beboerne får herudover udleveret hygiejneartikler og evt. tøj.
Visse persongrupper på udrejsecentret vil have mulighed for at optjene en såkaldt tillægsydelse (lommepenge)
på op til 427,70 kr. hver 14. dag, hvis de overholder den ovennævnte kontrakt med kriminalforsorgen om delta-
gelse i undervisning, aktivering og nødvendige opgaver på centret. Det drejer sig om personer udvist ved dom
(kriminelle udviste), der medvirker til deres udsendelse, samt personer på tålt ophold.
Afviste asylansøgere og personer udvist ved dom (kriminelle udviste), der ikke medvirker til deres udsendelse,
modtager ikke tillægsydelse.
Sundhedsbehandling
Beboerne på udrejsecentret er ikke omfattet af det danske sygesikringssystem og har derfor ikke adgang til de
samme sundhedsmæssige ydelser som herboende personer.
For så vidt angår akut sundhedsbehandling er beboerne på centret ligestillet med herboende personer. Udgifter
til akut sundhedsbehandling afholdes af regionerne.
Udlændingestyrelsen dækker under visse betingelser udgifterne til sundhedsmæssige ydelser, hvis behandlin-
gen anses for nødvendig, men ikke akut.
Kriminalforsorgen skal som indkvarteringsoperatør sikre, at beboerne på centret har adgang til sundhedsbe-
handling ved akut opstået sygdom. Kriminalforsorgen skal endvidere sikre, at beboerne har eller gives adgang til
sundhedskonsultationer, hvis der opstår behov herfor, og fx tilvejebringe nødvendig lægeordineret medicin.
En række behandlinger kan iværksættes umiddelbart af det sundhedsfaglige personale på udrejsecentret. I en
række tilfælde kan behandling eller undersøgelse dog kun iværksættes efter forudgående godkendelse hos
Udlændingestyrelsen.
Sikkerhed
Der er etableret en række sikkerhedsforanstaltninger i form af hegn med overvågningskameraer omkring cen-
tret og elektronisk adgangskontrol.
Kriminalforsorgens personale, som består af fængselsbetjente og institutionsmedarbejdere m.fl., er til stede på
centret døgnet rundt.
Midt- og Vestjyllands Politi har iværksat tryghedsskabende initiativer, bl.a. i form af dialog med naboer og tilste-
deværelse på centret døgnet rundt (lokal politistation).
Overflytning af afviste asylansøgere til Udrejsecenter Kærshovedgård
Hvis en asylansøger får et endeligt afslag på asyl, skal den pågældende rejse ud af Danmark inden for den fast-
satte udrejsefrist. Hvis den pågældende ikke selv udrejser, er det politiets opgave at drage omsorg for udrejsen.
Hvis en afvist asylansøger ikke medvirker til udrejsen, skal politiet konkret vurdere, om der er grundlag for at
frihedsberøve den pågældende. Hvis der ikke er grundlag for frihedsberøvelse, vurderer politiet, om det skal
indstilles til Udlændingestyrelsen, at den afviste asylansøger skal pålægges opholdspligt på et udrejsecenter.
Udlændingestyrelsen beslutter herefter, om den pågældende skal overflyttes til et udrejsecenter.
Vedlagt: Situationsplan for Udrejsecenter Kærshovedgård.
Side 3 af 3