Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 84
Offentligt
Danmarks internationale forpligtigelser i forhold til etablering af
Udrejsecenter Lindholm
17. december 2018
Notatet redegør for Danmarks internationale forpligtelser i forhold til etablering
af Udrejsecenter Lindholm og er udarbejdet af Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet og Justitsministeriet.
Det vurderes, at udrejsecentret kan etableres inden for rammerne af Danmarks
internationale forpligtelser, herunder EMRK.
1. Indledning
Danmarks internationale forpligtelser indeholder ikke som sådan nærmere krav til,
hvor i Danmark et udrejsecenter kan placeres. Placeringen af og rammerne for
indkvarteringen på et udrejsecenter kan dog konkret rejse spørgsmål ift. Dan-
marks internationale forpligtelse. De relevante bestemmelser er i den forbindelse
navnlig EMRK artikel 5 om retten til bl.a. frihed og artikel 8 om retten til respekt
for privatliv og familieliv.
Det bemærkes, at der i den offentlige debat også har været rejst spørgsmål om,
hvorvidt etablering af et udrejsecenter på Lindholm vil være i strid med artikel 2
(om retten til bevægelsesfrihed og til frit at vælge sit opholdssted) i 4. Tillægspro-
tokol til EMRK. Dette spørgsmål behandles ikke i denne notits, da der forventes
fremsat og vedtaget et lovforslag i begyndelsen af 2019, der præciserer, at udlæn-
dinge på tålt ophold ikke er omfattet af artikel 2 i den 4. Tillægsprotokol til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, idet de pågældende ikke har lovligt
ophold her i landet.
1
De øvrige grupper af udlændinge (kriminelle udviste mv.),
der vil blive indkvarteret på Lindholm, har som udgangspunkt ikke lovligt ophold
i landet og er dermed ikke omfattet af artikel 2 i 4. Tillægsprotokol.
2. Forholdet til EMRK artikel 5
Det følger af EMRK artikel 5 om den personlige frihed, at der ikke kan indføres
en ordning, hvor udlændinge på tålt ophold som udgangspunkt frihedsberøves,
indtil de kan hjemsendes. Det skyldes, at der som udgangspunkt ikke er udsigt til
udsendelse af de pågældende, og at det efter Menneskerettighedsdomstolens prak-
sis er en betingelse for at frihedsberøve en person med henblik på udsendelse, jf.
EMRK artikel 5, litra f, at der er en reel udsigt til, at udsendelsen kan gennemfø-
res, jf. f.eks. afvisningsbeslutning af 4. oktober 2001 i sagen
Agnissan mod Danmark.
Tilsvarende gælder for den gruppe af kriminelle udviste mv., der skal indkvarteres
på Udrejsecenter Lindholm. Der er her tale om udlændinge, som ikke aktuelt kan
udsendes pga. manglende samarbejde herom fra dem og/eller deres hjemland.
En ordning med indkvartering af bl.a. udlændinge på tålt ophold og den nævnte
gruppe af kriminelle udviste på et udrejsecenter på en ø forudsætter derfor, at
ordningen ikke har karakter af frihedsberøvelse i EMRK artikel 5’s
forstand.
Et udkast til lovforslag er pt. i offentlig høring og kan læses på høringsportalen:
https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/7b98d640-3c5c-43f8-9c23-
8458d312f930/Udkast%20til%20lovforslag.pdf
. Der henvises til pkt. 6 i de almindelige bemærkninger.
1